Hoofdsponsor

1/35 Stuart M3A1 Light Tank. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Beste bouwers, ik ben blij dat ik hier met jullie mijn werk mag delen, ik hoop in dat verband dat jullie mijn skills verder helpen ontwikkelen. Ik sta ook steeds ter beschikking voor eenieder die vragen heeft over mijn baksels.

Nu over naar de kit waaraan ik enkele maanden geleden ben begonnen.
In de doos zitten mooi verzorgde onderdelen. Natuurlijk is het geen Tristar of Dragon, maar ik was al bij al toch aangenaam verrast. Wel doe je er goed aan om een PE setje aan te schaffen, er kan namelijk één en ander verbeterd worden, zeker voor wat de historische juistheid aangaat. En dan nog...
aca0001398_gr-1.jpg

Deze foto werd mijn inspiratie, de 16 van het Amerikaanse leger in Tunesia (decals waren aanwezig in de kit, goede kwaliteit overigens, maar heb wel zaken vervangen door schilderwerk, met name de banden op de turret).
StuartKOKass1-800.jpg

Het interieur heb ik niet verder gedetailleerd dan wat ik aan mogelijkheden had via de kit. De luiken wou ik open zetten, maar dan nog zie je niet echt veel van het binnenwerk. Rechts heb ik een pin up opgehangen, voor het moreel.
HPIM2478-800.jpg

De turret basket heb ik ook rudimentair gehouden, maar als je wil kan je dit veel verder uitwerken.
HPIM3324-800.jpg

Het bouwen van de kit en wat Eduard photo etch, alsook een doek, gemaakt uit Milliput Standard.
HPIM3003-800.jpg

Begin van de washbehandelingen, stofsimulatie met olieverf.
HPIM3221-800.jpg

Na een vuile wash, vele stofwashes en pigmenten ziet het er thans ongeveer zo uit.
HPIM3944-800.jpg

Close up van een bogie.
HPIM3807-800.jpg

Bovenaanzicht.
HPIM3693-800.jpg

Ik verontschuldig mij voor de rommelige post die ik plaats, in de toekomst probeer ik hier veel zorg
aan te besteden. Ik zal tijdig proberen te updaten. Als jullie vragen, opmerkingen, tips, kritiek hebben, vertel het me, ik ben hier om te leren. En ik probeer dadelijk goede foto's te nemen van de huidige stand van zaken.

Vriendelijke groeten van Guy.
 
Laatst bewerkt:
knap werk! heel knap werk zelfs! Met wat voor verf maak je je washes? Is dit met olieverf gedaan of gewoon met acryl?
grtz

merlijn
 
Scotty : bedankt voor het compliment, al zal het altijd beter kunnen.

Merlijn : ook jij bedankt ! Washes zijn olieverfverdunningen.

Eerst heb ik een vuile wash gezet, om de eerste veroudering te bekomen.
Samenstelling is white spirit en gebrande omber, verhouding 95/5, voor een goede vloeibaarheid. Tamelijk overall opgezet, maar wel gecontroleerd.

Daarna een pinwash, misschien niet echt nodig in dit geval, maar toch...
Samenstelling is white spirit en gebrande omber, tikje zwart, verhouding white spirit/verf 80/20, voor accentueren details zoals bouten, lijnen etc).

Na droging gevolgd door stofwashes in uiteenlopende kleurencombinaties, met de bedoeling eentonigheid uit te sluiten.
Samenstelling bestaat uit white spirit en gele oker, gebrande omber, wit. Eerst goed vloeiende washes, gevolgd door steviger mengsels, om stofophoping te simuleren.

Als laatste heb ik vijf pigmentpotjes gecombineerd in een poging er een woestijnlook aan te geven.
Deze zijn beach sand als basistint, light dust, Europe dust, dry mud en dark mud.
Deze heb ik tevens zowel droog als nat gebruikt.
Het voornaamste vind ik persoonlijk variatie. Eentonigheid is een absolute dooddoener.

Ik hoop dat ik hiermee duidelijkheid verschaf.

Zo staan de zaken er nu voor.

HPIM3971-800.jpg

HPIM3955-800.jpg

HPIM3959-800-1.jpg

HPIM3975-800.jpg

Er moet nog steeds heel wat gebeuren.
.30 op de turret afwerken, een sleepkabel toevoegen, en wellicht nog kleine correcties uitvoeren aan het geheel. Ook denk ik aan extra spulletjes (brandstofkitje, misschien een tas oid...).

Ik ga een figuurtje toevoegen, en een stukje woestijn proberen te fabriceren.

Vriendelijke groeten van Guy.
 
Laatst bewerkt:
Zo dat ziet er toch wel heel goed uit. Mijn complimenten.

Toch een klein puntje. Even naar de foto gekeken te hebben. Wat mij opvalt is dat er bij de loopwielen vet zit. Zwart vet. Al is het een zwartwit foto ik zie toch duidelijk dat er smeer enzo zit. Dat zou je nog wat meer kunnen benadrukken. Verder alleen lof voor dit prachtige tankje.

Rik die helemaal geen verstand heeft van tankjes.
 
Bedankt voor de tip Rik ! Ik ga het zeker nog eens herbekijken aan de bogies. Het zal alleszins meer "tekening" brengen als ik wat smeer toevoeg. De foto heb ik wel niet echt letterlijk genomen, want zo heb ik ondermeer de boordwapens in de upper hull weggelaten. De poorten heb ik afgesloten met ijzeren blokken. Je zag deze M3A1 echt in de meest uiteenlopende verschijningsvormen. Dat maakte het leuk. Had ik toch wat speling.

Vriendelijke groeten van Guy.
 
Als je dit pantservoertuig voor een gepaste achtergrond zou gaan zetten en daar dan met een laag camerastandpunt een zwart-wit foto zou van maken, dan kan je gaan denken dat dit een 1:1 tank is.

Ik vind het heel knap van je hoe je de verwering hebt aangepakt.


Mijn complimenten. Applaus



Droop
 
Hey Guy,

Heel knap werk Applaus Applaus Applaus Applaus
Er is veel werk aan de verwering besteed, en dat maakt het model echt wel prachtig.
Zoals die foto van de turret basket, net een echte cute

Groeten

Pascal
 
Hoi Guy,

Het ziet er echt goed uit Applaus

maar kan het zijn dat ik hem al eens eerder ergens tegen kwam??
 
Droop en Pascal worden bij deze bedankt voor de morele steun.

Churchill, dat klopt helemaal, de thread loopt bij Kitmaker Benelux (Armorama). Nu ik dit forum ontdekt heb en aangenaam verrast was, heb ik 'm hier ook lopen.

GUnit.
 
Leuk voor je hier ook tegen te komen Guy.

Ik ben benieuwd naar je volgende topic ;P
 
Bedankt, dat hoor ik graag. Aan een volgend topic ben ik nog niet toe Churchill, eerst moet ik dit tot een goed einde zien te brengen. Als dit draadje klaar is, open ik er wel eentje over het figuurtje dat ik erbij ga zetten. En dan nog het weliswaar kleine diorama...

In elk geval, ik heb wat kleur en textuur toegevoegd dmv. wat accessoires, kistjes, helm, jerry can (rood = olie).

Pics :
3-800-1.jpg

Wat korterbij gefotografeerd.
6-800-1.jpg

De buitgemaakte Deutsche Afrika Korps (DAK) met verweerde en tevens geschilderde Luftwaffe decal.
5-800-1.jpg

HPIM4066-800.jpg

Mijn .30 is zo goed als klaar, later ook hiervan hopelijk een bekwame foto (euh, bekwaam resultaat).

Groetjes van Guy.
 
Ai, zelfs van zo dicht bij is het nog perfect. En dat terwijl de macro altijd alles qua foutjes enzo prijs geeft, zelfs die je met het blote ook niet ziet. Applaus

Als je daar een dio van maakt. Zal dit zeker prachtig gaan worden.

Kan niet anders dan mijn comlimenten geven, dus bij deze. Mijn complimenten.
 
en we hebben een nieuw super-begaafd-ontwikkeld-bouwend-schilderend lid bij in onze rangen.....


Proficiat met je model!!
 
Laatst bewerkt:
hoi Guy,

het ziet er goed uit leuk zo een beetje kleur maar het rood zou ik toch een beetje blenden als ik jou was, het komt als het in het echt ook zo is als op de laatste foto nog al fel over.
 
Bedankt mannen, ik doe m'n best en heb er de grootste lol van, maar de weg is nog lang.
Over de laatste foto beste Churchill, da's geen goeie referentie eigenlijk. De voorgaande geven een beter beeld van de realiteit.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Bedankt mannen, ik doe m'n best en heb er de grootste lol van, maar de weg is nog lang.
Over de laatste foto beste Churchill, da's geen goeie referentie eigenlijk. De voorgaande geven een beter beeld van de realiteit.

Vriendelijke groeten van GUnit.

dan heb ik natuurlijk niks gezegt want op de anderen foto's ziet het er heel goed uit.
 
Stuart M3A1 Light Tank klaar.

Hallo vrienden,

Het is achter de rug, ik heb ervan genoten !

Deze kit van Academy was er eentje waar veel aan kon worden verbeterd qua historische acuratesse. De Eduard PE kit heeft dat voor een deel ingelost. Maar dan nog blijven er zaken te checken via duidelijke referentiefoto's. En die vind je niet zomaar, vandaar de bekentenis dat ik wellicht (soms bewust) steken heb laten vallen. Zo had ik geen goed zicht op de vuldoppen van de externe brandstoftanks, en omdat ik niet wilde blunderen, heb ik ze weggelaten. Toch zou ik ze durven toevoegen middels goede documentatie, we zien wel. Ook de rubberen draagbanden rond deze tanks heb ik wegens te onduidelijke foto's "ontzien".

Niettemin hoop ik dat ik een overtuigend tankje weggezet heb.

Ik heb enkele eindfoto's gemaakt, en ik zou zeggen : brandt maar los !

7-800-1.jpg
6-800-2.jpg
5-800-2.jpg
4-800-2.jpg
3-800-2.jpg
2-800-1.jpg
1-800-1.jpg

Alle comments blijven van harte welkom, we zijn hier om te leren.

Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Zo hee, die is mooi geworden. Applaus

Maar je vroeg om kritiek,

Wat is zie is een hevig verweerde tank. En dat is bijzonder goed gelukt. Alleen meestal zijn tanks die toch wel iets hebben meegemaakt beschadigd. Dus verf eraf, daardoor roest, deuken, gaten enz.

Verder vind ik de poetsdoek een heel leuk detail. Maar ook die steekt net iets te veel af. Die trekt de aandacht heel erg naar zich toe en halen de blik van de rest van de tank weg.

Nogmaals het is opbouwend bedoeld. Als ik jou na moest doen sla ik een flater hoor. Dat doe ik jou echt niet na. Het is puur wat ik voor ogen heb als kritiekpunt.

ApplausApplausApplaus
 
Hey modelengeneer, jouw kritiek is zeer opbouwend en vooral voor wat betreft dat witte doek, heb je 100 % gelijk. Geloof het of niet, ik zat net naar de foto's te kijken met één hand voor dat witte doek, en die is nog te prominent aanwezig. Hier ga ik dus zeker nog naar kijken.

Over de deuken, verfschade, gaten, roest...daarmee overdrijf ik eerlijk gezegd niet graag. Zo'n zaken worden -denk ik- al snel overdone. Deze komt op een woestijnsetting, dus roest vond je niet vaak op zo'n tank.

Hier is een progress foto van het chippen van de turret, beetje kortbij genomen.

HPIM3172-800.jpg

Zeer goeie tussenkomst, bedankt daarvoor Modelengeneer ! Vriendelijke groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan