Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Olieverf schilderen : Tank commander with Thompson gun 1/35. [DONE]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 43

Discussie: Olieverf schilderen : Tank commander with Thompson gun 1/35. [DONE]

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Wink Olieverf schilderen : Tank commander with Thompson gun 1/35. [DONE]

Beste mede-figuurschilders,

Dit wordt mijn eerste inzending in het figurenluik op dit forum.

Allereerst zou ik graag vernemen of er hier nog meer mensen zijn die het schilderen met olieverf in de praktijk omzetten ? Dit zou erg interessant zijn, kwestie van ideeën uit te wisselen !

Figuurschilderen is een vak apart, ik durf gerust te zeggen, een kunst. In één adem zeg ik erbij dat ik absoluut geen "artiest" ben, maar slechts een begenadigd persoon die er het beste van poogt te maken.

Hoewel ik er dus absoluut nog niet het fijne van weet, staat mijn interne keuken altijd open voor iedereen, geen keukengeheimen met andere woorden...

Natuurlijk hoop ik hier één en ander op te steken, ervaringen te delen, noem maar op, zodat elkeen er iets wijzer van zal worden.

Iedereen heeft zijn eigen werkwijze en wat voor de een gemakkelijk werkt, is misschien voor een ander eerder omslachtig, maar ik wil heel graag een poging doen. Eén iemand plezieren en mijn missie is volbracht !

Genoeg gepraat, over naar de kern van de zaak :

Voor mijn M3A1 Stuart Light Tank projectje (zie militair rollend materieel indien gewenst), heb ik een Alpine figuurtje in resin aangeschaft. Daarover kan ik enkel stellen dat Alpine zoals gebruikelijk de kwaliteit nastreeft die wij zo graag zien. Goed detail is gemakkelijker te schilderen he.

Hieronder ziet u een foto van het figuurtje (met reservehoofdje met baseball cap), de gebruikte primer en de wijze waarop ik het manipuleer bij het schilderen, op een glazen verfpotje, erg handig !

Nog eens het figuurtje zelf :

Spoedig hoop ik nieuw verslag uit te kunnen brengen. Ik werk wel voltijds dus ik zou zeggen, geef mij 100 dagen !

Vriendelijke groeten van GUnit
    Laatst gewijzigd door GUnit; 16-08-08 om 18:34

Standaard

er zijn meer mensen die hier mee bezig zijn. Er is zelfs een expert. Carl ik hoop dat hij iets laat horen. Dan zit je gebakken. Ook ik ben begonnen aan de olie. Maar ik heb echt moeite om het onder de knie te krijgen. Laat het verlag maar komen. Enne honderd dagen is weinig hoor.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Standaard

Hey Rik, prima, het toeval wil dat ik eigenlijk enkel mensen ken die figuren schilderen met acryl. Dat is trouwens iets wat ik ook nog wil leren. Het figuurtje maakt deel uit van een campagne op Armorama (Kitmaker Benelux), lopend tot eind september, dus ik zal binnenkort vrijwel dagelijks schilderen hieraan. Gelukkig werk ik met heel dunne laagjes die snel drogen.

GUnit.
    Laatst gewijzigd door GUnit; 16-08-08 om 23:34

Standaard

Guy dit is iets wat ik zeker ook nog eens wil leren.

Dus laat de update's maar komen want ik ga je bij deze eens lekker op de vingers kijken

Misschien dat je dan in de toekomst wel een een rusje bij mijn model ziet staan

Banned

Standaard

Carl is onze man..... Als hij dit ziet zal hij zeker reageren.
    Alleen heb ik hem al een tijdje niet zie rondneuzen hier, misschien is hij op reis.

Ik zelf ben ook begonnen met een figuur, de gladiator. Een niet zo makkelijke klus, maar ik heb er al veel plezier aan gehad.

Standaard

Churchill : verwacht nu niet te veel van mij he, jij bent immers wat gewend.

Excerco : prachtig dat ik hier wellicht iemand ga tegenkomen die ook olieverf gebruikt. Ik kijk ernaar uit !

Update 2 :

Na de grondverf heb ik een wash in burnt umber aangebracht, om het detail eruit te halen en om fouten te detecteren (klinkt spectaculairder dan het is). Tevens een verdonkerde wash toegepast in de dieper gelegen delen van het figuurtje, als eerste indicatie van contrast waarmee ik rekening moet houden.

Foto's :

De witte oogdelen werden aangezet in een gebroken wit (burnt sienna om de felheid eruit te halen).

Tot later en groeten van GUnit.

Banned

Standaard

even tussenkomen:
    het eerste wat Carl me geleerd heeft is om de delen die je een bepaalde kleur geeft, een ondergrond bij benadering te geven met acryl. Dit omdat olieverf niet geheel dekkend is.
    Mijn gladiator heeft eerst al zijn "vleesgedeeltes" gekregen met acryl, deze goed laten uitharden en daarna pas de olieverf erop gezet.

Standaard

Daar heeft Exserco idd een goed punt. Zo ben ik ook de fout in gegaan, en gelijk begonnen met schilderen, hierdoor kreeg ik het niet goed dekkend en zou het ontzettend lang gaan duren alvorens het droog is.

Standaard

Hey jongens, da's raar, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
    Mijn figuren zijn noghthans steevast 100 % opgebouwd uit olieverflaagjes.

Hier een foto van enkele figuren op een onlangs afgewerkt dio.

Echt raar. Vriendelijk bedankt voor de tussenkomst alvast. GUnit

Standaard

Die resultaten liegen er niet om. Prachtig.

Ik blijf dan nu stilzwijgend volgen. Tips heb ik niet, alleen kan ik dus wat van jou leren.

Standaard Jullie tip staat genoteerd Exserco en Rik.

Ik was erg blij met deze tip, hij staat dan ook genoteerd, je weet immers nooit genoeg.

Nu vraag ik me natuurlijk wel af hoe het komt dat de olieverf bij sommige andere figuurschilders niet helemaal goed dekt.

Als ik dan toch moet gissen, hou ik het op hetzij :

1) de kwaliteit van de olieverf. Er zijn namelijk nogal uiteenlopende kwaliteiten op de markt. Een goede olieverf onderscheidt zich door de absolute dichtheid pigmenten die erin aanwezig zijn. Dat is de regel doorgaans : hoe meer pigment, hoe meer kleur je in één sessie kan verwerken, hoe dichter je laag (je bedekt sneller je drager).

2) de dragersoort (resin, plastic, metaal...), ik heb enkel ervaring met resin.

3) misschien de soort van primer. Ik heb graag een grondverf die een fijne "tand" heeft na aanbrengen.

Ik werk zelf in heel veel superdunne laagjes, zonder de verf echt te stapelen. Ik wil daarmee vermijden dat de haren van de penselen die ik gebruik, zich gaan aftekenen, zoals een vingerafdruk zeg maar. Dunne lagen drogen snel (maximum 20 uren) en je kan spoedig weer het volgende aanbrengen.

Daarbij komt dat je op die manier extra diepte in je kleuren kan maken.

Mijn twee centen hoor beste vrienden, ik doe ook maar een dotje, blijf alstublieft jullie bevindingen melden hier, ik hoop dat we er straks allemaal wat aan hebben.

Vriendelijke groeten van GUnit.

Standaard

Dat is erg fijn hoor dat je dit meld. Maar ik gebruik een goede primer daarvoor. En daarbij heb ik van die merk tube's van Van Goch en Rembrand. Dus die zijn toch wel goed dacht ik. Daarbij is het een Resin figuur. Dus tja. Ik heb toch wel gedaan wat je zegt, ook is voor mij de verf ontzettens stropperig, deze krijg ik ook niet dekkend, en dan nou ja. Heeft de buurman weer een paar nieuwe woordjes geleerd he.

Dank voor de uitleg.

Standaard

Beste Rik, mag ik weten welke verdunner je gebruikt ? Ik heb de gewone en de geurloze white spirit, deze droogt mooi mat op en dat in een acceptabele tijd. Als je met olie (bijvoorbeeld lijnolie) zou verdunnen, krijg je deze karakteristieken niet, je krijgt meer glans en een tragere droogtijd.

Aan je verf ligt het allesbehalve, je vernoemt hier goede kwaliteit olieverven, zeer zeker de Rembrandt series garandeert een hoge pigmentgehalte. Alhoewel de Van Gogh onder de "studieverven" geklasseerd wordt, is deze ook goed bruikbaar.

Ik heb zelf ook deze soorten van Talens.

We komen er wel uit. Groeten en van harte bedankt voor de reacties ! GUnit.

Standaard

Update 3 :

Vandaag heb ik met zeer verdunde olieverf (80/20) de eerste kleuren vastgelegd. Normaal gezien schilder ik eerst handen en gezicht helemaal af, maar ik ga het gewoon eens op deze manier doen, alles telkens per sessie aanpakken en op mekaar afstemmen (allez, we gaan dat proberen, want praten is makkelijker dan doen).

De kleuren zijn momenteel nog louter indicatief, we kunnen nog alle kanten uit nu. Eigenlijk hou ik het erop dat ik nu pas echt kan starten. Door de transparantie (die ik als een voordeel beschouw) kan ik eerdere verflaagjes laten doorschemeren, wat uiteindelijk zou moeten leiden tot extra diepte en tekening in het figuurtje.

Dankzij deze foto's ontdek ik een kanjer van een naad in z'n nek (of het moet gaan om een uit de hand gelopen bilnaad, oops !). Die ga ik na droging van deze laag chirurgisch verwijderen.

Een boek welk ik heb aangekocht voor mijn bescheiden US militariaverzameling, helpt mij steevast bij het vastleggen van de uiteindelijke kleuren. Het is van Henri Paul Enjames en het is echt onmisbaar voor mij. Alles staat erin, gear, wapens, kledij, rangen, regimentskentekens, airborne, armoured, pathfinders, rangers, medics...zelfs een domme lucifer !

Slechts een aanrader voor mensen die US schilderen.

Met vriendelijke groeten, alles is welkom.

GUnit.
    Laatst gewijzigd door GUnit; 18-08-08 om 21:21 Reden: Foto's boek en pagina verwijderd

Standaard

Nou, eeeeeh, moooooi.

Ik gebruik de verdunner van Rembrand. Die is goed dacht ik. Maar die heb ik pas gekocht hoor. Deze heb ik nog niet gebruikt, ik verdunde dus helemaal niet. Enkel zo dun mogelijk proberen op te brengen.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Mongol Commander l [DONE]
    By Carl56 in forum Bustes
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 09-06-08, 21:36
  2. Mongool commander
    By Carl56 in forum Afgewerkt project figuren bustes
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 09-06-08, 20:44

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: