Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory van Michiel [wip]

Hoi michiel54 ,
Wat zie je werk er mooi uit.
In een woord geweldig.

Groetjes Charles
 
Bedankt mensen ! :) Ik ben nu volop bezig aan de achterbouw , ik probeer iets meer de werkelijkheid te benaderen ...we zien wel .^^
 
Langzaam schiet het op , nog niet klaar en het is niet simpel om op het geschilderde hout dunne streepjes te schilderen en te gelijkertijd "kruipertjes" van verf te vermijden !:wacko: Komt er nog bij dat er een onevenwicht is tussen bak- en stuurboordaanbouw zodat ik wat moest 'foefelen' ! :8

attachment.jpg
 
De achterbouw is haast klaar , enkel nog de versieringen aanbrengen maar die moeten nog verder geverfd worden :
attachment.jpg

Soms moet ik wat vindingrijk zijn bij het plooien van kleine stukjes en ze in die vorm te laten drogen :
attachment.jpg

Maar ze passen ! :)
attachment.jpg
 
Bedankt mensen ..en soms vraagt mijn vrouw : " Wat heb je nu gedaan al die tijd aan die boot ?" :(
 
Vrouwen:tongue: ;)

Het word wel een erg mooi schip.
 
"Bolders en boldertafels" weer zo'n keuterwerk : latjes van 3/3mm verzagen tot 10mm en er dan een kopje aansnijden , 3op3 latjes zelf samengesteld uit restjes van dunnere exemplaren ( dank U DeAgostini :angry:) :
attachment.jpg

Mmm , nou ja , nog wat fijn schuurwerk..:
attachment.jpg

32 bolderkes allemaal op dezelfde lengte en een even groot hoofdje, mijn zelf gemaakte zaagtafel ( :wub: ) :
attachment.jpg

Dan de bolders in de tafels passen en lijmen ( tafels = gaatjes boren en vierkant vijlen):
attachment.jpg
 
Na nog wat gepruts aan die boldertafels..kan de lijm daar weer drogen...
attachment.jpg

En doen we wat verder aan de kanonnen :
Een ring bevestigen aan het touw :
attachment.jpg

attachment.php


Dan het oog verstevigen door het eind op te binden :
attachment.jpg
attachment.php

attachment.php


Dan het taliewerk , iets anders dan DA voorschrijft , dus geen getorste koperdraad om het blokje maar blokje voorzien van ogen en of haken
Wel effe adem inhouden af en toe : blokje is maar 3mm lang :
attachment.jpg
Het touw(garen) is van "Mantua" , geen pluizigheid dus !!
attachment.php

attachment.jpg
 
Vraagje Michiel: zoveel detail en dan laat je het messing ongezwart?
 
Ik wist dat die opmerking ging komen , die ga ik alsnog zwart maken , maar voor de beelden leek het mij even beter ter verduidelijking. De kleur van het "dikke touw" klopt ook niet , maar ik kan niet blijven kopen he ! ;)
 
Je trekt zo wel de aandacht ;). Ik heb op mijn Bounty trouwens de oogbouten en ringen met opzet niet gezwart. Nu zou ik anders beslissen maar als je eenmaal een keuze gemaakt hebt op een model moet daar ook bij blijven anders wordt het een rommeltje.
Ik blijf je bewonderend volgen, mijn Victory komt binnenkort weer uit het droogdok en dan kan ik mooi van jouw ervaringen gebruik maken .... :yeah:
 
Zo , de boldertafels zijn klaar en geplaatst , trouwens bij dat plaatsen van kleine onderdelen gebruik ik "gel-secondenlijm" , die loopt zo niet uit en hecht na enkele sec vast ! En zelfs vanuit het teutje kan je die lijm perfect doseren . :)
attachment.jpg

Aan blokken komt een touw en het liefst heb ik dat het touw recht staat op het bevestigingsoog , met een gewoon knoopje lukt dat nooit dus gebruik ik een ankersteek = kaarsrecht ! Ziehier mijn werkwijze :
Eerst het touw (garen) nat maken ( werkt gemakkelijker) en eenmaal door het oog :
attachment.jpg

Dan omkeren en weer door het oog :
attachment.jpg

Dan de lus over het blok trekken :
attachment.jpg

Aantrekken en klaar ( ..en dan merk ik dat het oog en haakje verkeerd zitten tov. het gat in het blok ..even omkeren dan maar ! :ohmy:) :
attachment.jpg

Dan een drupje houtlijm erop en een klem als gewicht eraan , ophangen en laten drogen --> dan is het touwtje nadien recht en zijn die vervelende hoekjes eruit die ontstaan door het strak opwinden op het plaatje ( in het geval van "Mantua" bv.) :
attachment.jpg

Ondertussen nog even een balustrade en een trap geplaatst en gekleurd :
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bewonder en leer ......
Bij mijn volgende schip gat de lat voor de tuigage een stuk hoger (toevallig is dat de Victory ;) ).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan