Hoofdsponsor

BR52 Kriegslok

J

Jip

Guest
Hallo allemaal,

Ik zag dat deze groepsbouw geen einddatum had en aangezien ik onlangs begonnen ben met de BR52 dacht ik, kom laat ik een topic open om zo de doos die ondertussen aardig onder de stof zat voor te stellen.
001-Foto%20kit.jpg

Het lijkt een klein doosje, in het echt vult het zonder problemen een A2 snijmat en de inhoud doet er niet voor onder. De doos zit vol met plastic en daarnaast maak ik gebruik van een serie upgrade sets van Voyager, Eduard en LZ Models. Referentiemateriaal komt van internet en daarnaast gebruik ik het boek van WWP BR52 Train in detail en het was me opgevallen dat er veel variatie is en aangezien Kanne ook met dit model bezig was en we daarover spraken heb ik besloten een versie te maken die min of meer een ode aan deze trein is, maar geen correcte historische weergave.

Het bouwplan begint met de rails, die heb ik laten liggen, ik ben begonnen met het frame wat makkelijk in elkaar ging, wel behoorlijk wat flash en andere ongeregeldheden weggewerkt voordat sprake was van een keurig opgekuist framewerk.
004-Stap%201.jpg


005-Stap%201.jpg


De bouw gaat verder met de steunen voor de ketel en verdere opbouw. Hiervoor gebruik ik de PE delen van Voyager BR52 part 1. De kitdelen zitten vol met gietresten en hebben minder detail. Na wat avonden knoeien zijn drie van de vier steunen gereed.
De beide steunen voor de ketel.
010-Drager%20ketel.jpg

011-Voorste%20drager.jpg

Op het laatste onderdeel komt nog een opbouw voor de aansturing van de wielen, dat bouw ik later omdat Voyager sneller door het bouwproces gaat dan Trumpeter.

Om zeker te weten dat de ketel past heb ik de keteldelen aan elkaar getaped en vervolgens op de steunen geplaatst en zo te zien gaat het goed komen met de pasvorm.
Eerst alle steunen.
012-Alle%20dragers%20in%20frame.jpg


Met ketel.
013-Ketel%20getest.jpg

014-Ketel%20getest.jpg


Dit was het voor nu, de bouw gaat rustig door en waar het schip .... eeeuh trein strandt, we gaan het zien.
Adviezen en reacties zijn zeer welkom.
Grt Johanna
 
Interesting !!! Mooi gesoldeerd ook. Ondanks ik hem nog niet gebouwd heb in een of andere model vind ik het een prachtige trein. Dit blijf ik ook volgen!
 
Zie mijn tekst in een ander forum.
Of voor geïnteresseerde:

Ik moet zeggen dat treinen werkelijk een pracht model kan opleveren.
Ik zelf zie dit niet een richting die ik zal gaan, maar prachtig om te zien hoe zoiets een begeerlijk model kan worden.
 
Dat is een mooi project Johanna, succes met deze mooie trein.

Fred
 
Plezier ermee ga ik zeker volgen!!
 
Dank voor de reactie en belangstelling, het solderen is niet makkelijk, ben er niet echt handig in en gelukkig werkt CA lijm ook, alleen is net een van mijn punchtool afgebroken en dat is eventjes balen, want de betreffende diameter had ik natuurlijk net nodig ....
We gaan rustig verder.

Gr Johanna
 
Alvast veel suc6 Johanna, hoewel ik nog nooit een loc gebouwd heb in modelbouw (ooit moet het er wel eens van komen) zal ik deze bouw zeker volgen, want het waren toch echt wel mooie machines hé.
 
veel succes met deze. persoonlijk vind ik solderen meevallen, maar er kruipt gauw veel tijd in...
 
Het blijft een prachtige loc.
Komt deze in civiele versie?
 
Dank allen voor de leuke reacties, altijd prettig om te lezen dat het gewaardeerd wordt en dat motiveert zeker. Heb contact gehad met de producent van de punchtool en ik kan een nieuwe punch kopen en dat is top, heb ondertussen wel van een ander merk een nieuwe tool besteld, ik merk toch dat kwaliteit wat kost en goedkoop duur wordt.
Het werk gaat rustig door, vooral boutjes en moeren ....

De versie die ik maak ... tja ik heb met bevriende bouwer van mijn bouwgroep onlangs over deze trein gepraat, hij weet heel veel van treinen en deze trein is in diverse uitvoeringen gebouwd met veel aanpassingen en ik maak daar een interpretatie van die ik waarschijnlijk na-oorlogs maak, maar hoe en wat laat ik aan de tijd over ;)
 
Hallo allemaal,

Een kleine update van mijn kant. De PE neemt behoorlijk wat tijd en het bouten toevoegen ligt stil omdat de betreffende punch tool gebroken is, de vervanging is onderweg en tot die tijd kan ik daar niet mee verder.

Ik was bezig met de voorste steun toen dat gebeurde en dat is ook te zien voor wie goed oplet :-)
016-Opbouw%20voorste%20drager.jpg


015-Opbouw%20voorste%20drager.jpg


Ondertussen ben ik begonnen aan de stoom cilinders, de eerste is bijna klaar, dit is de cilinder die links komt te zitten.
017-Stoomcilinder%20links.jpg


018-Stoomcilinder%20links.jpg


Ik bouw rustig door en zal ergens moeten bepalen wanneer ik delen ga schilderen, een aantal onderdelen zijn straks niet meer goed bereikbaar.
Gr Johanna
 
Mooie werken en vorderingen Johanna.
Jammer van de P&D-tool, lastig al dat wachten. :O
Geduld is nu éénmaal het hoofd bestanddeel van onze hobby :8
Succes met de verdere werken.

Mark
 
Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik dit topic aangevuld heb. De punchtool is binnen en ik heb nog een andere vervanger erbij gekregen en dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Het project is rustig doorgegaan, ik ben geen snelle bouwer en daarnaast bedenk ik me zo vaak dat zelden een aanpassing ook tot het eind blijft zitten. Nu ben ik zover dat ik tevreden ben. Het ziet er wat rommelig uit omdat ik een gedeelte voorzien heb van een zwarte grondlaag en dat is puur voor de delen waar ik straks niet goed bij kan, het echte verfwerk komt later.

Wat te zien is op de foto's is een deel van de bekabeling en buizen waar ik nu mee bezig ben.
019-Loodgieterwerk.jpg


020-Loodgieterwerk.jpg


021-Loodgieterwerk.jpg


022-Loodgieterwerk.jpg


Dit is het eerste deel van het loodgieterswerk, de rest komt nog.
Gr Johanna
 
Goed bezig.
En leuk dat je de goepsbouw zo een duwtje geeft.
Ik krijg terug zin om mijn project verder te zetten.
 
Mooie trein hoor. Lijkt me niet al te eenvoudig met al die PE sets erbij.
Succes.
Dirk
 
Valt mee Dirk, kwestie van uitzoeken en plannen en nu Hans Landa af is, kan ik me beter op dit project concentreren. Het heeft niet helemaal stil gelegen, er zijn meer details bijgekomen en zo langzamerhand kan ik naar de achterkant van de trein gaan omdat de voorkant eerst verder van verf voorzien moet worden voordat de verdere afbouw kan plaatsvinden.

Wat plaatjes bij het verhaaltje.
025-Meer%20detail.jpg


026-Meer%20detail.jpg


027-Meer%20detail.jpg


028-Meer%20detail.jpg


Nu verder met de achterkant van het frame en dan kunnen de wielen en de rest ... het gaat rustig door ;)
Bedankt voor de reacties!
Gr Johanna
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan