Hoofdsponsor

1/72 Steinbock Fug 2,5t vorkheftruck. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.431
Nu het Kübelwagen project zijn einde nadert is het tijd voor weer eens iets nieuws, deze maal opnieuw op 1/72.
Het is een kit van Planet Models, full resin + PE, van een wiellader of vorkheftruck genaamd Fug 2,5t.
Fug staat voor het Duitse "Feldumschlaggeraet" of in het Engels "Fork Multi-stacker". de 2,5t betekend natuurlijk de hefkracht.

Deze kit ooit tweedehands gekocht op de beurs in Hoboken en ik had al een poging ondernomen om enkele stukken op te kuisen ter gelegenheid van de beurs te Middelkerke. Ik hoop dat hij nu eindelijk zal afgewerkt worden.

attachment.jpg

De boxart.

attachment.jpg

Het jammerlijke plan dat er in feite geen is maar toch verteld waar alles zou moeten fitten.

attachment.jpg

De resin en PE onderdelen.

Na wat opzoekwerk op het net er achter gekomen dat deze vervaardigd werd door de firma Steinbock. Hij zou onder meer gebruikt worden door het Duitse leger en zou moeten in staat zijn om ook op terrein te opereren alhoewel ik daar mijn twijfels over heb. Het ziet er mij eerder een voertuig uit voor een depot en dus zal hij niet misstaan op mijn vliegveld.

De onderdelen zien er goed uit maar zoals gewoonlijk zal er weer heel veel zaag- en schuurwerk aan te pas komen.

Wordt vervolgd.
 
Hey Erwin,

Hupla, weer een nieuwke erbij, het vliegveld van Papegem zal goed gevuld worden, belooft een fijne contructie te worden met die PE erbij, allez, laat u gaan....;)
 
Wel een apart modelletje... ik ben allang op zoek naar een Amerikaanse heftruck uit WO2 op 1/35... mocht je zoiets tegenkomen???
 
Wel een apart modelletje... ik ben allang op zoek naar een Amerikaanse heftruck uit WO2 op 1/35... mocht je zoiets tegenkomen???

Zou zelfs niet eens weten hoe deze er uit zou moeten zien en wie de producent was in die tijd. Misschien Clark vermits die ook tractoren maakte?
Ben die in ieder geval nog niet tegengekomen in geen enkele schaal.
 
Zou zelfs niet eens weten hoe deze er uit zou moeten zien en wie de producent was in die tijd. Misschien Clark vermits die ook tractoren maakte?
Ben die in ieder geval nog niet tegengekomen in geen enkele schaal.
Idd Erwin, Clark was de eerste die een heftruck heeft gemaakt, daarom dat veel oudere heftruckchaufeurs nog zeggen dat ze "clarkchaufeur" zijn en ja idd... ik ben er ook nog geen model van tegenkomen maar wie weet hé, één dezer (dagen, maanden, jaren)???
 
Originele keuze Erwin, benieuwd hoe deze uit uwe handen gaat rollen.
 
Originele keuze Erwin, benieuwd hoe deze uit uwe handen gaat rollen.

Hopelijk goed hé! :D
Ik krijg zo meer en meer goesting om van die speciale en eerder niet direct slagveld verbonden voertuigen te maken. Mijn voorkeur gaat meer en meer naar vliegveldtoebehoren, maintenance en logistiek, ambulances, staff cars en dergelijke.
Soort van eerbetoon aan de onbekende pionnen in een leger die zonder hen niet kan draaien want voor iedere man aan het front staan er drie in het achterland en zijn er tien die werken om de soldaat te voeden, te kleden, te bewapenen, te vervoeren en te verzorgen.

En meer dan kans genoeg om ook hier speciale technieken op uit te proberen want de vorken van de heftruck waren meer dan ooit onderhevig aan slijtage en roest. Ik zal hier hopelijk uw technieken kunnen uitproberen.
 
Mijn voorkeur gaat meer en meer naar vliegveldtoebehoren, maintenance en logistiek, ambulances, staff cars en dergelijke.
Soort van eerbetoon aan de onbekende pionnen in een leger die zonder hen niet kan draaien want voor iedere man aan het front staan er drie in het achterland en zijn er tien die werken om de soldaat te voeden, te kleden, te bewapenen, te vervoeren en te verzorgen.
Welkom in mijn wereld Erwin, dat is ook mijn ding: logistiek en maintenace, genie... enfin: de troepen die alles draaiende moesten houden aan of achter het front... zelf technisch opgeleid komt dat zelfs naar voor in de re-enactment, daar beeld ik een Cpt uit van de 1ste Inf.Div, 1ste engineer bat... zo beperk een tank zich bij mijn interesse tot een M36, een tankdozer, een dozertank etc, verder zoals al bekend trucks en jeeps!
Dit heftruckje ga ik wel vogen al is het geen WO2
 
Succes en plezier met de bouw van je niet alledaags voorbijgangertje de "Steinbock Fug 2,5t vorkheftruck",volgen we met aandacht mee
 
Wel een speciaaltje zeg . Die dubbele stuurcabine, is dat voor linkse en rechtse bestuurders ......... ?

Btw, Ik ben er eigenlijk niet zo goed van op de hoogte, maar werden er heftrucks gebruikt in WO II ? reden er toen eigenlijk al rond ? Ik kan me eigenlijk geen foto of doc-beeldfragment herinneren van een clark in WO II.
Tilde men vrachten niet op met allerhande lieren, takels en kranen ? Ik kan me eigenlijk geen pneumatische vracht-hef-machines bedenken uit die tijd. Allez, de vork word eigenlijk opgetrokken aan een zware ketting. Maar de boom word gekanteld door pistons (pneumatisch)
Let op, ik weet het niet juist é, Ik heb ook niet alle beelddragers gezien uit WO II.
Of hadden de clarks een ander mechanisme om die boom te kantelen ?
 
@Famo,

In WO2 waren er al degelijk heftrucks, de eerste modellen waren echter mechanisch en de brug, zoals dat noemt, kon niet kantelen.
Rond 1944 (als ik niet vergis), kwam Clark met de eerste hydraulische heftruck zoals wij die vandaag nog kennen. De eerste heftrucks waren ook relatief klein en konden hooguit 500 à 1000kg heffen, ze gingen ook niet echt hoog, zo ongeveer een meter of twee, hoog genoeg dus om een paar kratten te stapelen en om een truck te laden en te lossen.

Dit ff terzijde, terug on-topic. :)

Btw.... die dubbele cabine begrijp ik ook niet goed... Erwin: zit er aan beide kanten een stuur???
 
wordt weer een speciaaltje, had al en kleine preview gezien in Middelkerke

misschien eens offtopic gaan, maar PST heeft een heel deel zo'n speciale vrachtwagens uitgebracht 1/72:

- Kit 72056 - Machine Shop M16A on Studebaker base
- Kit 72057 - Small Arms Repair M7 on GMC base
- Kit 72058 - Spare parts M14A on Ford 6 base
 
Btw.... die dubbele cabine begrijp ik ook niet goed... Erwin: zit er aan beide kanten een stuur???

Ter verduidelijking: deze Steinbock is hedendaags en heeft dus niets met WO2 te maken. Hij zal trouwens geschilderd worden in NATO kleuren als zijnde in gebruik bij het West-Duitse leger, de Bundeswehr. Misschien bouw ik ook nog een MAN vrachtwagen die er bij past maar weet het nog neit zeker.

De Steinbock heeft wel degelijk 2 cabines en de kit voorziet 2 zetels maar slechts één stuur. Misschien was er een chauffeur en een lader/losser aan boord maar hierover heb ik geen zekerheid. Er is raar genoeg ook niet zo veel over te vinden op het net en ik heb tot heden geen flauw idee hoe het zit met de hydraulische leidingen achteraan. Zal nog effe zoeken worden vrees ik.
 
Na wat opzoekwerk op het net er achter gekomen dat deze vervaardigd werd door de firma Steinbock. Hij zou onder meer gebruikt worden door het Duitse leger en zou moeten in staat zijn om ook op terrein te opereren alhoewel ik daar mijn twijfels over heb. Het ziet er mij eerder een voertuig uit voor een depot en dus zal hij niet misstaan op mijn vliegveld.

Even een update op mijn eerdere twijfel dat deze ook te velde inzetbaar was.
Blijkbaar heeft/had deze Steinbock 4-wiel aandrijving wat hem dus wel degelijk in staat stelde om te velde te opereren. Meer nog, hij kan zijn hefarmen naar links of rechts laten kantelen zodat hij een pallet wel degelijk horizontaal kan laden wanneer hij zich op een schuine ondergrond bevind (hoop dat ik mij goed uitdruk).
Hij is ook geschikt om een zware aanhangwagen te trekken en kan zijn hefsysteem achterover laten kantelen en opvouwen; vandaar de splitsing tussen de twee cabines.
Ik heb een foto gevonden waarbij deze bediend wordt door 2 personen, één in elke cabine. Blijkbaar toch ergens een chauffeur en een operator of misschien een loadmaster.
 
Hier kan je één kopen misschien ter referentie
http://www.vanvliet.com/de/71/produkte/s/77/baumaschine/gabelstapler/steinbock-fug-2.5?p=1&i=7&f=022

heb er een paar gevonden op internet maar hebben allemaal andere voorlichten dan de jouwe op de doos zoals op foto hier onder

veel plezier met de bouw.

hier zie je op de foto's ook maar één stuur aanwezig

main.php
 
Laatst bewerkt:
Bedenkt Frank.
Moest ik nu een eigen privé collectie militaire voertuigen hebben dan was die waarschijnlijk zeer welgekomen maar ik denk dat deze nu toch iets te zwaar en te groot is om enkele bloempotten in mijn tuin te verplaatsen. :ohmy::D
De er bij horende foto's tonen wel dat hij zijn laadhoek kan kantelen.
 
Ken het is een roterende schijf heb al met zoiets gewerkt op een gewone vorklift is handig om ijzeren vuilcontainers leeg te kappen e.d
(Heb mijn vorige post nog ff bijgewerkt)
 
Tja........
In ieder geval bedankt iedereen.
Ik vind het erg leuk dat zo een rare bouwdoos zo veel interesse en reacties kan losmaken.
Wat een prachtig forum is dit toch, gewoon zalig.
 
Resultaat na een avondje zaag- en schuurwerk:

attachment.jpg

Chassis, assen en motorblok verlijmd.

attachment.jpg

en een dry fit van de beide cabines en het middendeel. Tegenslag bij het loszagen van de cabines want beide daken kwamen niet onbeschadigd uit het maneuver.
Zij zullen elk aangepast worden middels gebruik van plastiek kaart; de linker met een glasgedeelte en de rechter zonder.
Heel blij dat ik een foto gevonden heb van het interieur van de bestuurderscabine want daar zal nog wat werk aan zijn vrees ik.

Wordt vervolgd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan