Hoofdsponsor

AK's fantastische (?) nieuwe (?) product

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Je zal het misschien elders (op facebook en zo) zien passeren hebben, AK Interactive heeft een nieuwe verf op til die binnenkort te koop zal zijn.
Naar eigen zeggen een "acrylische lacquer paint". Ik dacht dat lacquer juist geen water bevat (zoals de tamiya verf), een beetje raar dus.

Eerlijk gezegd denk ik dat dat gewoon tamiya type verfjes zijn maar dan in de "juiste" kleuren voor WOII onderwerpen. Handig natuurlijk.
Omdat ik ongeveer op het punt sta om Tamiya verf in het gamma van mijn webshop op te nemen, vraag ik me af wat jullie mening hiervan is.

http://akrealcolors.com/

denk jij dat deze de Tamiya gebruikers kunnen overtuigen of heb je er twijfels over?
 
Als ik het allemaal zo lees lijkt het wel een wonderverfje.
Ik ga toch eerst de bevindingen afwachten van de modelbouwers die er zich willen aan wagen.
Fabrikanten stellen meestal hun producten altijd mooier en beter voor dan ze uiteindelijk zijn, afwachten dus.
 
Moeilijke vraag als je de verf van AK nog niet kan vergelijken met Tamiya. Ik ben zelf een Tamiya junk wat brtreft het gebruik in de airbrush en zal niet snel overstappen naar een ander merk. In het geval van jou webshop zal ik eerst de verf uit testen en als ze hetzelfde verwerken dan zal ik voor AK om de reden dat je Tamiya bij wijse van spreken op iedere straathoek kan kopen.
 
Mijn mening over verf is dat het moet passen onder m'n airbrush. Veel ken ik niet over de verschillende soorten maar de potjes van Tamiya kan ik het beste gebruiken met de airbrush. Die kan ik er onder schroeven en na gebruik gewoon weer terugzetten in het rek.
 
Alles wat ik voorlopig lees doet me inderdaad gewoon denken aan Tamiya verfjes, inclusief hun voor- en nadelen. Me overtuigen om over te stappen is dan ook nog niet echt nodig. Het wordt alleen weer een risico om de merken verf te mengen en een reactie te krijgen onderling.
Het nadeel dat ik momenteel heb is dat ik geen lokale modelbouw winkel vind waar ze de tamiya verkopen en de verzendkosten dan vaak te hoog waren tov de verfpotjes die je maar nodig hebt. De Mig en AK acryl verfjes vond je dan weer meer maar daar werk ik minder graag mee.

Ik ben dus ook eerder geneigd om de boel wat af te wachten hoe deze verf zich gaat verhouden tov Tamiya. goedkoper? combineerbaar? kleurengamma voor moderne voertuigen? gebruiksgemak in de AB? veel vragen waarop nog niet kan geantwoord worden nu.

Ik sluit het niet uit dat ik op termijn wel durf over stappen naar deze verf aangezien ik steeds moeilijker aan tamiya geraak maar voorlopig niet de behoefte om het hele gamma te gaan aanschaffen.
 
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de Tamiya verf in mijn AB.
Overstappen zal ik waarschijnlijk pas doen zodra mijn Tamiya voorraadje verspoten is,
of wanneer de recenties dusdanig lyrisch zijn dat deze AK verf onweerstaanbaar wordt.

Over "echte" kleuren raakt men in het modelbouwwereldje nog steeds niet uitgepraat, dus
de kleuren van AK zullen zich moeten bewijzen.
Echte kleuren zullen op schaal toch steeds anders uitzien en ook veranderen gezien alle
beschikbare methoden en recepten tijdens de individuele afwerking van modellen.

Ik wacht rustig de ervaringen van gebruikers af...
 
Ik heb ze juist gezien in Veldhoven maar er stond zoveel volk rond de stand dat ik niet ben blijven hangen
Marc
 
Ik heb ze gisteren getest en ze voelen hetzelfde als Tamiya Acrylic. Volgens de man van de stand kon je deze ook verdunnen en/of mengen met Tamiya. Kortom niks nieuws. Over kwasten werd angstvallig gezwegen dus waarschijnlijk is het gewoon een identieke formule als Tamiya ook. Over "echte" kleuren valt ook te twisten. Ik ken niemand die tegenwoordig zijn model egaal olive drab spuit, om maar een voorbeeld te geven. Zodra je gaat moduleren blijft er niks meer van over. En maar goed, anders zou het een saaie boel worden. Ik zou toch even wachten. Voor mij geldt: schoenmaker blijf bij uw leest. Ik ben heel blij met Tamiya en kleurechtheid gaat me daar niet van doen afstappen. Al ben ik wel blij dat iedereen eindelijk door heeft dat die polyurethaanverfjes eigenlijk niet veel soeps zijn als grondlaag. Als ik een shop had zou ik zeker niet mee gaan in de hype. Toen vallejo de nieuwe trend werd kocht de lokale hobbywinkel deze massaal in. Maar als je dan kijkt wat de doorloop is van zo'n rek valt het wel weer mee. Straks gaan we weer terug naar enamel en kun je de oude humbrol potjes weer van zolder halen.
 
Die AK ken ik, en het zal ongetwijfeld duurder en beter zijn, maar Steven jij bent toch degene die eerst de verf moet aanschaffen en daarna zien te verkopen, het liefst op een manier waar je geld aan verdient
 
Ik heb ze gisteren getest en ze voelen hetzelfde als Tamiya Acrylic. Volgens de man van de stand kon je deze ook verdunnen en/of mengen met Tamiya. Kortom niks nieuws. Over kwasten werd angstvallig gezwegen dus waarschijnlijk is het gewoon een identieke formule als Tamiya ook. Over "echte" kleuren valt ook te twisten. Ik ken niemand die tegenwoordig zijn model egaal olive drab spuit, om maar een voorbeeld te geven. Zodra je gaat moduleren blijft er niks meer van over. En maar goed, anders zou het een saaie boel worden. Ik zou toch even wachten. Voor mij geldt: schoenmaker blijf bij uw leest. Ik ben heel blij met Tamiya en kleurechtheid gaat me daar niet van doen afstappen. Al ben ik wel blij dat iedereen eindelijk door heeft dat die polyurethaanverfjes eigenlijk niet veel soeps zijn als grondlaag. Als ik een shop had zou ik zeker niet mee gaan in de hype. Toen vallejo de nieuwe trend werd kocht de lokale hobbywinkel deze massaal in. Maar als je dan kijkt wat de doorloop is van zo'n rek valt het wel weer mee. Straks gaan we weer terug naar enamel en kun je de oude humbrol potjes weer van zolder halen.

:approve:

Prachtig gesproken, kan ik me helemaal bij aansluiten; met één uitweiding en dat is dat modelbouwers tegenwoordig de hypes echt aan lijken te grijpen totdat er weer een nieuwe hype is en dan massaal overgaan. Zo was het Mig, dan AK, dan Ammo. Eigenlijk werd het zakelijke pad van Mig Jimenez bewandeld. Dat komt niet in de laatste plaats door de enorme lobby-mania door en de hielenlikkerij van heer Jimenez. Nu heeft die dan -eindelijk- zijn eigen bedrijfje, maar het zou me niets verbazen als hij ook daar op enig moment wordt uitgezet, door zichzelf desnoods, om weer een nieuw project te starten. Dan gaat iedereen daar weer naar over. AK is natuurlijk een beetje een in de steek gelaten firma inmiddels en zal door dit soort nieuwigheden in the picture willen blijven.

Steven ik kan je helaas geen advies geven over deze kwestie (al dan niet in je voorraad opnemen). Ik heb zelf maar een paar potjes Tamiya en gebruik bijna altijd Vallejo. De door Frank genoemde Humbrol potjes staan zeker niet op zolder maar prominent in de airbrushla, hoewel ik ze alleen dan gebruik als ik bewust met verschillende lagen wil werken (lak / acryl / enamel).
 
Roy. wat ik lees over Vallejo is toch dit


geplaatst door....
[citaat]We hebben nu wel een eerste basiskleur, doch aangezien Model Color niet kan worden aangebracht met een airbrush (deze verf is ontwikkeld om te gebruiken met het penseel), moeten we op zoek naar een alternatief. Ik zal dus moeten gaan experimenteren met kleuren uit het gamma van Vallejo Model Air om tot dezelfde drie kleuren te komen.[/citaat]

Heb ik een tweeling zus die bakt effe taarten en spuit alles onder met gekleurd water, met dezelfde AB...
Wil ik haar AB en een simpel pastieke ding spuiten, hecht haar verf wel op marsepijn

We weten dat Vallejo niets doet

Ik denk dat Steven iedere Hetze moet volgen, even flink investeren in verf, en vervolgens verkopen
 
Laatst bewerkt:
Het citaat is hiervan afkomstig, voor de duidelijkheid.

Ik gebruik Vallejo Model Air.

Overigens kan Model Color wel degelijk met de airbrush worden opgebracht, het heeft alleen meer verdunning nodig. Feitelijk kun je denk ik wel alle soorten verf airbrushen, zolang je het maar in de juiste verhouding verdunt. Uit de rare proefjes die ik hieromtrent heb gedaan, is olieverf degene die me nog het meeste bij staat. Olieverf airbrushen gaat dus ook prima.

Beetje offtopic eigenlijk.
 
Ik heb zelf ook Tamiya staan en ik gebruik ze ook wel eens graag. Het laatste model dat ik afgewerkt heb is trouwens in Tamiya gespoten. De opmerking over het gebruik van modulation en kleurschakeringen op modellen klopt heel zeker, zelfs een filter kan de basiskleur al meteen helemaal veranderen.

Ik zal de aankondiging van AK nog afwachten om te zien of ik het in de shop zal nemen.

Naar mijn mening zijn AK en Ammo onder invloed van een drang naar het uitbreiden van hun markt aandeel, en dat doen ze door "nieuwe" zaken uit te brengen die eigenlijk al lang bestaan maar door een andere (vertrouwde) producent verdeeld worden. Om een stukje van die verkoop af te nemen brengen ze dan hun eigen interpretatie van het product op de markt, vaak slim bekeken, dat is het probleem niet, (olieverf zonder het gesukkel met tubes en de effectieve olie in de verf, tamiya verf maar dan meteen in het juiste kleur zodat het gesukkel met de zoektocht naar de juiste kleur wegvalt..) maar toch.. het is hetzelfde product met een ander label er op en een uitgedokterde marketing machine er achter.

En omdat de doorgewinterde bouwer meteen wel door heeft dat dat gewoon tamiya verf is in bepaalde kleuren, stel ik mij de vraag, is de toegevoegde waarde van "het gemak van de juiste kleur meteen in het potje" de overstap wel waard naar deze nieuwe versie van de verf. Want ik meen dat velen de zoektocht naar een passende kleur net leuk vinden, en het als een onderdeel van het modelbouw avontuur beschouwen.
 
Laatst bewerkt:
Het citaat is hiervan afkomstig, voor de duidelijkheid.

Ik gebruik Vallejo Model Air.

Overigens kan Model Color wel degelijk met de airbrush worden opgebracht, het heeft alleen meer verdunning nodig. Feitelijk kun je denk ik wel alle soorten verf airbrushen, zolang je het maar in de juiste verhouding verdunt. Uit de rare proefjes die ik hieromtrent heb gedaan, is olieverf degene die me nog het meeste bij staat. Olieverf airbrushen gaat dus ook prima.

Beetje offtopic eigenlijk.


Beste Roy,
Ik wil toch wel even reageren op de discussie over de Vallejo verf, meerbepaald het gebruik van Vallejo Model Color in de AB.
Ik heb dit wel degelijk geprobeerd en dit met verschillende verhoudingen verf/verdunning. Het resultaat was binnen de kortste keren een verstopte AB en heel wat tijdverlies om alles weer proper te krijgen. Het verven met Model Air lukte dan weer prima.
Uiteraard (en ik verwijs hier naar een vroegere passage in mijn topic) is niet enkel de gebruikte verfsoort en verdunning bepalend voor het resultaat. Ook de werkdruk, gebruikt pistool, compressor, naalddikte en nog tal van andere factoren (en hier niet in het minst de ervaring van de airbrusher/modelbouwer) spelen mee om tot een goed resultaat te komen.
In ieder geval met een Iwata HPC Plus, naalddikte 0,4 mm en een werkdruk van 0,8 Bar lukt het gebruik van Vallejo Model Color NIET.
Model Air daarentegen geeft onder de gegeven omstandigheden een prima resultaat.
Uiteraard kan met de juiste werkwijze (aanpassingen van een of meerdere factoren door een ervaren airbrusher) wel een goed resultaat worden bereikt.
Los van alle andere argumenten ga ik er ook van uit dat de aanbevelingen van de fabrikant (welk soort verf te gebruiken in bepaalde specifieke omstandigheden) toch wel hun nut hebben.
Ik heb in mijn topic enkel mijn eigen visie en ervaring weergegeven en spreek mij niet uit over de ervaringen van collega-modelbouwers.
Mvg
P1956
 
Laatst bewerkt:
Hier spreken ze van lacquer verf.

 
Ter info, de verkoopsprijs van de flesjes is 2,30 euro per stuk. Heb net de leveranciers mailing gekregen.
Ik denk dat ik de verf ga inkopen, met een beetje geluk reeds te koop in Deinze volgende week.
 
lijkt me goed nieuws. Ik zweer bij Tamiya (en Mr. Color bij uitbreiding) verven vanwege het gemak. Eender welk ander merk met acryl verf heeft me tot nu toe niet kunnen overtuigen. Overigens zou het goed zijn als AK ook 25ml potjes aanbiedt. De 10ml potjes zijn bij mij veel te snel leeg :D
 
Fantastisch uitgelegd inderdaad, door een modelbouwer waar ik eindeloos veel respect voor heb en van wiens filmpjes en website ik ontzettend veel heb geleerd. Die tekst kende ik nog niet, dank voor de link.
 
Ondertussen zijn de eerste reacties binnen over deze verf en tot mijn genoegen zijn ze positief. Probleemloos airbrushen met een gelijkaardige feeling aan dat van Tamiya verfjes, ideaal dus.
Daarnaast is het mooi meegenomen dat de verdunner van real colors niet zo giftig is zoals de tamiya verdunner, waarvan algemeen geweten is dat die echt schadelijk is.
Al bij al ben ik blij dat ik deze investering heb gedaan, het is een mooie toevoeging aan het gamma van de shop.

Ik kreeg echter de opmerking dat de verdunner (high compatibility thinner) niet bij de acrylverf van Ammo kan gedaan worden, omdat je dan een onbruikbaar goedje overhoudt. Dat moet ik zelf nog even testen, dus wees voorlopig voorzichtig met het mengen van de Real colors thinner met Ammo acryl.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan