Hoofdsponsor

1/8 Replica van de laatste Pocher: Itala 1907 Peking-Paris [wip]

@ John: Ik weet dat dit geen Ferrari is John.....waarvoor mijn excuses, maar ja je bent tegenwoordig niet anders van mij gewend:laugh:

Het zij je vergeven Ton, je bent toch niet meer te redden!! :dry: :)

ik heb de Promocom maar even terzijde geschoven .....maar ik maak nog steeds graag gebruik van je aanbod :D

Nou, ik zit zelf ook even op een dood spoor, ik heb momenteel te veel hooi op m'n vork genomen.
Maar ik schuif wat dingen aan de kant, maak nog één mooie (experimenteel) af en kom terug met wat leuke (hier lopende) modellen.
Even offtopic: Ik heb zelfs een F1-kit gekocht, ja, ja, mijn allereerste!! (MFH 312 T4 1:20)
Wanneer ik alles weer op de rit heb, praten we verder over de Promocom. (misschien volgende maand in Houten?)
 
Nou, ik zit zelf ook even op een dood spoor, ik heb momenteel te veel hooi op m'n vork genomen.

Niet goed...rustig aan en nu iets doen ( als dat van jezelf mag) wat je leuk vindt ....bijvoorbeeld die MFH gaan maken.....prachtige kit van porselein dun resin.:laugh:

praten we verder over de Promocom.

Geen haast ....ben al blij als het een jeer gebeurd

misschien volgende maand in Houten?

Wanneer is dat?
 
Om jouw topic niet te vervuilen, zal ik eerdaags een nieuwe openen en mijn laatste verrichtingen toelichten.
Want anders krijg ik de moderatoren op m'n dak en die mannen zijn niet mals. :dry: ;)

(P.S.: volgende beurs is 27 april)
 
De afgelopen week was voor mij een soort oriëntatie op "wat moet ik gaan doen en wat heb ik" :8

De kit

Deels bestaat deze uit pure gietsels van de originele kit en deels uit onderdelen die door de maker zelf gebouwd zijn (m.n opbouw) Het chassis is helemaal uit PE gemaakt. De kwaliteit van het gietwerk is ...mmmmm...redelijk te noemen, maar de pasvorm is hier en daar ronduit slecht. Het resin is prima te bewerken alleen het witmetaal is bikkelhard. Ik heb de afgelopen dagen de gegoten bouten en moeren verwijderd en gaten geboord voor echte bouten, maar ik draai er zelfs tungsten boortjes kapot op.

De bouwtekening van de orginele kit is bijgeleverd, alleen daar heb je niet zoveel aan om te bouwen, omdat de herkenbaarheid van de gegoten onderdelen niet altijd even groot is. Verder is er een CD met veel fotomateriaal van de gerestaureerde 1:1 bijgeleverd, de orginele kit en van de replica. Dit betekent dat je bij 3 of 4 bronnen moet kijken om een sectie in elkaar te zetten :@ Maar goed dat hoort erbij :nowink:

Zelf heb ik ook nog wat referentie aangeschaft

attachment.jpg

Dit boek is het officiële verslag van de reis van de Itala.

De eerste stappen

De eerste dingen die mij al een tijd bezig hielden was het "verkoperen" van de resin lampen en radiator

attachment.jpg

Ik heb op een engelse restauratie site producten gevonden waar ik het mee ben gaan proberen. Het acrylverf met gemalen koper( heel makkelijk te verwerken) en koperwas (wax) die een glans aanbrengt. Ik ben wel tevreden met het huidige resultaat, maar ik ga nog wat verder experimenteren.

attachment.jpg

De radiator krijgt eenzelfde verkoper behandeling en ik heb momenteel verschillende soorten "mesh" in bestelling staan, omdat ik de gegoten versie niet zo mooi vind. Ik zet er een profiel op waar ik dat draadwerk dan in laat vallen. Ik trouwens een lijmsoort gevonden die gewoon plastic en resin met elkaar verbindt: Ruderer. Als je het ziet....kopen!

attachment.jpg

Verder ben ik begonnen met het bouwen van de motor: zoals ik al eerder zei...het materiaal is keihard en moeilijk te bewerken. Het is wel een mooi stukje techniek: 35/40 Pk uit ........7,4 liter :O

attachment.jpg

Veel onderdelen dus, waar heel wat aan moet gaan gebeuren en ook veel onderdelen zullen worden vervangen door echt koper of messing. In ieder geval heb ik maar weer even een motorsteun gemaakt: dat werk tot wel fijner...zeer zeker in het geval van een half rond carter.

attachment.jpg

Ik wilde eerst de onderkant maar in elkaar zetten, maar daar ben ik van terug gekomen: de motor kan beter in zijn totaliteit in een keer gemonteerd worden, omdat je dan ook alles direct kunt verweren. Er moet wel wat roest, olie en ander ongeregeld spul op komen.
Dus daarom ga ik nu ook maar de cylinderkoppen doen: deze zijn van gietijzer dus ik moet een mooi kleurtje daarvoor vinden.

attachment.jpg

Ook de losse delen moeten met behulp van plamuur een geheel uit gaan maken van het blok: zo simuleer je de gegoten bovenkant.
Als ik weer wat te tonen heb dan meld ik mij weer :laugh:
 
Ton, dat Ruderer spul, heb je daar ook een fotootje van ?
Scheelt weer een beetje dat je weet waar je naar zoekt/kijkt...
Verder mooie vorderingen, maar het moet wel verdraaid hard spul zijn als je er tungsten boortjes op stuk draait.
Gietijzer is een mooi kleurtje van te vinden bij Tamiya (Gun Metal, ik dacht XF56).

Mark
 
Hey Mark,

Fotootje en beschrijving. Wat mij betreft een betere oplossing dan 2 sekonden lijm :-)

ruderer_l530.jpg

[h=3]Anwendung[/h]Dünnflüssiger farblos-transparenter Kunststoffklebstoff für die kleinflächige Verklebung von Kunststoffen miteinander sowie mit anderen Werkstoffen. Durch spezielle Rohstoffanteile ist eine gute Metallhaftung bei Kombinationsverklebungen mit Kunststoffen besonders auffällig. Die Verklebung erfolgt Nass in Nass, d.h. es muss sofort nach dem Klebstoffauftrag gefügt werden. Die Lösemittel lösen die thermoplastischen Kunststoffe an, gemeinsam mit den klebenden Substanzen erfolgt die Verklebung. Die Teile und Flächen müssen passgenau und spaltfrei sein!
[h=3]Bevorzugte Werkstoffe[/h]
  • Kunststoffe wie ABS, PS, SAN, SB, PVC-Hart, PMMA, Celluloid
miteinander sowie mit:


  • Keramik
  • Metall
  • Holz
  • Papier
  • Pappe
  • Textil
 
Allemensen Ton, dit gaat weer een langlopend project worden, maar wel heel erg interessant.
Zeker door de vele verschillende materialen die moet gaan gebruiken.
Hier zal je al je vergaarde kennis tegen aan moeten gaan gooien om deze tot een goed einde te brengen.
Maar daar ben ik niet zo bang voor, dit gaat goed komen!! :)

Witmetaal is toch meestal vrij zacht of ben ik niet goed op de hoogte?
 
Ton, bedankt voor dit razendsnelle antwoord.
Net als John was ook ik de mening toegedaan dat witmetaal normaal een zachte materie is/was.

Mark
 
Net als John was ook ik de mening toegedaan dat witmetaal normaal een zachte materie is/was

Ik ook, maar ze hebben een legering gemaakt, die ze misschien overgehouden hebben bij de fabricage van atoomschuilkelders of zo iets ;)
 
Het "verkoperen" is mooi gelukt Ton. Welke produkten heb je hiervoor gebruikt ?
 
Succes ton met deze prachtige auto.
 
Dank je Bart, de trein gaat langzaam op gang komen en het gevoel gaat groeien dat dit wel weer helemaal goed gaat komen......al hoewel....we zien wel: ik heb er in ieder geval zin in :D Ik heb replica #2 en ik heb op een ander forum bij toeval een landgenoot van jullie gevonden die bezig is met #3. Hij heeft een enorme kennis van het Peking-Parijs gebeuren door de jaren heen, waardoor al weer heel wat blindspots ingevuld zijn
 
Ton, als je wil mag je een link naar dat andere forum plaatsen. Dan kunnen we vergelijken ;)
 
Je weet misschien wel welk forum dat is :angry: .....daar kom ik dus niet meer :laugh: Maar misschien meldt hij zich nog wel hier aan.
 
Ik heb voor deze kit een aantal zaken besteld: verf, wat dus RAL 7003 (muisgrijs) geworden is en mesh. Dit laatste heb ik gekocht omdat het reliëf in de gegoten radiator heel gering is, waarbij je het risico loopt dat bij verven de boel dichtloopt.

attachment.jpg
Ik ben dus daarom maar begonnen met de radiator, ook om de belettering met het bijgeleverde sjabloon eens uit te proberen :wub:
Dit moet het dus gaan worden

96084405.MSlMDmwp.P3114435.JPG



mesh en belettering

Ik heb een U profiel "op zijn kant" gelegd en vastgelijmd. Daarna heb ik een sjabloon gemaakt wat ik o.a ga gebruiken om de mesh op maat te maken

attachment.jpg

Hier is het bijgeleverde sjabloon wat bestaat uit twee schutvellen en het feitelijke sjabloon wat op de mesh geplakt moet worden

attachment.jpg

En met het mesh op maat gemaakt gaan we beletteren

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben voorzichtig te werk gegaan en heb met een sponsje de verf getamponneerd en nu het resultaat

attachment.jpg

.....................zwaar mislukt dus: de verf is onder het sjabloon doorgekropen en is in feite onzichtbaar omdat er geen vulling achter zit.

Ik heb toen eens even zitten piekeren om te zien hoe ik dit kon oplossen........en dit kwam er uit de koker

attachment.jpg

Ik heb op dun plasticcard de letters getekend en ze vervolgens uitgesneden en zwart gemaakt, waardoor ik een goede achtergrond opvulling kreeg.

attachment.jpg

Deze letters heb ik met heel sterk dubbelzijdig tape op de achterkant van het mesh vastgezet

attachment.jpg

en toen met afplaktape en het handje de letters ingekleurd met dit eind resultaat

attachment.jpg

Na de aanvankelijke mislukking ben ik nu hiermee zeer tevreden :D Ik ga de radiator nu helemaal afmaken en meld mij wel weer.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan