Hoofdsponsor

1/20 Bouwverslag SC-28 Lummetje [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
Bouwverslag Lummetje SC-28


Wij zijn begonnen met de bouw van de eurokotter SC-28 lummetje het word een schip schaal 1:20 de romp hebben we zelf gemaakt met een verloren mal hier hebben we geen foto’s van gemaakt.
We moesten eerst kijken of het wel zou lukken.
Nu we zover zijn dat de romp in elkaar zit en in de grondverf hebben we besloten ook hier een bouwverslag van de lummetje te gaan plaatsen.

Gegevens van het echte schip
Lengte 24 meter
Breed 6.80
inhoud visruim is : 60.vierkante meter
Brandstof : 27 vierkante meter.

Het wordt weer een RC model die wij gaan uitrusten voor twinriggen.

Hier volgt een foto van de echte SC-28

IMG_5524.jpg

Gr ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alvast veel succes en ik kijk al uit naar het bouwverslag.


Droop (die een echte fan is van Ron's rc-kotters high_five.gif )
 
Ik zit ook al vol ongeduld te wachten. Als het weer zo'n juweeltje wordt als de vorige......
 
Nou, nou, Ron. Ik geloof dat het erg goed gaat in de mini-kottervisserij he. Er komen steeds meer schepen op de plas. Dat is pas bedrijfsgroei. :D

Maak er weer wat moois van he. cute
 
Pas maar op met die vangqoutums voor je het weet krijg je nog een boete met al die schepen.:D

Dit is ook weer een mooi model ben benieuwd wat jullie er van gaan maken.
Is dit een wat ouder type viskotter?

Mvg.
 
Hallo Allemaal

Wij proberen er weer een realitische kotter van te maken en net als de anderen dat hij als ie later op het water ligt niet van echt te onderscheiden zal zijn.
Je moet het natuurlijk altijd afwachten.
En wat de vangqoutums betreft dat zit wel goed wij hebben een ruim qoutum en geen grote diepvries
De bouwtekening die wij van deze kotter hebben stamt uit het jaar 1991 en ook de eerste foto's van deze kotter stammen uit die tijd.
Dit keer ook eens een romp van ons eigen brouwsel wat we voor een kotter nog niet eerder hadden gedaan.
En dit is ook een uitzondering wat dat betreft omdat het voor onze eigen gezondheid niet echt verstandig is.
zal straks de eerste foto's van de romp plaatsen.

groet ron
 
Hallo

Hierbij de eerste foto's van de romp voor de SC-28

IMG_6554.jpg


IMG_6555.jpg

groet antje
 
Hallo Rik

Wij hebben van een verloren mal methode de romp gemaakt.
Dus wij van hobbytriplex spanten gemaakt daarna vol gedaan met pur en dit in model gebracht daarna met ledervet ingesmeerd en huishoudfolie erover,daarna de polyestermatjes op een tafel ingesmeerd en erop gelegd.3lagen daarna laten drogen geplamuurd met epoxyplamuur en in de kunststofgrondverf gezet en zover zijn wij dus nu.

gr ron
 
zijn die 3 lagenachter elkaar gelegd of zit er een wachttijd tss. ?

Hoelang was de droogtijd voordat je begon te plamuren.?
 
Wij hebben de lagen gewoon achter elkaar aan gelegt, en toen hebben we hem van vrijdag tot woensdag laten staan omdat we geen tijd hadden ivm met de viserijdagen en dat de scholen weer begonnen en we weer aan het werk moesten.Woensdag heb ik hem in de plamuur gezet en vanmiddag hebben we hem in de grondverf gezet.
En nu ben ik nog bezig met het houtwerk voor dek en de opbouw van het lierhuis en dan zullen we zo maar weer eens in ons nest .
Morgen weer vroeg op werken he .

gr ron en antje
 
Hallo

Vandaag begonnen met de bouw van het stuur/lierhuis.
Dit maal een combinatie van hout en polystyrol eerst alles gemaakt van hout en daarna weer omkleed met polytyrol.
De ramen er vast in gezet en ben begonnen met de randen om het stuurhuis.

IMG_6709.jpg

Gr ron
 
Ook de SC-28 is weer iets verder gekomen ,alleen liet mijn gezondheid het deze week even afweten vandaar ook niet veel nieuws van deze kant
Inmiddels heeft de SC ook al een kleurtje gekregen die foto,s komen morgen

Hier een overzicht van de belijning en het stuurhuis.

IMG_6714.jpg

IMG_6712.jpg

gr ron
 
Hoe weet je nu of de belijningen nu wel daar zit waar ze moeten, ik zie helemaal geen aftekeningen of iets dergelijks staan, ik ben altijd in de weer met hulplijntjes enzo. Die krijg ik nooit echt weg.

Rik die nu heel nieuwsgierig is naar hoe dit nu tot stand komt. :D
 
De SC is ook voorzien van verf en kunnen we nu aan de verdere bouw beginnen.


IMG_6824.jpg


gr ron
 
Zeer mooi, ben benieuwd naar de volgende update's :D
 
Zoals ik op die foto´s kan zien is het allemaal wel heel erg geslaagd hoor. Maar hoe zorg je nu voor die belijningen. En dat die op de juiste plaats zitten. Dat moet toch wel afgemeten worden ipv op het oog. Dan krijg je het niet goed toch.
 
Maar hoe zorg je nu voor die belijningen. En dat die op de juiste plaats zitten. Dat moet toch wel afgemeten worden ipv op het oog. Dan krijg je het niet goed toch

Hallo rik

Wij hebben een algemeen plan van deze kotter waar de lijnen globaal opstaan.
En hebben zelf foto's genomen van de zijkanten.
Daarna bereken je wat de tussenliggende afstand is over de hele zijlijn.
Dan zetten we streepjes op de rand van de romp en neem je de afstand naar beneden en daar zet je ook een stipje en dan plakken we de strippen erop.
We hebben nu al zoveel lijntjes geplakt dat het ook een handigheid begint te worden.
Eerst zetten we altijd alle lijnen er helemaal op.
Heeft antje op de wotan ook nog gedaan omdat daar de strepen van de andere kant overgenomen moesten worden en die ook niet echt duidelijk waren.

gr ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan