Hoofdsponsor

1/72 Syrische S-125 "Pechora" van Gran [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.478
Laatst aan deze begonnen:

een syrische S-125 dual rail launcher zoals ingezet bij de strijd om de Bekaah vallei in 1982. Door een verrassingsaanval van de Israëlieten werden 17 van de 19 anti-vliegtuigbatterijen vernietigd en in de daaropvolgende luchtstrijd werden ongeveer 90 Syrische vliegtuigen vernietigd, zonder zelf verliezen te leiden.

SyrianSA-3.jpg

Dit werd vanaf 1956 ontwikkeld als een aanvulling op de bestaande S-25 en S-75 systemen, vooral om het probleem van de minimale aanvalshoogte aan te pakken (lag toen op 3,5km)
In 1961 werd dit systeem in gebruik genomen bij de verdedigingsgordel rondom Moskou, en later geleidelijk aan uitgevoerd naar andere Warschau-pact landen en communistisch gezinde regimes. Rond 1970 werden deze door Syrië, Egypte, Libië in gebruik genomen. Deze vormden een onderdeel van het rakettenschild dat deze legers gebruikten om hun oprukkende tanks te beschermen tegen de Israelische luchtmacht. De isrealis zijn met dit systeem in contact gekomen in 1973 (Yom Kippur) waar het redelijk effectief ingezet werd. Toen de Egyptische luchtmacht buiten het rakettenschild opereerde werd deze alsnog gedecimeerd. Verder nog bij de Libanoncrisis, de Suez-crisis, Uitputtingsoorlog...


Dit systeem bestaat uit een radar, een lanceerinstallatie met 2 lanceerrails die kunnen bewegen en 2 2-trapsraketten met vaste brandstof (de eerste russche raketten die dit hadden). De operationele afstand waartussen het systeem werkbaar is ligt tussen 3.5km en 10km. De minimale hoogte lag tussen 200m en 10km. De impactsnelheid van de raket ligt rond Mach3. Het systeem is nog steeds in gebruik in gemoderniseerde vorm, waarbij zowel het bereik, minimale aanvalshoogte, bestandheid tegen storingen... verbeterd zijn.

enkele bijkomende gegevens:

lengte van de raket: 6.09m
diameter raket: 37.5cm
gewicht van de raket: 912kg

De kit zelf bevat enkel de lanceerinstallatie en de raketten:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en waar ik tot nu toe ben:

paar details toegevoegd op de lanceerarmen:

attachment.jpg
attachment.jpg

de "romp" origineel

attachment.jpg

en waar ik tot nu toe ben (alles staat nog los om te kunnen spuiten, en een paar details zijn daarom nog niet gemonteerd:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en ook aan de raketten werd een begin gemaakt, de opgegoten leidingen werden vervangen door koperdraad:

attachment.jpg

attachment.jpg

hier moeten de staartvleugels wel nog een "achterbouw" krijgen.

Is er niet veel te vinden op het net over deze dual rail launcher, des te meer over de quad rail launcher, waaronder deze hypermoderne (allé, 2001) variant: de Poolse Newa sc:

lish_army_defence_industry_military_technology_640.jpg


swopl_koszalin_2011_13.jpg



tot de volgende
 
Lijkt mij een interessante om te volgen.
Heb geen ondervinding met Gran models maar lijkt mij best ok te zijn. Zat er ook PE in de kit of zijn de metalen stukken allemaal scratch?
 
propere bouw hier,mooie verbeteringen aangebracht bart
 
gaat hij in de zandgeel gespoten worden ?
 
een nette bouw , mooi details toegevoegd ook
1/72 wauw knap werk

kijk al uit naar de camo kleuren

tom
 
bedankt iedereen,

@famo: ik twijfel tussen verschillende kleuren, nadeel is dat er bijna geen referentiefoto's van te vinden zijn. denk van te gaan naar een "fictief" iets, met zandgeel/aardebruin, de raketten waren meestal redelijk opvallend (wit/grijs (alu)/rood), en door de gebruikers werden de bovenvlakken gecamoufleerd (Bij de Sa-2 gebeurde dit, hoewel het sterk afgeraden werd door de russische raadgevers/bedieners), een andere optie is die van bij de bekaah-vallei, maar dit is dan Nato-camo. Moet er nog eens goed over nadenken
 
Wow da's een leuke kit, ik volg deze.
 
beetje kunnen verderwerken aan deze:

de rivetten staan ook op het grote deel:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

en de raketten zijn ook geschilderd in hun basiskleur:

attachment.jpg
 
Aha ! de schilder is in actie gekomen !
Is het nu gelukt om die staartvinnen vast te zetten ? zo ja , hoe heb je het nu gedaan ?
 
Nope, vinnen niet vastgekregen, nog eens geprobeerd met secondelijm en groene tamiyalijm, maar geen resultaat, bij lichtjes wrikken kraken ze zo los.. dus verder voorzichtjes behandelen
 
ben geen "moderne" modelbouwer, maar ga da hier op mijn gemakske volgen.

grt nicolas
 
Hey Bartje,

Mooi man, iets speciaals, like it..;)
Ik dacht gehoord te hebben in Hoboken dat je dit op een onderstel van de T34 wil zetten, of ben ik verkeerd??
 
een beetje fout, er is nog een launcher van 4 raketten die op een onderstel van een t-55 komt:

Newa-SC-S-125-TEL-1S.jpg

die komt er nog aan later
 
Nope, vinnen niet vastgekregen, nog eens geprobeerd met secondelijm en groene tamiyalijm, maar geen resultaat, bij lichtjes wrikken kraken ze zo los.. dus verder voorzichtjes behandelen

Dag Bartje. Misschien eens proberen met een 2-componenten epoxy lijm. Deze werkt op een andere basis als de traditionele secondelijm (cyanoacrylaat).

Het is verkrijgbaar van Pattex (in bvb een Hubo). Het bestaat uit twee componenten in soort injectiespuit. Je moet twee gelijke hoeveelheden uit de bus knijpen en dit goed mengen. Na het opbrengen heb je 45 seconden de tijd om te positioneren, daarna zit het vast. De rest van de lijm is intussen ook uitgehard, het is dus kwestie van niet te veel in eens klaar te maken. De eventuele restjes die uitsteken op het werkstuk kun ja achteraf gemakkelijk afkrabben.

Mooi model, heel knap scratchwerk heb je reeds aangebracht. Op die schaal, daarvoor doe ik steeds mijn hoedje af !

Groeten Rik
 
de launcher staat in zijn basiskleuren. De camo werd freehand opgebracht wegens teveel miserie bij het afplakken. Dit was voor mij een eerste keer, en misschien nog eens bij een model 1/35, maar ...1/72 is me toch iets te klein daarvoor. Hopelijk vinden jullie het wat:

attachment.jpg

attachment.jpg

er moeten nog wat retoucheringen bijkomen zie ik zo

en voor de grootte van het geheel:

attachment.jpg

@Inflandersfields: bedankt voor de tip, ga deze eens proberen op de volgende.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er toch een mooi model uit en het spuitwerk ziet er ook goed uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan