Hoofdsponsor

1/35 Olieverf schilderen : Tank commander with Thompson gun 1/35. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Beste mede-figuurschilders,

Dit wordt mijn eerste inzending in het figurenluik op dit forum.

Allereerst zou ik graag vernemen of er hier nog meer mensen zijn die het schilderen met olieverf in de praktijk omzetten ? Dit zou erg interessant zijn, kwestie van ideeën uit te wisselen !

Figuurschilderen is een vak apart, ik durf gerust te zeggen, een kunst. In één adem zeg ik erbij dat ik absoluut geen "artiest" ben, maar slechts een begenadigd persoon die er het beste van poogt te maken.

Hoewel ik er dus absoluut nog niet het fijne van weet, staat mijn interne keuken altijd open voor iedereen, geen keukengeheimen met andere woorden...

Natuurlijk hoop ik hier één en ander op te steken, ervaringen te delen, noem maar op, zodat elkeen er iets wijzer van zal worden.

Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en wat voor de een gemakkelijk werkt, is misschien voor een ander eerder omslachtig, maar ik wil heel graag een poging doen. Eén iemand plezieren en mijn missie is volbracht !

Genoeg gepraat, over naar de kern van de zaak :

Voor mijn M3A1 Stuart Light Tank projectje (zie militair rollend materieel indien gewenst), heb ik een Alpine figuurtje in resin aangeschaft. Daarover kan ik enkel stellen dat Alpine zoals gebruikelijk de kwaliteit nastreeft die wij zo graag zien. Goed detail is gemakkelijker te schilderen he.

Hieronder ziet u een foto van het figuurtje (met reservehoofdje met baseball cap), de gebruikte primer en de wijze waarop ik het manipuleer bij het schilderen, op een glazen verfpotje, erg handig !

HPIM4261-800.jpg

Nog eens het figuurtje zelf :

HPIM4269-800.jpg

Spoedig hoop ik nieuw verslag uit te kunnen brengen. Ik werk wel voltijds dus ik zou zeggen, geef mij 100 dagen !

Vriendelijke groeten van GUnit
 
Laatst bewerkt:
er zijn meer mensen die hier mee bezig zijn. Er is zelfs een expert. Carl ik hoop dat hij iets laat horen. Dan zit je gebakken. Ook ik ben begonnen aan de olie. Maar ik heb echt moeite om het onder de knie te krijgen. Laat het verlag maar komen. Enne honderd dagen is weinig hoor.
 
Hey Rik, prima, het toeval wil dat ik eigenlijk enkel mensen ken die figuren schilderen met acryl. Dat is trouwens iets wat ik ook nog wil leren. Het figuurtje maakt deel uit van een campagne op Armorama (Kitmaker Benelux), lopend tot eind september, dus ik zal binnenkort vrijwel dagelijks schilderen hieraan. Gelukkig werk ik met heel dunne laagjes die snel drogen.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Guy dit is iets wat ik zeker ook nog eens wil leren.

Dus laat de update's maar komen want ik ga je bij deze eens lekker op de vingers kijken:D

Misschien dat je dan in de toekomst wel een een rusje bij mijn model ziet staan:D
 
Carl is onze man..... Als hij dit ziet zal hij zeker reageren.
Alleen heb ik hem al een tijdje niet zie rondneuzen hier, misschien is hij op reis.

Ik zelf ben ook begonnen met een figuur, de gladiator. Een niet zo makkelijke klus, maar ik heb er al veel plezier aan gehad.
 
Churchill : verwacht nu niet te veel van mij he, jij bent immers wat gewend.

Excerco : prachtig dat ik hier wellicht iemand ga tegenkomen die ook olieverf gebruikt. Ik kijk ernaar uit !

Update 2 :

Na de grondverf heb ik een wash in burnt umber aangebracht, om het detail eruit te halen en om fouten te detecteren (klinkt spectaculairder dan het is). Tevens een verdonkerde wash toegepast in de dieper gelegen delen van het figuurtje, als eerste indicatie van contrast waarmee ik rekening moet houden.

Foto's :
HPIM4281-800.jpg
HPIM4282-800.jpg
HPIM4283-800.jpg

De witte oogdelen werden aangezet in een gebroken wit (burnt sienna om de felheid eruit te halen).

Tot later en groeten van GUnit.
 
even tussenkomen:
het eerste wat Carl me geleerd heeft is om de delen die je een bepaalde kleur geeft, een ondergrond bij benadering te geven met acryl. Dit omdat olieverf niet geheel dekkend is.
Mijn gladiator heeft eerst al zijn "vleesgedeeltes" gekregen met acryl, deze goed laten uitharden en daarna pas de olieverf erop gezet.
 
Daar heeft Exserco idd een goed punt. Zo ben ik ook de fout in gegaan, en gelijk begonnen met schilderen, hierdoor kreeg ik het niet goed dekkend en zou het ontzettend lang gaan duren alvorens het droog is.
 
Hey jongens, da's raar, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Mijn figuren zijn noghthans steevast 100 % opgebouwd uit olieverflaagjes.

Hier een foto van enkele figuren op een onlangs afgewerkt dio.
HPIM2613a-800.jpg

Echt raar. Vriendelijk bedankt voor de tussenkomst alvast. GUnit
 
Die resultaten liegen er niet om. Prachtig. ApplausApplaus

Ik blijf dan nu stilzwijgend volgen. Tips heb ik niet, alleen kan ik dus wat van jou leren. :s

:D:D:D
 
Jullie tip staat genoteerd Exserco en Rik.

Ik was erg blij met deze tip, hij staat dan ook genoteerd, je weet immers nooit genoeg.

Nu vraag ik me natuurlijk wel af hoe het komt dat de olieverf bij sommige andere figuurschilders niet helemaal goed dekt.

Als ik dan toch moet gissen, hou ik het op hetzij :

1) de kwaliteit van de olieverf. Er zijn namelijk nogal uiteenlopende kwaliteiten op de markt. Een goede olieverf onderscheidt zich door de absolute dichtheid pigmenten die erin aanwezig zijn. Dat is de regel doorgaans : hoe meer pigment, hoe meer kleur je in één sessie kan verwerken, hoe dichter je laag (je bedekt sneller je drager).

2) de dragersoort (resin, plastic, metaal...), ik heb enkel ervaring met resin.

3) misschien de soort van primer. Ik heb graag een grondverf die een fijne "tand" heeft na aanbrengen.

Ik werk zelf in heel veel superdunne laagjes, zonder de verf echt te stapelen. Ik wil daarmee vermijden dat de haren van de penselen die ik gebruik, zich gaan aftekenen, zoals een vingerafdruk zeg maar. Dunne lagen drogen snel (maximum 20 uren) en je kan spoedig weer het volgende aanbrengen.

Daarbij komt dat je op die manier extra diepte in je kleuren kan maken.

Mijn twee centen hoor beste vrienden, ik doe ook maar een dotje, blijf alstublieft jullie bevindingen melden hier, ik hoop dat we er straks allemaal wat aan hebben.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Dat is erg fijn hoor dat je dit meld. Maar ik gebruik een goede primer daarvoor. En daarbij heb ik van die merk tube's van Van Goch en Rembrand. Dus die zijn toch wel goed dacht ik. Daarbij is het een Resin figuur. Dus tja. Ik heb toch wel gedaan wat je zegt, ook is voor mij de verf ontzettens stropperig, deze krijg ik ook niet dekkend, en dan nou ja. Heeft de buurman weer een paar nieuwe woordjes geleerd he. ^^

Dank voor de uitleg.
 
Beste Rik, mag ik weten welke verdunner je gebruikt ? Ik heb de gewone en de geurloze white spirit, deze droogt mooi mat op en dat in een acceptabele tijd. Als je met olie (bijvoorbeeld lijnolie) zou verdunnen, krijg je deze karakteristieken niet, je krijgt meer glans en een tragere droogtijd.

Aan je verf ligt het allesbehalve, je vernoemt hier goede kwaliteit olieverven, zeer zeker de Rembrandt series garandeert een hoge pigmentgehalte. Alhoewel de Van Gogh onder de "studieverven" geklasseerd wordt, is deze ook goed bruikbaar.

Ik heb zelf ook deze soorten van Talens.

We komen er wel uit. Groeten en van harte bedankt voor de reacties ! GUnit.
 
Update 3 :

Vandaag heb ik met zeer verdunde olieverf (80/20) de eerste kleuren vastgelegd. Normaal gezien schilder ik eerst handen en gezicht helemaal af, maar ik ga het gewoon eens op deze manier doen, alles telkens per sessie aanpakken en op mekaar afstemmen (allez, we gaan dat proberen, want praten is makkelijker dan doen).

De kleuren zijn momenteel nog louter indicatief, we kunnen nog alle kanten uit nu. Eigenlijk hou ik het erop dat ik nu pas echt kan starten. Door de transparantie (die ik als een voordeel beschouw) kan ik eerdere verflaagjes laten doorschemeren, wat uiteindelijk zou moeten leiden tot extra diepte en tekening in het figuurtje.

A-800.jpg

C-800.jpg

B-800.jpg

Dankzij deze foto's ontdek ik een kanjer van een naad in z'n nek (of het moet gaan om een uit de hand gelopen bilnaad, oops !). Die ga ik na droging van deze laag chirurgisch verwijderen.

Een boek welk ik heb aangekocht voor mijn bescheiden US militariaverzameling, helpt mij steevast bij het vastleggen van de uiteindelijke kleuren. Het is van Henri Paul Enjames en het is echt onmisbaar voor mij. Alles staat erin, gear, wapens, kledij, rangen, regimentskentekens, airborne, armoured, pathfinders, rangers, medics...zelfs een domme lucifer !

Slechts een aanrader voor mensen die US schilderen.

Met vriendelijke groeten, alles is welkom.

GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Nou, eeeeeh, moooooi. Applaus

Ik gebruik de verdunner van Rembrand. Die is goed dacht ik. Maar die heb ik pas gekocht hoor. Deze heb ik nog niet gebruikt, ik verdunde dus helemaal niet. Enkel zo dun mogelijk proberen op te brengen.
 
Beste Rik, natuurlijk heeft iedere schilder zijn eigen knepen en truuks, technieken etc. maar ik vermoed dat de verdunner die je van Rembrandt hebt aangeschaft, te "vet" is.

1) De olie aanwezig in deze verdunner vertraagt in hoge mate het drogingsproces (moet vervliegen, net als white spirit),

2) Na droging zal waarschijnlijk jouw olieverf min of meer blijven glanzen, nog een resultaat van de olie,

3) Door je olieverf zo puur mogelijk op te brengen, krijg je een soort van schuifeffect, je olieverf heeft de neiging om te slibberen (klopt dat ?), en ik denk dat het haarsporen kan nalaten, maar als je getraind bent wellicht niet (?),

4) De Talens olieverven (Rembrandt dus ondermeer) zijn eigenlijk vanouds bedoeld om schilderijen mee te maken, niks mis mee, maar ook jouw Rembrandt verdunner is eigenlijk daarvoor bedoeld.

Ik verdun mijn olieverf net zoals een figuurschilder zijn acrylverf verdunt, superdunne laagjes die op een mum van tijd drogen (ik spreek van 15 à 20 uur). Daarna kan je met een gerust hart verder, zonder eerdere lagen kapot te schilderen.

Beste Rik, ik heb de wijsheid absoluut niet in pacht hoor, dit zijn mijn twee spreekwoordelijke centen.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Ik zal ook eens de truc met de White Spirit onthouden en proberen. Deze kende ik ook nog niet.
Verder, knap wat je hier neerzet.
 
Hallo GUnit,

Blij een gelijkgestemde ziel op dit forum tegen te komen :D !!
In één adem zeg ik erbij dat ik absoluut geen "artiest" ben, maar slechts een begenadigd persoon die er het beste van poogt te maken.
Dit geldt zeker ook volledig voor mij evenals dit trouwens
…schilderen met acryl. Dat is trouwens iets wat ik ook nog wil leren.

Ik ben totaal gefascineerd door de manier waarop jij omgaat met olieverf, dit alles is echt helemaal nieuw
voor mij, ik heb nog nooit iemand ontmoet die, als basis, werkt met verdunde olieverf.
Maar het resultaat is echt wel hééél mooi Applaus ik kan hier dus weer heel wat bijleren.
Een paar losse ideëen, ik hoop alleen dat ik hiermee je topic niet te veel vervuil anders moeten de mods dit maar aanpassen...
Dus daar gaan we:
1.
Nu vraag ik me natuurlijk wel af hoe het komt dat de olieverf bij sommige andere figuurschilders niet helemaal goed dekt
- Het feit dat olieverf niet goed dekt is naar mijn bescheiden mening juist een geweldig voordeel
en is ook de reden waarom ik eerst een enamel- of acryl-onderlaag gebruik in een iets lichtere
(of donkerder -naargelang het effect dat je wil bereiken-) tint. De dekkingsgraad hangt vooral ook af van de gebruikte
kleur. De cadmium kleuren zijn in het algemeen dekkend, Burnt Sienna of Burnt Umber dan weer transparant.
Op deze link van Winsor & Newton kan je zien welke kleuren 'opaque' (=dekkend) of transparant zijn.
Colour Chart for Artists' Oil Colour
- Ik werk voornamelijk met Old Holland, olieverf met veel en diepe pigmenten. Ook de Artist's Color serie van
Winsor&Newton vind ik persoonlijk heel goed.
- Naar mijn weten is er geen verschil of je resin of metaal gebruikt, een goede primer is, zoals je zegt, wel héél belangrijk.
- ik werk dus helemaal anders dan jij : eerst acryl dus, dan een heel dunne laag onverdunde olieverf die ik direct zoveel mogelijk verwijder
(met een droog penseel of desnoods met een proper doekje) zodat ik geen last heb van mogelijke penseelstreken,
er blijft toch nog altijd voldoende olieverf achter op de figuur en dan begin ik direct met het aanbrengen van licht en schaduw, nat op nat dus.
Maar zoals gezegd vind ik het heel knap hoe jij werkt!

2. In verband met dat verdunnen

De olie aanwezig in deze verdunner vertraagt in hoge mate het drogingsproces (moet vervliegen, net als white spirit)
Ik meng mijn verf op licht absorberend papier en laat dat dan een uurtje rusten zodat de overtollige olie
kan opgeslorpt worden, dit geeft dikwijls een goed effect.
Na droging zal waarschijnlijk jouw olieverf min of meer blijven glanzen, nog een resultaat van de olie
Voor huidskleuren, leder, paarden enz kan dit mijns inziens een voordeel zijn. Je weet dit natuurlijk al
maar -voor de andere lezers- je kan ook altijd een paar druppeltjes 'Matt Medium' toevoegen of desnoods
( na een wachttijd van verscheidene weken!!!) een eindlaag matte acrylvernis aanbrengen.

Nog één belangrijke vraag: kan je nu en dan ook even vermelden welke kleurmengelingen je gebruikt dat zou voor mij
wel handig zijn om ook eens te experimenteren.

Ik kijk al reikhalzend uit naar je nieuwe update!

Groetjes

Carl
 
Hoi Carl, ik ben blij dat je reageert, wie weet heb ik hier wel een paar soulmates te pakken !
Wat me zeer pleziert, is dat je waardevolle toevoegingen plaatst, zeer overzichtelijk voor mij en andere gebruikers. Ik denk dat de moderators deze als een verrijking van het topic zien.

Gebruikte kleuren :

1) de Herringbone Twill tanker overall is nu geschilderd in een eerste laag, met een mix van volgende kleuren, ultramarijn blauw, gebrande omber (om de kleur te vervalen en het blauwe te blussen), gele oker (om de kleur naar groen over te hellen). Een tikje gebrande sienna mag ook. Als je tien overalls naast mekaar ziet, mag je van geluk spreken dat er twee tussen liggen die exact dezelfde kleurtonen hebben.

De schoenen, voorlopig enkel gebrande sienna (ik wil hier van fris bruin naar contrasterend werken, voor optimale lederlook).

Colt 45 holster, idem, gebrande sienna met dezelfde bedoeling. Later ga ik deze kleuren laten afwijken met enkele zachte washes. anders wordt het hele kereltje te uniform van kleur.

Het hemdje, gele oker met een tipje gebrande omber (hier kan je kiezen zoveel je wilt eigenlijk).

De beenbeschermers, ultramarijn blauw, gebrande sienna, emeraude groen en een tikje gele oker.

Handschoenen in achterzak, wit, gele oker, gebrande omber, tikje ultramarijn blauw.

De pot van de tankerhelm is deels in ultramarijn met gele oker en gebrande sienna voor het groene deel, de bruine delen voorlopig gebrande sienna, de brilelastiek gele oker, gebrande omber en tikje wit, de glazen voorlopig een afgeleide van de groene potkleur.
Meerdere details ga ik al afwerkende aanbrengen, doorheen de verschillend stages.

Steeds tot uw dienst en laat maar horen ! GUnit.
 
Update 4 :

Ondertussen heb ik de volgende lagen toegevoegd.

Hier werden de verfmengsels ook weer zeer vloeibaar gehouden. Ik denk dat je nu kan zien dat de onderlaag (de eerste kleurlaag dus, na de wash) wat doorschemert en voor extra "tekening" zorgt (geen dichtgeplamuurde laag dus).
Je ziet ook dat ik binnen de twee dagen deze volgende stage heb gedaan, zonder de eerste weg te vegen, of te beschadigen. Olieverf droogt dus echt niet traag als je maar blijft verdunnen.

De Boytt Coltholster profiteert daar ook van, de onderlaag geeft een eerste verweerd ledereffect (da's mijn bedoeling toch).

De handen en het gelaat van de commandant heb ik eerst met een donkerder toontje bewerkt bij de oogkassen, en in de dieper gelegen huiddelen, onder de kin naar de nek toe, spieren in de nek en hals, strottenhoofd...
Door het gezicht en handen niet te donker op te zetten van in het begin, moet ik nu niet knokken om de boel lichter te krijgen. Over de relatief lichte huidskleur kan ik alle kanten uit.

Het wapen, de handschoenen, de riem, kogeltas, schoenen, beenbeschermers,...werden van een tweede laagje voorzien.

De plooien in de Herrinbone Twill tankeroverall heb ik extra contrast gegeven met een tikje extra ultramarijn en zwart, toegevoegd aan het groene mengsel.

10-800.jpg

8-800-1.jpg

3-800-3.jpg

Dat was het voor vandaag beste vrienden. Er komen nog ettelijke lagen, dus jullie zijn nog niet van mijn gemekker af ! Alle commentaar welkom !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan