Hoofdsponsor

1/48 Cessna 172 - T41 [!]

liftmaster

Well-known member
Registered
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
81
De CL-415 is nog niet af, maar dit gaat een tussendoortje worden. Van het weekend heb ik sinds lang eens tijd en een weekend thuis.

Dit projectje zal een Cessna 172 worden. Ik ga er geen militaire trainingsversie van maken. Decals ben ik nog aan het zoeken, maar het kan zijn dat ik ze zelf eens gaan maken.

Het merk van de kit is PM-Model en schaal 1/48.

20121119_232436.jpg

20121123_164809.jpg

20121123_164902.jpg

Algemeen ziet de kit er vrij goed van kwaliteit uit, zelf heb ik nog niet met een kit van PM-Model gewerkt, dus het zal zeker een studie case worden.
 
Ben erg benieuwd hoe deze kit is.
Ga hem zeker volgen.
 
Ik ben ook zeer benieuwd, ik herinner me dat ik vele vele vele jaren geleden (toen ik als kind bouwdoosjes "plakte" zonder te weten dat er ook verf voor bestond) eens een 1/48 cessna (met motortje) gebouwd heb, maar dat was dan wel een watervliegtuigje... (één of ander aziatisch merk overigens)
 
Ziet er leuk uit ga deze zeker volgen
wil er ook eens een bouwen :)


Gr
Dirk
 
Deze kit heeft ook een motor om er voorin in te bouwen. Je kan deze kit ook als watervliegtuig hebben, Minicraft maakt deze kit.

Zal nog eens een fijn groepsbouw kunnen zijn. Privé vliegtuigjes bouwen zoals Cessna's, Pipers, Beechcrafts, enz.
 
Hier ben ik al met wat meer. Het gaat maar in stukjes vooruit, beroepsleven komt er nog steeds wat tussen en dan gaat het niet echt zoals ik het wil.

Het betreft een vliegtuigkit van PM-Model, maar op één van de frames heb ik toch de Minicraft titel terug gevonden. PM-Model zal deze in licentie maken.
20121124_134153.jpg

Ik ben heb al enkele onderdelen schoon gemaakt en qua kwaliteit zit deze kit toch al goed. Weinig bramsel en de vorm is goed.
20121124_192533.jpg

20121124_192607.jpg

20121124_192633.jpg

20121124_192717.jpg
 
Momenteel zijn al enkele onderdelen in orde gemaakt:

De vleugel
20121126_194534.jpg

Het interieur heb ik ook een kleurtje gegeven, ik heb gekozen voor een licht leder kleurtje. Dit was ook in het exemplaar dat ik gevlogen heb.
20121126_194603.jpg

De cabine vloer is ook in orde
20121126_194643.jpg
 
Het interieur is ook nog wat verder afgewerkt
20121128_203625.jpg

Het dashboard van de Cessna is qua details niets bijzonders, hier heb ik enkel de nodige kleurtjes op aangebracht.
20121128_112208.jpg

De stuurtjes worden deze avond er nog op aangebracht en ik ga ook eens kijken hoe ik eventueel wat detail kan in brengen. Enkel omdat het zo klein is, is dit niet zo gemakkelijk.
 
Netjes.....
Jij hebt ook zelf gevlogen?
Ik vlieg nog geregeld met een Cessna 182.
Moest daar een kit van bestaan, dan koop ik die onmiddellijk.
 
Ik probeer toch mijn vlieguren te behouden, maar het wordt elk jaar moeilijker. Dit vanwege mijn beroep en andere bezigheden. Vliegtuig huren is ook niet meer van het goedkoopste.

Zelf heb ik enkel ervaring met een Cessna 172 en de 180, ik heb nog niet echt de moeite gedaan om naar andere vliegtuigen eens uit te kijken, dit toch om eens de ervaring er met te hebben. De 180 is voor mij persoonlijk iets plezieriger, het is een taildragger en dat heeft zo wat zijn klassieke charmen van vroeger.

Van de 182 is er geen kit voorhanden voor het moment. Ik was zelf nog aan het uitkijken voor een Cessna 207 en 208, niet van te vinden in schaal 1/48, wat toch al een betere schaal is voor dit soort vliegtuigen.
 
Deze nacht aan de motor nog wat verder gedaan. Deze kit heeft een Lycoming IO-360-L2A vier cilinder motor en is niet zo gedetailleerd, maar heb het zo goed mogelijk trachten af te werken.

Dit is een foto van de motor
lyc1__25082.jpg

Dit is het is zoals het minimotortje er nu uit ziet
20121128_210337.jpg

Het interieur zit er ook al in
20121128_211525.jpg
 
Netjes hoor.
Welke callsign ga je op de body zetten?
Die van mij is OO-WAL.
 
Thanks!

Ik heb al met verschillende registraties gevlogen, nog niet met een Belgische. De laatste was N21051, dit was een laatste nieuwe 172S met een compleet nieuw glass cockpit van Garmin.

Ik ben er nog niet uit wat ik er ga op voorzien. Ik zal de decals zelf moeten maken en eerst ontwerpen.
 
Ik ga nog wat foto's posten van de werken die er tot nu toe gebeurt zijn.

De romp is volledig in elkaar gegaan en de pas vorm is eigenlijk goed te nomen. Ik heb weinig nog moeten bij plamuren en schuren.

20121129_195041_zpsc0da30aa.jpg

Spijtig genoeg is er geen plaats achter het dashboard om gewicht te plaatsen.

20121129_195056_zps9e4b49d5.jpg

Door gebrek aan gewicht in de neus zit hij momenteel nog op zijn achterwerk.

20121224_190935_zpse50af22d.jpg
 
In de kleine motor heb ik zoveel mogelijk detail in proberen te verwerken.

20121224_190952_zps8c00e2bf.jpg

20121225_174341_zpsf9b1381a.jpg

Zo staat hij er momenteel bij, volledig wit geschilderd en klaar voor decals die ik zelf nog ga maken. Kwestie om eens iets naar uw smaak te maken. De wielkapjes zijn er in deze foto ook op.

20121230_122051_zps6d6e8e75.jpg

Algemeen is het een eenvoudig en goed kit om te bouwen, de vorm is goed gemaakt en het bouwplan is ook goed te volgen. Enkel gewicht aanbrengen is het grootste probleem, hier denk ik van achter een doorzichtig stokje onder zijn staart te plaatsen (zoals het plan voorschrijft). Wat ik op het internet gemerkt heb, laten vele de motor voor een deel weg om daar het gewicht in te brengen. Maar ik heb hier de motorkap los op het vliegtuig geplaatst, zodat de motor eventueel later nog te zien is.

Het volgende zijn de decals nog ontwerpen, die ga ik trachten van de maand nog te doen en dan uit te printen. Eerst nog eens decal papier bij kopen.
 
Hallo, het is natuurlijk te laat maar kan je bij zo een model geen loodkogeltjes of iets dergelijks in de moter aanbrengen voor je de twee delen samen kleeft.
Is natuurlijk maar een idee gebouwd heb ik zo een ding nog nooit.

Grtx Jan
 
Klopt, heb het geprobeerd, maar je heb zoveel lood bolletje erin steken dat je het zag onderaan aan het voorste landingswiel. Ik heb zelf schroeven uitgetest maar niets was zwaar genoeg. In de motor zelf was totaal geen plaats.
 
Leuk vliegertje ;)

Komt deze op een ondergrondje? Zo ja, kan je dan geen klein gaatje boren in je voorwiel waar je dan een metalen pinnetje kan in vastzetten en dit op je ondergrondje dan kan vastzetten?
 
Is nu ook al wat laat maar je had misschien tussen het dashboard en de plaat achter de motor wat plaklood kunnen steken.
 
Laatst bewerkt:
Leuk vliegertje ;)

Komt deze op een ondergrondje? Zo ja, kan je dan geen klein gaatje boren in je voorwiel waar je dan een metalen pinnetje kan in vastzetten en dit op je ondergrondje dan kan vastzetten?

Ik ga er geen ondergrondje voor voorzien, hij komt hier in de kast te staan als hij klaar is bij mijn 1/48 vliegtuigen.

Is nu ook al wat laat maar je had misschien tussen het dashboard en de plaat achter de motor wat platlood kunnen steken.

Tussen de plaat en het dashboard is er slecht wat milimeters plaats. Ben sinds lang ook nog eens gaan kijken bij een hobby vis winkel en daar heb ik niks qua gewicht, gepast gevonden. Zelf een boutje geraakte er niet echt tussen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan