Hoofdsponsor

1/65 Korean Turtle War Ship van Young Modeler 1:65 [wip]

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Nu ik ruimte genoeg heb om aan 2 schepen tegelijk te kunnen werken moest het er ook maar van komen :).
Deze kit staart me nu al heel lang aan en ik kon de druk niet langer weerstaan.

Ik vind het gewoon prettig om af te wisselen - de Creole Queen gaat ook gewoon lekker.

Algemene informatie:
Inmiddels al weer een paar jaar geleden zag ik op Discovery een documentaire over de zeeslagen tussen Japanen Korea. Het Turtle Ship kwam daarbij prominent in beeld en vanaf dat moment was ik verkocht. Na een lange zoektocht naar plannen of een kit kwam ik niet verder dan één leverancier in Zuid-Korea. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de kit van Young Modeler laten verschepen naar Nederland – de verzendkosten en de douanekosten ben ik inmiddels maar vergeten, maar op zich had ik daar ook wel een klein kitje of een berg hout van kunnen aanschaffen.

De kit is een reproductie van een Korean Turtle War Ship (Geobukseon of Kobukson) uit de Panokseon-klasse. Een replica is te bewonderen in het War Memorial in Seoul (Zuid-Korea). De benaming Schildpadschip behoeft na het zien van een foto waarschijnlijk geen nadere uitleg. Het bouwjaar van het oorspronkelijke schip is ongeveer 1590; ze werd in 1592 in gebruik genomen. In het begin werden schildpadschepen veel ingezet tegen de Japanse vloot.

Replica in het het War Memorial:
turtleabove.png

turtle.png

Het drakenhoofd en het dek met depunten zijn enkele kenmerken van een Turtle Ship. De scherpe metalen op het dek maakte het aan boord komen van de vijand zeer lastig. De metalen punten zijn echter (nog) niet historisch bewezen.
Het drakenhoofd was multifunctioneel;er paste een kanon in en men kon er een giftig zwavelrookgordijn mee opwerpen. Een neveneffect was ook dat het uiterlijk de Japanse soldaten angst aanjoeg.
Hoewel er twee zeilen op komen waren er naast de 50 tot 60 'mariniers' toch ook nog zo'n 70 roeiers aanboord. Zo kon men goed op ramkoers komen natuurlijk.

De bouw zal zoveel mogelijk volgens de kit gebeuren en zonodig met het aanwezige referentiemateriaal aangepast worden. Hoewel omstreden ga ik ook het metalen dek met depunten plaatsen, gewoon omdat ik het mooi vind.


Voor meer en uitgebreidere informatiezie de volgende links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turtle_ship
http://en.wikipedia.org/wiki/War_Memorial_(Seoul)
http://en.wikipedia.org/wiki/Panokseon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kit met inhoud:

De doos:
TurtleShip001.png

Een verzorgde inhoud:
TurtleShip002.png

Duidelijke handleiding met foto's in het Koreaans (en gelukkig ook nog een beetje Engels):
TurtleShip003.png

Tekening 1:
TurtleShip004.png

Tekening 2:
TurtleShip005.png

Veel beslag van goede kwaliteit:
TurtleShip006.png

Hout:
TurtleShip007.png

Nog meer hout:
TurtleShip008.png

En nog duidelijke instructies:
TurtleShip009.png
 
En de eerste dryfit is al een feit.
Het geheel wordt trouwens 60 cm lang, dat valt nogal mee voor een houten schip.

Ik zal voor de duidelijkheid af en toe wel eens een plaatje schieten van de bouwbeschrijving.

TurtleShip010.png

TurtleShip011.png

De kop is er af :)
 
wordt weer een mooie om te volgen Wim, succes ermee.
PS: al een cursus Koreaans gepland om alles te kunnen lezen?
 
감사 합니다 1 월 이미 되어 성공적으로 과정을 완료 합니다.

Of:
Dank je Jan, heb de cursus inmiddels met succes afgerond.

(met dank aan de vertaalmachines op internet ;) ).
 
Dat wordt weer een mooi projekt Wim ! Je tweede oosterse schip na die Chinese jonk.
 
Mooi Wim. Een prachtig schip. Heb je de Lego blokken vast gezet ?. De kit inhoud ziet er ook erg lekker uit :). Dit lijkt me echt weer een project passend voor jou. Ben erg benieuwd erna. Veel plezier en succes.
 
Mooi schip Wim. Succes met de bouw.

Fred
 
Dat is weer speciaal Wim, succes :8
 
안녕하세요 빔, 지금 그 특별한 보트, 당신은 그들이 항상 알고 있습니다.

아주 좋아, 우리는 앉아 이동합니다.

성공,

 
Veel plezier met deze Wim.
 
Bedankt voor alle aanmoedigingen :).

@homeghost
Er staat nog niets vast Ron, maar die spant bleef niet staan voor de foto.

@Supersylvester
Het is soms even zoeken, maar aparte modellen zijn nog wel te vinden. Kom gerust vooraan zitten.
 
veel suc6 wim dit gaat weer een mooie worden 8)
 
zo zeg, terug het speciale,
en in duidelijke leesbare bouwinstruktie voor,.....de Oosterse mens.
Maar, "ze", vergeten dat Wim ze zal verslaan met verwondering, zie vorig Oosterse model.

groetjes
Ward
 
Inderdaad een specialeke wim. Ziet er erg leuk uit en zal zeker een uniek stuk vormen in je collectie!
Succes met deze uitdaging, en misschien eens een koreaans restaurantje opzoeken indien je de handleiding niet meer begrijpt.

dirk
 
Dank jullie :).

@Leysend, het toeval wil dat ik daar al eens geweest ben - heel leuk op zo'n laag stoeltje en een open vuur in het midden. Was voor het werk en heb geen gelegenheid gehad het museum te bezoeken.

Heel veel aan het schuren geweest op de sporen van de lasercut.
Vervolgens de basis al in elkaar gezet en ik ben tevreden.

De basis (het schuine deel ben ik nog mee bezig).
TurtleShip016.png

Zijaanzicht spanten.
Bij de spanten is al rekening gehouden met het verspringen van de spanten.
TurtleShip017.png

Recht genoeg lijkt me.
TurtleShip018.png

Het schuine deel (1e foto) moet in de basis gaan vallen.
Hier is nog wel wat hak- en schuurwerk.
TurtleShip019.png
 
Zie ik het goed dat de spanten geen triplex zijn ? Dat kom je niet vaak tegen in een kit.
Ziet er alvast veelbelovend uit.
 
Zie ik het goed dat de spanten geen triplex zijn ? Dat kom je niet vaak tegen in een kit.
Ziet er alvast veelbelovend uit.

Klopt Dany, het lijkt wel een soort balsa, maar dan toch een stuk steviger.
Er is wel goed mee te werken.
 
Zie ik het goed dat de spanten geen triplex zijn ? Dat kom je niet vaak tegen in een kit.

Daar is ook een reden voor. Triplex wordt niet alleen gekozen omdat het goedkoop is. Een groot voordeel is ook dat het veel minder snel krom trekt dan een stuk hout van de zelfde dikte.

Ik vermoed dat hier een tropische houtsoort is gekozen omdat dat daar overal groeit en dus spotgoedkoop is.

Die kit ziet er goed verzorgd uit. Daar kunnen de europese merken nog heel wat van leren.....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan