Hoofdsponsor

1/10 'Lucky Jack' van Young Miniatures [wip]

Patrick_BE

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 jul 2014
Berichten
101
YES,

Eindelijk verlof, en dus meteen de werken op de Victory werf stilgelegd.

Nu die doos openen die al enkele maanden naar mij stond te roepen!!

attachment.jpg

(ter info)
Voor wie deze figuur niet kent: Kapitein "Lucky" Jack Aubrey was de hoofdfiguur in de meeste boeken van Patrick O'Brian.
De film Master and Commander is een verfilming van zijn boeken.


Terug naar de werkplaats:

Dit vond ik in de doos:

attachment.jpg

Voor de sokkel daar vond ik alvast een iets beter alternatief in mijn schuif:

attachment.jpg

NA het nodige schuur, slijp en paswerk, alles tezamen gezet en in de primer gekleurd......

Hier nog een beetje sip kijkend naar een bootje van de concurrentie. ...:tongue:

attachment.jpg

vervolgens iets tevredener van op de Vic in aanbouw ^^^^

attachment.jpg

Dus nu effie alles laten drogen,


Patrick
 
Mooie kop en is een mooie film ook. Veel succes!!
 
Vandaag eerste poging om een deftig gelaat te schilderen:

Start
attachment.jpg

Daarna de ogen positioneren:

attachment.jpg

en verder de ogen afwerken en dan met donker en lichte accenten experimenteren

attachment.jpg

Een lichte baardgroei aangebracht... nu effe bekijken.... kan er voor mijn "beginnersnormen" mee door....
Zal wel eens een lichtere foto moeten nemen precies, kleuren kome niet echt over.

attachment.jpg

Ben eigenlijk meer bang dat het uniform en de hoed niet echt gaat lukken... we zien wel...

GR,

Patrick
 
Figuurschilderen is niet makkelijk, heb ik al ondervonden. Ik zal dit met argusogen volgen om bij te leren.
 
Figuurschilderen is niet makkelijk, heb ik al ondervonden. Ik zal dit met argusogen volgen om bij te leren.

Hohoho van mij kan je niks leren hoor... ben zelf nog maar aan het uitproberen!!

Maar altijd welkom, zet je neer en drink er eentje op mijn kosten :)

Patrick
 
Patrick, welke verf gebruik je en zoals je zegt duidelijkere foto's helpen enorm om tip's of kritiek te geven indien gewenst.

Grtx Jan
 
Hij lijkt wel wat op russel crow uit de film......
 
Patrick, welke verf gebruik je en zoals je zegt duidelijkere foto's helpen enorm om tip's of kritiek te geven indien gewenst.

Grtx Jan

Hallo Jan,

ik gebruik de Andrea flesh paint set, en daarna heb ik acrylverf gebruikt om de baardgroei te simuleren..

heb effe een fotootje gemaakt in het zonlicht, geeft wel een iets rodere kleur dan in realiteit.
attachment.jpg

Is wel héél close up :wub::wub:
 
Patrick, sterk begonnen voor in acryl op dit formaat.

Het probleem is dat men op dit formaat ook praktisch alle onnauwkeurigheden onmiddellijk ziet.
En dit ligt niet alleen aan de goede close-up.

Je kleur overgangen vind ik zeer goed gedaan, lichten en schaduwen liggen iets verkeerd en je mag gerust een beetje meer contrast in brengen.
Ik zal indien je wil je foto een klein beetje shoppen zodat je een idee krijgt.

Je ogen zou ik toch nog eens een beetje bijwerken, ze zijn de ziel van een figuur en trekken onmiddellijk de aandacht van iedere criticus en figuurschilder.
Op de foto hieronder is het hoofdje even groot als dat van je figuur

attachment.jpg

In je ogen zitten goede punten, maar ze lijken mij erg wazig en niet duidelijk afgelijnd, en het wit van de oogbol lichtjes in de kleur van je pupil verlopen.

Maar zoals geschreven en eerlijk gemeend je bent sterk begonnen en elke figuurschilder op het Forum is er een meer.

Grtx Jan.
 
Gisteren geprobeerd om de ogen iets beter te krijgen.. na de **tigste keer gestopt, krijg ze niet beter dan dit:

attachment.jpg

Is misschien niet 100% zoals ik het zou willen , maar komt in de buurt (denk ik)? Graag jullie mening?



Effe "off topic" in mijn eigen topic :P

Wat denken jullie van mijn eerste figuurtje; deze is in een 1/35 schaal.

attachment.jpg attachment.jpg

Grtjes,

Patrick
 
De ogen zijn al iets beter maar ik vermoed dat het oogwit terug wat afgezwakt mag worden. Zorg dat de pupillen en irissen strakke rondjes zijn. Maar ik vind het een mooie figuur. De kleine figuur is ook mooi geschilderd, alleen de fijne afwerking niet vergeten zoals de rand van het voetstukje die natuurlijk meer gaat opvallen als je er zo'n deftig houtblok onder plaatst.
 
Hallo Patrick, is een zeer goede verbetering.
Probeer de rand van de oogbol een klein fijn streepje rood/bruin te geven en de binnenkant aan de neus ook een klein driehoekje met uitlopers naar de iris toe.
Ga gewoon voor de spiegel staan en bekijk je eigen ogen, is gewoon de beste referentie.
Voor het schilderen van de ogen en het controleren van de juistheid, draai je figuur op zijn kop. Je zult merken dat ongerijmdheden zo onmiddellijk opvallen, is iets wat juryleden doen op een wedstrijd van hoog niveau.
En indien je durft rond de iris een klein zwart streepje. Het kan aan de foto liggen maar in het linker oog heb je een licht puntje indien dit zo gewild is moet je het op dezelfde plaats herhalen in het rechter oog.
Indien het wit dan nog zo present is kan je er een zeer licht laagje light flesh overleggen, er zijn geen mensen met echt witte oogbollen.

Je eerste figuur is wat het is, ook dit moet je ergens een plaatsje geven. je zal er later met veel plezier naar terug kijken en zien hoe je van figuur tot figuur evolueert.
Je zult merken dat je in het begin heel veel progressie zult maken, naar de top toe wordt het allemaal wat langzamer en moet je voor jezelf uitmaken wat je er voor wilt opbrengen.

Grtx Jan
 
Hallo,

Het is niet gemakkelijk die ogen, weet er alles van.
Ik persoonlijk gebruik als basis voor de oogbol nooit wit maar ivoorkleur, dat is een beetje minder uitgesproken.
Wat jan bedoelt met dat fijne zwarte streepje rond de iris los ik als volgt op:

Ik maak eerst een grote zwarte ronding. Deze kleur ik dan in met de gewenste kleur van de iris en hierbij een zwart buitenrandje te laten
om daarna centraal terug de zwarte pupil in te plaatsen.

Hoop dat ik en beetje verstaanbaar ben?

Groeten,

Luc
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan