Hoofdsponsor

1/100 Grendel doet Bravo! (1/"100" zvezda planes-bravo) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
op m'n eigen plakhoekie zijn we momenteel bezig met een kleine "planes" groepsbouw waar we de modellen aan het bouwen zijn die zvezda heeft gemaakt van de karakters uit de binnenkort uit te komen film "Planes" van pixar en wegens ik ben de laatste tijd hier toch met regelmaat verslagen aan het neergooien leek me mijn inzending voor dat groepsgebeuren ook wel leuk voor jullie om te bekijken :wink:
_______________________________________________________
Zowaar een paar daagjes vrij dus vandaag ook maar eens wat begonnen met het knutselgebeuren voor dit groepsprojectje!

d'r was even wat extra tijd nodig om de werkbank te ontruimen van de beste hoeveelheid m939+aanhangert+humvee-onderdelenellende maar na een half uurtje spullen herverplaatsen kon er dan zowaar toch wel aan de knutsel gegaan worden.

kump e an!

_______________________________________________________

Nou had ik dus oorspronkelijk bedacht om een stukje bio te gaan schrijven over het lijdend voorwerp van dit werkje, maar na wat inlezen leek het er eigenlijk op dat de personage van m'n kitje eigenlijk enigszins een bijrol in de film heeft en het een beste spoiler zou zijn wanneer ik zou verklappen wat 'ie in de film te doen had.

zowaar dus een keertje zonder intro dus!

het enige wat ik kan verklappen is dat ik dus "Bravo" ga bouwen en dat karakter gebaseerd is op een f18 super hornet en dat 'ie in de film een partner genaamd "echo" heeft. het bijzondere is dat zvezda er trouwens voor heeft gekozen om alleen bravo uit te brengen terwijl ze geldverdientechnisch ook net zo handig echo ook op de markt hadden kunnen brengen wegens da's hetzelfde model met een ander stickervelletje..

rare jongens, die russen.

enniehoe, Bravo dus:

dooske.jpg


en ik moet eigenlijk zeggen dat de details, ondanks dat het een klik&klaar-kitje is in basis, me eigenlijk heulemaal niet tegenvallen! het vliegapparaat zelf is pak 'm beet 20cm lang en bestaat uit deze stukkies:

sproetje1.jpg

sproetje2.jpg


sproetje3.jpg


en voor wat betreft details...:

valt_niet_tegen.jpg


ik heb wel eens minimalistischer spul gezien in "serieuze" kits.

wat helaas dan wel weer, hoewel begrijpelijk, erg jammer is, is dat dit:

plakkerts.jpg


maar wegens klik&klaar is het natuurlijk volledig logisch dat er gekozen is voor echte plakkerts ipv de gebruikelijke water slide decals.
oh ja:

boekje.jpg


ook nog een boekje :roll:


op het eerste oog dus een kitje dat in eerste instantie aandoet als een serieus te bouwen modelletje vergelijkbaar met hasegawa's egg planes, maar vanwege de echte stickers helaas alsnog teruggebracht tot een gevalletje speelgoed. gezien de bedachte doelgroep volstrekt logisch, maar helaas vergeet zvezda volgens mij dat er ook hele hordes modelbouwers zijn die dit soort kitjes leuk vinden als tussendoortje en dat ze dus een potentiele markt missen door niet een klein velletje standaard decals mee te leveren naast de stickers.

maar ach, dat gaart mij niet tegenhouden om d'r net even wat meer van te maken dan een speledingetje en gewoon alsnog een verslag van een foto of 35 d'r tegenaan te klatsen als opener :cheesygrin:
_______________________________________________________

Zoals gebruikelijk bij mijn vleugelprojectjes begin ik altijd even met in ieder geval het basis airframe in mekander zetten om te zien of er ingewikkelde bouwwerkzaamheden aan zitten te komen voor wat betreft de grote delen, maar bij een kit als deze betekent dat dus eigenlijk dat je zo'n beetje je hele model al klaar hebt staan in die fase :D

efkes_passen.jpg


kitje zit lekker efficient in elkaar en als ik de boel nu even wat aan had gedrukt hier en daar had het eindresultaat al wel in de kast kunnen staan, maar ja, jullie kennen me vast al wel een beetje zo onderhand en weten dus natuurlijk ook wel dat ik niet een kitje zomaar via het bouwvodje in mekander kan plakken zonder d'r allerlei eigen ideeen op los te laten.

kijk, je ziet er vast uiteindelijk niet heel veel meer van terug, maar dit soort potentiele tochtigheid:

tochtig.jpg


...kan ik natuurlijk niet over m'n kant laten gaan en ook details zoals dit hier:

ieuw.jpg


zijn voor wat ik tegenwoordig met plastic bak en braad niet echt meer tolerabel.

en als ik dan toch efkes moet dwangen dan kan ik dit:

best_lomp.jpg


natuurlijk ook niet laten zitten en al met al kunnen er dus best wel wat dingetjes aangepast en/of verherverbouwd worden om de boel wat op te leuken :wink:

als eerste maar begonnen met het wat lompere hak- en breekwerk en die uberlelijke remhaak weggebeiteld en aansluitend de boel gladgetrokken met vriend p240:

gladde_buik.jpg


en, omdat dat doorgaans een hoop droogtijd nodig heeft, de potentiele kieren alvast voorzien van wat extra styreen:

kieren_vullen.jpg


...en lekker ingesopt met lijm:

insoppen.jpg


het plastic wat ik gebruikt heb heeft een dikte van 0,15mm (zeg maar papierdikte) en door d'r een flinke klieder lijm op te gooien en de naad goed aan te drukken pers je dat spul dusdanig strak tussen de twee delen dat het werkt als plamuur en je uiteindelijk...

gladjes.jpg


dus.

een ander vulwerkje was in dit geval te vinden op de buik. meneer zvedzda heeft bedacht dat je het model zonder wielekes in vliegstand op een pootje kunt zetten maar wegens dat pootje moet je dus apart bijkopen gaat dat gat echniegebruikniewordennie.

volle_buik.jpg


volgens het vrij gebruikelijke recept die cloaca volgepropt met restantplasticjes uit de afvalbak, beetje op lengte wegknippen, beste bats lijm d'r over, gladschuren en aansluitend nog een laagje lijm.
nou, en dat waren eigenlijk wel de grote basiswerkzaamheden.

tiet voor wat eigens toe te voegen!

je kunt dan wel zo'n kitje zonder verder na te denken in mekander frotsen en dat helemaal mooi zat vinden, maar persoonlijk vind ik het altijd eigenlijk wel leuk om wat "eigens" in een kit te stoppen waardoor het niet een 13 in een dozijn modelletje wordt maar iets "van mezelf".
nou is het leuke van een kitje als dit dat ondanks dat het een vliegtuig is het natuurlijk een levend karakter moet voorstellen en dus niet een stijf geheel als een RealLife(tm) f18 hoeft voor te stellen en dat betekent dus dat de boel niet strak op z'npootjes hoeft te staan zoals de plasticgietert had bedacht!

lawema eens beginnen met het "gezicht". de gezichtsuitrukking van de kit lijkt er een te zijn die een geconcentreerde blik voor moet stellen, maar voor een vliegtuig in parkeerstand leek me dat niet echt logisch. als je aan het vliegen bent moet je goed opletten natuurlijk, maar op het vliegveld...?

maar eens even zien of dat anders kan!

(en wegens de plaatjes spreken voor zich zonder tekstueel geneuzel van mij d'r bij :wink:)

plastisch_chirurgie_1.jpg

plastisch_chirurgie_2.jpg

plastisch_chirurgie_3.jpg

plastisch_chirurgie_4.jpg

plastisch_chirurgie_5.jpg

plastisch_chirurgie_6.jpg

plastisch_chirurgie_7.jpg

plastisch_chirurgie_8.jpg


en om de boel nog net wat meer levendig te maken:

pootje.jpg

pootje2.jpg

pootje3.jpg

pootje4.jpg

ook_zaag.jpg

wtf.jpg

wtf2.jpg


verbouwinkjes klaar en de romp maar vast aan mekander geplakseld waarbij hier en daar ook weer gebruik gemaakt werd van strookjes plasticplamuur en gelijk ook leuke secondenplakplamuurlijntjes:

secondenplak.jpg

neuskier.jpg


en inmiddels staat bravo lekker uit te harden en kan er morgen worden geschuierd om de boel glad te trekken overal.

drogen_doen.jpg



bis the next!



______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Grendel prachtige opzet van weer een hele mooie kit......;) een vraagje je sublieme oplossing om plamuur te vervangen door styrene en lijm...prachtig man....maar wat voor lijm gebruik je hier voor om die versmelting zo te laten lukken...topie man ;);););)
 
Dat lijkt me inderdaad weer een leuk kitje te gaan worden Grendel.
Bedankt ook voor de goede tips en raad die je meegeeft. Zo zie je maar dat je steeds wat kan bijleren.

Mark
 
lang leve de reguliere modelbouwlijm ;)

voor het normale plakwerk gebruik ik doorgaans aceton (waterdun en verdampt ernstig snel dus je maakt erg snel verbindingen), tamiya ultra thin (net iets dikker maar vloeit nog steeds mooi dus geen geklieder) en revell contacta. de laatste is de dikste vloeibare lijm die ik gebruik en is ideaal om als plamuurmiddel te gebruiken. in basis is modelbouwlijm niet veel meer dan een oplosmiddel (vaak aceton) waarin doorzichtig polystyreen is opgelost om de dikte te bepalen en als je dus op een naad een lijntje revell contacta legt en dit rustig laat uitdrogen heb je uiteindelijk een met polystyreen gevulde naad. het grote voordeel hiervan (en dus ook van het werken met plaatmateriaal als vulling) is dat je kieren en naden opvult met hetzelfde materiaal als de rest van je model en het uiteindelijk dus prima glad te maken is omdat het model en vulmiddel één versmolten geheel zijn geworden.

de tube allebastiene snelplamuur ligt hier zo onderhand ernstig uit te drogen zeg maar ;)
 
He maatje bedankt voor deze waardevolle tip........weeral veel bijgeleert...;););)
 
Gisteren het merendeel van de dag doorgebracht bij de vrienden met de blauwe petten wegens allerlei overlegtoestanden (mooi hoor, zo'n "vrije" dag :roll:) en uiteindelijk dus mooi niet aan bouwen toegekomen...

...maar gelukkig was ik vandaag dan wel weer heulemaal vrij en kon er vanavond gelukkig toch nog even wat gefreubeld worden!

_______________________________________________________

Nou, al met al is dit natuurlijk een vrij minimaal kitje voor wat betreft onderdelen en benodigde verherverbouwingswerkzaamheden en erg veel valt er dus eigenlijk niet te zien. ik had dus alle potentiele kieren opgevuld met polystyreen maandagavond dus vandaag begonnen met het gladmaken daarvan wegens echt wel droog zat. in eerste instantie het teveel aan plastic gewoon simpelweg weggesneden:

dichtgekliederd.jpg


en daarna aan de slag met vriend p240 gevolgd door steeds minder hobbelig wordende schuierlappies:

gladjes1.jpg


het lijkt wellicht trouwens alsof er een naad zit aan de linkerkant van de witte "plamuur"lijn maar da's precies wat het is: het LIJKT een naad te zijn. :wink:
voordat ik de rompdelen aan elkaar heb gelijmd heb ik eerst de binnenkant van het plastic voorzien van een laagje zwarte verf en door de lijm is die verf gaan oplossen en met het gesmolten plastic naar buiten gedrukt tijdens het drogen.

zelfde verhaal verklaart ook de zwarte lijn:

gladjes2.jpg


die je op de intake ziet, maar uiteindelijk ga je daar niets meer van terugzien.
na de eerste schuurronde om alles een beetje egaal te krijgen heb ik alle verbindingslijnen nagetrokken met secondenlijm (ik heb een injectienaald op m'n secondenplaktube dus da's niet heel ingewikkeld en vrij goed te doseren) waarmee eventuele oneffenheden in de lijmnaden mooi gevuld werden.

aansluitend met wat waterblaadjes de boel nog een keer helemaal nageschuurd en na nog wat extra schuur- en plakwerk aan de losse onderdeeltjes die er nog lagen het hele apparaat eens even in mekander gedrukt:

op_pootjes.jpg

op_pootjes2.jpg


voor het idee vervolgens even een kiercheck gedaan met behulp van een plens witte verf:

kiercheck.jpg


en na nog wat laatste "hij's-toch-net-niet-heulegaar-tevreden" plekjes te hebben nageschuurd:

laatste_gladmaak.jpg


...een flinke lading zwartsel uitgestrooid over het geheel:

zwart1.jpg

zwart2.jpg


morgen maar weer eens een dagje werken, maar daarna is het voor mij weekend en is dus de kans groot dat ik verder kan met het sproeifestijn!


yay!



______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Mooi model zeg, ik volg als eerste mee naar deze mooie model.
 
lang leve de reguliere modelbouwlijm ;)

voor het normale plakwerk gebruik ik doorgaans aceton (waterdun en verdampt ernstig snel dus je maakt erg snel verbindingen), tamiya ultra thin (net iets dikker maar vloeit nog steeds mooi dus geen geklieder) en revell contacta...

Hey Gren, breng je de aceton met een kwastje aan ? Eerst de delen insmeren en dan samen voegen of eerst samen voegen en dan de aceton ?
 
Kijk aan, weer efkes tijd gevonden om wat schrijfwerk te regelen. na de knutselsessie van vorige week had ik hier en daar nog wel even wat momentjes gevonden om aan de klieder te gaan maar wegens vandaag een dagje vrij kon er even flink doorgewerkt worden aan vriend Bravo en gaart ik onderhand al aardig richting de eindsprint....

_______________________________________________________

Tja, en al met al hoef ik er eigenlijk helemaal niet veel woorden aan vuil te maken!

aangezien het eigenlijk kleurtechnisch best wel een saai model is knal ik gewoon efkes de eerste paar plaatjes zonder commentaar voorbij:

grijs1.jpg

grijs2.jpg

zwartjes.jpg

witjes.jpg

pijpjes.jpg


dus.
nog even een laagje glimsap:

glimmie.jpg


nou, en da's zo toch net even anders dan wat zvezda zo bedacht had leek me:

net_anders.jpg


:cheesygrin:

plakkertijd!
nou zitten er bij deze kitjes dus velletjes met echte stickers maar dat leek me een beetje zonde dus maar eens even de voorraad een beetje doorgespit en kijk toch eens wat ik zowaar nog had liggen:

verse_plakkers.jpg


eerst nog wel even wat kleuraanpassinks gedaan want grijs met zwart is uiteindelijk ook maar grijs met zwart:

geul_en_rooi.jpg


...en uiteindelijk, na wat glimsapdroogtijd, lekker aan het stickeren gegaan:

plakkervreugd.jpg



nu nog even een paar laatste schilderdingetjes doen en volgens mij kan ik dan zowaar al klaraploatiens gaan schieten!




______________________________________________________________________
______________________________________________________________________



g. out
 
Hey Gren, breng je de aceton met een kwastje aan ? Eerst de delen insmeren en dan samen voegen of eerst samen voegen en dan de aceton ?

oeps, helemaal je vraag gemist..

aceton vervliegt extreem snel dus eerst insmeren en dan plaatsen gaat niet werken. ik zet normaal gesproken de delen tegen elkaar en laat dan de aceton er gewoon tussen vloeien. houd er natuurlijk wel rekening mee dat de verbindingen vrij oppervlakkig zijn en dat je bij structurele verbindingen je beter met tamiya/revell kunt werken; aceton verbindt de zaak wel, maar de versmelting is erg oppervlakkig door de snelle vervlieging dus zware dragende delen zitten aanzienlijk steviger met "normale"lijm.
 
Bedankt voor het antwoord Gren. Heb intussen een testje gedaan, werkt prima.

Mooie vorderingen, ziet er inderdaad een pak beter uit dan Zvezda bedoeld had.

Ken je ergens een webshop in België of Nederland waar ze deze kits verkopen ? De Corsair lijkt me wel leuk :)
 
en ik die dacht van zo eentje te geven aan het kindje van een vriendin als kennismaking met modelbouw...

Mooi om te zien wat je eigenlijk van zo'n snapfit kitje kan maken...
 
en ik die dacht van zo eentje te geven aan het kindje van een vriendin als kennismaking met modelbouw...

Mooi om te zien wat je eigenlijk van zo'n snapfit kitje kan maken...
Lang geleden heb ik iemand gekend die van zo'n simpel "snap together" kitje van Revell een mooi model had gemaakt dat hij er zelfs mee in de prijzen viel... groot was de verbazing van de jury nadien toen ze achteraf hoorde wat voor kitje het eigenlijk oorspronkelijk was! :P
 
heb de zvezda kits ook al zien staan op Domino.be
ik moet toegeven, je Bravo ziet er een pak beter uit, beter dan in de film (heb deze al gezien).
heb zelf ook al een bravo op de kast staan, maar dan een Diecast van mattel :D
 
grendel heb je de p38 ook niet gemaakt ik denk dat ik deze al eens tegen gekomen ben maar ik weet niet meer waar .
daar ik deze ook wil maken kan je niet zegen waar ik hem terug kan vinden .??
gr dirk d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan