Hoofdsponsor

1/35 Russische tanker [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Philipson

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 sep 2011
Berichten
534
Figuren zijn een beetje mijn zwart beest.
Tegelijker tijd wil ik het eigenlijk wel heel hard kunnen. Bij deze heb ik alles even laten liggen om mij aan een 6-tal figuren te wagen.
Dit is er eentje van.

Ik begin altijd met acryl, dan ga ik verder met ennamel en dan met oils. Gezicht is volledig met oils.

IMG_0990_zpsbc925761.jpg

IMG_0989_zpsbd604095.jpg

IMG_0988_zps5cc61d9b.jpg

IMG_0987_zps2964939b.jpg

IMG_0986_zps59046bce.jpg
 
Hoi Philipson,
Zelf ben ik ook niet zo'n goeie figurine schilder maar bij jouw figuurtje lijkt het mij als dat hij loens (scheel) is naar buiten toe. Ik heb de indruk dat zijn oogbollen niet juist in het midden staan. Een figurinist heeft mij eens verteld dat het beter is dat je de irissen van de ogen representeert als fijne streepjes dan dat je bolletjes schildert om reden dat het heel moeilijk is om bolletjes evenwijdig aan elkaar te presenteren.
Is maar een tip hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht, zeker niet wat betreft figurine schilderen.
Weet wel dat er tegenwoordig ook decals bestaat met ogen om op figurines te plaatsen.
 
Die macro's geven ook echt geen cadeau's e zeg; ik voeg toch maar deze foto's ook hier toe, omdat de figuur op deze schaal van foto er toch iets beter uit tevoorschijn komt.

IMG_0994_zpsd2eb0b4e.jpg

IMG_0993_zps081b3aac.jpg

IMG_0992_zps0c53ac92.jpg

IMG_0991_zps7884e934.jpg
 
Kga het es bekijken Erwin, indien nodig herneem ik de ogen nog een keer.
 
ogen moet je ( als je rechtshandig bent) eerst het linkse en dan het rechtse schilderen, klinkt misschien raar maar dit komt omdat je eerst tegen je hand schildert en dan het rechtse oog kant corrigeren.
De ogen probeer ik altijd eerst te schilderen bij grotere figuren omdat je dan de huidskleur er kan rond werken.
Bij kleinere figuurtjes als deze kun je de irissen als laatst inzetten en dan ze "dieper" maken door ze te beschaduwen .
 
Mja , ik ging het niet zeggen omdat dat altijd als excuses (flauwe dan) klinkt, maar de figuur heeft van zichzelf wat vreemde ogen. Ze zijn gewoon te groot en wat ongelijk geplaatst denk ik.
Ma goed, ik ga dat es over doen. Het valt misschien wel nog een stuk te corrigeren.
Wat bedoel je met die schaduwen precies Maerlant?
 
ik bedoel met schaduwen en oplichtingen rond de ogen.
Heb hier wat foto' s bijgevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg
attachment.jpg

op de laatste foto zie je de wallen onder de ogen die wat opgelicht zijn,ook bij dit figuurtje stonden de ogen wat raar opgesteld, maar met wat verftrucjes krijg je dit wel goed hoor.;)

Ik hoop dat je nu wat begrijpt wat ik bedoel.

grt Nicolas
 
Hallo, Nicolas heeft al een deel tips gegeven. Wat me opvalt is hoe goede modelbouwers voorzichtig met hun figuren omspringen.
eerste opmerking, inderdaad macrofoto's doen geen cadeau maar kunnen wel helpen eigen fouten te ontdekken of andere de kans geven ze door voorstellen te corrigeren.
Twee. volgens mij ontbreekt een foto van het aangezicht frontaal (moedwillig of niet) het is een goed referentiepunt om voorstellen te geven.
Drie. de figuur op zich is goed maar leeft niet (ze werkt te vlak) heb de moed het contrast beter uit te werken. een figuur is naar beneden toe eigenlijk altijd donkerder dan op de schouders, het bruin van het leder is bruin + een wash klein beetje oplichten op sommige plaatsen doet wonderen.
onder de oksels komt blijkbaar het licht van de glans van zijn schoen. Of je hem juist van het Paradeplein op je tank gezet heb of niet is een beslissing die je zelf neemt. Ik heb dergelijke foto's gezien en weet uit het reële dat het bestaat, komt er op aan waar je het geheel wil situeren. Ook hier is nog lucht naar boven toe.

Grtx Jan
 
Wow, Nicolas, prachtig gewoon, die 2e foto.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan