Hoofdsponsor

1/35 Vignette "Die Panzerjäger sind da". [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hoi modelbouwliefhebbers,

Omdat jullie graag een idee hadden van mijn interesses op modelbouwgebied, heb ik eerder op de dag een topic geopend onder de rubriek militaire voertuigen. Nu is het zo dat ook figuren schilderen mij na aan het hart ligt. Vandaar deze thread. Verwacht niet te veel, de weg is nog lang, erg lang...

De figuren zijn twee tankjagers van Dragon, gepresenteerd op een klein rond vignetje, in het struikgewas ergens in Normandië na D-Day. Ze werden volledig in olieverf afgewerkt. De ene gaat een aanslag plegen met een Panzerfaust, de andere staat klaar om desgevallend vuursteun te geven.

Ik hoop dat jullie het iets vinden, en leerzame kritiek is altijd welkom.

Het prille, en vooral budgetvriendelijke begin !
HPIM1693-800.jpg

Zo heb ik het afgewerkt.
HPIM1755-800.jpg

Met wat achtergrond.
HPIM1773-800.jpg

HPIM1774-800.jpg

HPIM1776-800.jpg


Vriendelijke groeten van Guy. Het vignetje is af, maar adviezen worden graag meegenomen naar toekomstige projectjes.
 
Laatst bewerkt:
ApplausApplausApplaus

Tja, ik zit hier even vol verbazing te kijken naar deze dekselse dio. Maar ik heb er geen woorden voor. Zelfs niet eens kritiek. En geloof mij. Ik heb altijd wel iets van de kleinediertjesvrijerij. verdacht

Met andere woorden, deze is echt heeeeeel goed gelukt.
 
WOW, prachtige dio Applaus Applaus Applaus Applaus

Hoe slaag je erin om de plantjes, struiken, bloemen en gras zó realistisch te maken ? Het lijkt net alsof je in een echt bos staat.

Groeten

Pascal
 
Hoe slaag je erin om de plantjes, struiken, bloemen en gras zó realistisch te maken ? Het lijkt net alsof je in een echt bos staat.

Ja, dat is een goede vraag, want ik weet uit de tijd dat ik met de modeltreinen speelde, dat dit een moeilijke opgave is.
Kun je er misschien eens een uitlegje over maken?
 
Ja, dat is een goede vraag, want ik weet uit de tijd dat ik met de modeltreinen speelde, dat dit een moeilijke opgave is.
Kun je er misschien eens een uitlegje over maken?

Dat is geen probleem hoor. Ik heb ooit een hoop zakjes met strooigrassen gekocht, in verschillende kleuren en lengtes. De strooigrassen zijn ook erg populair op de treintafel. Hiernaast heb ik ook takjes kunnen kopen in een grote plasticverpakking, in de decoratie-afdeling van het plaatselijke tuincentrum. Je ziet zo'n wit takje helemaal bovenaan in mijn thread. Perfect om boompjes mee te maken dus. Ook zijn ze behandeld tegen schimmelen, ze zijn maw. bestand tegen de tijd. Verder heb ik van dat sponsige spul liggen, ook in verschillende kleuren en in twee, drie fijnheden. Dit wordt eveneens graag gebruikt door treintafelbouwers om boompjes mee te maken. En ik heb fijn houtschaafsel ter grootte van een gemiddeld een boomblaadje in 1/35. En er is het onvermijdelijke seafoam.

Ik zal beginnen met de grassen.
Benodigdheden :
witte houtlijm, water om te verdunnen, strooigrasjes in verschillende lengtes en tinten, pincet, evt. tandenstoker, theezeefje, verf naar keuze en een airbrush.
Eerst maak ik op mijn grondje een bedding met wat verdunde houtlijm. Hierin strooi ik met een theezeefje wat fijne grasjes (de kortste verkrijgbaar in de speciaalzaak). Dit hoeft geen dik tapijt te zijn, het is natuurlijker als je er later aarde doorheen ziet schemeren. Tevens vormen deze grasjes een perfecte basis na droging van de bedding. Ze vormen een goede houvast voor de langere grassen die nu kunnen worden ingelijmd.
Tussen duim en wijsvinger (nu komt het !) neem ik wat langer strooigras. Een toefje tussen de vingers, alle grasjes in dezelfde richting. De hoeveelheid kan je variëren. Opnieuw ga ik aan de slag met verdunde houtlijm, maar breng deze nu echt plaatselijk aan. Wanneer het gras ingelijmd is, kan ik met een pincet of tandenstoker, het plantje wat speels modelleren, alles in geef-acht is immers niet mooi en komt gazonachtig over. Ik let erop dat er korte, kleine grasplantjes rond de grotere staan, zoals in de natuur het geval is. Helemaal op het einde, plaats ik de langste grassen tussen de voorgaande.
Als ik tevreden ben, passeer ik met de airbrush om de kleuren naar mijn smaak te wijzigen. De basiskleur van het gras zelf (recht uit het zakje) is een goeie startkleur.

De kruiden met de bloemen.
Benodigdheden :
Seafoam, fijn houtschaafsel (en/of sponzige foliagel), spuitlijm, airbrush, verf, olieverf.
Hiervoor neem ik een stukje seafoamtak als basis. Dit spuit ik in een groen. Na droging spray ik er spuitlijm over en bestrooi met heel fijn houtschaafsel, verkrijgbaar in de...treinenzaak. Dit zijn de blaadjes dan. Hiervoor kan je ook wel andere materialen gebruiken, bijvoorbeeld de grotere berkenzaadjes (wel één na één inlijmen natuurlijk !), of de . Het geheel spuit ik met de airbrush als volgt : van onder naar boven met een donker groen, van boven naar onder met een zonnig groen. Zo creër ik diepte in een struikje. Nu de bloemen :ik lijm op de uiteinden van de takjes de sponzige foliage, dat meestal groen is. Ik verkies voor een zomers tafereel meestal lichtgroen. Deze sponsjes stip ik nu over de bovenzijde voorzichtig aan met onverdunde olieverf (in dit geval heb ik gekozen voor wit en citroengeel). De structuur van het fijne materiaal komt heel natuurgetrouw over. Op deze manier kan men prachtige schermbloemigen maken. Het lichtgroen ervan laat ik onaangeroerd in de onderste delen van de bloemen, zodat er opnieuw diepte ontstaat. Als deze klaar zijn, lijm ik ze in een geboord gaatje tussen het gras.

Ik ga ervan uit dat de bovenste delen van een boom, plant...het meeste licht opvangen, dus hier breng ik de helderste tinten aan. Binnenin en onderaan hou ik het eerder donker om meer "body" te bekomen.

De boompjes werden gekleurd, gedrybrushed, bespoten met lijm, aangekleed met seafoam voor de fijnere takjes (op voorhand gekleurd), en bestrooid met uiteenlopende materialen (of met berkenzaadjes het monnikenwerk, één na één, zoals de klimop die tussen mijn boompjes groeit). Tot slot werk ik de kruintjes af met de airbrush.

Ik hoop nu maar dat dit iemand vooruithelpt.
Vriendelijke groeten van Guy.

+ ++ Bijkomende vragen wil ik steeds beantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Jamme en Merlijn worden bedankt voor de opstekers !

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Da's inderdaad op 1/35 Kurt. Maar ondertussen zou ik de hoofdjes zeker vervangen door die van Hornet. Ze zijn dan ook recht uit het doosje gebouwd.
Sorry voor de laattijdige reactie beste ! GUnit.
 
Ik hoop nu maar dat dit iemand vooruithelpt.

Dacht het wel. Denk dat ik ook maar eens diootje ga maken, met die uitleg van @ moet het goed komen.

Mvg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan