Hoofdsponsor

1/24 Bmw i8 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

plastiekprutser

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 mrt 2014
Berichten
106
goedenavond iedereen,
Na een break van 2 jaar kriebelde het toch te hard om het modelbouwen te laten en heb ik besloten om toch maar terug te beginnen met te modelbouwen.
Om het mezelf niet te moeilijk te maken besloot ik om terug met een auto te maken en de gelegenheid biedt zich mooi aan dat ik mijn oom wil verrassen met een schaalmodel van zijn auto :brouw: .
De Revell bouwdoos dan maar in huis gehaald en nu de motivatie groot genoeg was hier maar eens aan begonnen.

Eerst wat info over de auto:
De BMW I8 is een hybride auto met een 1.5 liter 3-cilinder benzinemotor die werd voorgesteld Op de Frankfurt Motor Show in 2013, er zijn verschillende ontwerpen gemaakt voor deze wagen maar het gebruikte ontwerp is van de hand van Benoit Jacob.
Het effectieve model ging in 2013, begin 2014 in productie met de eerste uitleveringen in 2014.

De elektrosynchroonmotor is goed voor 131pk en 250NM, de bezinemotor heeft ook 131pk maar een vermogen van 321NM.
Gecombineerd leveren deze motoren maar liefst 362pk en 570NM.
Desondanks dat de wagen dit vermogen heeft is hij gelimiteerd op een topsnelheid van 250 km/h, met een acceleratie van 4.4 seconden voor 100km/h.
De accu die gebruikt wordt voor de elektromotor wordt vloeibaar gekoeld en kan opgeladen worden door een BMW I Wallbox die gewoon in het stopcontact wordt aangesloten. Het volledige oplaadproces duurt 2.5uur of via een snellaadkabel kan dit in 1.5uur.

Hetgene wat de meeste dan interesseert, wat is nu het bereik van deze hybride wagen?
Met normaal gebruik is er eeen actieradus van 500km, dit is de COMFORT-modus, indien er niet kan bijgeladen worden en er is een grotere actieradius nodig, met een PRO ECO-modus is de wagen 20% zuiniger en kan er 600km gereden worden op één enkele volle tank en accu.
Voor degene die zich afvragen wanneer de benzinemotor werkt, enkel eens de accu onder een bepaalt oplaadniveau zakt wordt de benzinemotor benut in de PRO ECO-modus, als de wagen normaal rijdt wordt een combinatie van beiden gebruikt, voornamelijk gebaseerd op de snelheid.

Wat het rijden betreft, er zijn 3 mogelijkheden; SPORT, COMFORT en ECO PRO.
In de SPORT modus is het mogelijk om manueel te schakelen en wordt er bij het optrekken een combinatie gebruikt van de benzine en elektromotor.
In de COMFORT modus schakelt de auto automatisch en draait het dus om het rijcomfort.
In de ECO PRO stand draait het dus vooral om zuinig te rijden en dan worden bepaalde comfortfuncties uitgeschakeld voor een groter bereik, denk bijvoorbeeld aan zetelverwarming.

Maar nu genoeg blabla over de auto, hier enkele foto's van om welke auto het gaat.
Het gaat om een I8 van 2015 die volledig herspoten is in een kleur die niet van BMW is dus deze moet ik nog eens navragen, voor de rest heeft de auto ook zijspoilers, dewelke ik een zeer mooie toevoeging vind en 19-inch ADV.1 wheels in gunmetal kleur. Verder is het volledig interieur herbekleed met Alcantara (Als iemand tips heeft om deze het best te evenaren? Ik heb het idee dat flocking te dik is voor dit effect?)
Hier de wagen waarover het gaat:
L1002090_zps5qqlveuw.jpg
L1002194_zpswkq1rnve.jpg
L1002109_zpsrsjzxply.jpg
L1002117_zpsexw0cbgj.jpg

De 19-inch velgen, mocht iemand tips hebben welke aftermarket velgen hierbij in de buurt komen? Ik sta open voor tips en anders wordt het scratchen of eventueel 3D-printen:
L1002096_zps1w4wyv69.jpg

De toegevoegde zijspoiler:
L1002103_zpsnfwnzxrs.jpg
L1002102_zpssep2brfh.jpg
L1002100_zpsqq3rsiey.jpg

Het interieur:
L1002202_zpsyy6ziejd.jpg

Dan nu de gebruikte kit, er is maar 1 kit van deze wagen, namelijk van Revell, hiervan ook enkele foto's.
De bouwdoos:
IMG_1467_zpsoqaek55w.jpg

De handleiding en decals, waarvan gelukkig de meeste dus niet gebruikt moeten worden aangezien de wagen herspoten is:
IMG_1480_zpsbyimoch4.jpg
IMG_1481_zpst9vwupvb.jpg

En dan hier de sprues, buiten heel minieme flash op de grondplaat zijn deze zeer netjes:
IMG_1468_zpsrfoo2ltf.jpg
IMG_1469_zps8zbti53u.jpg
IMG_1470_zpsp7xdvv98.jpg
IMG_1471_zpschy6lvni.jpg
IMG_1472_zps9hm0pqer.jpg
IMG_1473_zpsg8mygdjo.jpg
IMG_1475_zpsm43mwy5d.jpg
IMG_1476_zpseolioqiw.jpg
IMG_1477_zps7bknsqp9.jpg
IMG_1479_zpsymugqmde.jpg

Dan kunnen we nu verdergaan naar de ministapjes die ik al gezet heb in de bouw ervan.
Als eerste heb ik op de onderkant van het chassis de tekst weggeschuurd:
IMG_1482_zpsscigvghn.jpg
Ik bij het echte bouwen ben ik begonnen met enkele parts van de motor in elkaar te zetten:
IMG_1484_zpscxppszfw.jpg
IMG_1485_zps88m6glri.jpg

Maar ik kon het niet laten om al te beginnen met de body aangezien ik deze zoveel als mogelijk ineen wil zetten vooraleer ik deze airbrush om kleurverschillen te voorkomen. Deze heeft ook al een eerste laagje primer gezien en ik merk het toch dat ik al een tijdje geen plastiek meer vastgelijmd heb en niet meer zo nauwkeurig ben, ik wil zo min als mogelijk plamuur gebruiken maar vrees dat ik er maybe toch wat ga nodig hebben.
Ook zal ik nog enkele panellines dieper uitkrassen voor meer diepte te creëren.
Hier hoe de body er op dit moment uitziet, de scharnieren voor de bewegende delen heb ik weggesneden aangezien dit toch nooit gebruikt zullen worden eens het model af is:
IMG_1495_zpssgfkzdxe.jpg
IMG_1488_zpsstjjaaut.jpg
IMG_1490_zpsmdikvbqg.jpg
IMG_1494_zpsu5sjyoeh.jpg

Er is nog een lange weg af te leggen maar toch, het begin is er en dit is dan ook het einde van de eerste post.
Ik sta open voor tips of opmerkingen :brouw: .

Mvg Bruno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ben helemaal geen autofanaat maar dit lijkt mij een grote uitdaging naar spuitwerk toe en moet zeggen dat blauwe veiligheidsriemen subliem zijn succes grt.
 
Goed begin.
Als je toch de nieuwe kleur moet aanmaken via het RAL nummer dan zou ik je aanraden om deze verf te laten maken in een winkel van auto onderdelen en deze verf dan als spuitbus te kopen.
Mits een goede ondergrond is dit heel gemakkelijk aan te brengen in lagen en bespaart je een pak tijd en miserie/geknoei met de AB.
Wel zorgen dat ie stofvrij is en zeker stofvrij kan drogen gedurende min. 24-48 uur.
 
Mooie wagen en heef Zeropaints niet de kleur in hun gamma?
 
Welkom terug makker , mooie referentiefoto's en een mooi begin , veel plezier en succes ! :)
 
Hoi Bruno dat is lang geleden he en wat voor een project tof man
Marc
 
den Bruno terug in actie se ! dat ziet er een knappen bak uit en ik zal zekers volgen,laat je gaan Bruno.................................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan