Hoofdsponsor

1/16 Tiger I [!]

:D ziet er goed uit... ik heb ook ergens nog zo een tiger staan... maar daar was iets kapot aan, mss eens terug van onder het stof halen :D... ik blijf volgen
 
Buzzy, ben je zeker dat de commandant de zimmerit maar aan het controleren en niet aan het opeten is ?:laugh::laugh:
Nee, gekheid, mooi aangebracht. Welk soort materiaal is deze zimmerit ? Resin, styreen,...
Is zeker een meerwaarde.

Mark
 
Buzzy, ben je zeker dat de commandant de zimmerit maar aan het controleren en niet aan het opeten is ?:laugh::laugh:
Nee, gekheid, mooi aangebracht. Welk soort materiaal is deze zimmerit ? Resin, styreen,...
Is zeker een meerwaarde.

Mark

Bedankt mannen voor de complimenten.

De zimmerit is een soort rubber.
Was wel wat zoeken hoe te kleven maar heb uiteindelijk dubbelzijdige tape gebruikt.
 
Heb ondertussen een beetje verder gedaan aan de Tiger zoals Alu loopwielen.
Had met de Alu wielen wel wat problemen met de assen, de originele waren te kort.
Dan maar de draaibank aan het werk gezet e.
Heb ook vandaag nog wat kunnen verder doen (wel niet zo veel, maar toch).
Hier zijn de foto's:

Hoe de TIGER I gisteren nacht was toen ik gestopt ben:
TIGERI72_zps7ffe1e3e.jpg

Vandaag al wat voorbereidingen kunnen doen voor de roestvlekken:
TIGERI73_zps2987cc7b.jpg

Ook ben ik aan de crew begonnen:
Deze is bijna klaar:
TIGERI76_zps1e954eff.jpg
(in het echt zijn de ogen wel beter)

hier de eerste hand aan gelegd:
TIGERI74_zpsca32f72e.jpg
 
Ik heb een test gedaan ivm de roestvorming boven op de turret.
Ik heb op de voorgeschilderde roestvlekken 2 soorten roestpigment gestrooid en gefixeerd.
Op de foto is het pigment wel nog nat door de fixeerder.
Als deze droog is komt er een beschermlaag over van haarlak, nadat deze droog is spuit ik er water op met de AB en strooi ik er grof keukenzout op.
Nadat het water opgedroogd is komt er terug zandgeel over.
Na dit te laten drogen met een oude tandenborstel het keukenzout er af wrijven waardoor het roestpigment terug zichtbaar is.
Waar er geen keukenzout aanwezig was blijft het pigment onder de verf liggen waardoor je het effect krijgt van roestbubbels onder de lak.
Het is wel de eerste keer dat ik het probeer en hoop dat ik het gewenste resultaat bekom.
Ga ook nog eens zoeken hoe ik op de rand van de eventuele grotere roestvlekken afpellende verf kan bekomen.

Zie hier de foto van de eerste stap:

TIGERI78_zpse3c1bb9e.jpg

Nu hopen op het gewenste effect.

Ik zie nu wel dat ik een fout begaan heb.
Ik heb op de zimmerit ook roest gespoten, oeps foutje :O :D :dry:
Op zich niet zo erg hoor, er komt toch nog camo over en normaal om af te sluiten zelfs nog half vergane wintercamo.
 
Hier zit jij Buzzy, eindelijk kan ik ok eens van uw werk genieten zie ! Dit is een serieus project, machtig om zien, ik ga deze zeker volgen.
 
Hey G. leuk om een meester als u hier tegen te komen in mijn topic.
Ik begin we op uw terrein te komen e, roestvorming :) .
Ik probeer hem wat realistischer te maken.
Heng-Long staat er voor gekend at ze opzettelijk fouten in hun modellen steken ivm auteursrechten tov TAMIYA.
Het is een projectje waar ik het een en ander op uittest.
Hij is inderdaad wel wat groter dan die van u e, deze is 1/16
 
Auteursrechten van Tamiya voor een schaalmodel??? Dat moet ge mij eens uitleggen want hier ontgaat mij iets.
 
Volg hier ook in stilte knap bezig Buzzy.
 
Auteursrechten van Tamiya voor een schaalmodel??? Dat moet ge mij eens uitleggen want hier ontgaat mij iets.

Tamiya brengt deze tanks ook uit in schaal 1/16 en RC.
Ze hebben op deze modellen dan ook auteursrechten genomen.
Als een ander merk deze dan in RC wil uitbrengen schenden ze de auteursrechten tenzij er grote afwijkingen (fouten) zijn ten opzichte van hun uitgave.
 
Hey mannen,

Ik heb een kleine update voor jullie.
Ik heb de rest ook bewerkt met pigmentpoeder maar niet zo veel meer als boven op de turret.
Ik denk dat ik de glasvezelpen ga gebruiken ipv de zouttechniek wegens een beetje tijdsgebrek.
Hier zijn terug al een beetje foto's.
Het pigment is wel nog nat, als het straks droog is een laag vernis om het te beschermen en laten drogen tot morgen.
Morgen ben ik thuis en kan ik er normaal wat aan door werken.

TIGERI80_zpsc13186fd.jpg
TIGERI79_zpsa89ebb70.jpg

detail van een fender
TIGERI81_zpse503e6ad.jpg

Veel van het roestpigment komt terug onder de lak te zitten dus zullen de zichtbare roestvlakken niet zo groot zijn als ze nu lijken.
Ik hoop juist dat ze het effect geven dat er roest onder de lak zit.

Zoals altijd zijn opmerkingen steeds welkom.
 
Even een opmerking. Hummmm 2 eigenlijk. 1) Het ziet er erg mooi uit. Wordt wel wat. 2) Over de roest. Over roest moet je nadenken. Roest komt door water. Water blijft staan waar het kan blijven staan. Op zijkanten bv loopt het water gewoon naar beneden dus vaak niet zo veel roest maar wel roeststrepen van roestwater wat naar beneden loopt. Voorbeeldje, aan de voorkant onder de loop is een opstaande rand. Ideale plek om water vast te houden. Ik zie daar geen enkele roest. Ook de scharnieren van de torendeksels niet. Roest op open plekken zie je volgens mij minder. Verder komt roest onder verf niet zo vaak voor. Bij mijn Citroen Traction natuurlijk wel. Maar ja, zo denk ik. Ik vind dit iets te kunstmatig. Wel een mooie techniek. Heb zelf nog nooit roestpigmenten gebruikt.
 
Even een update mannen,
Ik heb de laatste week wat doorgewerkt aan deze RC tank omdat hij mee moest naar Helchteren.
Hier wat foto's:
TIGERI103_zpsef1da151.jpg
TIGERI102_zps1e3ae5f3.jpg

Een detail van het roest op de fender.
TIGERI98_zpsba2eb175.jpg

Nu moeten er natuurlijk nog wat pigment en washes aan te pas komen.
 
Ziet er goed uit.
Vind de roest goed gelukt.
 
@Camaro69: bedankt man, ben zelf ook tevreden van het resultaat van het roest.
 
Heel goed gelukt Buzzy ! Ik had je graag live gegroet, dus dat houden we tegoed !
 
Heel goed gelukt Buzzy ! Ik had je graag live gegroet, dus dat houden we tegoed !

Dat zal zeker wel eens lukken G. Had ik geweten dat je er was had ik wel aan Jelle gevraagd waar je was.
Kunnen dan eens live praten over trukjes of iets anders.
Heb al enkele trukjes van u geprobeerd of een afgeleide van een trukje van u, soms niet altijd met het gewenste resultaat maar steeds een ervaring rijker.
Ook dit roest is afgekeken van een van uw topics en vind zelf wel dat ik voor een eerste keer tevreden mag zijn.
 
Buzzy, ik heb nog een klein vraagje, heb jij een makkelijke manier op de tracks van de Tiger te halen?
Ik heb een paar dagen geleden de Tiger 1 early production van HL aangeschaft en gisteren heb ik eens gekeken wat er onder de motorkap zit.
Ik heb een beetje gesukkeld om de tracks eraf te halen, het is me wel gelukt, maar ik zou niet graag stukken maken.
 
Buzzy, ik heb nog een klein vraagje, heb jij een makkelijke manier op de tracks van de Tiger te halen?
Ik heb een paar dagen geleden de Tiger 1 early production van HL aangeschaft en gisteren heb ik eens gekeken wat er onder de motorkap zit.
Ik heb een beetje gesukkeld om de tracks eraf te halen, het is me wel gelukt, maar ik zou niet graag stukken maken.

Dag David,

De gemakkelijkste manier om de tracks er af te halen is de volgende heb ik ondervonden.

-Haal het afdekplaatje van het trekwiel (ronde in het center)
-daar zit een inbusvijs, draai deze vijs er uit
-trek het trekwiel voorzichtig van de as en laat het zakken zodat het onder uw loopwielen komt te hangen.
-haal uw trekwiel nu uit uw track en je hebt speling genoeg om de tracks er volledig af te nemen.
Ze terug monteren is op dezelfde manier maar in omgekeerde volgorde.
Klinkt moeilijk maar is moeilijker uit te leggen dan te doen.
Ik doe dit bij al mijn tanks zo en zo breng je geen extra spanning op je tracks.
Ik denk dat ik er nog ergens een filmpje van heb en zal het u dan een link sturen.
Hopelijk ben je hiermee geholpen.

PS: nog een tip, als je een vraag hebt zoals nu kun je best een PB sturen met je vraag of met een verwijzing naar het topic met deze vraag naar de persoon (in dit geval was ik het), zeker als het al zo een oud topic is als deze.
Het is heel toevallig dat ik zie dat je een vraag gesteld hebt en zou jammer vinden dat we u vraag niet zien en daardoor u niet kunnen helpen.
Als je nog vragen hebt vuur je ze maar af e man. Ik ken deze Tiger I zo al vanbinnen en vanbuiten.
Je kan ook altijd een topic starten met een deel van je vraag als titel, dit valt ook beter op.
Hopelijk ontmoeten we elkaar eens en kunnen we dan eens gezellig samen tanken.

mvg
Werner (Buzzy)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan