Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/20 Honda F1 RA 272 [DONE]
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 16

Discussie: Honda F1 RA 272 [DONE]

  1. #1
    modeleeklo
    Gast

    Standaard Honda F1 RA 272 [DONE]

    Al een hele tijd lid van dit forum maar eigenlijk nog nooit iets op geplaatst.
    Daar gaan we dus verandering inbrengen - eerst enkele fotokes het bouwverslag komt binnenkort.
    Momenteel ben ik aan het eindstadium bezig dus binnenkort meer ... of kom eens kijken op de beurs van onze Zelzaatse modelbouwvrienden 10/8/2008 op de clubstand van Modelbouw Eeklo (zoek naar de autoband ...).




    Bovenstaand een afbeelding van de originele bouwdoos van Tamiya -
    Voor de liefhebbers, het gaat over de 20043 Honda RA 272 op schaal 1/20e



    Bovenstaand de motor, inderdaad niet veel groter dan een 1 euro-geldstukje.
    Het was mijn bedoeling om met eenvoudige hulpmiddelen zoveel mogelijk te detailleren oftewel proberen te bewijzen dat je echt geen (dure) update- of detailleringsets nodig hebt om tot een mooi resultaat te komen. Veranderingen die gebeurt zijn: zelfgemaakte cilinderkoppen (ijzer), bekabeling en slangetjes aangebracht, uitlaten (boven en onder) gedeeltelijk vervangen door koperen buisjes en daarna zwart gespoten, ander kleurschema gebruikt. In een later stadium zelfgemaakte veringen gemaakt en remleidingen aangebracht.



    Zicht op het voorgedeelte met remleidingen en ander bekabeling.



    Totaalzicht (begin augustus 200 met het motorblok, ijzeren staafjes voor verbinding met de monocoque en de zelfgemaakte veringen.

    Bouwverslag volgt in de loop van augustus 2008 ...
    Laatst gewijzigd door Camaro69; 15-10-14 om 20:13

  2. #2

    Standaard

    Alvast een hartelijk welkom hier. Blij dat je ook iets post. En wat voor iets.

    Kun je de foto's misschien de volgende keer ook in het album plaatsen en dan tussen img tags plaatsen. Dan komen ze beter in beeld. Nu zijn ze als miniatuur te zien.

    Hoe groot is het geheel eigenlijk. Ik zag je een euro munt stukje erbij geplaatst hebben. Ik had hem veel groter verwacht. Maar volgens mij is het toch heel erg klein.

    Bij deze al mijn complimenten. Ziet er bijzonder goed uit.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Ha, Modeleeklo, long time no see.....
    Maar toch een warm "welcome back".

    Dat ziet er inderdaad een ferm stukje techniek uit, die motor. Laat de updates maar komen.

  4. #4

    Standaard

    hallo modeleeklo, welkom hier.
    Ik denk al verschillende werken van u te hebben gezien op julie beurs en andere beurzen.
    Deze zal wel weer prachtig worden. Want jij maakt veel formule 1 wagens waarschijnlijk.

    groeten kadettje_opc

  5. #5
    modeleeklo
    Gast

    Standaard Honda RA 272 afgewerkt

    Zo, vanavond alles mooi afgewerkt (7-08-0 - decals geplaatst en snel enkele foto's genomen.
    Weer ééntje bij voor de verzameling !!!

    Om te reageren op de reacties :
    modelengineer: foto's zijn nu eerst in het album geplaatst alhoewel ik vrees dat er enkele dubbels inzitten, nog eens bekijken. Model is inderdaad één van de kleinste van Tamiya's F1-reeks namelijk van uitlaat tot neus slechts 20 cm.
    ExSerCo: hier gevraagde (foto) update
    Scotty: Inderdaad klein (zie hierboven)
    Kadettje: Als ik meeben met onze clubstand van Modelbouw Eeklo heb ik meestal mijn "autoband" mee waar mijn F1-tjes in tentoon staan. Enkel Tamiya's (en een paar Revell's). Ondertussen is dit mijn 19e op schaal 1-20e van de pakweg 60 en 4 op 1-12e van zo'n 30, dus nog veel werk voor de boeg.





    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 10:26

  6. #6

    Standaard

    Oei, man, die is mooi geworden. Deze wagentjes uit de vervlogen tijd. Zijn nog steeds mooier dan al dat nieuwe spul he.
    Mijn complimenten. Dan ook nog zo klein. Echt gaaf.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  7. #7
    Senior Lid
    Geregistreerd
    01-07-08
    Berichten
    3.454

    Standaard

    WOW, hele knappe wagen. Die ziet er super uit

    Kan je nog wat foto's bij daglicht nemen ? Van de cockpit, velgen, enz.
    Deze auto schreeuwt om gezien te worden

    En nu komen ze : hoe heb je hem geverfd ? welke verf ? vernis ? gepolijst ? airbrush ? kwast ? kleuren van de motor ? chassis ?
    Kortom ik zou heel graag willen weten hoe je zo iets prachtigs maakt

    Groeten

    Pascal

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Pascal: Er blijven geen vragen meer over maat!

  9. #9
    Turner
    Gast

    Standaard

    Zeer mooi gedaan! Mijn complimenten hiervoor. Vooral de motor is indrukwekkend

    Toch heb ik een vraagje/opmerking... heb je niet overwogen om iets te doen met de panellines(?) die ik heb omcirceld op de foto die ik van je geleend heb? Volgens mij had je er d.m.v. een wash net iets meer 'leven' in kunnen brengen.


    Nogmaals, een erg mooi project die zeker een ereplaats verdient! Ik, als beginnende bouwer, zie dit soort resultaten als inspiratie om nu eindelijk eens een keer mijn best te gaan doen

    Groet,
    Ferry
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 10-08-08 om 10:27

  10. #10
    Turner
    Gast

    Standaard

    Die ziet er ook wel erg gaaf uit! Heb je bij deze ook zelf de deuren etc. opengemaakt?

    Leuk idee ook om hem in een car show-dio te zetten

  11. #11
    ruben
    Gast

    Standaard

    prachtig model kga nog veel moeten oefenen

  12. #12
    modeleeklo
    Gast

    Standaard Geschiedenis en bouwverslag

    GESCHIEDENIS Honda RA 272
    In 1963 verraste het Japanse merk Honda iedereen door deel te nemen aan de Grand Prix Formule 1, slechts 3 jaar nadat ze hun eerste personenauto hadden geïntroduceerd. Bovendien was Formule 1 tot dan toe een uitsluitend Europese aangelegenheid geweest. De eerste prototypes werden mede daardoor ondermeer uitgeprobeerd op het 'testcircuit' Zandvoort in Nederland.
    De eerste Honda F1 was de RA 271 waar voor het eerst mee werd deelgenomen in de Duitse GP van 1964 met aan het stuur de Amerikaan Ronnie Bucknum. Het bijzondere aan deze auto was dat zowel de motor als het chassis door dezelfde fabrikant was vervaardigd, iets dat alleen nog maar door Ferrari was gepresteerd. De RA271 was echter niet zo succesvol en voor het volgende seizoen werd de auto grondig verbeterd.
    In 1965 kwam Honda met het RA 272-model, de 2 auto's werden bestuurd door Richie Ginther en Ronnie Bucknum. De RA 272 had een krachtige dwars gezette V-12 cilindermotor (iets heel speciaals voor die tijd), 1500 cc motor die een machtige 220 paardekrachten oftewel 13.000 toeren kon opbrengen. Richie Ginther behaalde de 6de plaats in de NL en Belgische GP’s maar het belangrijkste wapenfeit was de overwinning tijdens de laatste GP in Mexico op 24 oktober 1965 waar hij van in het begin de leiderspositie in handen had die hij niet meer weggaf.
    In 1966 nam het team slechts aan 3 GP’s mee en in 1967 en 1968 stonden ze nog enkele malen op het podium met vernieuwde versies van de RA totdat tijdens de Franse GP in 1968 Jo Schlesser om het leven kwam in de RA302. Hierna bleef het lange tijd stil maar in de periode 1980–1999 was Honda vooral bekend als motorleverancier voor Williams en McLaren. In 2000 gaat BAR Honda motoren gebruiken tot in 2005 Honda BAR opkoopt en van dan af weer 100% eigenaar is van een team, BAR Honda. In december 2008 werd dan weer bekend dat Honda nu definitief stopt met Formule 1 en ook het bouwen van motoren laten ze vanaf nu achterwege.

    DE BOUWDOOS
    Tamiya bracht in 1996 hun 43e model uit in de Grand Prix Collection op schaal 1/20e – n° 20043. Dit gebeurde kort nadat Hasegawa hier ook een bouwdoos van had uitgebracht.



    De auto dateert uit 1965 dus was zeker geen nieuwe auto maar wel een nieuwe kit die mooi samenstaat met de Lotus 25 uit ongeveer dezelfde periode. Ook bestaat er een Tamiya dycast-kit van op schaal 1/12e die echter zeer moeilijk te verkrijgen is maar misschien is er nog hoop met de vele heruitgaven die Tamiya tegenwoordig doet. De kit op 1/20e is relatief gemakkelijk te maken met zeer weinig decals omdat er in die tijd nog geen sponsors op de wagens stonden. Op de bouwdoos staat er vermeld dat de volledige motor in detail kan nagebouwd worden, afneembaar achterstuk en neus en dat alles “highly detailed” is. De auto kan gemaakt worden in de versie van Ronnie Bucknum (n° 12) of die van RRichie Ginther (n° 11). Binnenin de bouwdoos vinden we 4 gietramen – wit, zwart, grijs en een doorzichtig + de afzonderlijke body en de neus. Verder zit er nog een vel decals bij, de banden met reeds de Goodyear logo’s eropgedrukt (prachtig !) en een zakje met o.a. schroefjes. Het bijzondere aan het doorzichtige gietraam is dat deze bestaat uit enkele onderdelen van de achterkap zodat je deze eventueel zo kan laten (of spuiten) zodat je de motordetails kan zien (eigenlijk een voorloper op de clear-versies van latere Tamiya F1-modellen).
    Het bouwplan is zoals steeds heel duidelijk en bestaat uit 10 kantjes. Hierin vind je o.a. een korte geschiedenis van de auto, de verven die je nodig hebt en waar je de decals moet bevestigen. Er zijn 20 bouwstappen beginnend met de motor en de uitlaten, verder de voorophanging, zetel, opbouw van de body, de achterophanging, de banden en verdere afwerking.

    VOORBEREIDING en BOUWVERSLAG
    Alles begint natuurlijk met het bestuderen van het bouwplan en het bekijken van de gietramen. Het bouwen zelf begint bij mij altijd met het goed bestuderen van het bouwplan. Ik heb de gewoonte om bij iedere stap nog eens apart de kleuren bij te schrijven die er hier moeten gebruikt worden. Als dit gedaan is neem ik een blad papier, schrijf hierop welke kleuren er gebruikt worden en dan per kleur apart de onderdelen die per stap voor het betreffende kleur gebruikt worden (beetje ingewikkeld misschien maar voor mij werkt het prima). Als dit gebeurt is duid ik met een paar fluostiften aan wat gespoten en wat geschilderd wordt. Op die manier kan ik alles wat in dezelfde kleur komt al samenbouwen in plaats van elk onderdeeltje apart te schilderen of te spuiten.
    Eens dit allemaal gedaan is ben ik beginnen zoeken naar documentatie en foto’s allerhande omdat ik deze auto toch wel wat meer gedetailleerd wilde hebben ZONDER gebruik te maken van updatesets en dergelijke. Een heel goede bron is het boek “L’Encyclopédie du Modelisme” deel 5 (les véhicules civils) waar een volledig bouwverslag van 8 bladzijden lang in te vinden is met heel veel tips om deze auto te detailleren. Verder de Tamiya-magazines van mei en juli 1997, Engelse en Franse versies (afzonderlijke artikels), en het Scale Auto Magazine van maart 2004. Op het internet vind je natuurlijk ook een heleboel, hierbij wil ik toch eens refereren naar de site van Hhugo, maar ook op bestbalsakit, supercars-net en ultimatecarpage vind je mooi referentiemateriaal.
    Wat is er dan allemaal veranderd op de auto? Het grootste werk is gekropen in de detaillering van de motor met o.a. aanbrengen van kabeltjes allerhande en het veranderen van het ontstekingsysteem. De gebruikte cilinderkoppen heb ik verwijderd en vervangen door “zelfgedraaide” metalen stukjes, een heel karwei !!! Het kon natuurlijk ook gemakkelijker want op de site van bestbalsakits is er hiervoor een updatesetje te koop.


    Ook zijn er brandstofslangetjes toegevoegd, achteraf gezien wel wat te dik maar was het beste wat ik vond … De uitlaten heb ik deels vervangen door hele fijne koperen buisjes en de bevestiging van de achterophanging aan de body door metalen stukjes. Ook de vering achteraan is onder handen genomen en allerhande bekabeling toegevoegd. Al met al is de motor een juweeltje geworden vind ik zelf, waarschijnlijk lopen niet alle kabels 100% zoals ze moeten lopen maar op de weinige echte detailfoto’s die ik gevonden heb zal het er toch niet zo ver naast zijn.
    De bijgevoegde zetel was voor mij ook niet echt realistisch te noemen. Daarom heb ik met fijne reepjes Tamiya-tape hier wat verandering in gebracht, dan nog metal folie er over en alles mooi geschilderd. Bij de voorophanging is er ook het een en ander veranderd. Na heel wat zoekwerk en kijken naar gevonden foto’s zijn er een heleboel kabeltjes toegevoegd.
    De rode cirkel vooraan heb ik geairbrushd, leidingjes naar de remmen , de grill van de radiator is vervangen door een zelfgemaakte. Ook de banden kun je nog onder handen nemen door markeringen bij te schilderen. Enorm veel werk dus maar het resultaat mag er zijn.


    Laatst gewijzigd door modeleeklo; 19-12-08 om 14:32

  13. #13
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Blij je terug te zien.

    Snelheid speelt niet zo'n grote rol (behalve in de F1 zelf dan).

    Dat verslagje zie ik met plezier tegemoet.

  14. #14

    Standaard

    Hele mooie samenvatting van alles. Ik heb deze doos met de Sint ook gekregen. En zal ook echt gaan bouwen aan deze wagen. Ik heb echt wel wat met dit soort wagens uit de vervlogen tijd.

    Dan zal ik eens gaan proberen die van mij net zo mooi te krijgen als die van jou.
    En lekker blijven posten hier. Dit soort info is echt leuk.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  15. #15
    modeleeklo
    Gast

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelengeneer Bekijk bericht
    Hele mooie samenvatting van alles. Ik heb deze doos met de Sint ook gekregen. En zal ook echt gaan bouwen aan deze wagen. Ik heb echt wel wat met dit soort wagens uit de vervlogen tijd.

    Dan zal ik eens gaan proberen die van mij net zo mooi te krijgen als die van jou.
    En lekker blijven posten hier. Dit soort info is echt leuk.
    Yep, als je foto's of ander materiaal nodig hebt laat maar iets weten ...

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. schaal 1/24 of 1/25 - Honda TAKATA DOME NSX [DONE]
    By Marin in forum Auto's
    Reacties: 36
    Laatste bericht: 20-05-09, 18:03
  2. Rijdend - honda civic hb cabrio
    By integradical in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 28-06-08, 17:14

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •