Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

Om de weeflijnen allemaal netjes en evenwijdig aan de wanten te krijgen zijn er voor elk deel van de mastwanten shablonen en dat is handig. Wat niet handig is zijn de ongelijkheden , het 'doorhangen' van de weeflijnen en het wegzwaaien(kronkelen) van de wanttouwen ! Ik heb al gezocht hier en daar voor een bruikbare handleiding maar ik zal het zelf moeten uitvissen hoe ik de boel strak kan krijgen.
In ieder geval begin ik aan de rand met het vastlijmen van de lijnen met houtlijm , daarna doe ik de tweede rij en probeer de touwen en de lijnen strak te krijgen , in ieder geval niet makkelijk en ik moet dikwijls herbeginnen .....:$

attachment.jpg

Ik steek de weeflijnen met naald door de wanttouwen , knopen is echt niet aan te beginnen ( 2894 stuks) en die lijnen krijg je dan nooit strak en de wanten zijn dan ook niet meer strak te richten .
attachment.php


Het was pluizenvrij garen , maar door de behandeling begint het toch wat te pluizen ( grrr!)
In ieder geval dit werkje gaat voor al de masten enkele maanden in beslag nemen vermits ik maar een paar uurkes per dag voortdoe ..en dan is m'n geduld op !!:O
attachment.jpg
 
dit is inderdaad een van de saaiste klussen bij het want, maar wel een in het oogspringend deel.
het scheelt in iedergeval in tijd dat je niet alles knoopt.
heb bij mijn doorsnede indertijd aan de eerste en laatste lijn een formele mastworp gelegd en bij de tussenliggende lijnen een enkele knoop, maar ja dit was maar een mast!
voor het fixeren had ik een oplossing houtlijm/water staan en smeerde iedere keer enkele rijen in met een kwastje.

ook bij mij is het toen niet gelukt om alles strak te houden, maar dat is maar bij uitzondering bij andere modellen :)
 
niet voor mij die oude schepen maar ik bewonder wel je werk prachtig en een mooie uitleg met foto's .
gr dirk d
 
Ik zou ze toch knopen, heb ze ook gedaan aan de vespucci, en is mooier als je ze echt knoopt, is een reuze werkt, maar het loont wel hoor.
 
Ja , mooier en realistischer dat wel ...eerst de moed vinden ! :)
 
Ja , ik ben dan maar overstag gegaan en heb het reeds gemonteerde (weeflijnen) verwijderd , niet om te lachen want een deel was al gelijmd. Ik zag enkele modellen waarvan de weeflijnen geknoopt zijn en dit is toch veel realistischer . Ik heb een lijntje geprobeerd met als knoop : de mastworp en deze methode is vrij "makkelijk" aan te houden en men behoud ook controle op de realistische slapte en het doorhangen van de weeflijnen.
Eerst dacht ik die lijnen moeten strak zijn , maar neen , in werkelijkheid hangen die wat door wegens het regelmatig beklimmen...:wub:
attachment.php
 
knopen, knopen knopen knopen,

ik heb elke knoop gefixeerd met een kleine druppel houtijm, meestal deed ik dat halverwege de knoop, waardoor het hele kleine beetje lijm in de knoop zat en de knoop ook niet meer los liet.

als resultaat zie je dan mooie knopen in het wand.
attachment.jpg
volgens mij ben ik in totaal wel 3 a 4 weken aan het knopen geweest, maar ik deed dat niet constant, afwisselen met adere werkzaamheden om geen kramp in de vingers te krijgen :)
 
Mooi werk van jou Edwin , ook de andere schepen...
Ik wacht met houtlijm tot ik zeker ben dat heel de lijn goed zit , ik kan de knoopjes nog lossen en wat lijn naar links of rechts bewegen. Een mastworp is trouwens geen knoop maar een steek en die heb je zo los maar daarvoor heb ik ander garen gekocht , dat van Mantua , dat is iets stijver dan dat waardeloze spul van DeAgostini .
Maar toch bedankt voor de commentaar !!! :)

Nog iets over de romp , bij 'Pantani' Dirk las ik zijn pleidooi over een realistische , niet gladde romp . Door mijn werk (25jaar) in de Antwerpse haven heb ik ook heel wat schepen gezien en bezocht en telkens merkte ik ook op hoe "ongelijk" en genuanceerd die scheepslijven wel zijn . Het kan niet anders dan dat de houten schepen dezelfde ongelijkheden hadden . Fier als ik ben als ik mijn scheepje tegen het licht hou , je ziet mooi de planken en/of oneffenheden in de romp zitten !! :)
attachment.jpg
 
Goed nieuws dat je zal knopen, zal de moeite zijn, ben benieuwd :)
 
Na wat geduld en inspanning en pijntjes links en rechts dan toch 1 want met knoopjes klaar gekregen , ik moet toegeven het doet deugd aan mijn ogen in vergelijking met het resultaat van de vorige methode:
attachment.php
 
wauw, dit is echt wel beter dan het vorige.
even rusten en dan het volgende, succes er mee
vgr
Marc
 
ziet er erg goed uit, ga zo door, als je klaar bent zul je zien dat het de moeite waard is geweest en je zult dit later zeker niet berouwen, had je het niet gedaan dan had je later misschien getwijfeld over hoe het er uit had gezien.

Maar ga zo door met het leggen van de steken:)
 
Heel mooi gedaan, niet zo mijn ding maar ik geniet toch van je foto's.
 
Als het op knopen op aan komt heb ik niet 2 maar 4 linkerhanden. Ben dus stekejaloers om dergelijk mooi werk te zien.
Tegen het pluizen van de touwen kan je ook Klir gebruiken. Deed dit vroeger toen ik nog "Paardjesgaren" gebruikte als antenne bij mijn vliegtuigen.
Wat die opmerking over het zichtbaar zijn van de planken op schepen moet ik Michiel54 bijtreden. Men was wel enorm handig in die tijd maar een echt vlakke romp bestond niet en dat was een der redenen waarom men ze ook beginnen bekleden is met koperplaten.
 
zie je wel ;) is veel mooier, en is echt nu, het zal uw schip een zeer grote meer waarde geven, en zal er veel echter uitzien, en ja het is een reuze werk, maar eentje met voldoening eens het geheel is afgewerkt.
 
pantani heeft gelijk dat een beter look geeft en lijkt echt dan
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan