Hoofdsponsor

German 1ton halftrack Sd.Kfz.10

ERVARING
Beginnend
BOUWWIJZE
Out of box
BOUWBUDGET
Geen budget
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Alles van tips wordt aanvaard

Stephane

Active member
Registered
Lid geworden
11 aug 2023
Berichten
32
Dit wordt mijn volgend model.
De German 1ton half-track Sd.Kfz.10.
Ik heb sowieso een liefde voor de Duitse militaire voertuigen en ik vond dit wel een tof model om te gaan bouwen.
Ik wil vooral verder leren om het spuiten en het verweren onder de knie te krijgen.
Ik zal deze bouwen zoals op de doos staat.
 
Veel succes en bouwplezier , niet makkelijk wat je wil gaan doen , dat blauw grijs is moeilijker te verweren als bvb een tri tone Camo , ga in ieder volgen

Greetzzzz Modest.
 
Niet direct mijn domein maar ziet er wel een interessant model uit (Tamiya kit + aanvullingen Italeri). Benieuwd hoe dit zich laat bouwen.
Succes met dit project.
 
Afgezien van hun verwerpelijke ultra rechtse ideologie waren hun voertuigen inderdaad veel visueel aantrekkelijker dan wat de US te bieden had (uitzonderingen zoals de Jeep daargelaten natuurlijk), ik kijk dus ook met belangstelling uit naar het vervolg.
 
Niet direct mijn domein maar ziet er wel een interessant model uit (Tamiya kit + aanvullingen Italeri). Benieuwd hoe dit zich laat bouwen.
Succes met dit project.
Dit is een Italeri kit onfrr hrt label van Tamiya verkocht, zoals nog een enkele kit van Italeri zoals hun Opel Blitz.
 
Dit is een Italeri kit onfrr hrt label van Tamiya verkocht, zoals nog een enkele kit van Italeri zoals hun Opel Blitz.
Was me zelfs in eerste instantie niet opgevallen, moet toch wel wat betekenen qua kwaliteit om toegelaten te worden in Nippon om onder het Tamiya label verkocht te mogen worden. Mijn vrouwtje was niet erg tevreden overigens over haar laatste Italeri kit (1:24 ITALERI 3883 SCANIA R730 V8 TOPLINE "IMPERIAL") : alle carosserie stukken waren serieus "gewarped".
 
Ik heb de Dragon 1-tonner hier liggen, maar daar zijn ook een paar dingen mis mee. Het is overigens een leuk karretje om eens in mee te rijden.


Succes met deze.
 
Laatst bewerkt:
Ook gekend als de Demag, naam van de fabriek.
Chassis was ook de basis van de SdKfz 251 types.
 
Volg mee in stilte want ken er te weinig van.
 
Vandaag begonnen met het bouwen.
Als ik deze kit vergelijk met mijn vorige kit de Nashorn vind ik deze minder nauwkeurig.
Maar ja goed het komt wel in orde.
Ik heb al wat afgezocht op het internet naar de half-track Sd.Kfz.10 en er zijn zoveel variaties hiervan terug te vinden.
Ik ga het toch houden zoals op de doos in diezelfde kleuren.
 
Iets dat je in het vervolg kan doen is de gietnaden en de ejector pin marks wat wegwerken.

Gietnaden zijn naden die ontstaan op het raakvlak van de 2 delen van de mal waarin het plastic wordt gevormd.

Je ziet dit vb. hier in het midden van de bladveer. Dit is een naad die daar eigenlijk niet hoort te zitten.
Wegschrapen met een mesje of wegschuren geeft een mooier resultaat ipv deze te laten zitten.

De ejector pinmarks dat zijn de rondjes die je ziet op het plastic. Op die plaatsten wordt het gietraam uit de mal gedrukt en dit laat dan die rondjes achter op het plastic. Wegschuren of opvullen en schuren geeft wederom een mooier resultaat.

Gewoon ter info hé, ik wil je werk in geen geval afkraken.

Edit: Ik vind dat je trouwens heel verzorgd werkt want zie geen lijmvlekken overal.
 
Iets dat je in het vervolg kan doen is de gietnaden en de ejector pin marks wat wegwerken.

Gietnaden zijn naden die ontstaan op het raakvlak van de 2 delen van de mal waarin het plastic wordt gevormd.

Je ziet dit vb. hier in het midden van de bladveer. Dit is een naad die daar eigenlijk niet hoort te zitten.
Wegschrapen met een mesje of wegschuren geeft een mooier resultaat ipv deze te laten zitten.

De ejector pinmarks dat zijn de rondjes die je ziet op het plastic. Op die plaatsten wordt het gietraam uit de mal gedrukt en dit laat dan die rondjes achter op het plastic. Wegschuren of opvullen en schuren geeft wederom een mooier resultaat.

Gewoon ter info hé, ik wil je werk in geen geval afkraken.

Edit: Ik vind dat je trouwens heel verzorgd werkt want zie geen lijmvlekken overal.
Ok bedankt voor de info.
Ik zal kijken om deze nog wat bij te schuren.
 
Intussen is er verder gewerkt aan de sd.kfz.10. Jammer genoeg kan ik van de tussentijdse vooruitgang geen foto's tonen. Mijn smartphone vond het nodig om zichzelf te formatteren.
Ook toen ik de primer had gespoten zat het mij niet mee. Om het model te laten drogen liet ik deze eventjes buiten staan.
Ik was nog maar pas binnen toen het licht begon te regenen. Natuurlijk was het kwaad al geschied. Regendruppels hadden zich al gevormd in de verf.
Ik heb deze dan zoveel mogelijk effen geschuurd wat op zich volgens mij meevalt.
Vandaag terug wat aan het verder werken en het eerste wat ik zie is dat het geplooide zeil niet juist aan de plooiveren is vastgemaakt door mezelf. Gelukkig gebruik ik nooit teveel lijm en kon ik dit terug lossen. Dus ook dit is voorlopig ook opgelost.




 
Hallo, wegens drukte is dit een poos geleden dat ik nog eens iets poste.
Nu met de kerstperiode toch weer wat tijd gevonden om verder te werken.
Wat is er in tussen gebeurt;
Ik heb het model opnieuw gespoten. ( Ik was niet tevreden).
De crew is verder afgewerkt.
En ik ben begonnen met het verweren.
Ik ga voor een lichte verwerking.
Ik vind het moeilijk om op het German grey te verweren.
Maar wat mij vooral op de heupen werkt zijn de tracks, pfff Amai al die kleine schakels aan elkaar zetten en dan moeten ze nog rond de wielen geraken.
Ze breken constant af en moet ik herbeginnen.
Als er mensen zijn die tips hebben hiervoor dan zijn deze welkom.
 
Maar wat mij vooral op de heupen werkt zijn de tracks, pfff Amai al die kleine schakels aan elkaar zetten en dan moeten ze nog rond de wielen geraken.
Binnenkort zal ik met beginnend project:34: hetzelfde tegenkomen vermoed ik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan