Hoofdsponsor

figuur schilderen voor beginners met acryl verf [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank je carl. Ik heb mijn antwoord een aantal keren nagelezen voordat ik deze neerzette. Maar helaas is deze van de laarzen mij ontschoten. En dat van de mouw ook. Ik zal dit direct aanpassen. :D
 
Rik,

je gaat dit mooie draadje toch nog vervolledigen hé nu de ogen terug op volle sterkte zijn?
 
Zeker weten. :D Maar moest nog even wennen aan dat er iets op mijn neus zit. Kijk nu in een kader. Maar ik begin zeer spoedig. Dan ga ik ook met het figuur beginnen dat ik gekregen heb van Carl. :D
 
Zoasl beloofd een vervolg op dit draadje. Schilderen gaat nu toch wel gemakkelijker. Alleen nu zie ik toch wel wat puntjes die toch beter gekund hadden als ik het toen beter kon zien. ;)

Maar goed. Ik heb het een en ander geschilderd. Ik hoop dat de foto's voor zich spreken. En dat je goed kunt zien wat ik zo'n beetje gedaan hebt.

1_SANY1151.jpghttp://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=2120

1_SANY1154.jpg


1_SANY1153.jpg

1_SANY1152.jpg

1_sany1155.jpg

Wat ik nu gedaan heb is de hoofdtooi zijn uiteindelijke kleur gegeven. Zoasl ik al eerder de basis had uitgewerkt met rood ben ik nu de verf verder gaan vermengen naar geel. Dit geeft dan het vurige uiterlijk dat de bedoeling was. Er zal nog wel het een en ander bij gewerkt moeten worden. Ook komt er nog een deel inkt in. Dan zullen door de schaduwen van de inkt de veren los gaan staan en worden het losse veren als het ware. Verder doorgegaan naar de highlights op de kleding. Dat is te zien op de laatste foto's. Ook daar weer verder gegaan met de rode verf. Dan een beetje geel erdoorheen gemengd. Na de eerste menging steeds een beetje meer. Tot de verhouding ong 50 % is. Dan is het voor mij voldoende gehighlight. Highelfs zijn een schoon ras. En ik zal dus ook niet verder gaan met vervuilen enzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan gaan we weer verder. Deze keer het zwaard. Het zwaart is al een keer in de basis gezet met gun metal. Nu heeft een high elf altijd een perfecht geslepen en gepolijst zwaart in de handen. Ook deze is van nature schoon en zullen daar geen sporen van gevecht aan zitten. :eek: Hoe doen ze dat toch.

Maar goed. Dus eerst de vouw van het zwaard aangegeven met een zwarte streep. Deze niet te netjes maken. Dat oogt niet. Dan daarna met mytrill zilver er een laag naast zetten om de streep enigzins te versmallen en eventueel aan de zijkanten te verzachten. Dan onstaat er een soort van diepte, dat het zwaart hoeken heeft zullen we maar schrijven. Wanneer dit even heeft mogen drogen zullen we het nog eens na gaan bewerken met zilver. Dan gaan we naar het scherpe deel van het zwaart toe strijken. Dit om een scherpte er in te verkrijgen.

1_sany1158.jpg

1_SANY1159.jpg

1_SANY1160.jpg

1_SANY1161.jpg

volgende update het paard. Het is een ruiter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan weer het paard. :D Het figuur is bijna af. Nog hier en daar wat bijwerken dat niet geheel zuiver was. Dit is te baten aan de oogjes die toch wat minder waren. Ook zal ik nog even doorgaan op het vuur van het zwaart. Dit zal straks aan de hand van de robijnen gebeuren. Ofwel in de juiste termen van Warhammer Gems.

1_SANY1162.jpg

1_SANY1164.jpg

1_SANY1165.jpg

1_SANY1166.jpg

1_SANY1167.jpg


Ook nu weer een stukje uitleg. Eerst de donkere basis kleuren aangebracht. Dus de manen krijgen een heel donkere bruine kleur. Hier zal straks aan de hand van een drybrusch methode nog een twee tal kleuren overheen gaan komen. En dan als finisch een witte droge drybrusch. Dan de malien, deze zijn in de kleur zilver geschilderd. Gewoon als vlak. Dan de banden en het zadel. Deze ook in een bruine kleur. De banden voorzien van een randje goud. Daarna de opalen de kleur gegeven. Ook hier alleen de donkere kleur. Dan bij het rood al een eerst lichte kleur erbij. Hier zal ik straks meer over gaan vertellen. Er komt daar straks nog een bewerking bij. Nu is het tijd om met inkt te gaan knoeien.

Volgende update weer wat meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1_SANY1167.jpg

1_SANY1168.jpg

1_SANY1169.jpg

1_SANY1171.jpg

1_SANY1172.jpg

1_SANY1173.jpg

Ook hier zullen de foto's nog wel voor zich spreken. De hoofdtooi van het paard heeft kleur bekend. Het is in twee delen gezet. Een rode. Deze is opgebouwd uit een donker rood. Dan een bloed rood als drybrusch er over. Dan weer deze rode kleur met geel een paar lagen er over heen als drybrusch. Dat geel is er beetje bij beetje aan toegevoegd. En steeds als de verf nog niet geheel droog is de volgende laag eroverheen. De verf kun je langzamer laten drogen door er een drying retarder doorheen te mengen. Het gemakkelijkste is dan 20 % er doorheen te mengen en dan 20 % water. Dan lijkt dit nog een beetje op de olieverf die wij kennen van bijvoorbeeld Talens of van Goch of Winsor en Newton. Schilderd heel fijn. Ik heb er wel even naar moeten kijken en zeker even moet spelen met de verhoudingen.

Wanneer de tooi dus in de rode kleur gezet is ben ik begonnen aan de blauwe. Die blauwe kleur is ook weer een donkere. Royal blue. Allen ik kreeg een beejte royaal blauw. Pas dus op met knijpen in een tube die al wat langer staat. :mad: Kan heel vervelend worden als het ook nog eens op het figuur komt. Bij mij gelukkig niet. Daarna ook weer gaan highlichten. En de kluer magic bleu naar andrea bleu doorgedrybrusched. Let er alleen wel op dat je de rode verf niet raakt met de lichter blauwe kleuren en met de donkere blauw alleen het begin van het rood. Dan krijg je een mooie overloop. Hier gaat later nog een inkt overheen. :D Dit om net als bij het figuur een scheiding te gaan krijgen van de verendelen. Echter dit zijn niet echt veren maar meer een soort van waaier.

Ook is de teugel met bijbehorende gems geschilderd. Dit is op de zelfde wijze gedaan als dat ik straks de gem alleen even behandel. Dus daar kom ik nog op terug.

De laatste twee foto's. De eerste drybrusch van de manen en van de hoeven met de bijbehorende haren. (Wie weet hoe deze heten mag het zeggen) Deze drybrusch is opgezet met een zandkleur geel. Dan zal straks een laag buf overheen gaan komen en dan als laatste een kleur wit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ik beloofd had om iets verder in te gaan op een gem bij deze.

1_SANY1176.jpg
De kleuren maar even op een papiertje voor jullie, zodat jullie kunnen zien welke dat ik gebruik. Ik ben zelf kleurenblind. Dus ik schilder op naam. Ik neem niet aan dat iedereen deze van binnen en buiten kent.

1_SANY1177.jpg
De eerst laag is in een donker aarde rood geschilderd. Daarna met een eenbeetje bloedrood gemengd en een streep overgelaten van de oorspronkelijke vlakvulling. Nu gaan we de edelsteen als het ware opbouwen met de kleur. De eerste laag is altijd de donkerste, daar blijf dus ong een derde van zichtbaar. De rest gaat over. Zo ook met de volgende laag. En werken we door naar de lichtste kleur toe. Dit kunne verschillende lagen zijn die steeds een beetje lichter zijn maar blijf in de zelfde mengkleuren. Ik werk nu niet met heel veel lagen. Dit is slechts ter illustratie. Maar je kunt er een laag of 5 tot 6 aan geven, niet meer. Dan wordt het er niet mooier op en zul je op een frustratie komen.

1_SANY1182.jpg
Nu komt er geel bij. Ook nu bij de deze menging niet meer dan 5 lagen. Ook hier geld steeds meer geel erbij maar niet teveel. Dit is deels gevoel. Zeker wanneer je met felle kleuren gaat werken en toevoegen.

1_SANY1185.jpg

Uiteindelijk kom je zover dat je nu een kleur geel overhoud zoals deze in het potje zit. Als je het goed doet met verdelen over de edelsteen heen kun je alleen nog maar een streepje kwijt aan de onderkant. Dan heb je daar als het ware de licht inval zitten.

Als het goed is kun je dit met verschillende kleuren doen. Zowel met rood als met blauw of groen. Let er alleen op met welke kleur je dan gaat mengen. Je kunt eventueel boven in nog een klein dus streepje wit aanbrengen. Dit geeft dan de glans aan. Na het spuiten in de matte lak. Deze edelsteen nog even met blanke hoogglans lak bewerken. En je hebt een perfecte edelsteen.

Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk was. Anders zal ik het nog eens schematisch op papier tekenen en dan wat groter uitbeelden. Het is gemakkelijker om het als plaatje te zien dan met deze kleine plaatjes denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan nu voorlopig de laatste plaatjes van het figuurtje. Het geheel staat netjes te drogen om op te gaan naar de volgende ronde. De ondergrond. Daar zal ik in dit topic nog een stukje aan weiden.

Maar nu eerst de ogen. Helaas is dit figuur niet heel erg duidelijk dus ik zal hier wanneer het een ander figuur wat makkeler te doen is op terug komen. Maar toch even een poging gedaan.

1_SANY1186.jpg

1_SANY1187.jpg

1_SANY1189.jpg

1_SANY1190.jpg

Als eerst een schaduw gemaakt. Dit geeft dan de oogbol heel goed weer, dan kun je het gelijk wat makelijker zien waar de ogen zitten. Het werkt als een soort van maskara. Er komt meer accent in.

Dan komt de oogbol er zelf in. Ik doe zelf altijd bij felle ogen een mespuntje blauw er doorheen. Dit geeft het net iets lichter weer.
Wanneer de oogbol goed droog is. Nog een pupil er in. Dat kan het beste met een goede in een spitse punt toe lopende kwast. Omdat het elfen zijn heb ik er geen ronde pupil in zitten. Maar een streeppupil. Deze is dan doormiddel van de kwast er op te leggen in de richting dat je je pupil wilt hebben te maken. Wil je een ronde of stip. Dan is het heel goed te stempelen. Bij een ronde kun je de verf even lekker dun maken. Dan daar met een afesneden satehprikker er op stempelen. Het helpt wel wanneer je de prikker even behandeld hebt met houtlijm en dit eerst goed hebt laten drogen. Dan blijft de verf er beter op zitten en trekt niet in. Wil je een stip, dan met een scherpe satehprikker de van te voren al een beetje ingdroogde verf als een balletje op de oogbol leggen. Omdat de verf erg dik is door het indrogen is dit simpeler dan je denkt. De prikker druk je in de verf en dan zul je zien dat je al gelijk een soort van klein bolletje hebt. Moet het heel erg klein worden. Dan kun je ook een speld gebruiken. De pupil komt nu als het ware op de oogbol te liggen. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor een angstig kijkend figuur of een schrikeffect in het figuur.

Het figuur en het paard is nu als het ware af. Nog even een beetje hier en daar bijwerken. Dan zal ik straks de ondergrond gaan maken. Dat zal ook hier neer gezet gaan worden. Wel even nog een schild maken. Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rik,

jawadde, chapeau jong!

Ik zie dat je ogen met bijhorende bril, weer op volle krachten zijn.

Ik denk dat ik dit topic nog wel enkele keren zal lezen, want dit is héél schoon.
Echt een inspiratie voor mij in de toekomst.
 
Amaai Rik, wat een update! :eek:

Alle respect voor jouw werk hoor. Dat is nu eens pure klasse.

Om zoiets te verwezenlijken, dan mag je zeker geen bevende handjes hebben, niet?

Gelukkig dat ik dit niet hoef te doen, anders mochten ze me met een paar man wegvoeren naar de 'funny farm'.
Zo'n prielewerk, daar werd ik stapelgek van.

Chapeau!!


Droop
 
Rik, een geweldige update waar iedereen wel wat aan heeft.
Van mij ook een dikke chapeau!

Groetjes

Carl
 
weer geweldig zoals gewoonlijk. is wel niet fijn als ik niets kan aanmerken of opmerken als ik er al eens iets van ken :D :P
echt heel mooi Rik
 
Hoi Rik,

Echt heel knap gedaan, en je topic bevatte voor mij de nodige leermomenten. Enkel voor het gebruik van inkt en smoke ben ik nog wat huiverig! Maar zal het zeker eens een keer proberen want zonder dat kom je nergens.

Groet,
Swa
 
Beste Swa, gewoon proberen, ik heb het ook eens gedaan. Uit die ervaring kan ik alleen maar zeggen, dat je daarna niet meer zonder kan. Al is het alleen maar omdat je daar zo gemakkelijk de schaduwen mee kan maken. Dit is doormiddel van achter de basis kleuren aan de inkt er tussen te laten lopen. Neem eens een gemakkelijk probeer figuur. Dan zul je zien dat je na enige minuten oefening deze kunst eigen gaat maken. Dan zie je ook dat er meer mogelijkheden in zitten dan dat ik heb laten zien. :)
 
Swa, ik kan alleen maar beamen wat Rik zegt.
Ik heb het dan ook van hem geleerd hé....

DOEN!
 
Ga het zeker een keer proberen, na deze overtuigende woorden.

Thanks,
Swa
 
Oeps nog vergeten een eind foto te plaatsen. Bij deze. :p

Zoals de meeste wel weten heb ik de base ook gedaan en daarvoor een howto geschreven. Deze is door Exserco al netjes gemaak. En er al bij geschreven. Hierdoor laat ik daar op deze plaats even geen plaatjes van zien. Maar wel de zelfde foto als het resultaat zoals daar te zien is. Dan is dit topic compleet. :D

1_SANY1265.jpg

En daar is de elf dan in vol ornaat tot zo ver. Ik weet nog niet of ik er een schild bij geef. Dus aan jullie een mening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan