Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

M

michiel54

Guest
We zijn weer OK , na enkele maanden stilte wegens "wat problemen" pak ik de draad weer op ...8)
Ik was al wel in stilte verder aan het werken want de aanvoer van onderdelen stapelde zich op !:wacko:
Stand van zaken :

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Amai ! Ziet er mooi uit !
Al ver opgeschoten !
Veel bouwplezier verder !

John
 
Dat is heel mooi Michiel, goed te zien dat het weer verder gaat.
Je andere draadje was namelijk gesloten wegens het ontbreken van foto's en zonder foto's.........
 
Met dank voor het geduld ;)

Ik zag dat Steurtjes een mooie methode had om de mastdelen te verjongen , ik heb iets gelijkaardigs gedaan : een plankje met wat houten latjes als steun , een boormachine met regelbaar toerental( niet te snel dus) en wat schuurblokjes. Het plankje op de juiste hoogte en het draaiende mastdeel bewerken met schuurblokjes , gaat heel snel en zuiver > Wel regelmatig nameten en eventueel de te monteren dingen passen .

attachment.php
 
De 'koperdraad' die DeA. levert is te hard om mooi te verwerken, laat staan er een mooi oog in te leggen, het lijkt wel veerstaal !! Daarom verwarm ik de draad boven mijn gasvuur tot de draad lichtjes verkleurd , niet te lang want eens rood smelt hij . Daarna is hij lekker soepel om netjes te draaien en te torsen.^^

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Onze speelbouwsteentjes komen weer van pas bij het haaks verlijmen :

attachment.php


"bezaansmarsplatform" in de grondverf :
attachment.jpg

Details onder de zijgalerijen , spleetjes worden nog weggewerkt :
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn hulpklem om latjes te verjongen , werkte tot nog toe feilloos :
attachment.jpg

attachment.jpg

Touwtjes rond mast gaat makkelijk met wat klemmen , rondtorns blijven mooi op spanning en ik kan ze nog verschuiven en tenslotte fixeren met iets verdunde houtlijm . Ik gebruik touw uit de vakwinkel want het geleverde "breiwol" van DA is te pluizig :
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Serieuze constructie he, mooi om volgen, doe je ook lijm aan de touwtjes?
 
>Karel ; dank U ,
>Dirk ; Ik doe houtlijm aan de touwtjes .
;)
 
Een achtkant vijl en/of schuur ik : rondhout opgespannen tussen twee houten blokjes en met onderliggende stukken hout bepaal ik de af te vijlen hoogte , in dit geval moest er per kant een halve mm weggeschuurd worden :
attachment.jpg

Ik maak de uitsparing voor de "zalingsteun" niet 8-kantig maar rond , veel eenvoudiger en het resultaat is hetzelfde :
attachment.jpg

Op de " bezaanbramsteng" zit ook zo'n steun , de BH zegt ook om daar een uitsparing te maken maar ik vervang deze bewerking door een stukje rondhout uit te boren en over de steng te schuiven , dan schuur ik dit taps met behulp van mijn boormachine , de steun is wel rond ipv 8-kantig , maar dat valt niet op :
attachment.jpg

Even de " bezaanmast" presenteren :
attachment.php


Bij "losse" montage zie ik de "bezaanbramsteng" uit de lijn gaan , scheef dus :wub:, dat moet ik dus nog corrigeren :
attachment.jpg
 
Blij je weer te zien Michiel.
Prachtig werk van je.
Ik blijf je posts volgen.
mvg,
Bjorn
 
Ik moet een keuze maken voor de relingsteunen :wub:, appart bestellen in het genre zoals de linkse of die van DA gebruiken :
attachment.php


Het midden van de ra's zijn verdikt en achthoekig , ik schuur de basis gewoon rond (- 1 mm )en lijm dan de 4 delen gewoon parallel tegenover elkaar , daarna vul ik de hoeken op met 4 andere delen ..
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Dan schuur ik de boel in achthoek :
attachment.jpg

Dan de onderdelen aanbrengen , de ophangingen voor de " voetpaarden" doe ik niet volgens DA:-)huh:) , ik lijm "oogboutjes" en omwind deze later met garen :
attachment.jpg
attachment.jpg

Huidige stand van de mastdelen van de bezaanmast :
attachment.jpg
 
Mooie vorderingen. Ik blijf je kunsten volgen !
(Beetje jaloers, maar ooit komt de tijd dat ik beter ben om aan de mijne verder te doen.)
 
Heel mooi werk en praktische tips, ik blijf je volgen. Na het voltooien van de rompbeplanking ligt mijn eigen Victory van AL (waarop het DA model gebaseerd is) ligt die al weer ruim een jaar stil. Binnenkort - als m'n Bounty af is - ga ik daar weer mee verder en kan ik je tips goed gebruiken. Dat verwarmen van messingdraad had ik eerder moeten weten ..... zou heel wat gevechten gescheeld hebben denk ik!
 
bedankt mannen , beterschap voor John !
En Jan , veel succes met de Bounty ..'k zal eens komen kijken btw ! ;)
 
Aan stuur en bakboord laat ik een boel geschutspoortluikjes gesloten , vind ik persoonlijk mooier .. Het vergt heel wat handvastheid om het scharnierbeslag in één tijd op hun plaats te mikken . Sommigen zijn dan ook niet optimaal maar valt gelukkig niet erg op . Eerst gebruikte ik een tandestoker met wat houtlijm om de superlichte metalen deeltjes op te pikken , later gebruikte ik een smal stukje plakband en iets meer sec.lijm , kon ik het deeltje nog even op zijn plaats schuiven.Het vijsje gebruik ik als bekertje voor de lijm en een dun metalen draadje met oog zorgt voor een zuinig en secuur opbrengen van de lijm .
attachment.php


attachment.jpg

Het is een 30x vergroting , dus oneffenheden worden mee geaccentueerd , in de "ogen" van 0,7mm komen dan nog de ophaaltouwen :
attachment.jpg

Tussendoor werk ik dan wat aan de achterbouw voort , hier heb ik nog een 'overbodige' opening opgevuld (weer een hiaat in de BH)en gelijk geschuurd:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Weinig op te zeggen Michiel, zoals gewoonlijk weer keurig werk geleverd.
Een genot om te volgen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan