Hoofdsponsor

1/35 JGSDF Type 90

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.302
8295519c9e899dedfdb0c63b66bb728c.jpg


Iedereen opgepast, want hier komt weer zo'n onpasselijk uitgebreide intro over wat de volgende moderne kit wordt die op de tuintafel belandt. Het was een nek- aan nekrace tussen de Ariete en deze Type 90 die ik tweedehands op de kop getikt heb. Hij is te vinden in meerdere uitvoeringen, zoals met een mijnenploeg, een extra jeep of accessoires erbij maar dit was dus de basiskit. Even kijken wat daar dan in zit, na de Tamiya geniete zakjes open te prutsen.

0c957aa08ccc5f2e4eb0feddde632ce5.jpg


5505a2c307ccef680df63f096c6d4b1a.jpg


Aan de hull is te zien hoe de middelste wielen van torsievering voorzien zijn, terwijl de buitenste hydropneumatisch opgehangen zijn. Hierdoor kon de tank gekanteld worden.

03b2f605d1ae9707958b45038dcff0cd.jpg


b0bfba0c24b30e92c8cff4c7cfd2b768.jpg


b9d128bed5ef1f22892d30c03912add7.jpg


ffdb1d13bd999d1480eb8a0a7d4faa63.jpg


Ook hier een paar figuurtjes die wel in iets bruikbaars om te toveren zullen zijn. Ze zijn wel te vrolijk als ik vergelijk met de referentie.

bace77219aee0e51f9fe6649cd6270ed.jpg


De gebruikelijke polycaps en insectengaas, plus een voorgestanst glaasje dat op die manier gebogen en dus onbruikbaar gemaakt is.

90f6ec072aedc5c4e89c57ddc0b5c484.jpg


De tracks zijn in vinyl en zien er degelijk uit, al zitten ze in een voorgeplooide vorm in de doos. Ze worden vervangen omdat ik aan de moeilijk te verkrijgen R Models tracks geraakt ben. Er zit van hetzelfde materiaal een cover voor de mantlet bij, maar dat ziet er in het echt ook zo dik uit, dus dat kan misschien wel van pas komen.

145ed7996908905dd40eaa255eafe83c.jpg


Decals voor een aantal verschillende uitvoeringen. ik herken al het bliksemembleem van de tweede brigade dat in de referentie meermaals voorkwam, maar bijvoorbeeld niet de vijfde brigade.

1a625dd824562745581e5e02bde1d6dd.jpg


De meest uitgebreide upgrade voor deze tank kan je vinden bij het merk Tetra Modelworks, waar ik twee verschillende sets van gevonden heb. In de eerste zit een bonte verzameling PE, papier, metaaldraad, ketting en ander reflecterend spul.

d6165e53f4eaca1fa243599869b92592.jpg


15b593122fefefca91a19d1caf9afb6e.jpg


11e7d50f1682dfe941d5385bab13d2ea.jpg


Ook een heel mooie kleurenfoto-handleiding van drie bladzijden waar je van gaat watertanden.

00bec1967e1b7add85a5d2a443022a68.jpg


d9933f0a2d0f152892853822bf51c26f.jpg


9b52e4904fc23b53d042d3075e6e4509.jpg
 
Laatst bewerkt:
De tweede set is een camouflagenet in papier dat je over de geschilderde tank drapeert. Hopelijk gaat dit beter dan de toestand met het verbandgaas met theeblaadjes die je soms in andere kits aangeraden ziet.

71131074ca5b9ab77a01235aca0d29ca.jpg


64d95983cf56a975afe987fb01807378.jpg


5e2865c937fa55eeda046a95ed87da15.jpg


Het pièce de résistance bij een MBT is natuurlijk het kanon. In de Type 90 werd een in licensie gebouwd Rheinmetal 120mm L/40 kanon gebruikt, dat je ook in de Leopard 2 kan vinden. Er zit aan het uiteinde een spiegel om de thermische vervorming te meten en om te rekenen in de ballistische berekeningen. Dat vond ik bij een Russisch merk waar ik al eerder eens mee te maken kreeg in het BTR-80 topic.

4c4a3951a2ac6f6718e398292ff7b0b6.jpg


Daarin zitten ook meerdere materialen, zoals gedraaid metaal, resin en PE.

9791bbd8b69ecf5d5b1dd684bfc9e2d2.jpg


442e5dea5b818038f13dcf88efae81a5.jpg


De handleiding is ook mooi ingekleurd, al moet ik sommige passages nog interpreteren. "Resin part" kon ik voorlopig niet terugvinden.

c73fbcabc186aded4a25d54928bcabbe.jpg


Ik heb deze loop al eens losjes in elkaar gestoken. Er moet nog wat flash van tussen, maar hij is nu al bijna een centimeter langer dan de kit.

25b063e79f215a2d2184c511f42c9850.jpg


Dan komen we nog uit bij de vervangtracks. Dit moet een van de enige kapitale tanktypes zijn waar Friul niks van uitgegeven heeft. Gelukkig zijn er twee types tracklinks van het obscure merk R Models, zo obscuur dat het zijn eigen slogan, "Create Miracle" fout spelt. Maar het lijken heel bruikbare links met evenveel detail als op het vinyl maar zonder de gietnaad.

222b1d75d9aa43de36f03d6ebe629231.jpg


Ja, er zat en soort geluksblaadje bij, en vreemd genoeg past de draad voor de trackpins niet mee in de wat gammele verpakking van de links.

a890666610fd4876ce606f0a09bb6969.jpg


Ik heb de links nog niet geteld, geen idee of je genoeg spares krijgt om ook de vier reservelinks op de koepel te kunnen vervangen.

71be7f81944bf01f7a701c93a754723f.jpg


Dit zijn de tracks zonder rubberschoenen voor op terrein, de andere bestaan dus ook.

Verder ben ik nog aan twee boeken geraakt, al zijn beide enigszins cross-topic. De eerste is van Tankograd en bevat een overzicht van de moderne stand van zaken in het JGSDF. Foto's van MBT's komen pas aan de laatste vijf bladzijden ervan aan bod, maar ze worden hier en daar wle vermeld bij de andere voertuigen waar ze mee samenwerken.

0704ab64b04d18b8328d16777aafe062.jpg


a30f1fad668c3ab4b54fb191670806ae.jpg


dc1052d4080b80659c344e99464892f6.jpg


8406cad78728bf396f7759f46bc50776.jpg


73477d0eae2ff41c23f417971418641f.jpg


Maar ik ga veel meer gebruik maken van een ander boek, dat vanmiddag bij me arriveerde, van Trackpad Publishing. Dit gaat over vier verschillende tanks, namelijk de Type 90, de Type 10 (een heel ander type en ook door Tamiya uitgebracht) en hun beider ARV-versies. In dit boek vind je alle detailfoto's die je nodig hebt, en omdat het door dezelfde auteurs geschreven is, vind je zelfs de foto's uit het boek van Tankograd allemaal terug. Het boek kwam dit jaar uit en is dus een handige boost om de nieuwe uitgaves van Tamiya van deze tanks aan de man te brengen. Je vindt ook een paar foto's van munitie, powerpack en personeel terug. Elke foto heeft een degelijke beschrijving.

69ef6a08840434ea42765e783f0f5e7e.jpg


b4b6d56542b4d4f9b49b1e8672347ae4.jpg


ecd06ea68fb9cb3f0ae041daec24ba94.jpg


4dbaf3a563a7f9cbf040962d17ebb22b.jpg


Ik vermoed dit weekend al te kunnen beginnen met de bouw.
 
Laatst bewerkt:
Amaai mijne frak wa is dat allemaal
Dat word hier weer lekker genieten van al dat moois
Ik ga de traditie hoog houden en zeggen heu schrijven " succes "
Marc
 
Een echte bouwer die nooit voor half werk gaat.
Respect en volg mee.
 
Mooi dit kitje brengt herrineringen boven.
Heb deze ooit gebouwd eind jaren 90 begin 2000 geloof ik
was toen wel zonder al die setjes.

Ben benieuwd

Mark
 
Weer eens iets anders.
Die camo netten lijken mij wel de moeite waard te zijn.
 
Allemaal welgekomen, de eerste update is een feit.

f2ec4148591941f18c8638dd3f1547d0.jpg


We beginnen de verbouwingen van de kit met het feit dat de veerbenen van de baanwielen niet vol gegoten zijn. Ze hebben een uitholling aan de achterkant. In het nieuwe referentieboek vind je geen foto's van onder de spatborden genomen, in feite wel spijtig als je ziet in welk detail de rest van de walkaround geschoten is. Daardoor kan je weinig info over de eerste bouwstappen vinden. Het lijkt of er enkele zaken vereenvoudigd zijn om de constructie te vergemakkelijken. Zo zit er bij elke ophanging een uitsteeksel om het veerbeen te fixeren. De tank is zoals vermeld in staat om zijn ophanging aan te passen, dus die opvallende dingen heb ik maar afgeknipt.

f9db19251b73029d3ea922bf8bd5d33c.jpg


De benen zijn dan dichtgemaakt met een metalen plaatje dat daarna getrimd werd rond elk been en dan recht gevijld.

84d5a6f0a0c71931763ccee124929334.jpg


Daardoor worden de benen erg los in hun gewricht. Ze hebben gelukkig een holle naaf waar je een staafje in kan steken. Ik had deze nog liggen van een vorige aankoop die onbruikbaar was.

a13983252b00078cfa88042a5392df0e.jpg


De staafjes zijn makkelijk op maat te snijden, ik had 6,3mm nodig.

5a86552d0149ba3e006500507d53f3a4.jpg


Er zijn er vier gemaakt, voor de buitenste wielen met de meest beweeglijke benen.

10058e39bc59d8d636e6ecd271541f56.jpg


Mijn plan is nu om bij dit model de hydropneumatische ophanging te demonstreren. Het is zo gebouwd dat je makkelijk de hoek van de benen zou kunnen bijregelen, en met de metalen tracks die ik kocht zou zo'n aanpassing niet tot beschadiging van de tracks leiden. Er zou alleen een hefboomsysteem op de voorste en achterste as gezet moeten worden, die met elkaar verbonden moeten worden zoals een drijfstang bij een locomotief. De voorste as moet evenveel omhoog als de achterste omlaag, en omgekeerd. De andere wielen moeten volgen door er een veer aan te hangen.

7ddd23752d1e5783d13aae5aef033c9b.jpg


Van boven gezien zou dit er in de tank zo uitzien, met vering op de gele assen en met een extra as waar in het midden de stangen bijeen komen. Daar zal door de bodem van de tank een staafje naar beneden moeten gaan.

3549628de1dee85b34c964869fa53dbd.jpg


Bij een poging om de as te doorboren, brak wel de boor af. Dit moet dus anders.

ff515854c1b3de680ad5122cb4ff804f.jpg


Deze kleuren zijn vandaag gekozen om de tank te gaan schilderen later. Het is iets heel anders dan wat Tamiya aanbeveelt, maar ik ga geen drie kleuren bijeenvoegen als ik op het oog zelf de kleur uit de boeken kan vinden.

2cd084e14904e5c3916abca1b30bc891.jpg


c461d72094df75f431556194a5dd8388.jpg


Ik vond vandaag naast de verf ook nog een interessante tool voor als je geregeld rechte lijntjes wil graveren. Nu weet ik nog niet of dit tijdens dit topic al ergens van pas gaat komen, maar ik toon nog even een paar foto's waarop je het apparaat ziet uitschuiven. Voor de verste stand moet de spanschroef van locatie verzet worden, zodat de T niet opgedrukt wordt.

4a229e03c4fda5b4b070020b06de7995.jpg


855c10d08906145fd11a8773d6565086.jpg


f6c2ca4a21b4714d661519a090ec95f9.jpg
 
Het onderstel ging dus aangepast worden aan een beweegbare hydropneumatische ophanging.

702c1a789d9484923bc91f16592fca8a.jpg


2 wormwielen worden geslepen uit een paar bouten die dik genoeg zijn om te passen op een tandwiel.

4c2ac98c5c3e972b54b4f65ea18124ab.jpg


17c02869d4a5a202cfaa182893d72e73.jpg


De bouten worden nauwkeurig op hun plek gezet.

3bbb3546dc5dcbb91fd658142e21beb3.jpg


Er wordt gezocht naar bruikbare vering voor de 2de en 5de as, die ook overstaande wielen hebben.

6c9998fee8e71884edf0bed34e50462c.jpg


De vering is aangebracht. De lange spiraalveer werkt wel het beste. Deze wielen moeten meebewegen met de aangedreven assen.

34a4a79886211bc72e587a21d424c122.jpg


Nu worden er differentiaaltandwielen gezocht.

8f9148fd3fce87e74f30af972d73cee1.jpg


De behuizing voor deze wielen is aangemaakt, net als de verbinding tussen de schroeven en de assen.

abafa5d3cb255efd0e026c8052a8aad9.jpg


De tandwielen en assen zijn klaargezet. Helaas ging dit nog mis omdat de schroeven niet ver genoeg afgeslepen waren, ze zijn dus nog eens losgemaakt en verder bewerkt. Daarna is ene versteviging gezet zodat ze zich niet meer kunnen losschroeven.

77aaef1f7c9dfb6167e883620fcfd835.jpg


De aanpassing zal misschien moeten gebeuren langs de bovenzijde, met een demonteerbare koepel. Het eigenlijke plan was door de bodemplaat maar het probleem is de variabele hoek van de tank.

8d524445ea91b802d2818d535cdab2fb.jpg


3331ad88a1ca9d69872646da76a6801b.jpg


Er zit nog wel een gat onder de sponsons, typisch Tamiya.

80b8c29d91da7a261a57c3820abb80f8.jpg


Dat maken we dus dicht. Hier nog een filmpje van het systeem dat aangepast wordt in de op de grond. Er zou nog een vertraging in mogen om schokken op te vangen.

 
Deze werken zijn weer en pret om te volgen.
Meestal ligt het bruikbare materiaal al jaren ergens in de schuif of doos wat dan weer van pas komt.
 
Amai Steven, dat is serieus kunst- en vliegwerk dat je hier toepast.
 
Bedankt voor de aansporingen, het systeem loopt nog wat stroef en het differentieel slipt soms wat door zoals te horen in de filmpjes, dus er zal zeker nog wat aan geknoeid moeten worden. Jaren van experimenteren met Lego Technic leidden ertoe dat dit redelijk instinctief opgebouwd kon worden.

De onderkanten van de spatborden vooraan vertoonden veel onregelmatigheden van gietstructuren en uitstoterrondjes en het eenvoudigste was om hier iets over te kleven. De paarse lijn duidt een stukje open sponson aan dat me ontgaan was, dit is links en rechts verschillend en ik heb het verschil achteraf dichtgemaakt.

6b50bf85dfbd34b27698dfe5e8f4a02d.jpg


Nu moesten de opgegoten roosters voor de ventilatie van de motorruimte weggehaald worden. De handleiding van Tetra toont de PE-stukjes boven op het plastic geplakt, maar dat gaat zeker opvallen bij de roosters die flush liggen met de rand. Om uitschieters te vermijden worden ze eerst gemarkeerd met vier boorgaatjes.

615b425cb5b8540f666e0d43cce4ee81.jpg


Dan kon aan de onderkant de hull met bruter geweld aangepakt worden, waarbij de snijschijf wel niet te diep ingedrukt werd. Dit is toch nog overal 2mm dik plastic en aan de buitenkant mocht er geen schade ontstaan aan de afrastering van deze roosters.

b4d1222001b6bd8d060f1a182ce7953d.jpg


Met de afgeronde Airwaves-zaag kan je in het midden van het plastic beginnen zagen en dan naar de kanten toe werken.

0d87392fac8b7e0084e85f869370662d.jpg


c4b2ee6966464858d6be647efbcc2b42.jpg


De openingen worden dan met een schuurstokje en een vijl bewerkt tot ze recht afgelijnd zijn en dan met Tamiya Extra Thin ingewreven.

42b6565ecc7b18ef429c2dda9576fe4b.jpg


cff7f6e5e9c01e95ca8ee2aaf7f96a73.jpg


Op het moment dat ik alle roosters opengemaakt had, kwam aan het licht dat de upper hull een behoorlijke warping heeft.

98e4f0c224613b627b4cb0b755ccb02e.jpg


9fed50a2853207376c512a68c9594b64.jpg


Ik overweeg om extra spanten langs de zijkanten te leggen om deze vervorming tegen te werken, want door de gewoonte van Tamiya om gaten open te laten onder de sponsons, is er een lang gedeelte van de hull onderworpen aan de torsiekrachten bij het gelijkleggen van de voor- en achterkant. Ik ga ook nog koffers vouwen voor onder de gemaakte openingen, zodat het inzicht door de PE-roosters beperkt blijft. Nu gaan we de derde en vierde as bouwen. Die werken in werkelijkheid met torsiestaven, waardoor ze links en rechts verspringen. Ik heb een bus gemaakt door een stuk Evergreenbuis uit te boren tot 2mm. Dezelfde as als eerder wordt nu per veerbeen ingebracht.

e0089cde84b28193ac23b183de2f88d2.jpg


De bussen blijken 0,2mm van de bodem af te zitten, maar eentje moest tot aan de as afgeschuurd worden om op het differentieel te passen.

4c8a7364bf8f830796d5bf0b41708bd2.jpg


Met de Evergreenplaat van 0,2mm worden de bussen vastgekleefd en dan worden er hefbomen gemaakt die tot aan de horizontale stand van elk veerbeen kunnen.

927d2a06b3d701c861a38c88a54b5d98.jpg


Ik had alles al gemonteerd met springveren, maar sommige waren te zwak om het veerbeen omlaag te duwen. Daarom worden er drie vervangen door sterkere veren.

4a7d375044c17298603ab34a23e5e365.jpg
 
Het is formidabel wat ik hier allemaal zie en lees. Ik kan mij niet heugen ooit dergelijk werk in een dergelijke kit, met deze overgave, te zijn tegengekomen. Buitengewoon werk, op basis van een ambitieus plan. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
 
Bedankt voor de leuke reactie, Roy. Nu weet ik niet of deze update even in de smaak gaat vallen als je aan het einde komt... Ik kan er alvast bij zeggen dat er geen paniek nodig is.
De opengemaakte roosters moesten nog een bodem krijgen zodat je niet tot beneden kan kijken. Door een paar van die gaten had er misschien een motor te zien moeten zijn, maar daar is bij Tamiya niets van terug te vinden. Ik heb een grote koffer gemaakt die de aangrenzende roosters verbindt. Dan heb ik elke tussenwand dichtgemaakt.

46fa9e747e40d124832cfe6ad259f4eb.jpg


7e810c4ba69f83408b3855a56687fc79.jpg


3490078fd19f0336c2aeda2fca81fe70.jpg


De kleinere roosters onder de koepel heb ik op hun beurt aangepakt. Het is de bedoeling dat het PE op de randen gekleefd gaat worden. Daarvoor moet het metaal nog wel geprimerd worden.

b03695da994dce9fbd3c2a53b0f4a526.jpg


Ik wilde nu de tracks samenstellen. De R-model links moesten met een draad verbonden worden en ik had hier uit gewoonte al een striptang voor ter hand genomen. De draad is echter zo dik en stijf dat de snijrand van die tang al meteen gekerfd was. Ik besloot dus op zoek te gaan naar een betere tool.

18a83c61519eceacca2229430983a8d4.jpg


Dit is een vrij dure aankoop geweest om een stukje draad door te kunnen knippen, maar deze draadtang van 50 euro heeft als voordeel dat de trackpins nu in een keer recht afgeknipt zijn. Een week geleden had ik dit andere toestelletje al op de kop getikt, nog niet goed beseffende wat ik er juist mee zou gaan doen. Misschien omdat het zo mooi blauw glansde.

4a229e03c4fda5b4b070020b06de7995.jpg


In combinatie met deze nieuwe tang ontstaat er een toestel waarmee je gemakkelijk per seconde een trackpin van de juiste lengte kan knippen.

5eb81552a7870acb1c7ba0f2d619c50c.jpg


De links hoeven niet uitgeboord te worden, er zit weinig flash op. Ik zag nu ook nog wat detail dat op de vinyltracks niet zat. Zo zijn de boutjes in de tracklink-connectors zeskantbouten, terwijl dit op de vinyls ordinaire rondjes zijn. Het enige ongemakkelijke aan de R-models draad is dat hij opgewonden zit en dus rechtgeplooid moet worden. Door de stijfheid kan je hem niet recht rollen.

a7571890f4f6244cba1cb20d43b9faa1.jpg


De track die hieruit ontstaat, valt perfect over de sprockets.

1d051ec81054752a7f7edd0c67020ab4.jpg


De tracks zijn dan ook relatief snel gebouwd, in een halve dag zijn ze beide geassembleerd. Maar denk er om dat je iets zwaardere tools nodig hebt dan bijvoorbeeld bij een Panzer 1 trackpin.

60cfd8d9e0691731e115d7e593dc79c6.jpg


En dan een plaatje dat een paar volgers misschien wat van de wijs zou kunnen brengen.

1323f89239a7d5e7520f0b73dea93138.jpg


Het gescratchte regelsysteem voor de veerbenen is terug uit de hull gehaald. Het bleek dat de constructie niet stevig genoeg was om de hoek van de tank zichtbaar te kunnen veranderen. Het zijn vrij zware tracks en er is wel wat kracht nodig om ze aan de uiteinden naar beneden te drukken. Omdat de tandwielen aan de wormoverbrenging een te kleine diameter hadden, kreeg het differentieel het verschil in torsie niet verwerkt. Maar niet getreurd, er is al een nieuw systeem bedacht om meer kracht uit te oefenen. De eerste tests daarmee zijn al gebeurd. Kritisch daarbij is de beschikbare plek vooraan de tank, waardoor de draaibeweging wat beperkt zou blijven.
 
De volhouder wint.
Ben benieuwd welke materialen je dan gaat gebruiken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan