Hoofdsponsor

1/87 Goedkoop bomen maken [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Het is terug de tijd van het jaar dat de kerstbomen uitgehaald worden.
Sommige zijn aan vervanging toe, maar niet alle oude nep-kerstbomen zijn verloren!!!
Er is een soort die goed dienst kan doen om er bomen op schaal van te maken.
Verder heb je nog een kaars nodig, spuitlijm (hier sterke haarlak) en strooisel/vlokken voor op de treinbaan (bestaat in verschillende soorten en kleuren).

Hoe ga je te werk?

*1 Knip stukjes van de kerstboom op de gewenste lengte van je (model-)boom
DSC08697.JPG

*2 Doe de groene blaadjes af zover als je de stam wil maken

*3 Houdt de resterende groene blaadjes boven een vlam (oppassen, is zeer brandbaar, maar op een bepaalde hoogte smelten de blaadjes en worden ze smaller (als takjes)
DSC08700.JPG

*4 Houdt de boom weg van de vlam, en de gesmolten delen worden terug vaster. Je kan dit herhalen tot je tevreden bent van het resultaat.
DSC08701.JPG

*5 Om het mooiste resultaat te bereiken kan je op dit moment de boom in het bruin spuiten (in dit vb is dit overgeslagen om vlugger het resultaat te kunnen tonen)

*6 Spuit dan de lijm op de boom en besprenkel met de vlokken, herhaal terug tot eigen tevredenheid
DSC08702.JPG

*7 Dan bekom je dit en kan je naar wens afwerken met airbrush.
DSC08704.JPG

Om de stam te maken kan je volgende methode gebruiken:
*8 Benodigdheden

-Stokje voor de stam
-Green stuff
-scalpelmes
-talkpoeder
DSC08706.JPG

*9 Rol de Green Stuff tot een dun vlies en rol het rond het stokje
DSC08707.JPG
DSC08710.JPG
DSC08711.JPG

*10 Bevestig je boom op de stam
DSC08712.JPG

*11 Maak inkervingen in de groene stam door met je scalpel te duwen, niet snijden!!
DSC08714.JPG

*12 resultaat
DSC08715.JPG
DSC08716.JPG

Op deze manier kan je verschillende bomen maken (hier een populier en een spar :8 ), maar je kan makkelijk andere vormen bekomen door takken aan elkaar te bevestigen (het is ijzerdraad, dus makkelijk te plooien en aan elkaar te draaien).
Veel plezier :)
 
Laatst bewerkt:
Heeeeeey Beyond,

Lekkere how-to zeg ,je brengt me echt op ideeen hoor ,ipv de kerstboom straks op te bergen,zou ik hem beter slopen ,dan heb ik denne-bomen genoeg voor een "Wacht am Rhein" of "Hürtgenwald " dio'ken ;).
Wat je hier toont ligt in iedere modelbouwer z'n bereik en is bovendien goedkoop en realistisch
Man,man ,man wat hou ik toch van dit forum ,zit vol kunstenaars en profs. ;)
 
Niks aan Kerst gedaan en nu toch nog ff een boompje kopen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan