Hoofdsponsor

1/8 Replica van de laatste Pocher: Itala 1907 Peking-Paris [wip]

Daar is in voorzien.....maar die worden toch wel wat aangepakt...zodat het wat meer op de werkelijkheid gaat lijken :-)
 
Ik ben heel blij dat ik gisteren de kit heb mogen zien. Er staat je nog flink wat werk te wachten Ton, maar het wordt weer een pareltje.
 
Dank je Pascal! Gelukkig staat er mij nog veel werk te wachten....ik heb er weer enorme lol in.
 
Ton, dit is weer een mooi stukje vakwerk wat je laat zien.

Groet,
Gerald
 
Dag Ton,

Leuk dat je weer bent begonnen met bouwen.

Veel plezier, Ronald
 
Wat een genot om dit model te zien groeien.
Wat ik mij afvroeg waarom er in de koperen leiding eigenlijk een rondje inzit.
Is dat bijvoorbeeld voor een iets betere koeling of misschien voor wat meer flexibiliteit/vering, zodat de leiding niet gauw beschadig werd?
Ik vroeg het me gewoon af.
 
Hallo Verbeek,

Goede vraag! Ik kan ook alleen maar gissen. Ik denk dat als je een strakke leiding hebt in de beurt van zo'n hete motor er aardig wat krimp/uitzetting plaatsvindt van zowel het materiaal als de vloeistof. En zo'n rondje vangt dat dan waarschijnlijk op. .....of zoiets :-)
 
Dit (rondje) werd vroeger toegepast om het uitzetten van leidingen op te vangen.
Een motorblok was vroeger over het algemeen in gietijzer uitgevoerd en de leidingen er rond waren uitgevoerd in koper.
Koper en gietijzer hebben een verschillend uitzettingscoëfficient, om dit op te vangen werden in de koperen leidingen lussen
(rondje) gemaakt zodat vroegtijdig breken voorkomen werd.

Grtn

Dikkie dik
 
Nou dan weten we dat ook weer.... het cilinderblok waar de leidingen langs lopen is inderdaad gietijzer bedankt Dikkie Dik!
 
De afgelopen maand maar weinig met modelbouw bezig geweest. Zo nu en dan toch wel eens flink aan de motor gesleuteld. M.n het detailleren en het vervangen van onderdelen door "home made" kost veel tijd. Hier zijn wat foto's van diverse onderdelen en de laatste stand van zaken.

DSC_0860.jpg

Links boven de originele onderdelen, in het midden en rechtsonder de aangepaste onderdelen.

DSC_0859-1.jpg

Rechts het origineel en links de messing vervanger

DSC_0863-1.jpg

De motor zoals die op de ledendag te zien was

DSC_0865.jpg

En nu ziet de motor er zo uit.....geleidelijk aan komt er schot in

DSC_0864-1.jpg

.....en de andere kant. Volgende keer laat ik duidelijker foto's zien en dan hoop ik dat de motor af is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig Ton, het lijkt nu net zo'n oud blokkie die veel olie is verloren door de jaren heen. :)
 
Dag John, wat ziet dat blok er realistisch uit.

Ik ben benieuwd naar de volgende update, groet Ronald
 
Na de bouw van de F40 gelezen te hebben ben ik je hierna toe gevolgd. Geen angst ik ben geenzins een stalker, ik bewonder je kunst van de details. Ondertussen ben ik zelf al even bezig met de Traction avant van Heller in schaal 1 op 8 waarvan ik binnenkort hier mijn verslag zal starten, maar dat even terzijde.

Gezien de hoge mate van je detaillering hierbij een tip, messing en koperen onderdelen kun je snel en goed kunstmatig verouderen met ammoniak. De werkwijze is als volgt, spoel de te verouderen delen schoon in thinner, nachtje laten weken is vaak al voldoende om al het beschermende ongerief eraf te laten weken, pak het messing deeltje met een pincet op en laat het letterlijk in seconden oud worden in de van de ammoniak af komende dampen.

Kort onderdompelen in de ammoniak en daarna in de damp houden werkt versnellend en geeft een intenser zwarte kleur aan je messing of koper.
Ik pas dit met name toe op de messing boutjes en schroeven van mijn eigen bouw. Je hoeft dan later niet te weatheren.

Succes verder, na je verslag van de F40 met veel plezier te hebben gelezen blijf ik deze ook zeker op de voet volgen.

Groet,
Mark
 
Hallo Mark,

Bedankt voor al je complimenten en je tips! Ik ga dat eens op kleine schaal uitproberen: ik ben nooit zo dol op al die chemische dampen :-( Momenteel ligt alles een beetje op zijn gat maar ik krijg er langzamerhand wel weer zin!
 
Ik hou er ook niet van sterker, als mijn vrouw de ramen gaat wassen, en dat doet ze ouderwets met water en een flinke scheut ammoniak, vlucht ik acuut het huis uit :D
 
We hebben een hulp die alles met chloor doet: gauw een eind aangemaakt ...ik kan dan beter weer gaan roken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan