Hoofdsponsor

1/72 Ford 6 model 1943.

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 13 november
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Met mijn andere projecten allen in één of andere fase van schilderen of aanbrengen van decals, weerom tijd om een nieuw doosje open te trekken.
We gaan weer voor een specialleken, één der minder gekende vrachtwagens uit WO2.

Boxart.jpg

Een kitje van PST nr 72051, schaal 1/72 en volledig in plastiek. De bouw zal in principe OOB worden.
PST heeft nog een kitje met dit type vrachtwagen in (nr 72065) doch deze maal als trekker en het is hier dat het interessant wordt wat documentatie betreft want over de Ford 6 is heel weinig te vinden.

Het fabriekstype nummering betreft G8T wat de truck betreft en G8TA voor de trekker versie en hiervan vinden we een beschrijving in dit boek:

Boek.jpg

Pagina.jpg

waar enkele pagina's gewijd zijn aan dit type en zijn neefjes van andere merken. Ook de oplegger, welke aanwezig is in de andere kit, komt aan bod in dit boek.

Terug naar de kit:

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

3 sprues en een aparte cabine.
De decals zijn typisch PST en alle gegevens op het decalvel zijn niet terug te vinden in de instructies. Zo vind ik o.a. de vermelding RAF terug maar nergens op de instructies en zelf bij gegoogel vind ik geen bewijs van gebruik van deze truck door de RAF. Anderzijds ook een decal voor een gebruik in een haven maar die slaat dan weer terug op de andere kit. Verder zijn alle opties voor voertuigen in dienst van de USSR door Lend-Lease.

Instructies.jpg

Ook de instructies zijn typisch PST, redelijk duidelijk mits gebruik van verstand en een tikkeltje geluk.

We gaan er ons niet bij haasten.
 
Reed de LRDG ook niet met dit soort trucks rond naast de Chevy`s ?
 
weer eentje om te volgen , wat waren dat toch mooie vrachtwagens in die jaren
Succes maat
 
Reed de LRDG ook niet met dit soort trucks rond naast de Chevy`s ?
Weet het niet met zekerheid maar ik meen gelezen te hebben dat hun Chevy trucks rechtstreeks aangeschaft werden bij een dealer in Egypte.
Het is wel zo dat Chevrolet, Dodge en Ford een quasi identiek model in 4x2 configuratie produceerden van deze vrachtwagen. Enkel Dodge had ook een 4x4 versie.
Trouwens, de cabine aanwezig in de kit is in feite voor een Chevrolet versie, je moet de zijpanelen van de motor afzagen en de nieuwe motorkap voor de Ford plaatsen.

Terug naar de kit: chassis steekt ineen en begonnen aan de laadbak en de cabine.

Chassis.jpg

Wel redelijk wat opkuiswerk en op sommige onderdelen heel brede gietpunten die je beter weg zaagt dan weg knipt.
 
Ooh nice another truck, and a strange on at that, the nose looks really weird .
 
Met al die bouwsels hier zowaar vergeten om tussentijdse foto's te nemen van deze truck maar dit is zoals hij er deze avond bij staat.

Laadbak 1.jpg

Laadbak 2.jpg

en met het dekzeil in dryfit:

Laadbak 3.jpg

Is zeker nog niet afgewerkt, moet nog het één en ander aan gebeuren.
 
Mooie snuit heeft die truck.
 
Mooie snuit heeft die truck.
Ja, is eens iets anders, doet mij een beetje denken aan de na-oorlogse Ford Köln ofte Ford FK die in ons leger in dienst was.

Had gedacht deze afgewerkt te hebben deze avond maar bij het nazien van de foto's heb ik gezien dat ik de achteruitkijkspiegel buiten vergeten ben. Deze spiegel maakt geen deel uit van de kit net zomin als een verduisteringslicht. Waarschijnlijk omdat de sprues gedeeld zijn met andere kits en die dat niet nodig hebben.

Fin 1.jpg

Dus nu nog maar een achteruitkijkspiegel maken ...
 
De achteruitkijkspiegel staat er op, ik beschouw deze als afgewerkt.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 5.jpg

Het ondergrondje is maar om op te presenteren, de truck komt niet in een scène of dio.
Hij mag nog even wachten om naar Pammas te verhuizen tot zijn broer(s) hem komt/komen te vergezellen want er is nog zo een Fordje op komst. We kunnen ze maar in serie bouwen niewaar?
 
Prachtig model, tevens ook de eerste keer dat ik dit zie

Falco
 
Vind deze weer heel geslaagd Erwin.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan