Hoofdsponsor

Distress Crackle Paint en Distress embossing powder

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Om dit forum te wijden gooi ik meteen mijn laatste twee leveringen in de groep; namelijk een nalevering van distress crackle paint en de (kleine) aanlevering van embossing powder.

Je kan de producten hier bekijken en bestellen:

crackle paint

embossing powder 'clear'
embossing powder 'white'
embossing powder 'black'
embossing powder 'weathered white' (licht gelig, gebroken wit)

Een extra woordje uitleg over deze spullen :

Crackle paint
De crackle paint is onder sommigen al wat gekend, maar voor zij die het nog niet kennen een klein woordje uitleg:

De verf, die op waterbasis is en niet giftig is, vertoont barsten na het opdrogen. Hoe dunner de laag die je aanbrengt, hoe fijner de barstjes. Je kan de verf enkel met kwast aanbrengen maar ze droogt "egaal" op, dus penseelstrepen krijg je niet. Verdunnen voor het aanbrengen is niet nodig (en ook niet aangeraden), maar na een jaar kan je de verf indien ze wat wat te papperig wordt wat aandunnen met water en goed roeren om de houdbaarheid te verlengen.

Vroeger waren van deze verf verschillende kleuren beschikbaar in kleinere flesjes, maar tegenwoordig is enkel nog de doorzichtige variant in een middelgrote pot (118ml tov 33ml vroeger) beschikbaar - dit komt eigenlijk goed uit want de doorzichtige variant is het meest bruikbaar voor modelbouw. Deze droogt transparant en glanzend op, ideaal om gebarsten ijsplekken mee te simuleren! Na het drogen kan het product ook perfect worden overspoten met de airbrush, of overschilderd met een penseel. Wil je dat de verf goed vast hecht aan de ondergrond zorg dan dat die een beetje ruw is. Als je een gladde ondergrond gebruikt kan je makkelijk "chips" afbreken met een tandenstoker. Dit kan interessant zijn om bv een deur met afbladerende verf te maken op schaal.

Bij het aanbrengen krijg je een doorzichtige laag. Deze laat je best gewoon aan kamertemperatuur drogen, dit kan een uurtje in beslag nemen. Sneldrogen met een haardroger is niet aan te raden.

cSFknKV.jpg

op onderstaande foto kan je links de doorzichtig opgedroogde verf zien.
d7KoY4U.jpg

Hierna heb ik met acrylverf (Ammo kleur 073 'earth') een laag gespoten met de airbrush, en daarna wat opgelicht met stofkleur (Ammo kleur 072 'dust'). Zo kreeg ik een effect van opgedroogde, gebarsten aarde. Op de rechterzijde van het testplaatje heb ik een wash gedaan met een bruine kleur zodat je de barsten nog iets beter ziet.
ndSRXWD.jpg

Als laatste nog een detail van hoe klein die barstjes wel kunnen worden:
UQficXw.jpg

----------------------------------------------------
Embossing powder

Enige tijd geleden heb ik gesproken met Chris Jerett, een vrij gekende armor modeler. Hij toonde me een aantal foto's van sneeuw effecten die hij gemaakt heeft met pigmenten en embossing powder. Nieuwsgierig als ik was heb ik van dezelfde range zoals de crackle paint een aantal flesjes aangekocht. Het idee achter de embossing powder is dat de zand-achtige textuur van het poeder extra volume geeft aan het effect.

Het resultaat kan je zien in volgende foto:

Z6OYC4z.jpg

je kan de how-to ook even bekijken in dit topic:

Poging om sneeuw en ijs na te bootsen. De resultaten zijn voor een eerste poging wel ok, maar het toont vooral wat je kan doen met deze embossing powders in combinatie met pigmenten en vernis.
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan