Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

Eindelijk komt de fase van het monteren der masten , alhoewel er nog een en ander op het dek moet gebeuren maar het zijn pas voorbereidingen en de masten blijven verwijderbaar :
attachment.php


Aan de fokkenmast moeten een stel hangers(werktouwen) komen , ik gebruik een papierklips om de juiste hoogte van de lus te fixeren :
attachment.php


Om de lus op te binden hang ik het touw horizontaal :
attachment.php

Zo is het gemakkelijker windingen te leggen en met houtlijm te laten drogen:
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nadeel van houtlijm is dan weer wel dat de messinghaak niet vast blijft zitten. mogelijk kun je proberen de windingen te borgen met houtlijm en als dat droog is de messing haak met secondenlijm vast te zetten. let wel deze combinatie kan "GEEN" spanning in de lijnen verdragen.
 
nadeel van houtlijm is dan weer wel dat de messinghaak niet vast blijft zitten. mogelijk kun je proberen de windingen te borgen met houtlijm en als dat droog is de messing haak met secondenlijm vast te zetten. let wel deze combinatie kan "GEEN" spanning in de lijnen verdragen.

Dat begrijp ik niet goed ..over welke foto gaat het ? De messing haken zitten niet gelijmd , dus los in een oogje van het touw .:huh:

Op bovenstaande foto is het haakje een hulpmiddeltje om het touw strak horizontaal te houden tijdens het inbinden van het oog , daarna wordt haakje verwijderd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdje geleden dat ik deze nog gevolgd had.
Vol bewondering voor deze bouw, zie ik mezelf nog niet doen.
Veel succes verder!!
 
Bedankt Erwin , nou ..ik blijf bescheiden hoor, er zijn er hier die tot veel meer in staat zijn . Maar al doende leert men , ook ik . Een beetje handigheid en doorzicht zijn al voldoende denk ik om met een bouwmodel te beginnen.
groeten
;)
 
Ik ben nu twee dagen in de weer met het opbinden van blokken bedoeld voor de "wanten" , ik heb er nu 18 gedaan :
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Prachtig om te zien, de mijne zou ook binnen moeten komen, dus als de Bounty klaar is, begin ik aan de Victory :)
 
De boegspriet kan geplaatst worden maar ik merkte dat hij wat los zat en vermoede dat het met de sjorringen niet voldoende verankering zou bieden , dus heb ik die maar beter verankerd met extra pluggen(2) : gaatje boren door boegspriet tot in de kiel en dan met wat verdunde houtlijm de pluggen erin gehamerd :
attachment.jpg

attachment.jpg

De puttingwanten ( verdiep hoger dan de grote wanten) kan ik nog appart inbinden :
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Een betere methode dan met plakband is de wantdelen op een latje vastpinnen , liefst in de juiste volgorde:
attachment.jpg

De marswanten hangen er ook al :
attachment.jpg

De loopplank naar de boegspriet ligt er ook samen met de voorbereiding van de 'grootstag' en de 'grootborgstag'(zwarte touwen)
attachment.jpg

En nog wat dekvulling :
attachment.jpg

Nu kan ik beginnen met het spannen van de wanten , uiteraard met beter kwaliteit garen 0.25mm ,( dat van DeAgostini ziet er niet uit )
Later worden ze opgespannen zodat de blokken op gelijke hoogte komen( dat hoop ik toch):
attachment.jpg
 
Machtig om te zien al die tuigage, is een werkje om zen te zijn :)
 
Hoi michiel54,

Ziet er net en strak uit :) Knap gedaan.
Klopt het dat de Victory gewoon op je werktafel rust op een deken of laken?
Heb je geen steun om dit gevaarte in te plaatsen? Geen schrik dat ie omvalt?
Zou jammer zijn toch, ik zou dat niet vertrouwen.
Mooi werk alvast, doe zo voort ;)

Ja , ik weet het , ik sukkel wat met plaatstekort ,wij wonen niet al te groot en mijn werkstek is eigenlijk te klein voor zo'n gevaarte . Iedere keer als ik van stuurboord naar bakboord verhuis met het werk moet ik het schip tillen en draaien. Ik zou een vrije tafel moeten hebben waar ik kan rondwandelen.
Ivm. de ondersteuning van het schip : ik leg dit op een stuk textiel en waar nodig steek ik er iets( enkele schuurblokken met spievorm) onder om het niet te laten 'kapseizen' .(Bovenaan leg ik bij afwezigheid een touw rond een mast zodat de kat:zx11pissed: geen ongelukje kan veroorzaken).
Dit hou ik zo omdat ik af en toe het schip moet kantelen om beter zicht te hebben op mijn werkhandeling . In een support zou dit niet te doen zijn.
Maar tegen eind 2014 ga ik verhuizen en dan zal er zeker een extra hobbykamer komen , veel beter georganiseerd ! :) Nu roei ik met de spanen die ik heb ...
 
Ik heb dan maar een tafeltje gefixed want het was niet meer doenbaar . Nu kan ik alle kanten goed benaderen en belichten en heb alle gerief bij de hand. s'Avonds moet ik wel een en ander wegzetten. Ach nog 10 maanden en we verhuizen naar iets met een eigen werkkamer.
De poes vindt het alvast uitstekend . -foto-
attachment.jpg
 
Het spannen van de 'wanten' met de 'talrepen' ging het best met een pincet , op een gegeven moment slipt het touw door het pincet en zo krijg ik alle wanten op dezelfde spanning en staan de masten recht . Toch moet ik hier en daar wat bijsturen daar de wanttouwen niet overal even lang zijn :
attachment.jpg

De kastwand (achter) dient perfect als richtlijn om de boel netjes verticaal te checken , een waterpas komt ook goed van pas :
attachment.php


attachment.jpg

De 'zwichtingen' worden verbonden maar ik doe dit niet met touw maar met koperdraad welke ik later overschilder in zwart :
attachment.jpg

Elke 'mars' worden nu verbonden met 'puttingwanten' , niet geheel naar mijn zin daar het wat te ruw overkomt , maar het moet stevig verbonden zijn daar zij de kracht van de marswanten opvangen :
attachment.jpg


Dan de 'marswanten' aanspannen :
attachment.jpg

Tenslotte moeten de losse einden opgebonden worden , op de foto is duidelijk dat zelfs niet pluizend touw(garen) toch wat pluizig wordt door verwerking maar is in werkelijkheid amper te zien :
attachment.jpg

Nu stop ik ermee voor dit jaar ...:D
 
Ja , ik heb intussen ook andere relingpijlers geplaatst die wat beter ogen dan die stomme oogbouten van Deagostini :
attachment.jpg
 
Werkzaamheden op nul nu wegens enkele maanden vakantie .:veryhappy:
 
vakantie wel verdiend michiel geniet er van en niet te veel dromen van het touwwerk :)
 
Na een maandje vakantie bij de familie in het "rustige Oekraïne" nemen we de 'draad' weer op:
attachment.jpg

Van draad gesproken , heel wat meters gaan er in zo'n schip:
(opm. : optisch bedrog plaatst de masten scheef , niet op letten dus .)
attachment.jpg

Het vervelendste werk tot nu toe : het plaatsen van de weeflijnen op de wanten = Kl...tejob , dus doe ik er maar een of meer per dag :
attachment.php
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan