Hoofdsponsor

1/72 Fokker D-XXIII van RS-models [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.481
Dit weekend aan deze begonnen als een tussendoortje. Kom de laatste tijd niet zoveel aan modelbouwen toe, en had iets nodig om mijn zinnen even te kunnen verzetten.


Iets over het model:


De fokker was een 1 persoonsjager met een duw- en een trekmotor ontwikkeld door Fokker. Als aandrijving werd gekozen voor 2 Walter Sagitta I-SR lijnmotoren, 1 in de neus en 1 in de staart, wat als voordeel heeft dat het toestel een kleine doorsnede blijft behouden, zonder de uitstulpingen die gepaard gaan met motorgondels op de vleugels.


Het toestel kon een snelheid halen van 525 km/h, een in die tijd respectabele snelheid en had een neuswiel in plaats van een staartwiel om te landen. Issues met het toestel waren de temperatuur van de achterste motor (die werd te warm) en de veiligheid van de piloot in geval dat ie het vliegtuig moest verlaten. De dubbele staart en de achterste schroef dienden de piloot immer nog te passeren op het moment van het springen. Voor dat laatste werd er geexperimenteerd met een baar aan de zijkant van het toestel wat de piloot kon gebruiken als uitstap. Een definitieve oplossing van deze problemen is er niet gekomen door de Duitse inval in Nederland. Deze laatste hebben het toestel grondig bestudeerd (vooral het neuslandingsstel en de opstelling van de motoren) maar na de 11 prototypevluchten heeft het toestel niet meer gevlogen. Als bewapening werden 2 13.2mm en 2 7.9mm voorgesteld maar nooit gemonteerd


De kit zelf:


Fokker%20D-XXIII%20RS%20models%201;72%20voor.jpg



RS_Fokker_D-XXIII_05.jpg


RS_Fokker_D-XXIII_03.jpg


RS_Fokker_D-XXIII_02.jpg


en de huidige stand:


fokker_wing.jpg


fokker_wing2.jpg


fokker_cockpit.jpg


er is zit tot nu toe al redelijk wat schuur en plamuurwerk in deze kit, en na het droogpassen de romp gaat daar ook nog wel het nodig werk aan zijn...


Qua kentekens twijfel ik over het prototype, de nederlandse oranje vlakken of de driekleur (die laatste zijn what if's, maar...)

Fokker%20D-XXIII%20RS%20models%201;72%20achter.jpg
 
Leuk prototype en ziet er ook een leuke kit uit. Ik zou opteren voor het origineel en het in Nederland houden met de gebruikelijke oranje driehoek want het heeft bij mijn weten nooit in Nederlands-Indie gevlogen. Succes.
 
Hoi Erwin, als je je aan de werkelijkheid wil houden dan dien ik de X-4 markering te gebruiken, omdat het prototypetoestel zo'n 3.5h testvluchten gemaakt heeft voor het starten van de vijandelijkheden, en daarna nooit meer gevlogen heeft, maar ik ook aan de oranje 3-hoeken... nu ja het is nog een eindje voor ik zover ben...
 
ik heb het interieur iets basic aangekleed, een beetje afgaand op bestaande situaties:


een paar throttles:
fokker_cockpit2.jpg


een zuurstoffles
fokker_cockpit3.jpg


Misschien voeg ik nog een paar bakjes met knoppen toe, maar het lijkt nu toch een beetje een cockpit


indien iemand interesse heeft hoe ik deze throttles fabriceer:
ik neem een stukje koperdraad, wat ik in het fornuis houd tot het roodgloeiend komt. Uiteindelijk smelt de punt samen en bekom je een klein hendeltje. Hoe het bolletje eruitziet is deels afhankelijk van hoe het in de vlam gehouden wordt


handle1.jpg


handle2.jpg


handle3.jpg

- de beugels aan de zijkanten werden gemonteerd. omdat de hoeken er nogal scherp uitzagen op de foto's heb ik deze gesoldeerd:
- de luchthapper onderaan is uitgehold, misschien moet alles nog een tikkeltje fijner gemaakt worden
- de romp werd samengelijmd, de twee helften pasten niet zo goed op elkaar, maar door kleine stukjes per keer te lijmen kwam dit toch in orde
- de romp werd op de vleugels gemonteerd (iets te enthousiast geweest, want er moeten nog zaken gedaan worden, en ik hoop dat ik mezelf zo niet voor het blok gezet heb...


fokker_nose3.jpg


fokker_nose2.jpg


fokker_nose1.jpg


fokker_luchthapper.jpg


een eerste poging werd ondernomen om het eventuele tafeltje voor de benzinetank te maken. hiervoor ben ik gestart van papier wat met dunne secondenlijm hard gemaakt werd.


fokker_startmotor_poging1.jpg
 
Dit lijkt me weer een interessant gegeven. Ga die dus met plezier volgen, Peter.
Als modelbouwer ben je dus blijkbaar ook van alle markten thuis. Militaire voertuigen, -vliegtuigen, papierbouw, enz...

Mark
 
bedankt voor het compliment, maar Bart is de naam. De Peter die je bedoelt is iemand anders ;-)
 
een specialken,nog niet veel gezien

mooie vorderingen ,bart :)
 
Als ik het niet had gedacht hé... :$:$:$:$:$ Ik vergis mij toch nog altijd met die namen en de nicks...:wub:
Maar ik blijf dus wel bij mijn eerder gegeven compliment...;)

Mark
 
Origineel vliegtuig.

Cockpit ziet er een stuk beter uit met die toevoegingen. Maar een rode zuurstof fles ? Ik heb ze in vele kleuren gezien (grijs, zwart, zilver, groen,...) maar nog niet in het rood. Heb je referentie-materiaal voor rode zuurstof flessen ?
 
Ik dacht dat het een brandblusser was maar een zuurstoffles lijkt me nuttiger in de cockpit. Qua kleur weet ik niet welke kleur het zou moeten zijn.

Verder is het een mooi model. Goed bezig.
 
in een boek over de fokker D-XXI staat het volgende:

oxygen or air system: bottle is red or black as is the control handle. pressure gauge has a black face with white lettering and needle. lower clamps are in the same color as the airframe.

beide vliegtuigen zijn quasi tijdsgenoten, en vond rood een mooier kleur.. vandaar de keuze
 
Als autobouwer associëren wij rood het meest met een brandblusser, vandaar...
In ieder geval bedankt voor de toelichting.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan