Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

Ja , en ik heb ondervonden dat het blindweg volgen van de BH geen voldoening geeft , je moet er je eigen ziel in geven door kleine aanpassingen die een beetje meer neigen naar de werkelijkheid . En dan vind ik het nog niet goed .. want als ik terugkijk op het reeds afgewerkte zie ik toch nog dingen die beter hadden gekund maar ach , ooit staat HMS ergens op een kast te pronken ;) ...
Waar ik het wel van op mijn heupen krijg is het verven van die koper dingetjes , heb al geprobeerd met grondverf en zo maar telkens springen er toch weer stukjes af als je ze beroerd ! :( .. of ik moet ze eerst met een roterend staalborsteltje op m'n Dremel bewerken , eens proberen bij de volgende .
;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is toch wel een prachtig schip die je aflevert !
Proficiat !
 
Waar ik het wel van op mijn heupen krijg is het verven van die koper dingetjes , heb al geprobeerd met grondverf en zo maar telkens springen er toch weer stukjes af als je ze beroerd ! :( .. of ik moet ze eerst met een roterend staalborsteltje op m'n Dremel bewerken , eens proberen bij de volgende .
;)

Voor kleine ornamenten gebruik ik inkt op alcoholbasis. Afkomstig uit de hobby van mijn vrouw, scrapbooking, en is verkrijgbaar in heel veel kleuren waaronder zwart ... Geschikt om gladde (metaal)oppervlakten mee te kleuren. Voor de kanons en zo gebruik ik schoolbordenverf, is lekker mat.
 
Bedankt John , en bedankt Jan voor de tip ivm inkt , ..zal ik wel vinden bij de " Ava" zeker !?
 
Ava is een winkel waar je allerlei dingen kan kopen oa. teken en schildergerief , papierwaren , feestartikkelen enz...
Maar bedankt voor dat adres !
;)
 
De kanonnen staan op het halfdek , en de trappen naar het kampanjedek zijn geplaatst
attachment.jpg

Een haaks stukje karton helpt bij het plaatsen van de pilasters
attachment.jpg

Begonnen met de galjoensnavel onderdelen
attachment.jpg
Het is hier een verdomd moeilijke oefening daar mijn boeg wat te hoog is gemonteerd en de frame-delen op verkeerde hoogte zitten nu , ik zal wat moeten foefelen !
attachment.jpg
Het karton zou horizontaal moeten staan ! En ze dieper zetten is geen optie want dan klopt de rest niet meer ...:( Dus het raster dat op die frame-delen komt zal bij mij niet horizontaal liggen .:wub:
attachment.jpg
 
Langzaam gaat het verder ,
attachment.jpg

De pilasters zijn wat aangepast , stukje vanonder en vanboven ingekort:
attachment.jpg

De boegspriet begint hier ook al mee te spelen :
attachment.jpg

En nog wat roosters :
attachment.jpg
 
En hop , we doen weer verder ..stilletjes aan wordt de werktafel te klein :
attachment.jpg

De achterkant (spiegel) is nog niet volledig klaar , er moeten nog wat versieringen bijkomen:
attachment.jpg

Geschutspoortjes , is ook een gepriegel:
attachment.php


Haaks zagen van latjes , een vreemde constructie maar doeltreffend :
attachment.jpg

Plaatsen van de "rusten" , gaatjes van de nageltjes heb ik voorgeboord :
attachment.jpg

De "galjoensnavel" vordert ook , na aanbrengen van "kraanbalk" nog een bochtje fixeren met nageltjes, achteraf moeten de gaatjes wel weggewerkt worden . De versierkrulletjes(rechts) moest is wat versmallen om ze te laten passen , spijtig ..ik bots op mijn eigen foutjes. Maar de bouwhandleiding is ook niet altijd even nauwkeurig en volledig :dry::
attachment.jpg

onder de "rusten" plaats ik al de nodige geschutspoortjes , straks na aanbrengen van de "puttingijzers" is daar geen plaats meer voor :
attachment.jpg
 
Goed bezig.
Mijn spanten staan stof te vergaren.
Moet toch eindelijk ook eens beginnen, zeker als ik dit hier zo kan volgen.
 
Ja , " modelbouwerke" , ik heb ook zo mijn stille periodes maar ik doe verder en ik betreur het gebrek aan "groepsbouw" . Het is voor mij mijn eerste model en ik ondervind geen noemenswaardige problemen , wel moet ge dikwijls vooruit denken en veel foto's bestuderen van de "echte" en gaan spieken bij de concurentie . Soms ben ik dagen aan het uitzoeken hoe ik iets moet aanpakken. Enfin , ik geraak er wel .
Ik heb nog andere projectjes die liggen te wachten :
A : De Amerigo Vespucci , tis te zeggen een afgeleide ervan , ik ga hem anders optuigen , een beetje à al "Mercator" met twee bezaan masten .
Huidige stand:
attachment.php

Zoals deze :
attachment.php


B : Een ( houten) brigantijn ( tweemaster ) "Triton" 1/60 :
:
attachment.php

C : Een 2PK Citroen :
attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Touwtjes voor de luiken , beetje sec.lijm en dan even fixeren/aanduwen met speld :
Bij mijn model staan niet al de luiken open , vond ik iets realistischer :
Fout van mij : aan bakboord heb ik op de bovenste gele strook te veel luiken geplaatst , zijn zodanig vast dat ik ze niet los krijg ( :worried: )
attachment.jpg

Bij open luikjes is het iets makkelijker om het touw strak te trekken met een gewicht(je):
Bij gesloten luiken iets moeilijker om het touw strak te leggen.
attachment.jpg

Ondertussen afplakken en verven luiken , naderhand de uitlopers wegtoucheren :
attachment.jpg

Eigen idee , een raampje :
attachment.jpg
 
Gewoon prachtig...museumstuk ! Chapeau ! Die details knap werk...

Grtz yves,
 
blijft een indrukwekkend schip michiel maar goed bezig man .
ook het galjoen heb je mooi opgelost ook al komt het nu iets hoger zou ik me ook niets van aan trekken.
lekker genieten van de hobby en liefst geeeeeeeeeeeeeen stres ;)
 
Aan 'Yves' en 'amazone' bedankt voor de steun.
De spiegel is klaar , op wat schilder details na :
attachment.jpg

Het vervaardigen van de "puttingijzers" aan de "rusten" staat wel wat uitgelegd in de BH maar ik gebruik daar mee aansluitend een manier om de deeltjes in een mooie vorm te krijgen ,
attachment.jpg
Eerst het 'verzachten' van de bijgeleverde messingdraad(?)(deze is zo stijf als veerstaal!) : boven een gasvuur met behulp van twee tangetjes sleep ik de draad traag door de vlam er voor zorgend dat je net onder de 'aanloopkleuren' blijft . Daarna is de draad zacht en beter bewerkbaar .
Dan omwikkelen rond een stukje hout van de juiste afmeting ( 1,5 x 9mm en 1.5 x 4mm)
attachment.jpg

Wikkeling van het hout schuiven(met enige moeite):
attachment.jpg

Dan de 'schakels' afknippen :
attachment.jpg

Een schakel plat nijpen met een tandenloos tangetje:
attachment.jpg

Ik gebruik een schroevendraaier en een punttang ( zonder tandjes) om het schakeltje te vormen:
attachment.php


attachment.php


attachment.php


Na 152keer :$ dezelfde handeling kan ik monteren:
attachment.php


attachment.jpg
 
o dat is een mooie michiel die kende ik nog niet om schakels te maken.
hartelijk dank om dit te delen , hopelijk kan ik het onthouden als het zover is .
zal eens ff kijken of we dit in een howto kunnen gieten want deze vind ik wel erg nuttig
 
Schitterend werk Michiel, echt petje af hoor.
En bedankt voor de handleiding voor de schakels :)
 
Bedankt , maar moet er wel aan toevoegen dat het idee uit de bouwhandleiding komt , ik heb enkel de schakels een 'betere' vorm gegeven met behulp van schroevendraaier en tang.
 
De takelblokken nodig bij de kanonnen zien er niet uit als je ze maakt volgens de BH(Deagostini) :
attachment.jpg

In realiteit zien ze er natuurlijk veel fraaïer uit:
attachment.php


Dus probeer ik het maar iets beter te doen , (een tijd geleden had ik al een andere werkwijze=gelijmde oog en haak op blok):
Haakje plooien van een 'oogboutje':
attachment.jpg

Dan aan de slag met de touwtjes :
attachment.php


Dan met een dunner touwtje een paar windingen en een drupje houtlijm erop ,( heb geprobeerd met sec.lijm maar dan krijgt het touw een glazig effect):
attachment.jpg

Als de lijm droog is het blok toegevoegd , (blokje is 4mm)
Spijtig is tijdens de bewerking het touwoog aan de haak wat opgeschoven , daar moet ik dan mee rekening houden bij de volgende :
attachment.php


Hier een voorbeeld met secondenlijm , goed oog maar touw heeft glazig effect ! :( :
attachment.jpg
 
dat heb je met seconde lijm.
mischien eens verdunde houtlijm gebruiken denk dat dit niet het glazig effect gaat hebben ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan