Hoofdsponsor

1/65 Korean Turtle War Ship van Young Modeler 1:65 [wip]

Het zou goed kunnen dat het een tropische houtsoort is, het is vrij licht, maar toch stevig.
Dat hoekje op de laatste foto heb ik er met een scherp mes uit kunnen snijden, dat lukt met triplex niet (mij niet in ieder geval).

Was nog één foto vergeten, de standaard.
Staat al in de olie:
TurtleShip013.png
 
ziet er netjes uit wim en dan nog overnaads beplankt dat is tog weer eens iets anders
 
Dirk, het wordt inderdaad overnaads en inmiddels ben ik vertrokken met de eerste 2 planken van toch nog 10 mm breed.
Voor diegenen die de Jonk nog hebben gevolgd, het fietsventielband is ook weer terug in gebruik, ideaal !!

TurtleShip020.png

TurtleShip021.png

Het wordt nu een herhaling van stappen, dus de volgende update weer als de planken tot boven zitten.

Deze kit geeft de mogelijkheid een interieur in te bouwen. Het is echter later bijna niet meer te zien, daarom ga ik vanaf nu rekening houden met een opengewerkt model, hoe ver exact weet ik nog niet.

Even wat foto's uit de B.B.

Er worden 2 hutjes links gemaakt, wat trappen, een ankerspil en nog wat kleine zaken:

TurtleShip022.png

Daarna komt er een frame:

TurtleShip023.png

En dan dichtmaken :nowink::

TurtleShip024.png

Hier ga ik dus een deel open laten.
Heb ook nog wat referentiefoto's met meer interieur :).
 
Die ventielslang methode was ik alweer vergeten. Moet ik ook eens mee experimenteren....

Dat kitje leent zich perfekt voor een deels opengewerkte romp. Kan je lekker los gaan op de details :D
 
Thx mannen :).

Omdat het niet zo'n ingewikkelde romp is zitten de planken inmiddels tot boven en zoals beloofd hierbij een foto.

TurtleShip025.png

Aan de achterzijde loopt de beplanking in fasen voor een deel door - hier even grof gedremeld, maar de rest gaat met de hand, dat is een stuk nauwkeuriger.
Deze uitlopende delen vormen de basis voor het 'staartstuk', dat is voor een volgende update.

TurtleShip026.png
 
dat ziet er niet verkeerd uit wim en de afstand tussen de latjes schijnt ook overal goed te zijn dus denk dat de spanten wel goed uitgezaagt waren om overnaads te beplanken of heb je tog ergens moeten bijsnijden ?
 
Dirk, die latten gingen heel goed zelfs, heb alleen de knikjes op de spanten wat vlakker geschuurd om de beplanking mooier te laten vloeien.
 
dat is mooi wim toen ik de spanten zag was ik er een beetje bevreest voor maar als alles netjes past zoveels te beter natuurlijk 8)
 
En er zat ook nog een profieltje in de meegeleverde planken, waardoor het makkelijk in elkaar viel.
Tot nu toe gaat het vrij gemakkelijk, de uitdaging komt straks nog wel.
 
Op verzoek van een andere collega-bouwer nog even een foto geschoten met liniaal van 30 cm.

TurtleShip027.png

Gelijk maar even mijn plannen voor het achterschip; dit is wat de kitmaker mij wil laten doen:
TurtleShip028.png

En dit is een foto van het achterschip van de replica:
TurtleShip029.png

Dit wordt dus aanpassen, want ik zie op de laatste foto meer als op de kit ;).
 
Weer eens verder gegaan.
Eerst de boeg maar eens aangepakt, de randen van de losse delen wat afgerond en vervolgens op het schip aangebracht.

TurtleShip030.png

TurtleShip031.png

Vervolgens was de mastvoet aan de beurt, hier de onderdelen:

TurtleShip032.png

En hier op hun plaatsje in het schip (dryfit):

TurtleShip033.png

Voor de staart moet het geheel met drie plankdelen verlengd worden - niet handig, want nu komt er een kiertje.
Die ben ik langzaam aan het wegschuren met wat lijm en zeer fijn zaagsel van het hout. Moet nog wel een paar keer gebeuren.

TurtleShip034.png

Voorbereiden van het eerste dek. De ondersteuning komt aan de onderzijde van het dek; bij het plaatsen onstaat dan straks meer ruimte voor de roeiopeningen.

TurtleShip035.png

Even een dryfit van hoe het er nu bijstaat:

TurtleShip036.png
 
ziet er goed uit Wim, voor jouw doen wordt het zo te zien een gigant.
 
mooi timmerwerk weer aan deze schildpad 8)
 
Thx mannen.
En gelijk de laatste foto's maar even plaatsen, de rest van de week schijnt het werk weer te roepen :(.

Buigen van de zijkanten, 5mm x 5mm kersenhout, die ik eerst maar eens een badje heb gegeven om soepel te worden.

TurtleShip037.png

En de eerste aanpassing van de 'staart':

TurtleShip038.png

Kan nog niet wennen aan die drie aparte stukjes hout voor de staart (rechts op foto).
Ga ik nog wel iets mee doen om het verder weg te werken.
 
Jan, toch maar met tegenzin geluisterd.....

De buigingen zijn goed gegaan en na het geplaatst te hebben werd het dek op de romp gezet.
Moest wat creatief met de klemmen omgaan :)

TurtleShip039.png

En zonder klemmen (maar wel na droging van de lijm ;) .

TurtleShip040.png
 
Wim hoe worden deze tegen het dek aangelijmd?.

TurtleShip037.png

Zit er een groef aan de binnenzijde of lijm je deze er stomp tegenaan?.
Als ja zat er geen risico in dat de lat scheef ging?.
 
Wim hoe worden deze tegen het dek aangelijmd?.

http://i755.photobucket.com/albums/xx196/wim500/Korean Turtle War Ship/TurtleShip037.jpg

Zit er een groef aan de binnenzijde of lijm je deze er stomp tegenaan?.
Als ja zat er geen risico in dat de lat scheef ging?.

Aan de onderzijde van het dek zijn een aantal latten van 5x3 mm geplaatst, op de foto (hieronder).
De zijkanten daarvan heb ik met de kromming van het dek meegeschuurd.
Vervolgens heb ik de 5x5 mm kersenhouten zijkanten even een paar uur in het water laten soppen en eerst gebogen.
Het is dan wel even opletten dat het niet gaat torderen. Na goede droging zit er dan geen spanning meer op om te gaan lijmen.
Maar ze zitten er wel stomp op, er is geen groef aan de zijkant.


TurtleShip035.png
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan