Hoofdsponsor

1/72 Revell P-51B Mustang (Col. Tex Hill) [DONE]

  • Onderwerp starter Flyingraptor
  • Startdatum
F

Flyingraptor

Guest
Hey allemaal!

M'n 1/72 'Paoli Local' Hellcat ligt eventjes aan de kant. Ik had wat problemen met de decals en heb een deel van de verf opnieuw moeten verwijderen. Dus om me er even niet verder over te hoeven frusteren: ... begonnen aan een nieuwe kit! :lol:

Dit is 'em:
north-american-p-51b-mustang-172-revell-4182.jpg


De 1/72 Revell P-51 Mustang, in de markings van kolonel Tex Hill dus.

Ik ben al begonnen aan de cockpit. Niet TEveel werk ingestoken, aangezien de canopy toch niet in de open stand gezet kan worden en je door al die frames van de 'B-model' hood niet te veel kan zien van de cockpit. Dat is ook de reden dat ik enkel de onderste gordels van de stoel heb gemaakt en de bovenste gewoon geverfd.

DSCF1318-1.jpg

DSCF1319-1.jpg

DSCF1320-1.jpg

DSCF1322-1.jpg

DSCF1323-1.jpg

De fuselage staat ook al ineen en de vleugels zijn ook bevestigd. Deze kit heeft over het algemeen een goede fit. Maar bij de "wingroots", boven- en onderaan de cowling en in twee kleine sinkmarks op de vleugels was het toch 'Tamyia putty' to the rescue. :)
Ik heb de lopen van de machinegeweren ook uitgeboord en vervangen door wat stukjes injectienaald. Geeft net dat tikkeltje meer realisme volgens mij.

DSCF1339b.jpg

DSCF1342b.jpg

DSCF1343b.jpg

Laat maar weten wat jullie er van vinden! :wink:

Groeten,

Jürgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zo'n klein modelletje is het mooi gedetailleerd. Schitterend werk op de cockpit man!

Ik zie dat je de paneellijnen op de vleugels (nog) niet hebt gevuld. Ben je nog van plan dit te doen ? De echte Stangs hadden de paneellijnen gevuld om de laminaire vleugelstroom niet te verstoren.

Ben benieuwd naar het vervolg !
 
Bedankt! :)

Nee, de paneellijnen ga ik niet opvullen. Ik doe telkens wat opzoekwerk voor ik aan een model begin, en ik had inderdaad ook terug gevonden dat Mustangs zo goed als altijd opgevulde en gepolijste paneellijnen hadden. Maar eerlijk gezegd zag ik dat niet helemaal zitten en vind ik het mooier met alle paneellijnen nog zichtbaar. Niet 100% historisch correct, ik weet het, maar bij mij staat "het mooi" vinden in zo'n geval op de eerste plaats.
 
Mooie vorderingen. Niet alle P-51's hadden "gevulde" panellines. Bij deze vroege "B" versie zijn zichtbare PL's een mogelijkheid.
 
Pascal, klopt, eerdere modellen van de B waren niet altijd uitgerust met 'gesealde' naden, maar anderzijds is dit model een latere productie (te zien aan de brandstoftank in de romp) maar nog niet voorzien van de finplate. Anderzijds is het zo dat modellen die al een aantal maanden 'in theatre' waren door het dagelijks gebruik de panelseals verloren.

@ Raptor : bwoa, historisch correct is overroepen wat mij betreft. Als je je amuseert en je kan de sfeer van het onderwerp weergeven is dat al meer dan voldoende voor mij.Mare... hoe vordert het model ?

Groeten,

G.
 
Ik heb ook problemen met verven van mijn F-16. Frustrerend inderdaad. Veel succes met dit toestel. Het ziet er al goed uit. En mooi vinden is voor mij ook de hoofdzaak.
 
@ Wet Sellery : Bedankt voor de tip!

@ Jadefalconguard : Hier heb je even een kleine update! ;)

@ stpeeke: Jij ook nog veel succes met je F-16!


De Mustang heeft in de Vallejo white primer gestaan, oneffenheden en seams werden nog bijgewerkt en nu heeft 'ie een laagje Vallejo aluminium. Vervolgens heb ik met een sponsje kleine plekjes Humbrol Maskol aangebracht om een 'gechipt' effect te verkrijgen. Nadien heb ik de onderkant al geverfd in Vallejo Neutral Grey en afgeplakt om bovenaan Vallejo USAF Olive Drab te spuiten.

Beetje onduidelijke foto:

DSCF1518b.jpg

Ook heb ik de bazookas aangepakt. Voorste stukje dat Revell voorziet niet gebruikt en de 'launchtubes' wat uitgeboord voor wat dieptezicht. Ook wat draadjes van de ontsteking geknutseld en met masking tape de houders wat realistischer gemaakt. Er zaten ook wat sink holes in de bazookas, dus die heb ik ook effe moeten opvullen en schuren.

DSCF1519b.jpg

DSCF1520b.jpg

En ik heb ook wat klein grut geschilderd en het landingsgestel van remleidingen voorzien:

DSCF1523b.jpg
 
Hey,

Een schoontje, heb ik ook nog ergens liggen om te bouwen....
Mooie details die je aanbrengt, dit brengt het model tot leven ;)
 
@ Swaken: Bedankt voor de reactie! :)


Volgende stap:

Bovenzijde is voorzien van Vallejo USAF Olive Drab en het model heeft een Sols Plus glanslaagje.

DSCF1612b.jpg

DSCF1615b.jpg

DSCF1617b.jpg
 
Mooi spuitwerk. Ik vind de chipping iets minder, ze zit op plaatsen waar niet echt veel slijtage voorkomt.
 
@ Wet Sellery: Bedankt! Tja, de chipping... Ben je nogal snel een beetje TE enthousiast mee he. Ik let bij m'n laatste modellen al wat beter op. Maar had het zelf ook gezien en heb m'n Olive Drab terug boven gehaald en wat chipping weggehaald.
Maar na de washes enzo ziet het er beter uit, vind ik! 8)

Maar euhm: update!

De Mustang is voorzien van:
* Decals, en een behandeling met Daco Medium Decalsetting
* Een nieuwe glanslaag met Sols Plus
* Een panelwash met Promodeler Dark Wash
* Voor het eerst geprobeerd: uitlaat en machinegeweer stains gespoten met met Tamyia smoke! Ik heb de fijnste naald gebruikt, maar toch is het nog iets te breed gespoten naar m'n zin... Geen idee hoe ik dat beter kan doen in het vervolg... Suggesties?
* Ook voor het eerst geprobeerd: een filter aangebracht door olieverf stippels uit te smeren met een platte borstel. Gaf wel een goed effect: geeft wat variatie in kleuren en laat de decals wat "blenden" in de camo.
* Matte finish met Humbrol Mat Cote

Foto's:

DSCF1649b.jpg

DSCF1650b.jpg

DSCF1651b.jpg

DSCF1652b.jpg

DSCF1654b.jpg

DSCF1655b.jpg
 
Ik besefte nog maar net dat ik de eind foto's van m'n haaientand Mustang nog niet geüpload heb!
En dat na meer dan een jaar sinds de vorige update!

Conclusie:

De kit:
Al bij al een fijne kit. Geen problemen mee gehad. Alles paste goed tot zeer goed. Ik heb de nauwkeurigheid niet nagekeken, maar als je "The rule of the duck" toepast: het ziet er uit als een type B Mustang, dus dan is het een type B Mustang. 8)

De decals:
Goede en bruikbare decals. Enige "probleem" zijn de grote geel gestreepte staart decals. Er kruipt wel wat werk in om die mooi passend en uitgelijnd te krijgen. Veel sneetjes maken met een scherp mesje om ze mooi de rondingen van de staart vlakken te laten volgen.

Opmerkingen aan mezelf:
* Proberen om bij volgende kits de machinegeweer uitlaat sporen wat minder "heavy" te krijgen.
* Wat oefenen op pre- en aftershading.
*...

Maar hier hebben jullie dus de eind foto's:

Comments zijn nog steeds erg welkom!

DSCF1734.jpg

DSCF1735.jpg

DSCF1736.jpg

DSCF1721.jpg

DSCF1738.jpg

DSCF1739.jpg

DSCF1740.jpg

DSCF1741.jpg

DSCF1742.jpg

DSCF1732.jpg

DSCF1728.jpg

DSCF1731.jpg
 
Flyingraptor, ik vind uw model echt prachtig en verzorgd gemaakt. Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt, maar ik heb een kleine opmerking; ik zou aan de het uiteinde van de vleugels een lijntje gekrast hebben daar waar de rolroeren zitten, nu lopen die gewoon in de vleugel over. Op de detailfoto van de vleugel ontbreekt dit. Anderzijds is dit een model op schaal 1/72 en is dit nu wel uitvergroot, bovendien denk ik dat de fout niet bij u ligt maar bij Revell.
 
Mooi! zeer strakke verflaag, overtuigend realistisch.

Gr
Thiery
 
Zeer mooi afgewerkt model..!!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan