Hoofdsponsor

1/35 Olieverf schilderen : Tank commander with Thompson gun 1/35. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, commentz leveren is lastig, laat ik maar gewoon kijken naar hoe je het doet. Lijkt mij nu even het verstandigste. :D:D
 
Update 5 :

Een ganse dag kunnen schilderen vandaag, ik in m'n nopjes natuurlijk !
De diepte van het figuurtje extra benadrukt met donkere accenten in de binnenste delen, dat was het eerste.

Nadien de wat minder prominente schaduwen (onderkanten van uitstekende plooien) iets minder donker aangezet dan de diepste hoekjes en kantjes.

De holster, schoenen, pistoolriem, handschoenen, beenbeschermers, en helm met bril verder uitgewerkt. Ook de metalen delen aan holster en riem geschilderd met geel messing, de bril met aluminium.

Het gezicht verder 'gestreeld' met dunne verf en met het absolute uiteinde van het puntig penseel. Licht en een tipje schaduw aangebracht, alsook de aanzet van een beginnende stoppelbaard. De ogen gecorrigeerd en de lippen verder uitgewerkt.

De overall na al deze werkjes een subtiel en vederzacht drybrushje gegeven daar waar nodig.

Stillekes aan denk ik dat het op iets begint te lijken, maar het commentaar laat ik liever aan jullie over.

HPIM4388-800.jpg

HPIM4394-800-1.jpg

HPIM4415-800-1.jpg

HPIM4416-800.jpg

Natuurlijk zijn we nog niet waar we zijn moeten, maar ik heb er goede moed in. Staar jullie niet te veel blind op de glans hier en daar, want dat moet ik na volledige uitharding van de verflagen netjes vermatten.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
De diepte begint er idd al goed in te komen. Mijn complimenten.

dat moet ik na volledige uitharding van de verflagen netjes vermatten

Hoe ga je dat doen?
 
Hallo Rik, jij bent een trouwe geïnteresseerde, dat doet me erg veel plezier.
Ik ga de glans nog wegnemen door er een heel dun laagje matvernis overheen te schilderen. Ik ga hiervoor maar eens een goede matvernis aanschaffen, mijn vorige figuren bleven toch her en der een tikje glanzen met mijn Vallejo mat. Raar !
GUnit.
 
Olie verf en dan daaroverheen acryl?? Ik dacht dat het die kant op niet kon. Wel andersom. Maar goed.

Om even te weten, het is acryl. Alle mat verfen op acrylbasis zijn per definitie eiglans en nooit helemaal mat. Dan zul je toch op een andere basis moeten overgaan. Bijvoorbeeld op enamelbasis. Die is wel helemaal matt of alcohol basis.
 
Een aantal van mijn vroegere figuren heb ik op deze manier toch behandeld, zonder dat er brokken van kwamen ? Maar een feit is wel, dat ik niet 100 % de glans heb kunnen terugdringen.

Dus hier mijn vraag aan de overige figuurschilders :

Met welke vernis behandelen jullie afgeschilderde figuren in olieverf ?

Ik hoop hier echt een antwoord op te krijgen, want een glanzend figuurtje is niet je van het, toch ?

Alvast bedankt vrienden ! GUnit.
 
Ik ben er bijna !

HPIM4455-800.jpg

HPIM4456-800.jpg

HPIM4457-800.jpg

Het laatste detail wat uitwerken en dan de vernisjes.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Nice, I like it...

Zou je niet eens op een proefstukje kunnen kijken of acrylvernis (matte versie) niet werkt op olieverf?
 
wow, dat ziet er goed uit. Moest mij toch maar weer eens gaan pijnigen, dit motiveerd best wel. ^^
 
Dominiek, ik heb Dullcoat geadviseerd gekregen, maar vooraleer ik nog iets op dit manneke van vernis aanbreng, wil ik eerst via tests 100 % zekerheid qua doeltreffendheid.

Rik, ik heb nog niet erg veel figuren gedaan, maar ik heb me waarlijk fantastisch geamuseerd met deze van Alpine, enorm het detail en zoveel makkelijker om er iets van te maken. Eigenlijk schilderde dit figuur bijna zichzelf, snap je ?

vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden ! En groeten ! GUnit.
 
Nu nog de vernisjes !

Het is bijna zover, mijn figuur is zo goed als klaar.
Nog wat meer contrast gezocht en nu kan hij rustig drogen.
Dan matvernis over de kledij, een satijntje lokaal over het gelaat, en hoogglans over de brilglazen.

HPIM4996-800.jpg

Ondertussen heb ik Vallejo mat en Revell farbloss mat ontoereikend mat genoeg bevonden. Naar de winkel dus !

Foto's van het eindresultaat zien jullie dan wanneer ik het afgewerkte dio post onder betrokken rubriek.

Bedankt voor jullie interesse en de moeite om hier regelmatig te reageren.

GUnit.
 
ben dan ook erg benieuwd maar de foto sen natuurlijk het eindresultaat. En het is zeker wel de moeite waard om hier te posten.
 
Tx jongens ! Gunit, met vriendelijke groetjes.
 
Jullie mogen er best de bijl in zetten hoor jongens, als jullie iets zien wat beter kan volgende keer ? Ondertussen heb ik nog wel een advies gehad op een figurenforum mbt. gezicht en handencontrast. Daaraan heb ik dan ook nog gewerkt, en het is een verbetering gebleken. Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Ziet er schitterend uit Applaus Applaus Applaus

Het blijft toch iets aparts dat figuurschilderen cute

Groeten

Pascal
 
Gunit, welke matte vernis heb je dan alsnog gebruikt?

Btw een tipje om de droogtijd van olieverf te verkorten: de "Crockpot" of te een houten kist of kastje met daarin een
gloeilamp van 40a 60watt. daaronder zet je dan je figje of buste. En laat maar drogen.
 
Pastis, ik heb daarvoor toen Humbrol gebruikt dacht ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan