Hoofdsponsor

1/43 Calypso (Billing Boats)

torro

Well-known member
Registered
Lid geworden
16 jan 2016
Berichten
159
dit is tot dusver mijn mooiste. daar waar de Marina en de Nordkap echt OOB waren, heb ik aan dit schip heel wat veranderingen aangebracht tov de kit, met o.m. ingerichte werkplaats en stuurhut, binnenverlichting, helicopter (van Italeri - de in de kit voorziene leek nergens op), .....

is eigenlijk niet echt houtbouw, want de kit kwam met een kunststofromp, die ik echter wel volledig met hout heb bekleed. De Calypso was immers een vroegere mijnenveger, dus van hout.

zoals je op de foto's kan zien is de Calypso op bezoek in België (hospitality-vlag), met name in Zeebrugge waar ik woon en is commandant Cousteau in hoogsteigen persoon aan boord (de groene Calypso-vlag aan bakboord betekende dat hij aan boord was) :D. Ik heb hem dan ook met de nodige egards ontvangen :laugh:

en nu de plaatjes :
q8vnw8.jpg

HPJdCS.jpg

jWaHWs.jpg

zE5yJW.jpg

3wEqHQ.jpg

iSUOoG.jpg

bDfUGh.jpg

5VaAWG.jpg

LjCw2n.jpg

T0kiZK.jpg

okM0e5.jpg

iVuSeG.jpg

EpEDnD.jpg

288Br2.jpg

Eric
 
Vroeger keek ik veel naar de natuurdocumentaires van Cousteau, dus dit schip vaak op tv gezien :D
Knappe realisatie ;)
 
Heel knappe realisatie. Ik heb die hier nog in plastiek liggen, de oude Revell kit.
De documentaires van Cousteau waren de max, lang voordat er sprake was bij ons van National Geographic.
De Calypso was inderdaad een oude mijnenveger, een ondiep water mijnenveger als ik juist ben, en zoals van het type dat ook onze marine in gebruik had.
Bij het einde van WO2 werden veel van die schepen opgekocht door o.a. sloophandelaars om deze te gebruiken bij het slopen van de wrakken voor de Normandische kust; de haven van Cherbourg lag er vol mee.
Er bestaan zelfs foto's van zo een schip dat gestrand ligt op Omaha Beach en dat daar aan zijn lot overgelaten werd nadat al het bruikbare er van weggehaald was. De restanten van dat wrak zijn soms nog te zien.
 
Hey,

Dat roept hier herinneringen op, en een knappe uitvoering van dit schip....;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan