Hoofdsponsor

Model raket

Status
Niet open voor verdere reacties.

lox665

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 mrt 2012
Berichten
322
Hallo, ik weet niet goed waar dit topic thuis hoort.
Ik ben van plan om een model raket voor te lanceren te kopen. Nu aangezien deze potentieel gevaarlijk zijn wil ik toch wat verdere informatie zoeken.
Ik heb al rond gekeken op een specifiek model raket forum en weet nu toch al behoorlijk wat, vooral dan over de werking. Maar misschien zijn er hier ook wat mensen met ervaring. Wat ik mij het meeste afvraag is hoe zit het met de wetgeving hier rond ? Ik koop ook sowieso een beginner pakket met lanceer installatie enz... om ook het risico op eigenbouw onbekwaamheid te verminderen.

En kent iemand een goede winkel hier voor, zoals gewoonlijk is er in het buitenland met name Nederland genoeg te vinden hier voor maar ik zou het graag bij een Belgische winkel kopen.

Ik heb ondertussen iets gevonden in verband met de wetgeving, maar veel is het niet.

In België is het niet echt duidelijk of raketmotoren vallen onder siervuurwerk of ontploffend vuurwerk. In het laatste geval is het verboden. Over het algemeen wordt het gebruik van raketmotoren ook hier gedoogd, mits er de juiste maatregelen worden genomen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet echt een simpele vraag, ik zou eens kijken naar een bedrijf die zo van die grote vuurwerkspektakels verzorgen en daar eens je licht opsteken. Een neef van mij heeft zich daar vroeger ook een keer mee bezig gehouden en die kocht de ontstekers en de aandrijvingen bij een toenmalig vuurwerkfabriek in Deurne bij A'pen.
Je kan ook eens kijken wat de wet zegt over pyromatics, mss dat het daaronder valt.
 
Me dunkt dat die mensen van estes voor de benaming van hun raketten een lichtje zijn gaan opsteken bij Suske en Wiske :D

Lox, ben je al eens wezen informeren bij ons belgisch ruimtevaart centrum ? Klinkt wel een beetje gek, maar ik weet dat ze daar ook model raketten lanceren in het kader van jeugdkampen, misschien kan iemand daar wat licht werpen op je vragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan