Hoofdsponsor

figuur schilderen voor beginners met acryl verf [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
F

Furioza

Guest
Omdat er nogal eens onduidelijkheid bestaat over het schilderen van figuren. Wil ik daar dan eerst maar eens een groot punt uit de weg ruimen. Omdat iedereen zijn/haar eigen wijze heeft van schilderen. Daarbij genomen heeft iedereen zijn of haar eigen smaak. Dit heeft dus ook een uitwerking in het resultaat. Hierdoor heeft dus ook eenieder zijn of haar eigen style. Het is dus ontzettend belangrijk juist dit in te zien en dan te gaan schilderen.

De wijze die ik hier naar voren breng is slechts een manier waarop het zou kunnen. Hier moeten we dus wel bij stil staan dat ik ook mijn eigen style heb. En hier dus ook niet zo maar van af kan stappen. Toch is dit mischien een goede leidraad om tot een leuk model te bekomen. Ik tracht er dan ook naar om jullie met deze how too een handvat te geven om op een leuke wijze tot een mooi resultaat te komen.

Ik zal dan ook stap voor stap jullie meenemen met een figuur van de basiskleuren tot aan het eind resultaat. Let er wel op dat ik hier alleen inga tot het schilderen van de figuren. De voorbereiding zul je vinden in een ander topic. Genaamd voorbereiding figuurschilderen. Daarbij zal ik ook in een ander topic toekomen aan de beginners materialen die je nodig hebt om een figuur te schilderen.

Ik hoop dat jullie op deze manier het leuk zullen vinden om een figuur te schilderen en jullie een beetje inspiratie te geven zodat het figuur een eigen style krijgt met een mooi en goed resultaat.

Met vriendelijke groet.

Rik Verhagen

DIT TOPIC ZAL SPOEDIG AANGEVULD WORDEN MET FOTO'S EN DE DAARBIJ BEHORENDE TEKST. DEZE IS NU OP DIT MOMENT IN ONTWIKKELING. UITERLIJKE DATUM VAN VERSCHIJNEN IS. Eind februari 2008
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wacht vol ongeduld...............
 
Jongens komt echt goed. Het figuur is inmiddels gelijmd en het is een Elf. Een high elf van Warhammer. Het leuke daarvan is dat ik dan het inkten en highlighten heel goed op kan uitleggen. Ben bezig met de gietlijntjes weghalen. Wanneer deze in de grondlak is gezet zal deze dus geshilderd worden. Foto's volgen uiteraard. Maar ik laat de lijm en lak altijd goed uitharden, omdat het over een deels metalen figuur gaat is het twee comp. lijm. Die droogt snel maar hard heel langzaam uit. Dus een paar dagen en je kunt de eerste foto's bewonderen. :D
 
Na lang wachten, zal ik dan toch maar eens de nieuwe pic's neer zetten. Het is mijn nu gelukt om met Windows te werken. Wat een rotzooi, maar goed. Ik ben en blijf een Linux fan. Het heeft weer wat moeite gekost maar het is nu mogelijk. Wel dat zullen jullie al wel begrepen hebben omdat de robotech ook al is geupload.

Zoals ik al eens geschreven had, is het figuur dus nu uitgehard en ga ik een begin maken van het schilderen. Daarvoor zal ik eerst de benodigdheden eens opsommen.
- Kwasten. maat 2/0 en 3/0 het liefst van marterhaar. Deze zijn redelijk slijt vast en kunnen lang mee. Maar je moet deze wel goed verzorgen.

- Omdat de kwast goed gereinigd moet worden kun je twee materialen gebruiken behalve water. Dat zijn acrylkwastenreiniger. Die van de Doe het zelf is goed maar duur. Ook kun je ruitensproeier antivries gebruiken. Dit is erg goed en per liter vaak in de aanbieding. De meeste van ons hebben wel een auto en dus ook in huis. Dit is goed spul en lost de verf deeltjes goed uit de kwast op.

- Een schone doek, stofvrij is een must.

- Een bakje vers en schoon water. Bij langer schilderen deze tussen door gewoon vervangen.

- Goed licht, een witte tl of zo is praktisch maar het liefst een daglicht lamp. (Ikzelf heb deze niet) Ik gebruik een 7 watt PL en heb dit direct boven mijn werk hangen.

- Een goede stoel en werkplek, maar dit spreekt voor zich. (de keuken tafel kan dat al zijn. Dit hoeft helemaal niets profesioneel te zijn als het maar lekker zitten en werken is met voldoende werklicht. Eventueel een bureaulamp erbij met goed licht.

- acrylverf in de kleuren die je zelf wilt

- Inkt in de schaduw kleuren.

- eventueel dryingretarder (dit voor het blenden) Maar daar kom ik nog bij een ander figuur op terug.

- Spuitbus grondverf in een lichte of donkere kleur. De lichte kan gebuikt worden bij bijvoorbeeld elven omdat deze meestal allerlei lichte tinten hebben. Een donkere voor bijvoorbeeld orcen. Deze zijn donker en dan kun je gemakkelijk gebruik maken van de schaduw effecten van bijvoorbeeld zwarte ondergrond. Let hier ook op bij het effect dat het heeft. Wanneer de ondergrond dus donker is schijnt dit ook door in de volgende laag. De kleur is dan dieper van samenstelling. Gebruik je een witte ondergrond dan krijg je meer een helder effect. Ook hier kun je kiezen uit het effect dat je wilt.

Over het goed in elkaar zetten van een figuur wil ik een appart hoofdstuk maken. Hierover ontvang ik graag feedback over of dit gewenst is of niet.

Ik hoop dat dit een indruk geeft wat de middelen zijn om een figuur te beschilderen met acrylverf.
affijn de foto's van het figuur in de grondverf.

1_SANY1193.jpg
De elf die ik gekozen heb is een highelf van het Warhammer spel dat is uitgebracht door Games workshop. Deze Lord is van de vorige editie. Omdat ik het figuur het liefst niet wil aanraken, er zit namenlijk vet (huidvet) op de fingers, heb ik het figuur op een staak gezet. Dit is trouwens vroeger een strafmiddel, maar deze is echt onschuldig en zal na het schilderen bevrijd worden van deze benarde situatie.

1_SANY1194.jpg
Zie hier de elf in zijn heel vervelende situatie. Zo zie je dat de elf dus nu aan het stokje vastgehouden kan worden en dus zo gedraaid kan worden zoals ik dat zelf wil. Hier heb ik dus alle bewegings vrijheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig Rik, en mijn eerste ding al geleerd... de drying retarder! Dat moet ik eens verder uitvlooien!

Carl
 
Met drying retarder kun je de verf langer smeerbaar houden. Dan kun je als het ware mee op het figuur blenden. Dan krijg je denk ik een beetje het zelfde effect als met olieverf. Al moet ik nu zeggen (stiekem even geprobeert op een blaadje) dat olie verf anders reageert dan deze verf. Maar hier kom ik echt nog op terug. Het schild van dit figuur krijgt vlammen en aan de hand van die vlammer kan ik dit gemakkelijk uitleggen.

Vallejo heeft dit gewoon in het rek staan.
 
Rik,
- knap figuurtje (maar ik ben dan ook een Warhammer-fan)
- knappe, zeer eenvoudige uitleg. Breng het vervolg ook maar op deze manier..
- goede tip met het stokje om het figuurtje te fixeren en te hanteren. Ik kende deze al (zie mijn spinnen), maar ik ben ervan overtuigd dat er anderen zijn die dit nog niet wisten.
- die tip over die antivries om acryl uit je borstels te halen, kun je die als tip bij het schilderen plaasten (ik laat de eer aan jou)? Ik kende die zelf nog niet.
 
De tip met antivries staat er in. En dan gaan we gewoon weer op advies verder.

Omdat ik nu een klein stapje verder ben wil ik deze toch gewoon laten zien. Werk in progressie dus. Wel laat ik het figuur steeds na een kleurtje even drogen. Dit om ervoor te zorgen dat het niet door elkaar gaat lopen. Meestal is een 10 minutjes wel genoeg. Let wel op dit geld niet voor inkt. Dan kan dat naar gelang nog wel eens een paar uur duren. Dit in verband met het vervliegen van het gemengde water. Maar hier kom ik straks nog op terug.

1_SANY1195.jpg
Het gezicht is het laagst gelegen gedeelte. Dus dat gaan we het eerte behandelen. Dit voorkomt uitschieters. Zoals je straks gaat zien zal ik het figuur eerst in de basis kleuren opzetten. Dat is handig omdat het kleuren schema dan in beeld komt. Wil je iets veranderen aan het kleuren schema omdat je de combo niet mooi vind is dat nog mogelijk. Schilder daarom ook in dunne laagjes. Anders gaat de detail verloren. En dat zou zonde zijn.
Het gezicht gaat dus straks nog wat meer gestalte krijgen met inkt. Maar zoals geschreven eerst maar de rest van de kleuren in de basis aanbrengen. Dus ook aan de basis heb ik de handschoenen gelijk van een licht kleurtje voorzien. Buff. Dit omdat ik dit als leer wil laten gelijken. Hoe? daar kom ik zeker nog op terug en zal ik dan gelijk even bij schildertechnieken neer gaan zetten.

1_SANY1196.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=492
Gekozen voor een rode kam. Dan dus ook de kledij rood. Ik heb deze in hull red opgezet. Dit is een hele donkere kleur rood. Dit is nu ook bedoeld als schaduw kleur. Hier overheen komt straks een lichtere dry brusch. Een dry brusch is een verf techniek met een bijna droge kwast. Je doopt de kwast dan in een beejte verf en smeert deze als het ware er weer bijna helemaal af met een tissue. Er mag dan bijna geen verf meer van af komen. Wanneer je dan met de kwast plat over het figuur heen gaat zal deze alleen maar aan de oppervlakte de verf afgeven hierdoor ontstaat een diepte met schaduw. De verflagen moeten dan opgebouwd worden met steeds lichtere kleuren. Dit kan zijn doormiddel van een menging met wit of bijvoorbeeld rood met geel. Dan word de kleur steeds een beetje feller. Hiermee kun je natuurlijk gewoon een beetje experimenteren. Er staat een mooie kleuren kaart bij tips en trucs van pantani.

1_SANY1197.jpg
De volgende stap is nu dat het metaal dat het pantser van de elf geschilderd gaat worden. Elfen zijn altijd heel schoon en dus is het harnas dus vlekkeloos schoon en gepolijst. Hier kunnen de elfen zichzelf heel goed vermaken. Daar kunnen ze uren mee zoet zijn. Ze zien er dus ook altijd opperbest uit. Ook heb ik hier de schaduwen al voor een klein deel aangebracht. Dat wil zeggen de delen die echt zwart zijn. Zoals aan de onderkant. Het figuur zit te paart. Dus de onderkant is dan zo donker mogelijk, dit zou je niet mogen zien. Vandaar dat ik deze zwart schilder. Maar ook de schouderplaten. Deze zijn schuin omhoog, daardoor ontstaat er een zwarte schaduw. De handschoenen om de handen te beschermen in een zwaardgevecht zijn net als onze eigen handschoenen. Denk maar aan lashandschoenen, voorzien van een brede ingang die wijd open staat. Hierin is het ook zwart. Het is dus spelen met kleuren en met lichtval. Zo ook kun je dit zien bij de voeten. Hier hangt zijn rok overheen. Maar omdat de rok natuurlijk valt over de knie zit deze niet strak tegen het been aan. Daardoor heb ik deze ook voorzien van een zwarte strook. Wanneer je dit ook rood mee zou schilderen ontstaat er als het ware een te dikke laag. Het is stof en dus dun. Een tip die ik hiervoor kan geven is dat je eens voor de spiegel gaat zitten, eens goed gaat kijken naar de plooien van een handoek die je over de knie heen legt of een jas die je aantrekt en los laat hangen. Waar is de schaduw en hoe ziet dit er uit. Zo heb ik dat ook gedaan.



Volgend update zal veer verder gaan over de basis. Mijn figuur moet bij de rest van mijn elfen passen omdat deze als geheel een leger vormen. Daar zijn enkel nuances aan. Dus dat is bij mij de rode kam en dat soort zaken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan gaan we weer verder. In een Elf zitten vaak veel kleuren. Dus zo gaan we met al deze kleuren verder met de basis. Omdat de basis van een figuur (in de warhammer) zo belangrijk is hamer ik er op door. Dit is de basis zullen we maar zeggen. Dus niet zoals in de meeste armybooks of codexen staat vermeld met mooie fotos's dat je deel voor deel moet afschilderen. Het risico dat je dan loopt is dat je de draad van een kleuren combo kwijt raakt. Of je maakt een foutje en kunt overnieuw beginnen. En dat willen we niet.

Een regel is wel dat wanneer je een basis kleur opzet, je begint met de donkere kleuren en dan naar highlights toe werkt. Dus je werkt met lagen naar de lichte kleuren toe. Ook hiervoor kan ik alleen maar de tip geven om eens voor de spiegel te gaan zitten en dan te kijken naar de kleuren in de blouse of sweater. Dan zie je dat de plooi donkerder is tot zwart in de schaduw tot aan de meest buitenste punt van de plooi die het lichts is. Deze word dan als het ware met de lichtere verf geschilderd. Meer hierover bij de volgende update inkten en highlichten.

De foto's en natuurlijk enige uitleg.

1_SANY1201.jpg

In iedergeval zien we hier een foto met de maat aanduiding. Het is dus wel zo dat je dit soort kleine zaken kunt schilderen. Het vergt alleen een beetje geduld en doorzettingsvermogen. Wanneer je kleine zaken moet schilderen is het handig wanneer je de verf verdunt. Dan kan het beter vloeien over het te schilderen oppervlakte, hoe klein deze ook is. Bijkomend voordeel is dat wanneer je de verf verdunt, is dat het penseel waarmee je schilderd mooi in een puntje blijft zitten. Hierdoor kan je de kleine oppervlaktes het beste schilderen zonder de andere naastgelgen gebieden te raken.

1_SANY1205.jpg

Verder gegaan met de kleuren blauw ( Dark prussian bleu ) en rood ( Hull red ). Deze kleuren behoren nog steeds tot de basis van het kleuren schema. Zoasl ik al schreef is de elf altijd voorzien van veel glitter en is een ijdel wezen. Dit probeer ik dan ook doormiddel van dit soort kleuren schema's naar voren te brengen. Let ook op het goud. Bij de borstplaat heb ik daar waar er een overgang is de rand in goud geschilderd. Deze is als kraag bedoeld. Later zal hier doormiddel van een inkt een diepte aan gegeven worden.

1_SANY1206.jpg

Detail van het zwaart. Het hard is hier eerst goud geschilderd. Niet helemaal maar alleen de randen. Als je goed kijkt is hier een randje langs heen aangebracht. Deze moet dan gezien worden als ring om het hard vast te houden aan het zwaart. Het hard word straks nog verder afgeschilderd. Daar gaan we een appart stukje aan weiden. Het moet een rode smaragd gaan worden. Hier zal diepte in aangebracht gaan worden doormiddel van en kleuren schema en we gaan gebruik maken van het optische bedrog. Dus doormiddel van zwart en een wit streepje.

1_SANY1207.jpg

De hoofdtooi. Deze is dus ook nu nog alleen maar in de basis kleur. De vogel zelf is blauw en zijn vleugels zijn rood. Ook hier zal straks doormiddel van een highlight diepte gegeven worden aan de structuur. Ook zal dan beter zichtbaar gaan worden dat het om veren gaat. Ook hier zal ik straks wat meer aandacht aan geven om het drybruschen wat te verduidelijken. De vogel heeft een gouden rand gekregen. Ook dit is weer pure kitsch omdat het om elfen gaat.

1_SANY1208.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=504
Het zadel waar de elf in zit. Deze zit bij de warhammer figuren altijd vast aan het figuur ipv aan het paard of gewoon los. Dus ook hier de randen goud gemaakt. De elf houdt van glimmertjes. En de binnen kant van het oppervlakte is voorzien van rechte balkjes. Deze worden dan ook afzonderlijk rood blauw geschilderd in de bovenstaande basis kleuren.


Verder is duidelijk te zien dat het pantser, chainmail, malienkolder in Nederland genaamd, in een zilveren kleur is geschilderd. Deze moet dan nu drogen. Deze moet goed droog zijn omdat daarna de inktwasch er over heen moet. Deze gaat de plaatjes van elkaar schijden zodat het uiterlijk gaat ontstaan dat het losse over elkaar heen liggende plaatjes zijn. Hierover straks meer in het vervolg over inkten.

Het figuur is nu helemaal in de basis geschilderd. En ligt netjes te drogen totdat de verf is uitgehard. Dit kan 24 uur duren. (Wannneer de verf droog is wil dat nog niet zeggen dat deze geheel hard is geworden).

Volgende update, een kennismaking met inkt. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duidelijk en informatief, meer moet dat niet zijn...
Je schildert echt wel met vaste hand, doe je dat allemaal
zonder loupe? Ik zou het niet kunnen, maar mijn ogen zijn
spijtig genoeg niet meer zoals ze geweest zijn :(
 
Dit is allemaal met de vaste hand geschilderd. Bij een tl lampje van 7 watt. Is net genoeg voor mij om het te kunnen zien. Maar let op. Ben door de opticien wel gewaarschuwd dat dit niet goed is. Met klachten daar eens mijn ogen laten meten. Dus ze waren te moe om nog te kunnen functioneren. Ik wist niet dat dat kon. Je voelt het niet maar het zicht is niet alles dan. Maar ik heb nu eenmaal niet anders. En ik zit in de huiskamer met mijn werkbankje. Daar kan ik geen licht kanon neer zetten. Dan krijg ik echt ruzie met mijn ega.
 
Ik maak gebruik om mijn figuurtjes te schilderen van een juweliersbril met led.
Je weet wel, zo'n geval met een hoofdband die je kunt op je bovenkamer zetten. Daar zit een led-verlichting in die werkt op 2 batterijtjes en voldoende licht geeft. Daarnaast zit er nog een vergrotglas op (keuze uit 4 verschillende sterktes) die ik kan naar boven of beneden klappen en voor mijn bril (die ik dus normaal draag) kan hangen. Ik bezit namelijk 2 ogen die verschillend zijn in sterkte, dus moet ik een oplossing zoeken waar ik mijn bril kan blijven gebruiken.
Het merk ontsnapt me momenteel, maar meen me te herinneren dat het ding ongeveer een 63 euro heeft gekost.
Misschien is dit voor de meesten een dure investering in hun ogen, maar voor mij is het één van de betere hulpstukken in huis om te gebruiken bij het fijne werk.
 
Ik heb dat ding ook maar dan de oude van mijn schoonvader. Die was goudsmit en heeft zelf een eigen zaak gehad. Van hem veel van dit soort zaken gekregen. Maar het is dan de motoriek die ik niet onder de knie krijg. De beweging is dan kleiner als dat je ziet. Met alle gevolgen van dien. Helaas kan ik er niet aan wennen. Dus blijven we maar gewoon schilderen, alleen niet te lang achter elkaar. Dan komt dat wel goed. Wat ik ook wel eens doe is met een leesbrilletje, die van mijn vrouw. Die is goedkoop van ong. 2 euri en een sterkte van +1,5 dus heel weinig. Dan kan ik wanneer iets echt af moet het toch redelelijk afmaken. Het resultaat is dan nooi zo zuiver als wanneer ik dit zonder hulpmiddelen doe. Hierdoor schilder ik dus nooit met haast meer. Maar gewoon in kleine stukjes. Wel zo fijn. :D
 
Welnu, zoals beloofd, de inkt.

Ik heb de inkt in een klein potje van de apotheek over gedaan waarmee je doormiddel van het pipet de inkt er uit kan halen en ergens op kan leggen. Het is dan voor mij ook gemakkelijk om zo water erbij te mengen. Immers met een pipet kun je goed de eenheden bewaken. Dus de mengverhouding is bij mij nu half om half. Voor het figuur heb ik dan ook niet veel nodig en meng dan 3 druppels inkt met 3 druppels water.

1_SANY1088.jpg
Het flesje zoals je ze voor bijna niks in een apotheek kunt kopen. Ik geloof iets van 15 cent of zo. Dan is het potje nog steriel ook

1_SANY1089.jpg
Met zo'n druppel pipet die daar gelijk in zit is het handig werken.


1_SANY1085.jpg
Ik meng mijn verf en inkt altijd op een glazen plaatje. Die kan je gemakkelijk schoonmaken.Alleen doe ik dat niet zo vaak. Mat acryl dat snel droogt is het handig werken en dus wordt dit plaatje op den duur steeds dikker. En dan tja schoonmaken. De kleuren geven niet meer af eens ze droog zijn. Dit is het voordeel van acryl.


1_SANY1214.jpg
De tooi, deze is dus in de menging van 50% water en 50% inkt zwart in het geheel gedaan, dit noemen we een wasch, deze wasch is wel een hele rijke wasch. Dit is wat betreft het wargames schilderen een vaak gebruikte wasch. Zo ook 20% inkt of 80% inkt. De rest is dat water, spreekt hopelijk voor zich.

Dan gaan we doormiddel van een paar kleine fotootjes proberen te laten zien dat er langs eigenlijk zoveel mogelijk randen die de Elf heeft inkt gaan laten lopen. Hoe, heel sympel. Door de kwast nu goed in de inkt te dopen kun je de opgenomen inkt en water gewoon tegen een randje aanleggen. Wanneer de kwast er over heen getrokken wordt, deze wel scheef houden. Gebruik dan de lengte van de haren om het makkelijker te maken. Dan zul je zien dat het randje de inkt als het ware opzuigt. Dit noemen we dan de capilaire werking. Als het iets ronds zou zijn zul je zien dat de inkt zelf weer gaat sluiten tegen elkaar. En zo een randje om het ronde object geeft.

1_SANY1216.jpg
De malien kolder is bij een elf gemaakt als pantser die soepel moet kunnen bewegen en ziet er dan ook uit als een soort schubben. Nu heeft een lord nog steeds gewone pantser en is dan ook van metaal. De metalen plaatjes willen we dan ook graag laten zien. Zeker dat ze los zijn van elkaar. De onderkant is voorzien van een komplete wasch. Deze kun je als het ware gewoon met een oude kwast op zetten. Een gouden regel is wel dat je er voldoende water bij doet. Anders vloeit de inkt niet. De capilaire werking dus. Bij de armen is de linker kant al voorzien van een wasch en rechterkant nog niet. Dit heb ik nu zo op de foto gezet om het verschil te kunnen laten zien. Dit gaat straks nog bewerkt worden in de volgende update.


1_SANY1217.jpg

1_SANY1218.jpg

1_SANY1220.jpg

Hier bij de handschoen zien we dat we daar ook een begin hebben gemaakt met de schaduw. De zwarte lijntjes zijn met de zelfde inkt gedaan. Alleen is deze rijker van samenstelling. Dus heb ik hiervoor een nieuwe samenstelling van 1 druppel water en twee met inkt gebruikt. Dan is de schaduw lijn net wat strakker te krijgen. De lijk krijg je door de kwast liggend tegen de handschoen in de groef te legge. Voor de vingers het zelfde. Zo krijg je als het ware losse vingers. Dit mag best wel grof zijn. Hier komt straks nog een drybrusch laag overheen. En nog een laag smoke. Dus dat toont het zwart wel lager. Over de smoke kom ik in een ander stadium nog terug.

1_SANY1221.jpg

http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=531Een totaal overzichtje van de inkt werkzaamheden tot nu toe. De pantser delen zijn netjes in een wasch gezet. De symbolen hebben een randje gekregen, enz. Ook zie je dat het begin van de diepte nu al is aangebracht. Straks verder, nu eerst laten drogen. Dit is heel belangrijk, anders mengt de inkt zich in de kleuren die je wilt gaan aanbrengen. Dan is niet leuk en dan kan je echt helemaal overnieuw beginnen. En dat willen we niet.

Voor vragen gewoon stellen. Ik kom de volgende updat met een stukje over het drybruschen. Maar dan vooral het highlichten. We gaan het dan hebben over kleur gebruik en vooral het bekomen van diepte in een model. Let hier wel bij dat het om een specifieke games style gaat. Dus de schaduwen en kleurenschakeringen zijn grof. Maar het is goed te gebruiken voor bijvoorbeeld militaire figuren. Dit pas ik zelfs nog toe op mijn figuren van Alza zero en die is 1 op 72, dus klein.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu de ikt in de eerste laag zit kunnen we gaan drybruschen. Omdat er relief in een figuur zit kunnen we daar handig gebruik van maken. Hoe dat is makkelijk. De kwast dopen we in de verf en kan kunnen we de verf uitsmeren over een plaatje. Dan pakken we een stukje papier en wrijven het kwastje hier in de lengt overheen totdat de kwast nog maar een heel klein beetje afgeeft. Dan kun we de kwast plat over het oppervlakte heen halen. Niet duwen maar strijken. Zodat de kwast een beetje plat over de oppervlakte heen gaat. Dan geeft de kwast alleen maar aan de hogergelegen delen af. Doe dit net zo lang totdat je er zeker van bent dan je het mooi vind. Dit is persoonlijk natuurlijk. Ik zal hier twee highlights aan gaan aanbrengen. Dan ga ik daar een glans in aanbrengen, niet met lak, maar met bijna witte verf. Dan krijgen we diepte in de verf.

De foto's.

1_modelsite_009.jpg
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=587De eerste drybrusch, de blauwe kleur is nu aangebracht. Nu ziet u al de onderdelen, de borst plaat nu naar voren gaat komen. En dat de schaduw door de donkere delen echt optisch er in zit. Dit is wat ik bedoel met het spelen met kleuren.

1_modelsite_010.jpg
Zo doen we dat met alle blauwe onderdelen, de vogel op de helm is in twee kleuren geschilderd. Deze heeft nu ook de eerst drybrusch gekregen. Dus ook nu zien we dat er een oog in zit. Deze zal dan straks rood geschilderd worden.

1_modelsite_011.jpg
Dan is het tijd geworden om het gezicht in de inkt te zetten. Dit gaat lekker donker. De elf heeft een helm op, dus veel schaduw. Dit word in een later stadium wanneer de inkt gedroogd is natuurlijk nog gedrybrusched. Dit volgt nog.

1_modelsite_012.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=590
Dan is het tijd geworden dat de rode delen voorzien worden van de eerste highticht. Dus ook nu weer met een drybrusch. Rechts is de mouw al gedaan en links is de mouw nog in de donkere rode kleur. Nu gaat het ook beter opvallen dat de mouwen onder het pantser uitsteekt.

1_modelsite_015.jpg
Het zwaart heeft hart vormige robijnen. Deze worden bij mij dus voorzien van een diepte. Hier zal ik in een ander onderwerp meer over uitweiden. Met een stukje theorie erbij. De eerste laag om de glans er in te gaan maken zit er nu op. Dan gaan we doormiddel van een lichte kleur voor tweedeerde over het oppervlakte te schilderen. Deze mag nu drogen voor een volgende kleur. De kleur rood gaan we straks mengen met geel. Dan komt er dus weer een derde deel met deze kleur overgeschilderd. Daarna komt de kleur geel als een streepje er onder. Dan met zwart een streepje over het donkere gedeelte. Dan is het effect net alsof de robijn doorschijnend is. Maar zoals gezegd zal ik er doormiddel van een tekening enz. op terug komen.

1_modelsite_016.jpg
Dan komt de smoke kijken. Omdat ik al eens eerder heb geschreven dat ik terug zou komen op het fenomeen smoke, is dit het moment. De smoke is een soort van inkt, maar toch weer niet. Het heeft meer de eigenschap van een donkere beits. Deze heeft dan het voordeel wanneer u een lichte kleur overschilderd met deze smoke er een doorschijnend effect krijgt. In dit geval zal dit de kleur van leder goed nabootsen. De smoke gaat er gewoon in een dikke laag overheen. Goed laten drogen. Daarna eventueel met een verdunding van 50 % er nog een keer er overheen. Dan wordt het egaal. Zoals u ziet, het is heel gemakkelijk om aan te brengen. Nu bij het resultaat is ook goed te zien waarom ik ervoor gekozen heb om de laarzen met zwarte inkt in te kleuren in de vouwen. Zie onderstaand eindresultaat.

2_modelsite_009.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=599
Deze vallen nu dus als schaduw weg. De smoke kleur is donker en komt best dicht bij de kleur van de smoke terecht. Er moet dan alleen langs de stijgbeugels nog een randje inkt. En dan zijn de laarzen klaar.

1_modelsite_017.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=593
Even een tussenstand van mijn schilderspallet. Zoals je ziet heb ik de smoke er op liggen, dat ging maar net goed. Het flesje zat een beetje verstopt. En natuurlijk ongeduldig knijpen. Met als resultaat de fles schiet open en spuit half leeg. wacko Dus wanneer het niet wil, toch maar even doorprikken met een tandenstoker of speld. :D

1_modelsite_018.jpg
En dan de hoofdtooi, deze heeft ook na de inkt natuurlijk een highlicht gekregen, deze foto laat heel goed zien waarom de kwast niet zo nat mag zijn of in iedergeval bijna droog. Alleen de hoger gelegen delen worden zo aangestipt. Verder zien we hier hoe ik de smoke heb kunnen gebruiken. Zoasl ik eerder in dit verhaal beschreef is de smoke lekker dik aangebracht, zo bekomen we een soort van donkere lederen handschoenen. Deze methode gaan we ook toepassen bij de schoenen en straks eventueel bij het zadel van het paard.


Graag feedback over de wijze van uitleg. Ik wil dit graag in een appart bestand gaan uitwerken zodat er een soort van handleiding van gaat ontstaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
feedback????
Dit is gewoonweg de beste en mooiste uitleg die ik ooit gekregen heb. Daar ga ik heel zeker nog iets mee doen.

Bedankt Rik.
 
Hallo Modelengineer,
Gewoon een prachtige uitleg waar iedereen heel veel aan heeft!
Je vraagt om wat feedback dus daar gaan we:

- Op zeker moment heb je het over twee rechtermouwen, de foto is duidelijk genoeg
maar misschien voor alle duidelijkheid even aanpassen :D

- De helmpluimen zijn ongelooflijk goed gelukt en geven het beste voorbeeld
van wat je kan bereiken met inkten en drybrushen!

- Die 'smoke' bestaat blijkbaar in verschillende kleuren, ikzelf gebruik gewoonlijk
de grijze smoke van Tamiya, ik vind dat de meest neutrale kleur, jij gebruikt blijkbaar
meer een bruine smoke, op de foto kun je spijtig genoeg niet zien om welke kleur
het gaat.

- Het detail van de laarzen wordt vermeld, misschien ook een detailfoto?

- Het blijft opvallend hoe er verschillend wordt geschilderd in verschillende schalen.
Om een voorbeeldje te geven, in grotere schalen wordt smoke alleen gebruikt
in sterk verdunde vorm 20% inkt 80% water, maar in deze schaal is jouw aanpaak
veel doeltreffender :)

Nogmaals proficiat met de prachtige uitleg!!!

Groetjes

Carl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan