Hoofdsponsor

1/48 Autoblinda AB 41 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeiperJ

Penningmeester
Administrator
Lid geworden
1 nov 2011
Berichten
3.842
Omdat bij de "MAUS" de uper-hull niet zo goed past op de lower-hull,brrr slechte vorm,zijn we nogthans niet gewoon van Dragon,heb ik besloten dit project even in de diepvriezer te stoppen tot nader order ;)

De Autoblinda AB 41:

De Autoblinda AB41 was een Italiaanse pantserwagen welke werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was bewapend met een 20mm-Breda kanon en machinegeweren. Bij de overgave van Italië waren er ongeveer 400 exemplaren van gebouwd. Het Duitse leger heeft het voertuig nadien ook gebruikt.
De productie van de AB41 startte in 1941. Het pantser was, net als bij de AB40, bevestigd met klinknagels. Het was maximaal 17 mm dik en aan de zijkanten 9 mm. De nieuwe en grotere gevechtstoren werd ook toegepast op de Fiat L6/40 tank. De hoofdbewapening was een 20mm-kanon, welke tegen land- en luchtdoelen ingezet kon worden. Een 8mm-machinegeweer was naast het kanon geplaatst; het naar achteren gerichte machinegeweer bleef onderdeel van de uitrusting. De toren was echter te klein voor twee personen waardoor niet alle wapens even effectief ingezet konden worden. Er konden 456 20mm granaten en 1.992 8mm patronen worden meegenomen. Alle vier de wielen van het voertuig konden gestuurd worden; dit maakte het wendbaar, maar was een gevaar bij hoge snelheden. De zescilinder watergekoelde benzinemotor was achterin geplaatst en was aangesloten op een versnellingsbak met zes versnellingen vooruit en vier achteruit. Het voertuig kon in beide richtingen ongeveer even hard rijden. In totaal zijn er ongeveer 550 exemplaren van gemaakt.

Twee reservewielen waren aan beide zijden van het voertuig gemonteerd. Deze konden vrij ronddraaien en hielpen het voertuig obstakels te nemen. Er waren ook stalen wielen voor het gebruik op spoorrails, deze versie kreeg de naam AB41 Ferroviaria.


De bouwdoos is van Italeri schaal 1/48 zonder PE-setjes

main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php
 
Filip, benieuwd wat je hiervan gaat maken, hoe is de pasvorm van deze 1/48 Italeri ?
 
Guy,ik moet bekennen dat ik voor de eerste keer een voertuig maak 1/48,en mag gezegd worden dat dit reuze meevalt hoor bij Italeri.
Een klein beetje bijwerken met putty,maar is echt te verwaarlozen,ben een tevreden bouwer :)
Ik vind het een schattig modelletje van de Italianen,vandaar ik het niet kon laten liggen,t'is eens iets anders dan Duits of Amerikaans materiaal.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het een effen dessert-kleurtje krijgen,en Italiaanse uitvoering.
 
OK Filip, het ziet er dan ook fijn uit, ik dacht eerst dat het een 1/35 was.
 
Veel plezier met deze.
 
Succes met dit mooie model Filip.
Wat is het voordeel van een metalen chassis boven één van plastic?
 
@Wim, Camaro en Debart, thanks voor de intresse :)

Eigenlijk geen idee Wim,is in ieder geval veel steviger dan een plastieken,is trouwens ook de éérste keer kan ik een bouwdoos koop waar een metalen chasis bij zit,vandaar dat het een uniek bouwdoosje is.Zijn er nog fabrikanten die een metalen chasis op de markt brengen,op deze schaal,laat het gerust weten mensen,ben er benieuwd naar ;)
 
Ziet er al goed uit, komt ie op een diotje?

Grtz Bart.
 
Zijn er nog fabrikanten die een metalen chasis op de markt brengen,op deze schaal,laat het gerust weten mensen,ben er benieuwd naar ;)

Yep , de Protze van Tamiya op 1/48 die ik gemaakt heb heeft ook een die-cast chassis
 
knap modelletje, ik volg mee :D succes!
 
Hier is nog een volger.
Is inderdaad eens iets anders dan steeds Duits of Amerikaans.
 
Heb deze ook nog in de kast liggen, ik ga mee volgen veel succes!
 
Hier is nog een update,waarschijnlijk de laatste,is zo goed als klaar......jammerlijk genoeg geen foto's vn de laatste bouwwerken + in grondverf zetten ,zoonlief was met het fototoestel op zwier en wiste die bewuste foto's :( kan gebeuren hé ziehier de laatste foto's.
Moest er nog iets worden aangepast ,laat het graag weten :)

main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


main.php
 
Dat ziet er al goed uit, de wielen vind ik heel goed geslaagd. Met welke kleuren heb je verweerd?
Persoonlijk zou ik hier en daar nog een pinwash van Raw umber gebruiken ( rond luiken bv) om nog iets meer diepte te verkrijgen.
Maar denk dat het nog niet klaar is hé?

Grtz Bart.
 
Hey Bart,

Klopt hier en daar moet er nog een kleinigheid gebeuren,wel bedankt voor de tip(pinwash van Raw umber gebruiken ( rond luiken bv)) ,zal ik morgen eens aanpakken.
Die wielen kregen een wash van sterk verdunde Burnt Sienna (Winsor&Newton).
De stoflagen werden aangebracht met Dark Yellow Ocre en Dark Red Ocre van Vallejo pigments,beschermd door een pigmentfixer van AK Interactive
 
Wat een tempo heb je er in zitten, maar het ziet er toch weer heel mooi uit Filip.
Het is en blijft toch een zeer apart model, ik mag dat wel.
 
Je gaat echt vlug, ziet er netjes uit.
 
Inderdaad een snelle en mooie bouw. Leuk voertuig.
Komt hij op een DIO?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan