Hoofdsponsor

1/48 F4U-4 Corsair 'Flying Bulls' [wip]

Farchamber

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 dec 2011
Berichten
156
Hoi terug aan allen hier,

Nu men 2F-16's bijna klaar zijn heb ik ondertussen alweer een nieuwe doos opengetrokken. Zoals ik in men bouwverslag van men F-16 al zei wie goed oplette zou een tip zien voor men volgende bouwsel, dus bij deze de F4U-4 Corsair. Zoals velen werd ik ook aangetrokken door deze prachtige machine en klassieker. Na hem ondertussen al 3x te bouwen op 1:72 was het tijd om hem in de 1:48 uitvoering te bouwen en heb dan ook gekozen om de Red Bulls "Flying Bulls" versie te maken van Revell.

De doos:

attachment.jpg

De kit ziet er in het algemeen heel mooi en goed uit (heb er niet echt foto's van genomen) en niet al teveel sinkmarks en dergelijke.
Er zit al redelijk wat in elkaar en nu ik dit post is hij zo goed als volledig klaar om zijn eerste jasje te krigen om eventuele foutjes nog op te sporen. Later foto's ervan want ondertussen heb ik ook bijhorige antennes moeten maken omdat deze niet in de revell doos zitten wat wel jammer is aangezien het toch maar 1 versie is die ze aanbieden, nuja het zijn maar details. :)

De cockpit (niet veel speciaals want alles wordt afgesloten met de canopy en er zal bijna niks meer zichtbaar van zijn)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

het frame (hier nog los)

attachment.jpg

en samengestoken (heel weinig kieren en/of openingen, alleen gevoelige opliggende panellines.)

attachment.jpg

Alleen aan de canopy moest wat geschuurd worden en wat gedryfit maar niks heel ergs

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hopelijk dit weekend tijd om het eerste jasje te spuiten. Ik ben trouwens al stiekem met nog eentje bezig en die zit ook al voor de helft ineen maar binnenkort meer uitleg en ja de f-16's staan ook te popelen om volledig afgewerkt te worden. ;)

Tot de volgende

Niek
 
Sterke start figuurtje ziet er ook goed uit,we blijven heel graag volgen...
 
Mooi toestel! Knappe pit zo recht uit de doos.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van die "reclame" op neus. Doet wat afbreuk aan het origineel.
Ik snap wel dat het handenvol geld kost om dergelijk toestel luchtwaardig te houden en dat sponsoring noodzakelijk is, maar goed...

Gr
Thiery
 
Okee jongens eindelijk een nieuwe update. De corsair zit volledig in elkaar en heeft zijn eerste primer gekregen om de foutjes op te sporen en hoewel het kleintjes zijn, zijn er het toch genoeg en op ambetante plaatsen en vooral met die opliggende panellines..
Dus afplakken en opereren die handel...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

@Thierry: Ja idderdaad de reclame hoeft idd niet en ja qua sponsoring is het idd nodig, maar ik persoonlijk vind het wel iets hebben. Ik ben ook altijd een fan geweest van dit prachtige toestel en deze ook al een paar keer in het echt mogen bezig zien en daarom wou ik deze graag in mini versie :) een militair model staat ook nog op de lijst dus bij deze mss binnenkort hier te zien. :p

Niek
 
Weer een update, de pre-shade gedaan en deze keer op een "nieuwe" manier,deze onlangs eens ergens op internet in een bouwverslag gezien, dus door middel van alcoholstift de pannellines in te"kleuren" en deze techniek werkt snel en je kan nauwkeurig en zelf de dikte aanpassen van je lijnen wat soms met de airbrush niet altijd lukt. Verder heeft hij ook een blauwe kleur gekregen maar ik ben niet blij met het soort blauw en ook komt de pre-shade nog te fel door dus wordt deze binnenkort opnieuw gespoten en deze keer in het juiste kleur blauw!!

De pre-shade:

attachment.jpg

Boven:


attachment.jpg

Onder:

attachment.jpg

Het verkeerde kleur :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
De pre-shading komt inderdaad zeer mooi uit, dit moet ik onthouden en ook eens proberen ;)
Welke soort verf heb je gebruikt? Enamel of acryl?
 
Inderdaad, wat Steven zegt. Ik heb hier ook waarschuwingen over gelezen (edit: precies hetzelfde artikel als dat Steven toont).

Het probleem is, dat je dit pas na een tijdje zult zien. De donkere kleur verspreidt zich maar heel langzaam onder de verflaag en het zou zo maar eens kunnen dat je na een maand ineens lelijke zwarte uitlopers en vlekken ziet verschijnen.

Het beste kun je de stiftmarkering dus weer verwijderen en, als je het dan toch per se wilt, preshading toepassen.

Over dat laatste: preshading is in mijn ogen onrealistisch; ik heb dit al vaker toegelicht en wil het nog wel een keer doen als het gewenst is. Dat 90% van de modelbouwers tegenwoordig aan preshading doet, wil niet zeggen dat het realistisch is. Kijk eens naar foto's en bekijk of je daar schaduwen ziet zitten op de plekken waar je preshading toepast. Er zijn andere, geavanceerdere en naar mijn idee veel beter ogende methoden om verwering en schaduwen op het model aan te brengen. Als je wilt, wil ik daar ook wel iets over opschrijven.

Hoe je gedachten ook zijn qua preshading, het is van belang -om teleurstellingen over uitlopende markeerstiftlijnen te voorkomen- om die lijnen te verwijderen (en als je preshading wilt gebruiken, daar bijvoorbeeld zwarte verf voor te gebruiken).
 
Nu jullie dit naar boven brengen moet ik eerlijk zeggen dat ik dit zelf al heb meegemaakt, ik had markeringen aangebracht op het model en deze niet verwijderd, daarom ook dat ik benieuwd ben naar de gebruikte verf.
Ik dacht dat het mijn eigen (verkeerde) combinatie was dat de oorzaak was, maar aan het artikel te zien gebeurd dit dus altijd?
Ik ben benieuwd hoe dit op jouw model zal uitdraaien?
En ik ga wachten eer ik deze methode zal toepassen of juist niet dus :8
 
Ik weet niet of het altijd gebeurt, maar ik zou de gok niet nemen. Met de airbrush valt ook prima te preshaden, mocht dat gewenst zijn.
 
Volgens de auteur gebeurt het als de deeltjes van de inkt de ruimte hebben om tussen grotere deeltjes verf te gaan bewegen, die hebben dan ook grotere tussenruimtes. Het zal op een donkerblauwe ondergrond wel nooit zo erg worden als in het voorbeeld dat blauwgrijs is.
 
Ik betwijfelt het of het aan de korrel van de verf lig want dan is een oplossing voor handen, eerst een laag glansvernis spuiten en dan pas de gewenste kleur.
Maar het zijn gewoon bepaalde stoffen in de marker die reageren op de verf.
 
De gebruikte verf is nog altijd deze van revell dus ik veronderstel enamel? Het was eens een probeersel met stift dus ik hoop nu ook idd dat het het model nu niet vern**kt,we zullen bang afwachten.. en anders weer een harde les geleerd.. Ik moet wel zeggen dat waar ik het had gezien het toch goed was gekomen met die stift en in het verslag stond er ook niet echt iets van. Pre-shaden is idd een keuze van modelbouwer tot modelbouwer, aangezien dit ook al een ouder vliegtuig is wou ik wat pre-shade aanbrengen maar tis wat te veel maar er komt nog een nieuwe kleur dus tot de volgende update.

Niek
 
Hallo terug.

Eindelijk is den "Bull" klaar na nog wat kleine touch-ups en wat geduld en veeeel liefde.. :)
De zwarte markeerstift is (er) nog niet doorgekomen en ook heb ik de pre-shade laten verdwijnen want aangezien deze kisten deftig worden verzorgd en het een demo bak is heb ik het maar zo gedaan. Het was een hele leuke en gemakkelijke kit om samen te stellen. Klein beetje voorzichtigheid voor wie hem nog wil bouwen, de vleugels kunnen ingeklapt gebouwd worden al leent deze kit er zich niet echt voor dus dryfitten is een must voor de vleugels, ook bij de decals oppassen want de becijfering klopt ook niet allemaal en soms zelfs volledig niet aanwezig... Ook voor hem zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen is er wat scratch antennes nodig en blijkbaar zijn er 2 versies van deze corsair dus goed opletten. Zelf ben ik 95% blij met het resultaat, er konden nog een paar dingen beter, zoals de cockpit omranding die moeilijk pasten en nu wat zijn kleuren laat zien, ook de vleugels hebben nog een kleine naad waar ze kunnen worden open geklapt... Nu genoeg gezegd en op naar de foto's!! :)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Niek
 
Top werkje,het enige min puntje is voor mij de ramen van de cockpit. .
 
Hey,

Indd, het is een mooie afgewerkt toestel😉
Klein minpuntje is dat de verf iets of wat te dik is aangebracht, let op de foto juist onder de cockpitkap. Iets of wat van revetdetail wordt daar bijna weggeschilderd.
Dat je dit toestel niet te vuil maakt is goed daar het een demo-toestel is, die worden zeer zeker goed onderhouden😉
 
@ Danny, ja idd de cockpit ruitjes zijn een groot min punt, ik kreeg ze niet beter dan dat en ze pasten aan geen enkele kant, na veel gedryfit was dit het beste wat ik kon doen..

@Swaken, ja met die verf was het ook wat sukkelen en wss de primer die alles wat dikker maakt. Toch bedankt voor de reacties! :)
 
Ik vind het een mooi geheel.
Terecht dat je deze in een cleane uitvoering maakte.
Is de eindlaag gloss?

Gr
Thiery
 
@ Thiery, ja de eindlaag is gloss om het extra blinkend te maken ;p

Niek
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan