Hoofdsponsor

1/48 Duo build Eduard US Navy Phantom II door Arno en Lex [wip]

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Hallo allemaal,

Nadat we een paar duo builds langs hebben zien komen wilden Arno en ik ook zoiets gaan doen.
Na een tijdje verschillende mogelijkheden bekeken te hebben waren we eruit....
Totdat Eduard met een speciale editie van de Academy F-4 uitkwam en (geholpen door een goede actie van Eduard) onze keuze hierop viel.

Allereerst een korte inleiding van de F-4 Phantom (door wikipedia)

De McDonnell F4 Phantom II is een straaljager van Amerikaanse makelij. Dit toestel was een van de beste straaljagers uit het tijdperk van de Koude Oorlog en werd door zijn vliegers onder andere "Mig Killer" genoemd. Die bijnaam verdiende de F4 omdat met dit toestel niet alleen veel oude MiG-17's maar ook (in die tijd) de nieuwe MiG-21's tijdens de Vietnamoorlog werden neergeschoten.

Ontwikkeling en productie

Na de Koreaanse Oorlog zagen de Amerikanen dat hun North American F-86 Sabre's niet meer tegen de Russische MiG-17's waren opgewassen. De roep om een beter jachtvliegtuig werd sterker en het Pentagon gaf de opdracht aan de firma McDonnell Aircraft (later McDonnell Douglas).

Het prototype maakte de eerste vlucht in 1958 en in 1963 waren de eerste productie toestellen gereed. Het vliegtuig was in eerste instantie bedoeld voor de USN maar al snel kregen ook de USAF en het USMC de beschikking over de F-4.

Het toestel was oorspronkelijk niet uitgerust met een boordkanon. Sinds de Vietnamoorlog is het uitrusten met een boordkanon weer gebruikelijk omdat bleek dat toestellen met enkel luchtdoelraketten in het nadeel waren tegen b.v. de MiG-17. Deze gunfighter versie is nu nog steeds in gebruik bij de luchtmachten van Japan, Zuid-Korea, Griekenland, Egypte, Iran en Turkije. Duitsland stelde zijn laatste Phantom op rust op 29 juni 2013.

Vietnam

Tijdens de Vietnamoorlog (1965-1973) werd de Phantom II veelvuldig als jager, verkenner en bommenwerper ingezet. Luchtduels met Mig17's en Mig21's kwamen veel voor waarbij de Phantom II bijna altijd won. 366th TFW opereerde vanaf Đà Nẵng airbase met een externe 20mm Gatling gun pod onder de F-4C's en scoorden 4 MiG kills binnen een maand. De gun pod uitrusting en de MiG kills leverden hun de erenaam The Gunfighters op. Tussen 1966 en 1972 scoorden the Gunfighters 18 bevestigde MiG kills in Vietnam.

Na Vietnam

Na Vietnam bleek de rol van de F4 uitgespeeld. Zijn onderscheppingsrol werd halverwege de jaren 70 overgenomen door de F-15 en F-16, terwijl de USNAVY de Phantom verving door de F-14 Tomcats. Toch kregen moderne vliegtuigen als F-14, F-15, F-16 en F-18 een lesje in luchtgevechten door de F-4 tijdens een grote oefening in 1982. Bij de Felix International Fighter Meet haalde de F4 een score van 15:2. 15 neergeschoten vliegtuigen tegen 2 F4's.

Het Amerikaanse demonstratieteam Thunderbirds heeft van 1969 t/m 1973 met een uitgeklede F-4E variant vele vliegdemonstraties gegeven. In 1973, ten tijde van de oliecrisis, werd besloten het toestel te vervangen door de Northrop T-38 Talon. Vooral het enorme brandstofverbruik van de Phantom was de reden tot deze vervanging.

Het toestel heeft in de VS na operationele uitfasering nog dienstgedaan bij Air National Guard eenheden en bij de United States Air Force, United States Navy en United States Marine Corps "Reserve". F-4G's en RF-4C's hebben nog actief deelgenomen aan de golfoorlog van 1991.

Bij alle Amerikaanse krijgsmachtdelen is de F-4 nu uitgefaseerd maar in landen als Japan, Griekenland, Zuid-Korea, Turkije en Iran is de F4E/F nog operationeel.

In de US oefenen piloten luchtgevechten met speciaal geprepareerde, uitgefaseerde Phantoms, de zogenaamde Drones. Deze worden aangeduid met de codering QF-4E/G. Het toestel is na een aanpassing in staat zelfstandig te vliegen, alhoewel sommige varianten ook de mogelijkheid behielden om met een piloot te vliegen (dit voornamelijk voor testdoeleinden). Drones worden in de USNAVY aangeduid als NOLO (No Onboard Live Operator), terwijl de USAF ze NULLO (Not Utilizing Live Operator) noemt. Op dit moment raakt ook de rol van drone voor de Phantom uitgespeeld, voornamelijk omdat ze geen representatief beeld meer geven van een tegenstander in een luchtgevecht.

Mei 2013 werd de 316de en allerlaatste F4 drone (productienummer 68-0599) gereed gemaakt voor zijn laatste vlucht. Daarmee is een eind gekomen aan het gebruik van dit vliegtuig als drone. Deze taak wordt vanaf nu overgenomen door de oudste exemplaren van de F16.

Enkele eigenschappen:

Lengte 19,1 m
Hoogte 5,0 m
Spanwijdte 11,8 m
Leeggewicht 12926 kg
Startgewicht 23333 kg
Max. gewicht 26308 kg
Motor(en) 2 × General Electric J79 turbojets
Stuwkracht 80 kN per motor
Topsnelheid 2306 km/u
Klimsnelheid 206 m/s
Vliegbereik 3100 km
Actieradius 865 km
Dienstplafond 18000 m
 
Laatst bewerkt:
Dit is de kit die ik ga bouwen:

DSC_0005_zpsedface14.jpg

Met deze inhoud:

DSC_0006_zpsccf7314d.jpg

DSC_0007_zpsd707b4ce.jpg

DSC_0008_zps1c9b687a.jpg

DSC_0009_zps9847d983.jpg

DSC_0010_zpsbaa2d4d2.jpg

DSC_0011_zps638aafe2.jpg

DSC_0012_zpsa1cd3e9b.jpg

DSC_0013_zps8875f787.jpg

Wat Eduard resin onderdelen:

DSC_0014_zpsb0449434.jpg

Wat Eduard PE:

DSC_0015_zpsdb8f23d7.jpg

En de decals:

DSC_0016_zps31abee6e.jpg

Eerst nog wat lopende zaken afmaken en dan gaan we beginnen!!!!
 
hoi lex en arno,

succes mannen.
 
Ik ben geen vliegtuigbouwer maar de F-4 en de A-4 staan wel op mijn favorietenlijstje samen met o.a. de A-10 en de UH-1... mss dat ik ooit nog wel eens één van deze vliegtuigen bouw. De UH-1, wel geen vliegtuig maar een heli staat wel op mijn projectenlijst.
Het spreekt dus vanzelf dat ik deze duobuild, zei het in stilte ga volgen.
 
Veel plezier ermee mannen. Ga dit zeker volgen.

JM
 
Dank u allen, we gaan beiden proberen regelmatig posts te doen.

De start zal na de luchtmacht opendagen op Gilze-Rijen zijn, dus in de loop van volgende week zal het los gaan. :-)

Arno
 
WOW, een B en een N Spooky, dat wordt smullen.

Veel succes en veel plezier ^^
 
Zeer mooie intro jongens ziet er een interessant project uit we blijven op de voet dit volgen...
 
De eerste voortgang is een feit.
Ik ben zoals gebruikelijk begonnen aan de cockpit waar (hoe kan het ook haast anders) flink wat PE inzit.
Hierbij wat foto's:

DSC_0842_zps6179cda7.jpg

DSC_0841_zps0f4aee3d.jpg

DSC_0840_zpsf7adf899.jpg

DSC_0839_zps77ae6d5b.jpg
 
Prachtige intro en mooie kits.
Ik ga dit in stilte volgen.

RC-Heligroeten,

Nick
 
Idem hier, je zal me niet veel horen, maar ik kijk wel lekker mee :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan