Hoofdsponsor

1/8 Replica van de laatste Pocher: Itala 1907 Peking-Paris [wip]

P

Peperbus

Guest
Na een jaartje “vakantie” van het modelbouwen -om mij o.a. ook eens op een andere hobby te kunnen storten-, begint het wel weer een beetje te kriebelen. Ik had mijzelf opgedragen om weer met de Promocom Ferrari door te gaan, maar de bouwkriebel sloeg meteen over in een heftige jeuk. Ik heb mijzelf daarom– na heftige discussies met mijzelf- dus nu toestemming gegeven om aan de Itala te beginnen :D

bildschirmfoto-2013-01-18-um-17-11-45.png

Deze auto heeft in 1907 -met Prins de Borghese (eigenaar), Luigi Barzini (journalist) en Ettore Guizardi (chauffeur en monteur) de reis van 12.000 mijl in 62 dagen afgelegd en gewonnen.

Nadat Arnaldo Pocher zijn firma aan Rivarossi verkocht heeft is hij in 1972 doorgegaan met modellenfabricage. Hij maakte voor modelbouwtreinen onderdelen uit een tin legering. Alleen zijn oude liefde was hij niet vergeten en in 1983 bracht hij de Itala op de markt: weer een 1 op 8 model en weer een auto uit 1907 (net zo als zijn Fiat).

attachment.jpg

Hij heeft een een serie van 350 stuks gemaakt en al heel snel kwam een heel groot probleem om de hoek kijken: de tinlegering was niet sterk genoeg en de auto brak in stukken onder zijn eigen gewicht

attachment.jpg

Van die 350 Modellen zijn er nog een aantal ongebouwd en vorige week werd dit zeer exclusieve model ( met al zijn problemen) voor ruim 2000 euro op Ebay verkocht.

Ik kwam zelf een paar jaar geleden bij toeval een replica van dit Pocher Model tegen: 10 exemplaren zijn met behulp van het orgineel nagemaakt in resin, messing, zamac en nog veel andere materialen

attachment.jpg

Het probleem van de "zelfvernietiging" is hiermee opgelost en het chassis bestaat nu volledig uit PE

attachment.jpg

Met zijn zestig centimeter gaat dit een mooi model worden

attachment.jpg

Alleen de kleur wordt anders, omdat dit blauw ergens in de 50 jaren -waarschijnlijk ter bescherming- erop is gesmeerd, maar de echte oorspronkelijke kleur moet deze zijn en zo is hij tegenwoordig ook in het museum te zien

attachment.jpg

In de komende tijd hoop ik één en ander te kunnen laten zien. Het wordt ieder geval geen OOB bouw: de replica ziet er goed uit, maar vraagt wel veel meer detaillering....en dat gaan we ook doen.:O
 
Kwijl, :
:
:
:
Wat een pracht modellen zijn dat toch, die Pocher's!
 
:wow: Ton, een Beauty.
Succes met de bouw!

Fred
 
Machtig ! Prachtig detail ! Loepzuiver afgewerkt !
 
is een mooie ,ron

een van mijn favorieten,succes
 
Dat waren nog eens échte auto's. Ziet er een stevige kit uit. Veel succes met de bouw!
 
Bedankt allemaal! Ik weet nog niet waar ik mee ga beginnen, maar het wordt

- de radiator en de verlichting ...het resin moet "verkoperd" worden. Dat wordt dus experimenteren.
of
- de motor, die kan gewoon worden gebouwd, alleen is een stevige detaillering nodig
 
he kerel ,je was er even uit , weer een mooi man !!!! dat wordt genieten
 
Voor deze ga ik toch weer mee aanschuiven Ton.
Dit lijkt me weer een speciale bouw te gaan worden, waar we veel kunnen van leren.
Alvast succes gewenst.

Mark
 
Yes ! Ton is back :)
Lijkt me een flinke uitdaging met al die verschillende materialen.
Ben heel benieuwd naar het "verkoperen". Kijk op youtube eens naar Rub n buff, lijkt me heel geschikt voor dit project.
 
@Bubblegum: Pascal, ik ben blij om te zien dat je nog steeds zo actief bent ....zitten weer een paar "plaatjes" bij.

@Interceptor: Mark, ik hoop dat het mij na een jaartje nog lukt :-)

@Wet Sellery: Pascal bedankt voor de tip, dit laat leuke resultaten zien! Bij dit type auto's ben je meer op de kunsthandel dan op je modelbouw dealer aangewezen. En volgens mij is het ook minder stoffig dan dat poeder wat we vorig jaar gedemonstreerd hebben gezien.
 
Dat ziet er inderdaad prachtig uit!....waar ken ik die van? :8
 
Euhhh. Peperbus, zie link van Wet Sellery boven je bericht (en van mij).
Maar dat wist je best wel!

:laugh:
 
hoe zit het trouwens met die heruitgaves pocher ???
 
Ik denk dat Hornby een beetje weinig marktonderzoek gedaan heeft: de hardcore Pocheriaan is een klassieker liefhebber. De ferrari's doen het zo aardig omdat er steeds een beperkte voorraad wordt rondgepompt en er liefhebbers zijn. Maar ik vraag mij af of men op een grote Burago zit te wachten....maar de tijd zal het leren:D
 
Viola se abbo genomen en zit op de eerst rij u werk te bewonderen

Btw je hebt pb van me ;)

Davy
 
Hey Ton, ik ben blij dat jij je toch weer met de modelbouw gaat bezig houden.
Na onze laatste gesprekken was ik bijna bang dat je helemaal op je lauweren zou gaan rusten.
Ik vind dat je nu lang genoeg met je 1/1 speelgoed bent bezig geweest, ha, ha!! ;)
Gelukkig kom je keihard terug met een geweldig mooie kit, zal niet gemakkelijk worden, maar heb alle vertrouwen in je.
Heel veel succes met deze!!
 
@ Davy: bedankt en zie PB

@ John: Ik weet dat dit geen Ferrari is John.....waarvoor mijn excuses, maar ja je bent tegenwoordig niet anders van mij gewend:laugh:
ik heb de Promocom maar even terzijde geschoven .....maar ik maak nog steeds graag gebruik van je aanbod :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan