Hoofdsponsor

how to voor de beginners.

F

Furioza

Guest
Omdat het hier om beginners betreft wil ik uitleg geven aan diegene die aan het begin staan met hun eerste figuur te gaan beschilderen. Het betreft dus de benodigdheden voor het schilderen van figuren in het algemeen. We gaan hier in op zowel verfsoorten als alle andere materialen die je nodig hebt om tot een mooi figuur te bekomen.

Als eerst natuurlijk een figuur die je gaat uitkiezen in de winkel. Waar kun je op letten wanneer je een figuur koopt. Eigenlijk moet je alleen maar letten op wat je mooi vind. Volg je inspiratie zou ik zo zeggen. Als je dit hebt gedaan moet je nog een aantal materialen hebben om het figuur in elkaar te kunnen zetten. Meestal is het zo dat figuren in onderdelen in de verpakking zitten. Het kan zijn dat de armen en verschillende delen los zijn. Het is de bedoeling dat je dit figuur zoveel mogelijk in elkaar zet als dat mogelijk is. Dus de armen en rompdelen zet je in elkaar en eventuele zaken die het figuur vast heeft zoals gebruiksvoorwerpen of wapens later er op zet. Hierover zal ik later meer over schrijven.

De benodigdheden.

1 scalpel. Dit klinkt eng. Maar wanneer je een scherp mesje met een goed puntje hebt kun je de gietnaadjes wegwerken. Wat je eigenlijk doet is met het mesje de delen wanneer nodig uit het gietraam snijdt. En eventuele gietrandjes wegschrapen. Gietrandjes zijn de scherpe randen die je ziet zitten op de armen, benen, romp, hooft en alles wat maar gegoten als onderdeel op een gietsel heeft gezeten.

2 vijl. Wanneer je het gietrandje weg kunt schrapen kun je een vijltje gebruiken. Het is niet nodig om gelijk dure of een hele set te kopen. Een plat pen of sleutel vijltje die taps toeloopt is eigenlijk voor figuren al voldoende. Hiermee kun je de gietranden van bijvoorbeeld metaal of grotere plastic delen wegvijlen.

3 Schuurpapier. iedereeen heeft dit eigenlijk wel in de hobby box liggen. Kies een fijn schuurpapier uit bv. korrel 100 in je kunt hiermee het figuur glad strijken daar waar nodig is. Dit is eventueel op een houtje te lijmen en te gebruiken als vijltje. Daarbij kun je de gietnaden zoals boven beschreven natuurlijk ook verwijderen.

4 Penselen. Wanneer je kiest voor penselen, is het goed om eens naar de verschillen te kijken. Je ziet niet alleen kwaliteit verschillen maar ook dikte verschillen. Zo heb je 0 maar ook 000 of 0/3 staan op een penseel. De hoeveelheid nullen geeft allen maar de dikte aan van het penseel. Des te meer nullen des te dunner het penseel is. Mijn persoonlijke tip hierin is wel dat je zou moeten kijken naar de kwaliteit van het penseel. Neem bijvoorbeeld een marter haren penseel. Die blijft in een puntje en heeft een lange levensduur. Daarbij is de haar ook voldoende stug om met een puntje te kunnen schilderen.

5 Verf. Er zijn verschillende soorten verf te verkrijgen in de handel. Hierover kun je ook lezen in het topic van de airbrusch. Kijk dit voor de handigheid eens in en doe je voordeel daarvan zou ik zo zeggen.
Er zijn dus enamels, die zijn wat dikker en moeten verdunt worden met speciale verdunningsmiddelen. Voor figuren is dit niet alijd voor de beginner even handig en raad ik dus ook niet aan. Let er wel op dat ik slechts een handreiking doe en niet wil dat je geen keuzes kan maken. Mijn advies is als beginner met acryl verf te starten. bijvoorbeeld die van Vallejo is erg goed en in veel kleuren te verkrijgen maar ook die van games workshop. Dit is water verdunbaar en geeft een zeer goede dekking. Voor het beschilderen van figuren heb je hier dan ook verschillende kleuren van nodig. Heb je dit nog niet. Bespreek dan de kleurbasis met de winkelier. Deze kan jou precies vertellen welke kleuren je nodig hebt als basis. Je zult zien dat je wel een aantal flesjes nodig zal hebben, maar wanneer je meerdere figuren gaat beschilderen zul je ook jou kleuren pallet aanvullen. De verf is echt lang houdbaar. Ikzelf schilder nog met kleuren die ik jaren geleden heb gekocht. En dit werkt nog prima.

6 Inkt. Wanneer je echt iets verder bent dan het allereeste figuurtje en je hebt er lol in kun je gaan kiezen voor inkt. Deze is van bijvoorbeeld games wordshop goed verkrijgbaar en in verschillende kleuren. Ga eens als eerste experimenteren met zwart en met bruin of fleschwasch. Je zult zien dan je dan een grotere diepte krijgt in het figuur. Ook dit is weer water verdunbaar. Het voordeel hiervan is dat dit in de kiertjes van jou figuur trekt en dus voor schaduw zorgt.

7. Een glasplaatje of stukje karton. Dit is handig om kleuren op te mengen. Ook zie ik wel eens dat er een oud schotletje of bord gebruikt wordt. Wanneer je rood met geel mengt krijg je oranje. Maak hier dan ook gebruik van bij de eerst aanschaf van de kleuren. Je zult zien dat de basis kleuren goed gemengd kunnen worden.

8. Pen en papier. Nu zul je denken waar heb ik dit voor nodig? Wel om de simpele manier, dan je je kleurenpalet kunt opschrijven. Het is soms handig om de mengverhouding te noteren voor een volgende keer.

9. Lijm. Omdat je verschillende soorten materiaal heb waarvan figuren zijn gemaakt, zijn er ook verschillende lijmsoorten. Is het van een metaal achtig soort gemaakt, dan noemen wij dit white metall. Dan ziet het figuur er loodachtig uit en weegt ook zwaar. De lijmsoort die je dan moet gebruiken is ofwel twee komponenten lijm ofwel secondenlijm. De secondenlijm is wat ikzelf gebruik, puur omdat dit lekker snel werkt en niet geklemd hoeft te worden. Ook heb je plastic figuren. Deze zitten vaak in een gietmal gegoten en in onderdelen los in een doosje. Hiervoor kun je het beste lijm voor platic gebruiken. Het voordeel hiervan is dat het plastic samensmelt en het figuur dus bijna een geheel gaat vormen. Dit is dan een sterke verbinding.
Ook heb je resin figuren. Het advies is dan ook om deze te lijmen zoals beschreven in de figuren van white melall.

10. afwasmiddel Om de hechting van de verft goed te krijgen zul je het figuur dat je hebt gemaakt moeten ontvetten. Hiervoor kun je het beste een ontvettend middel gebruiken. Maar dit dan gewoon van een sopje. Dompel daar je figuur in en laat dit even weken. Haal dit er dan uit en spoel dit af met gewoon water. Je zult zien dat de verf dan goed zal hechten.

11. Soms is het handig om het figuur in de primer te zetten. Wanneer je aan jou eerste figuur begint zul je hier niet echt aan toe komen. Maar wanneer je wat meer gevorderd word en daar dus wat geld in wilt investeren zul je zien dat je een primer in de kleur wit of zwart kunt gaat gebruiken. Kies hier dan de juiste kleur in uit. Wit gebruik je voor figuren die je licht gaat beschilderen. En zwart voor figuren die je in donkerder kleuren gaat beschilderen. Dan denk ik aan de kleuren donker rood, blauw enz. Het voordeel is dat je kleur dan meer naar het donkere houd dan wanneer je een lichte ondergrond hebt. Het is een kwestie van experimenteren.



Ik hoop dat ik nu met mijn verhaal genoeg informatie heb gegeven om zo een goede start te maken met het schilderen van figuren. En natuurlijk wens ik iedereen die een figuur wil gaan schilderen heel veel plezier in het schilderen van het figuur.

Met vriendelijke groet,
Rik Verhagen

Let op dit topic is onder constructie en zal uiterlijk eind februari 2008 klaar zijn.
 
Rik,

Dt is gewoonweg een prachtig stukje proza EN een prachtige leidraad voor de beginnende figuurschilder.
Ik maak er in elk geval reeds een sticky van, die je zelf nog naar wens kunt aanpassen.
Misschien dat ik in de toekomst nog ergens iets uitdokter om alle howto's op een andere manier te catalogeren.
 
Rik,

Misschien dat ik in de toekomst nog ergens iets uitdokter om alle howto's op een andere manier te catalogeren.
Dat zou heel handig zijn. Ook is het handig wanneer je dit dan indeelt in per onderwerp. :D
 
Rik,

is deze nu kompleet of moet er nog een uitbreiding bij?
 
Ben half opweg met foto's erbij te plaatsen. Maar ik heb het ineens even druk gehad met wat zaken. Ik ben nu aan een inhaal slag begonnen. Zo ook met de high elf. Daar word ook nog een andere versie van geschreven. Dan kan die ook in de pdf.
 
Rik,
ik kan het me niet meer herinneren of deze nu af is of niet. M.a.w. of je mij iets hebt gestuurd hierover of niet.
 
Daar schrijf je wat. :wacko:

Is mij helemaal ontschoten. Zal er straks echt werk van maken. :laugh:
 
Ik wil .hier nog wel een dingetje toevoegen.

Als je een figuur koop kijk dan of deze goed is gegoten qua detail, dus scherpe lijnen rond de ogen, of de oren goed zijn (geen klompen resin of plastic) de neus goed is met name de neusvleugels, .oftewel een goede karakter kop moet het figuur wel hebben.

Heb het figuur dit niet laat het dan liggen want anders heb je weinig plezier aan je figuur.

Ron
 
De tip van Ron is zeer belangrijk, van een bedenkelijke sculpting kan je NOOIT iets geweldigs maken, hoe goed geschilderd ook.

GUnit.
 
Ik weet niet zeker of het wel de bedoeling is om hier een discussie van te maken, maar de mod. zal ons wel op de vingers tikken indien dit niet kan.:(

Het is inderdaad moeilijk, zoniet onmogelijk, om van een slecht gesculpteerde figuur een meesterstuk te maken, maar het hangt ook wat af van wat je met de figuur wil gaan doen.

Als het de bedoeling is om er een showmodel van te maken, zoek dan een fijn gedetailleerde figuur.
Is het de bedoeling om er wargames mee te spelen, dan nog kan je van elk model een kunstwerk maken (wat natuurlijk VEEL tijd gaat kosten), maar dan is de afwerking toch niet zozeer van het allerhoogste belang.

Je kan perfect gamen met middelmatige figuren, en als je iets speciaal zoekt moet je soms compromissen maken en dan kan zelfs het slechtste figuurtje belangrijk zijn voor jouw leger.

My 2 cents
 
Het is niet echt de bedoeling dat er een discussie geplaatst gaat worden, maar dit soort info is wel belangrijk, dit omdat dit, dit stuk echt wel tengoede komt. En idd, ik schoon dit wel op. En neem de geboden info mee in het onderdeel dat geschreven word. Dus Het is niet alleen mijn stuk, ik verzorg dit alleen maar. En het is dan ook de bedoeling dat hiernaar verwezen kan worden. Voor een absoluut beginner.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan