Hoofdsponsor

1/35 Longues-sur-Mer batterij (Normandië)

ERVARING
Geen
BOUWWIJZE
3D Print en andere materialen
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Net gestart
COMMENTAREN
*

Bitweiser

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 aug 2023
Berichten
94
Locatie
Tongeren
Ik ben nog zeker niet klaar om de diorama in elkaar te steken maar mijn wens is om binnen enkele maanden een diorama van de batterij van Longues-sur-Mer te presenteren samen met enkele Duitse voertuigen. De voertuigen heb ik al maar het pronkstuk van de diorama moet natuurlijk het C/36 150mm geschut worden. Omdat dit niet in 1/35 schaal bestaat heb ik dus reeds geimproviseerd en een 1/72 schaal gekocht. Deze heb ik opgemeten en in Fusion 360 hertekend en dan geprint.
In afwachting van het diorama wil ik je alvast het proces van het kanon niet onthouden.

Hier de vers geprinte onderdelen:
print1.jpg

En hier na een eerste schuurbeurt en afwerking met wat putty. De originele casco op 1/72 heb ik eveneens op de foto gezet om het verschil in schaal te laten zien.

print2.jpg

Nu gaan we alles primen, beschilderen, monteren en verweren. Blijf dus zeker kijken.... maar eerst nog de eerste dry-fit.

print3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat noem ik een ambitieus project, wist niet dat dit kanon op schaal was uitgebracht.
Ik veronderstel dat je ook de bunker waar deze in opgesteld stond zal bouwen. Heb je daar al de gegevens van?
 
Ik ben nog zeker niet klaar om de diorama in elkaar te steken maar mijn wens is om binnen enkele maanden een diorama van de batterij van Longues-sur-Mer te presenteren samen met enkele Duitse voertuigen. De voertuigen heb ik al maar het pronkstuk van de diorama moet natuurlijk het C/36 150mm geschut worden. Omdat dit niet in 1/35 schaal bestaat heb ik dus reeds geimproviseerd en een 1/72 schaal gekocht. Deze heb ik opgemeten en in Fusion 360 hertekend en dan geprint.
In afwachting van het diorama wil ik je alvast het proces van het kanon niet onthouden.

Hier de vers geprinte onderdelen:
Bekijk bijlage 434751

En hier na een eerste schuurbeurt en afwerking met wat putty. De originele casco op 1/72 heb ik eveneens op de foto gezet om het verschil in schaal te laten zien.

Bekijk bijlage 434752

Nu gaan we alles primen, beschilderen, monteren en verweren. Blijf dus zeker kijken.... maar eerst nog de eerste dry-fit.

Bekijk bijlage 434753
Impressionant model. Volg mee. Willy.
 
Dat noem ik een ambitieus project, wist niet dat dit kanon op schaal was uitgebracht.
Ik veronderstel dat je ook de bunker waar deze in opgesteld stond zal bouwen. Heb je daar al de gegevens van?
Ja die ben ik ook aan het uittekenen.
 
Alles werd geprimed (voor het eerst met AMMO One shot primer waar ik super tevreden van ben) en nu blijkt dat er toch nog wat retouches nodig zijn op het dak en de loop. Voor het dak zal ik waarschijnlijk gewoon Tamiya putty gaan gebruiken en voor de loop denk ik te grijpen naar Mr. Surfacer 500. Hopelijk kan ik dat vanavond doen zodat ik morgen kan opschuren en herprimen om dan in het weekend alles af te werken.

print4.jpg
 
Ooit heeft er in een Frans magazine ben helaas de naam kwijt een zelfde diorama gestaan maar van de bunker stonden de maten er ook bij. De sokkel komt mij iets te klein over en mis de nodige bouten om hem op zijn plaats te houden. Linefeed blijkt nog steeds een probleem te zijn met die printers helaas.
 
De sokkel komt mij iets te klein over en mis de nodige bouten om hem op zijn plaats te houden. Linefeed blijkt nog steeds een probleem te zijn met die printers helaas.

Wat de bouten betreft, die zijn er wel maar niet zichtbaar. Hieronder de foto van enkel de sokkel.

print5.jpg

Als je het hebt over de verankeringsbouten aan het beton dan heb je zeker een punt. Die stonden ook niet op het 1/72 model maar lijken mij essentieel om het geschut te correct te verankeren aan de betonnen vloer. Ik zal die zeker toevoegen. TOP TIP en bedankt hiervoor.

De grote van de sokkel is gewoon een herberekening van het 1/72 model en zou moeten kloppen. Als ik de referentiefoto bekijk lijken de maten correct. De sokkel lijkt klein omdat er een volledige casco overheen staat. Op de foto zie je dat de sokkel nauwelijks groter is dan het laadmechanisme van het kanon. Die verhoudingen lijken toch wel te kloppen.

1694766237935.png

Wat de linefeed betreft valt het goed mee hoor. Dat is inderdaad een nadeel van een FDM printer, zelfs op 0.12mm prints zoals deze. De foto is echter getrokken met een 200mm macro lens die de details wat versterkt. Na nog een laag primer nog wat schuurwerk en een laag verf zal dit met het blote oog echter nog nauwelijks waarneembaar zijn. Misschien dat ik hem later nog herprint op een resin printer maar als het eindresultaat meevalt denk ik van niet.

Bedankt voor de nuttige feedback.
 
Ik bedoelde meer de bouten waarmee de sokkel aan de grond is bevestig misschien dat deze in het zicht vallen, denk het bijna niet maar ach als je dan toch bezig ben 🙂 Inderdaad de sokkel is in het echt ook niet zo groot zie ik nu. Leuk project en blijf volgen.
 
Ziezo, alles werd geverfd en markeringen werden aangebracht met verf. Er werden dus geen decals gebruikt. Omdat het uiteindelijke diorama nog dient gemaakt te worden heb ik de finale verweringen zoals water en roest nog niet aangebracht omdat ik nog niet helemaal weet welke richting ik zal uitgaan. Er zal op aanraden van Ron ook nog een nieuwe voet gemaakt worden met extra bouten.

lsm1.jpg

lsm2.jpg

lsm3.jpg

Aan de binnenzijde werd aan de ene kant het opschrift "Gott mit uns" geplaats (moeilijk op foto te krijgen) en aan de andere kant staat de adelaar geverfd (aangebracht via een sjabloon).

lsm4.jpg

Dit gaat nu dus enkele maanden in de koelkast tot we de bunker en de rest van mijn eerste diorama zullen maken.
 
Goe bezig , en met stoute decals , knap dat je de kit zelf kon printen op de gewenste schaal.

Greetzzzz Modest.
 
Ik zie het nut van die decals niet in, er waren toch geen opschriften in dat geschut ?
 
Ik zie het nut van die decals niet in, er waren toch geen opschriften in dat geschut ?
Toch wel. Bij mijn bezoek aan Normandie was de adelaar nog wazig te zien in 1 casco. In de andere was op historische foto's de tekst "Gott mit uns" te lezen. Ik wijk inderdaad af van de werkelijkheid door beiden de combineren.
 
Toch wel. Bij mijn bezoek aan Normandie was de adelaar nog wazig te zien in 1 casco. In de andere was op historische foto's de tekst "Gott mit uns" te lezen. Ik wijk inderdaad af van de werkelijkheid door beiden de combineren.
Is mij nog nooit opgevallen, nieuw bezoek aan de Batterie de Longues komt dus op programma 2024.
Het centre d’informations zou trouwens ook vernieuwd zijn, moet dat ook eens bekijken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan