Hoofdsponsor

Forum Wedstrijd Minenraumer vskfz617 1/35 (RPM) [DONE]

  • Onderwerp starter TomPattyn
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TomPattyn

Guest
Beste luitjes, ik ga de wedstrijd in met dit bizarre model.

"This bizarre armored tractor was jointly designed by Alkett, Krupp and Mercedes-Benz with a silhouette truly worthy of a machine of science fiction.

The hull of the vehicle was covered in variable shielding between 10-40 mm, with a floor shielding of 40 mm designed to resist the explosion of multiple mines. The floor itself was reinforced by an additional shielding of 20 mm inside the machine for added protection.

The first prototype VsKfz was completed in 1942. The presence of manufacturing plates in the vehicle makes it possible to establish the following conclusions: The manufacturer was Alkett of Berlin and on a plate Nmr VsKfz 617 and Nmr 9537 is engraved. VsKfz 617 refers to a Pzkfw 1 tank and 9537 is the chassis number. That would imply that the turret is of an Ausf. A type but this one has the specific characteristics of an Ausf. B; in particular, the hooks of turret (Traghaken) are located on the top and not the side walls of an Ausf. A. The superstructure possesses a turret of the Pz.Kpfw I tank which is equipped with two 7.92mm MG-34 machine guns ensuring the close defense of the machine.

During these ground displacements, the changes of direction were accomplished by orientation of an aft wheel controlled by a system of chains actuated by a wheel. The mobility of the machine was ensured by two enormous discs on which heavy mobile shoes were fixed which were theoretically resistant to the explosions of all mines. These shoes have a form resembling those which equipped the wheels of heavy pieces of German PAK artillery. The principal role of the vehicle was the detonation of mines to obtain a cleared access path for German infantry and AFVs. This was to be achieved by the exercise of a very strong ground pressure using the nine shoes with permanent ground contact.

During the trial tests, it proved that this vehicle was unsuited to the operations of modern mechanized warfare. Its ponderous weight, slow speed, and its awkward size made the Minenräumer (minesweeper) a large target for opposing artillery and the project was thus abandoned
"

sized_RPM_minenraumer_zps03ee80b5.jpg
 
Veel succes met de bouw van je model en deelname aan de wedstrijd Tom.

Mark
 
Suc6 met de wedstrijd en veel bouwplezier.
 
Veel geluk Tom.

Ik ben deze kit een hele tijd geleden ook eens begonnen; zo lelijk dat het mooi wordt enzo; maar ligt nu ergens te verstoffen in de kast. Wat een k**tepasvorm.
Weet niet of je het al gezien hebt, maar op Plakkers staat een WIP nu >> LINK
 
Veel plezier en succes Tom.
 
Veel bouwplezier en succes met de wedstrijd met deze mooie lelijkerd.

Fred
 
Tom, succes met dit project en de wedstrijd.
 
Kwas de wedstrijd eigenlijk een beetje vergeten, maar nu met de uittocht van onze dochter en het inpalmen van haar kamer als modelbouwkamer zijn we terug in gang geschoten.

Dus we hebben terug dit gedrocht in de handen genomen en het verslag van Grendel erbij om toch een richtlijn te hebben. Kwestie van het warm water niet opnieuw uit te vinden.

Nog een paar foto's als voorbeeld waarom dit een gedrocht is:

DSC07071_zps20f62d55.jpg

DSC07072_zpsdfe2b10e.jpg

DSC07073_zpsfd98d759.jpg

Je ziet, er past niets, maar dan ook werkelijk niets...
Dus zijn we net als Grendel aan het verstevigen gegaan:

DSC07069_zps4308cec2.jpg

DSC07070_zps36e069f8.jpg

En ook stukken wegsnijden, zagen en opvullen...

DSC07077_zps13a081f6.jpg

DSC07079_zps9801f697.jpg

DSC07078_zps53fb2296.jpg

DSC07080_zps39031da1.jpg

DSC07081_zps47e77cc3.jpg

DSC07083_zpsa0eb36f4.jpg

DSC07084_zps6b90adb5.jpg

De wielen zijn ook miserie, de blokken die rondom het wiel moeten komen zijn tekort om netjes aan te sluiten, dus een plaatje van 0.75mm ertussen en dit 20 keer...

DSC07085_zps84eac4f6.jpg

DSC07086_zps8dbaadfa.jpg

DSC07087_zpsf3ab7155.jpg

DSC07088_zpsd422e0d0.jpg

DSC07089_zps56752349.jpg

DSC07090_zpse6f554a9.jpg

DSC07091_zps6657a536.jpg

Zo, en momenteel zijn we terug aan't schuren en nog eens aan't schuren...

DSC07092_zps3eaf9784.jpg
 
Dat is dus blijkbaar echt een bouwdoos waar ze van pasvorm nog nooit gehoord hebben.
Het is natuurlijk wel een uitdaging en ik zie dat het wel goed komt.
 
Tom, hell of a job zo te zien. Maar de resultaten mogen er zijn, man. Suc6 verder.
 
Ik had bij Grendel al gezien dat er flink wat werk aan te pas kwam Tom.
Alleen was ik van het gedacht dat dit bij één of een paar modellen het geval zou zijn.
Blijkbaar heeft men daar dus van heel ver met de pet naar de precisie van de mallen gegooid...
Knappe werken die je ondertussen al hebt gedaan. Ik blijf je met de nodige aandacht volgen.

Mark
 
De achterste wielen zitten in elkaar en alle schakels zijn ook geschuurd en geplakt.
Deze moeten nu nog een laagje krijgen om het staal na te bootsen.

DSC07098_zps868ba7df.jpg

Verder zitten we dan ook met de luiken die niet meer passen door het dichtmaken van het gat.
Dus de scharnieren verwijderen van de luikjes om te recupereren en tevens een gleuf geslepen om het idee van 2 luiken te geven.

DSC07100_zps9c1186c4.jpg

DSC07102_zps671d4c32.jpg

En de scharnieren zijn ook veel te dik, dus terug schuren en nog eens schuren

DSC07101_zpsfbe0f58b.jpg

Dan krijgen we al zoiets:

DSC07104_zps03049d40.jpg
 
Amai, ge hebt er moed in... zo te zien gaat het wel goed komen al zal het niet zomaar vanzelf zijn!:P
 
Vandaag de inlaten onder handen genomen. Zoals je kan zien zijn deze veel te dik.... dus... schuren en nog maar eens schuren.. voor de verandering ;)

sized_DSC07105_zpse8d2ae7f.jpg

sized_DSC07106_zpsa31807a7.jpg

sized_DSC07107_zps08f83321.jpg

Nadien worden ze ingezet:

sized_DSC07109_zpse6de57f8.jpg

sized_DSC07110_zps95157048.jpg

sized_DSC07111_zpsd0432e11.jpg

De blokken die rond de wielen komen krijgen ook een extra laagje ondertussen zodat ze er meer als staal uitzien. Dit doe ik door ze in te smeren met lijm waarin stukjes sprue zijn opgelost. Als dit goed is uitgehard terug opschuren en dan hebben we het juiste reliëf.

sized_DSC07108_zps05072d9c.jpg

Verder heb ik bij de voorste inlaten ook een stukje gaas voorzien (hier zie je eigenlijk bitter weinig van, maar ik weet dat het er is ;) )

sized_DSC07112_zpsdcd6e281.jpg

sized_DSC07114_zps8bed90e9.jpg

sized_DSC07113_zps7242b2cc.jpg

sized_DSC07115_zpsdae26aaf.jpg

Verder zijn ook de ringen aan de zijkant voorzien, zowel voor als achter:

sized_DSC07116_zpsc515f6f5.jpg

sized_DSC07117_zpsd2257fbc.jpg

En als afsluiterke nog ffkes een dryfitje:

sized_DSC07118_zpsed05dc4e.jpg
 
Dat ziet er perfect uit Tom, van zero naar hero met putty en plastic card !
 
Sluit ik mij helemaal bij aan G.
Knap werk dat je hier laat zien Tom.
Dat is geen simpel kitje voor een beginneling hoor.
Ik denk dat er velen dit snel richting "KLIKO" zouden doen verhuizen.
Dikke 10 voor je doorzettingsvermogen.

Mark
 
Ik denk als deze klaar is dat je een professionele schuurder bent.
Knap werk.
 
Tom,m'n petje af voor je volharding en geduld bij deze jongen,want er is blijkbaar "een beetje werk " aan om er voldoening van te krijgen.
Maar de voldoening zal te groter zijn eens hij afgewerkt is! Doe zo verder vriend ;)
 
Dikke pluim voor je doorzettingsvermogen :) Mocht je zin hebben, ik heb er nog één liggen :laugh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan