Hoofdsponsor

Forum Wedstrijd Sikorsky R-4B

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pfffff, gij liever dan ik. Als ik zoiets zie in een kit heb ik direkt goesting om alles terug op te bergen.

enniehoew, veel succes met de bouw :)
 
Misschien veel werk, maar daar heb je dan wel een model in de plaats voor wat je niet gauw tegenkomt...
 
Misschien veel werk, maar daar heb je dan wel een model in de plaats voor wat je niet gauw tegenkomt...

Inderdaad Silenoz, dat is heel juist.

Ik heb het reeds meerdere malen gezegd en geschreven dat bepaalde modellen verkopen als koekebrood van zodra zij uitgebracht worden maar daarna zie je er niets meer van en ik heb mij dikwijls afgevraagd hoe dat kwam. Iedereen wil een bepaald model maar als het er op aankomt zie je er nooit één op beurzen of in competitie.
Mijn conclusie, en ik weet zeker die van Swaken ook, hierop is dat veel van de huidige generatie modelbouwers zo bedorven is door de shake-and-bake kits dat zij in feite niet meer weten wat het is om écht modelbouwer te zijn. Let op: GEEN verwijt naar niemand hier op het forum of ergens anders. Iedereen bouwt zoals hij wenst of kan, ook ik bezit de perfectie niet. Ik denk echter wel dat mijn generatie leren leven en bouwen heeft met wat ons ter beschikking stond (en dat was meestal Frog, Airfix, Revell en gebeurlijk Hasegawa) en dat wij wel moesten roeien met de riemen die we hadden, met vallen en opstaan, zwemmen of verzuipen.
Vandaar waarschijnlijk ook mijn liefde voor de meer ongewone modellen waar al een tikje werk mag aan zijn. Toegegeven, heden ten dage kan ik een goede kit ook prefereren maar ik zal er een oude niet voor wegsmijten.
 
Erwin, je hebt absoluut gelijk... in onze tijd was een plastic bouwdoos een stukje speelgoed.
Pas begin jaren '80 groeide ook dat uit tot een heuse hobby, de toenmalig opkomst van de "Verlinden-mythe" was daar niet vreemd aan... François Verlinden heeft de plastic modelbouw wel een deftige boost gegeven.
Wij moesten toen idd roeien met de riemen die we hadden, anders dan vandaag... aftermarket was toen zo goed als onbestaande en ja... met de huidige middellen, technieken en mogelijkheden kunnen we van een "antieke" bouwdoos idd ook een juweeltje maken zoals er hier op het forum al velen hebben laten zien!
 
techniek staat nooit stil zelf in de begin jaren van modelbouw

maar zal na al de opkuis en aanpassingen een mooi model worden

succes met de bouw en de wedstrijd


tom
 
Kleine update. Na wat worstelen met de beide romphelften, het interieur en een steeds tegenstribbelend spuitpistool zijn de beide romphelften toch bij elkaar geraakt en afgeschuurd tot een vlot geheel. Volgende stap is de vacuform cockpit en ik vrees dat dit ook niet van een leien dakje zal lopen.

attachment.jpg

Het interieur is nog niet afgewerkt, moet nog wat bijgeschilderd worden.
Er ontbreekt ook nog een brandblusser, de controlesticks en de pedalen. Het instrumentenbord moet in de neus ingebouwd worden.

Wordt vervolgd.
 
De voldoening van de afwerking zal straks zeer groot zijn Erwin.
Meestal het geval bij van die tegenwerkende "krengen".
Ziet er al goed uit toch.

Mark
 
Vond dat de staart van het toestel er, zelfs na grondige opkuis, niet goed uit zag en heb dan maar besloten om een nieuwe te maken uit metaaldraad.

attachment.jpg

Denk dat het er toch iets fijner uitziet. Nog beetje aanpassen en de staartrotor kan er op.

Wordt vervolgd.
 
En voor de rest moogt ge alles eten ?
Sterk stukje modelbouw zou ik zeggen.

Grtx Jan
 
een mooie upgrade kerel , much better !!
 
Knap werk man... Staart komt er veel beter uit zo...
 
Dank U, dank U, te veel lof.
Heb gewoon wat metaaldraad gebruikt uit de planten sierkunst en de stukjes verlijmd met superlijm naar model van deze uit de kit.
Moet toegeven dat ik het eerst niet zag zitten maar dan toch maar de stoute schoenen aangetrokken.
Was waarschijnlijk beter geweest met koperdraad en gelast maar ja......
Enne, ja, ik mag nog altijd plastiek eten, verf drinken en resin snuiven.
 
Kan je weinig aan toevoegen als alles al is gezegd Erwin.
Veel realistischere (of hoe zeg je dat...) staart. Je gaat de rotor toch ook niet scratchen nu ?
Benieuwd naar het vervolg...

Mark
 
Mooi gedaan die staart, misschien een beetje koude voeten om eraan te beginnen, maar resultaat is goed, benieuwd naar het vervolg
 
Verder gewerkt aan de afwerking van de cockpit. Zoals verwacht liep het bijschuren en ajusteren van de vacu delen niet van een leien dakje en er kropen al vlug enkele modelbouw uurtjes in. Vanavond toch beslist om het bovenste deel en de neus samen te brengen.

attachment.jpg

de ramen van de neus zijn nog niet afgeplakt en we zien dus meer in de cockpit dan normaal het geval zou zijn.

attachment.jpg

Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik de cockpit zonder deuren ga monteren. Ik heb verschillende foto's gezien waar deze toestellen vlogen zonder deuren en waar dit dus beschouwd werd als "common practice".

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Eéntje om aan te tonen dat we nog leven én dat we nog verder doen.
Onderstel voor en achter geplaatst, al dan niet met wielen en dan maar ook de staart aangebracht.
Verliep niet zonder slag of stoot maar had niet anders verwacht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Wordt vervolgd
 
Na de nodige stoten en slagen toch tot een knap resultaat gekomen Erwin.
Zeer mooi tot nu toe. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Begint vorm te krijgen, die staart is wel heel goed hermaakt... btw: er zijn een paar foto's van je verdwenen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan