Hoofdsponsor

1/16 Ferrari F40 (Italeri) [wip]

Toch een soort apart die autobouwers !
 
Debart, ik heb goede resultaten met Mr. Surfacer van Gunze, is verkrijgbaar in verschillende gradaties, 500,1000 en 1200 als ik
me niet vergis (ik gebruik steeds de 1000 of de 1200 in de airbrush).
De 500 de grofste gebruik ik, wanneer ik oppervlakten of naden heb geplamuurd en daarna heb geslist als laatste controle, deze wordt
met een plat penseel aangebracht in enkele laagje kruiselinks over elkaar, daarna na het drogen even opslissen (steeds met water)
en je ziet direct de fouten plus dat de groffe primer nog kleine oneffenheden opvult.
Ik verdun de primer met cellulose thinner, in dunne laagjes aangebracht schaadt deze de plastiek niet.
Daarna de perfecte drager voor Zero paints kleuren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt ?
 
Wat me wel verbaasd Bart is dat je eerst (bij de Karmann) alles in de primer spuit direct met de onderdelen nog
aan het gietframe en zonder de stukken eerst af te bramen en de gietnaden te verwijderen en zonder alles op te bouwen.
Ik bouw eerst alles op, zodat je naden ed. kan wegwerken door te plamuren en te schuren.
Het is de bedoeling van de primer ook alles in een egale kleur te zetten en te contrleren op fouten ed. alsook om een goede basis te
hebben om de eindkleur aan te brengen.
Nu ja ieder werkt op zijn manier, en sorry voor het even off-topic te gaan.
 
Hoi airb,

Je hebt wel gelijk, dat kan ik nog doen, ik heb de beschrijving door genomen en het deel van de body dat voor onder aan moet kan er op hoeft niet apart er op gezet te worden, de delen in het gietraam haal ik er uit wat bij de body hoort en vijl het bij en zet hem op nieuw in de primer, bedankt voor de tip en hulp.
 
Een vraagje; ik wil een ferrari f40 kopen voor de body en onderdelen, nu is de vraag hoe kan ik de onderdelen los krijgen die gelijmd zijn?
 
Hallo Bart,

Heel voorzichtig los breken/snijden. Het probleem met plastic lijm is dat de gelijmde delen smelten. Alleen slordig gelijmde onderdelen kunnen nog wel eens losser zitten. Uiteindelijk is alles los te krijgen maar soms moet je daarna stevig naar de plamuur grijpen. Had je een paar onderdelen te weinig?
 
Ik kan een bouwdoos kopen maar is een gedeelte in elkaar gelijmd is niet erg maar de body is helemaal goed en mijn body heb ik verprutst ton.
 
Bart, modelbouwers verprutsen nooit iets......ze maken een verkeerde beslissing :laugh: Succes met de herkansing!
 
Bedankt ton, eerst mijn karmann af maken.
 
Hey Bart,

Een vraagje; ik wil een ferrari f40 kopen voor de body en onderdelen, nu is de vraag hoe kan ik de onderdelen los krijgen die gelijmd zijn?

Ben ook eens de mist in gegaan tijdens een bouw van een model heb toen de stukken in de diepvries gestoken
en de dag nadien in kokend water gestoken.
Bij mij zijn de stukken op de lijmnaad toen losgekomen.

Grtn

Dikkie dik
 
Hoi Dikkie dik,

Bedankt voor de hele goede tip, ben er zeer blij mee.;)
 
en de dag nadien in kokend water gestoken.

Dikkie Dik, krijg je dan geen vervorming? Of is het "ijskoud" erin en "gloeiend heet" er direct eruit?...een soort schrikeffect dus ...zoals bij de eieren :D
 
Ton,

Het is er ijskoud in en daarna direct uitnemen de lijmnaden krijgen dan een schrikeffect.
Het model wel met een tang of iets dergelijk vasthouden zodat je je handen niet verbrand.

Grtn

Dikkie dik
 
Als de doos binnen is probeer ik het uit, ik zal het laten weten.
 
Ton,

Het is er ijskoud in en daarna direct uitnemen de lijmnaden krijgen dan een schrikeffect.
Het model wel met een tang of iets dergelijk vasthouden zodat je je handen niet verbrand.

Grtn

Dikkie dik

bedankt voor de toelichting...en de tip!
 
Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat enkel in de vriezer ook genoeg is.
Een nachtje in de diepvries en dan voorzichtig loswrikken.
De lijmnaad zou ook begeven van de koude.
Ik spreek niet uit ervaring, heb het ergens gelezen.
 
Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat enkel in de vriezer ook genoeg is.
Een nachtje in de diepvries en dan voorzichtig loswrikken.
De lijmnaad zou ook begeven van de koude.
Ik spreek niet uit ervaring, heb het ergens gelezen.

Dit heb ik eens gedaan.
En dit is afhankelijk van hoe stevig het verlijmd is.
Als het echt goed verlijmt is maak je nog brokken als je enkel de vriezer gebruikt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan