Dit weekend aan deze begonnen als een tussendoortje. Kom de laatste tijd niet zoveel aan modelbouwen toe, en had iets nodig om mijn zinnen even te kunnen verzetten.
Iets over het model:
De fokker was een 1 persoonsjager met een duw- en een trekmotor ontwikkeld door Fokker. Als aandrijving werd gekozen voor 2 Walter Sagitta I-SR lijnmotoren, 1 in de neus en 1 in de staart, wat als voordeel heeft dat het toestel een kleine doorsnede blijft behouden, zonder de uitstulpingen die gepaard gaan met motorgondels op de vleugels.
Het toestel kon een snelheid halen van 525 km/h, een in die tijd respectabele snelheid en had een neuswiel in plaats van een staartwiel om te landen. Issues met het toestel waren de temperatuur van de achterste motor (die werd te warm) en de veiligheid van de piloot in geval dat ie het vliegtuig moest verlaten. De dubbele staart en de achterste schroef dienden de piloot immer nog te passeren op het moment van het springen. Voor dat laatste werd er geexperimenteerd met een baar aan de zijkant van het toestel wat de piloot kon gebruiken als uitstap. Een definitieve oplossing van deze problemen is er niet gekomen door de Duitse inval in Nederland. Deze laatste hebben het toestel grondig bestudeerd (vooral het neuslandingsstel en de opstelling van de motoren) maar na de 11 prototypevluchten heeft het toestel niet meer gevlogen. Als bewapening werden 2 13.2mm en 2 7.9mm voorgesteld maar nooit gemonteerd
De kit zelf:
en de huidige stand:
er is zit tot nu toe al redelijk wat schuur en plamuurwerk in deze kit, en na het droogpassen de romp gaat daar ook nog wel het nodig werk aan zijn...
Qua kentekens twijfel ik over het prototype, de nederlandse oranje vlakken of de driekleur (die laatste zijn what if's, maar...)
Iets over het model:
De fokker was een 1 persoonsjager met een duw- en een trekmotor ontwikkeld door Fokker. Als aandrijving werd gekozen voor 2 Walter Sagitta I-SR lijnmotoren, 1 in de neus en 1 in de staart, wat als voordeel heeft dat het toestel een kleine doorsnede blijft behouden, zonder de uitstulpingen die gepaard gaan met motorgondels op de vleugels.
Het toestel kon een snelheid halen van 525 km/h, een in die tijd respectabele snelheid en had een neuswiel in plaats van een staartwiel om te landen. Issues met het toestel waren de temperatuur van de achterste motor (die werd te warm) en de veiligheid van de piloot in geval dat ie het vliegtuig moest verlaten. De dubbele staart en de achterste schroef dienden de piloot immer nog te passeren op het moment van het springen. Voor dat laatste werd er geexperimenteerd met een baar aan de zijkant van het toestel wat de piloot kon gebruiken als uitstap. Een definitieve oplossing van deze problemen is er niet gekomen door de Duitse inval in Nederland. Deze laatste hebben het toestel grondig bestudeerd (vooral het neuslandingsstel en de opstelling van de motoren) maar na de 11 prototypevluchten heeft het toestel niet meer gevlogen. Als bewapening werden 2 13.2mm en 2 7.9mm voorgesteld maar nooit gemonteerd
De kit zelf:
en de huidige stand:
er is zit tot nu toe al redelijk wat schuur en plamuurwerk in deze kit, en na het droogpassen de romp gaat daar ook nog wel het nodig werk aan zijn...
Qua kentekens twijfel ik over het prototype, de nederlandse oranje vlakken of de driekleur (die laatste zijn what if's, maar...)