Hoofdsponsor

1/72 F-16

ERVARING
eerste straaljager
BOUWWIJZE
uit de doos
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
beginnen
COMMENTAREN
Laat komen

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.650
Dan toch maar stoute schoenen aangetrokken om eerste poging voor modern toestel te maken.
Zal meer ondervinden dan bouwen zijn maar word plezant.
Begonnen met enkele stukken om snel al eens een dryfit te verwezenlijken.
Op eerste zicht ziet dat er goed uit en is er heel tot geen weinig kuiswerk aan.

PC280004.JPG

PC290005.JPG

PC290006.JPG

PC290008.JPG

PC290002.JPG
 
Mooie start maar heb zo de indruk dat er toch wat filler bij te pas zal komen met het risico dat je bij het schuren details zal kwijtraken. Oppassen dus.
 
Ter hoogte van de naad van beide romphelften (binnenkant van de rompdelen = bovenkant toestel) kan je een dun strookje plasticard aanbrengen. Zodoende kan je beide romphelften mooi tegen mekaar zetten. De ruimte (naad tussen beide delen) kan je opvullen met CA en opschuren. CA kan je perfect graveren. Indien je de naad opvult met putty (uitzondering milliput) zal deze bij het hergraveren (herstellen van de details na het in mekaar zetten van het vliegtuig) vrijwel zeker afbrokkelen.
Succes met de bouw. Ik volg van nabij.
 
Mooi project Pascal, ben benieuwd naar de verdere voortgang. Altijd mooi om te zien dat er een F-16 voorbij komt.

MVG

Danny
 
Succes met deze,

Je hebt er een aandachtige kijker bij.

Grtz.

Luc:cool:
 
Ter hoogte van de naad van beide romphelften (binnenkant van de rompdelen = bovenkant toestel) kan je een dun strookje plasticard aanbrengen. Zodoende kan je beide romphelften mooi tegen mekaar zetten. De ruimte (naad tussen beide delen) kan je opvullen met CA en opschuren. CA kan je perfect graveren. Indien je de naad opvult met putty (uitzondering milliput) zal deze bij het hergraveren (herstellen van de details na het in mekaar zetten van het vliegtuig) vrijwel zeker afbrokkelen.
Succes met de bouw. Ik volg van nabij.
Ik veronderstel dat je dit bedoeld?
Zit nog los als vb. he.

lkj.JPG

Mooie start maar heb zo de indruk dat er toch wat filler bij te pas zal komen met het risico dat je bij het schuren details zal kwijtraken. Oppassen dus.
Hou het in het oog.
Intussen een poging gedaan voor cockpit .
heb een strookje metal foil aangebracht op lichaam om zwemvest? te tonen.

PC310010.JPG

PC310002.JPG

PC310003.JPG

PC310001.JPG
 
Klopt, dit bedoel ik. Het lange strookje plasticard is perfect en mag nog iets langer.
Je mag een dunner strookje plasticard gebruiken (hoeft geen halve mm dik te zijn) en je kan dit in de langs richting (volledige breedte) van de rompdelen kleven. De naad aan de bovenkant (buitenkant) vul je voorzichtig op met CA en laat je een nachtje drogen. De CA mooi opschuren (eventueel nog een tweede maal kleine kiertjes opvullen). Wanneer de naad mooi is opgeschuurd kan je de "beschadigde" gravures opnieuw mooi graveren. Er bestaan hier verschillende tools voor. Indien je hier meer info over wenst, geef gerust een seintje.
De werken aan cockpit en piloot zien er goed uit (1/72 is wel klein hé :winking: ).
 
Laatst bewerkt:
Mooi begin... en idd, 3x droogpassen en daarna kleven. mooi werk aan de piloot en de cockpit
 
na meerdere keren dryfitten al wat bevestigd.
Er zijn inderdaad vele spleten op te vullen wat de nodige tijd en aandacht vraagt.
Een echte graveer set heb ik niet dus trek mijn plan met wat ik heb.

P1020002.JPG

Ik lees veel over staart zitters bij jullie en denk dat het hier niet anders gaat zijn.
Lood heb ik niet dus heb de snuit gevuld met witte lijm en zand want witte lijm is best zwaar.
Hoop dat het werkt anders word hij gewoon op de tarmac gelijmd.
Nu ik er zo mee bezig ben vind ik dit toch wel een heel knap toestel en knapper dan de F-35.
Weet niet waar ik ga uitkomen maar we doen onze best.

P1010001.JPG

P1020003.JPG

P1020004.JPG

P1030010.JPG

Dryfit raam.

P1030002.JPG

P1030003.JPG
 
Goed bezig Pascal en, ja, hij is mooier dan de F35.
 
Mooie vooruitgang Pascal. Qua uiterlijk is de F-16 eleganter dan zijn opvolger. Ik heb de F-35 wat jaartjes geleden zien vliegen op Fairford en ik moet zeggen, damn, het is toch een echt beest in de lucht hoor.

MVG

Danny
 
Voor verzwaring kan je vislood gebruiken en witte lijm bvb. Voor grotere modellen gebruik ik al eens balanceergewichten voor autovelgen.
 
Voor verzwaring kan je vislood gebruiken en witte lijm bvb. Voor grotere modellen gebruik ik al eens balanceergewichten voor autovelgen.
lood voor gordijnen heb ik ook gelezen.
Zal wat moeten inslagen en zal een kameraad hevige visser gaan bezoeken.
Intussen 2 dagen in de primer.
nog wat kleine spleten weg gewerkt zo goed als mogelijk en ga nu beginnen aan de wielen.
Ook de schildering toestel zal beginnen daar de rest er op het laatste pas word bevestigd.

P1030002.JPG

P1050010.JPG

P1050011.JPG

P1050012.JPG
 
ziet er al strak uit. Opletten met de static dischargers (die fijne asjes aan de vleugels).

Als je nog kan, wel even de overgang tussen boven en onderromp aanpakken na de vleugel. Dit gebied is normaal volledig vlak.
 
Als je nog kan, wel even de overgang tussen boven en onderromp aanpakken na de vleugel. Dit gebied is normaal volledig vlak.
Bedankt om dit te melden want had het niet door wat je bedoelde ,maar na wat rondkijken op foto's begreep ik het.
Ben echt blij dat je dit opmerkt want had het echt niet door en zou spijtig zijn het op het laatste pas te merken.(y)(y)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan