Hoofdsponsor

1/24 '70 Chevrolet Camaro

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Update tijd!

Ik ben weer even lekker bezig geweest met de Camaro, en ik heb weer een hoop fout gedaan :) Het zit me niet echt mee met de body.

Eerst mooi rood gespoten, met een zwarte motor ruimte. Vervolgens decals op aan willen brengen, maar dat ging niet zo lekker. Bij het verwijderen van de decals had ik de lak een klein beetje beschadigd, echter toen ik die beschadigingen wilde bijwerken ging het mis. Er was namelijk een kleurverschil tussen de delen die ik juist had bijgewerkt en de rest. Goed, geen probleem dacht ik.... ik camoufleer gewoon alles onder wat mooie strepen. NOT!!! Ik weet niet waar ik zat met mijn gedachten, maar alles ging mis. Ik wist dat ik beter even niet verder kon gaan, maar toch doen he. Ondertussen is alle verf er af en kan ik opnieuw beginnen.

Foto's:
1_cam10.jpg


1_cam7.jpg


1_cam8.jpg


Goed, was het dan allemaal drama de afgelopen weken? zeker niet! zie hier het motorblokje met de zelfgemaakte luchtfilter. Het was niet zo verstandig om na het monteren nog een keer te gaan spuiten, want nu is het gaas her en der dicht gaan zitten.

1_cam11.jpg


Voor het interieur heb ik het oude interieur gewoon opgeknapt. Laten ik maar gelijk de foto's doen:

1_cam9.jpg


1_cam13xx.jpg


1_cam12.jpg



Dus, ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen :)
 
Mooie motor en interieur :)

Jammer van de lak, maar dat komt vast wel in orde. Veel succes met het spuiten.

Groeten, Pascal
 
Vallen en opstaan is de enige manier om vooruit te komen...
Gelukkig is dit forum er als vangnet, maar jammer genoeg niet voor alles...

Je bent anders wel goed bezig hoor ;)

Grtz,
Beyond
 
het motorblokje met de zelfgemaakte luchtfilter. Het was niet zo verstandig om na het monteren nog een keer te gaan spuiten, want nu is het gaas her en der dicht gaan zitten.

Je kunt dit nog voorzichtig met een staal/messingborsteltje bijwerken als je wilt. dan de motor inpakken in tape en folie zodat het stevig dicht zit waarna je het open kunt borstelen met het borsteltje. Let wel de deksel zul je opnieuw moeten schilderen. Dit is moeilijk stevig af te plakken.
 
Mooie kleuren combi in het interieur zeg.

Tja en wat een pech met het body werk maar dat hoort er helaas ook bij weet ik uit ervaring :angry:

Maar dit alles gaat zeker goekomen en dan heb j eeen mooi model staan.

Ron
 
Ja hoor, dit ziet er mooi uit, ga vooral zo verder, en zoals Ron al zei, die kleuren zijn idd mooi.
 
Hey Ferry,

kun je eens uitleggen hoe je die luchtfilter hebt gemaakt en misschien een close-up van deze posten hier. We kijken dan even niet naar de verf, maar gewoon naar het materiaal.

Merci.
 
Allereerst: Yeahhh... 100ste post :) Ik heb nog nooit zoveel posts gehaald op een forum, dus ik denk dat dat betekent dat ik me hier toch wel thuisvoel :)

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties en complimenten. Net als jullie ga ik er ook nog van uit dat alles goed gaat komen. Gisteren heb ik Createx primer binnen gekregen en deze kan met de airbrush aangebracht worden (mits verdund). Ook heb ik flash reducer ontvangen, en deze zou er voor moeten zorgen dat de verf iets sneller droogt. Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden van mijn ervaringen met deze spullen.

Zoals ik in mijn vorige post al zei is de body weer helemaal ontdaan van de verf. Hiervoor heb ik hem eerst in de Mr. Muscle gezet, en dit zorgde ervoor dat de meeste verf verdween. Om de resterende verf te verwijderen heb ik simpelweg airbrush cleaner van Revell gebruikt. Aangebracht met een doekje, en een wattenstaafje voor de kleine hoekjes, heeft dit zelfs de meest hardnekkige verf en primer resten doen verdwijnen.

Naar aanleiding van de vraag van Dominiek wil ik nog even laten zien hoe ik het standaard luchtfilter heb omgebouwd naar een sportiever model. En, zoals jullie graag zien: veel foto's :)

Ik heb het luchtfilter gebruikt van het eerdere motortje, dat ik nu niet meer ga gebruiken. Dit luchtfilter heeft een dubbele luchtinlaat.

1_filter1.JPG


De luchtinlaten moesten verdwijnen. Het grove werk heb ik gedaan een hobby mes en daarna verder geschuurd:

1_filter2.JPG


Na het schuren heb je dan dit:

1_filter3.JPG


Vervolgens meet je de bovenkant van het luchtfilter:

1_filter4.JPG


en dan haal je uit een stukje plastic een circel met de zelfde diameter. Ik heb 1,5 mm styrene gebruikt, maar je kan natuurlijk ieder plastic gebruiken. Persoonlijk vind ik het wel het mooist als je onderkant even dik is als het deksel.

1_filter5.JPG


Het rond maken heb ik gedaan door het plastic even in de Dremel te zetten. Bij de vorige poging had ik het gewoon met de hand geschuurd en dat werkt ook prima.

Goed, de boel aan elkaar plakken dan maar:

1_filter6.JPG


Vervolgens verf. Laag 1: Alclad Aluminium:

1_filter7.JPG


Laag 2: Tamiya Clear Red:

1_filter8.JPG


Het tussenliggende gedeelte heb ik Tamiya Desert Yellow gemaakt:

1_filter9.JPG


Dan neem je een stukje gaas. Ik heb gaas gebruikt met een maas van 0,25mm en een draad van 0,16 mm.

1_filter10.JPG


Hieruit haal je een stukje ter breedte van het tussenliggende gedeelte. Lastig te omschrijven, foto dus:

1_filter11.JPG


Zelf heb ik er voor gezorgd dat het stukje iets langer is dan de omtrek, maar voor diegenen die het meteen goed willen doen: omtrek = straal x pi ;)

Daarna hoef je het alleen nog maar te lijmen. In tegenstelling tot de eerste keer heb ik nu alleen het begin en het einde gelijmd. Dit voorkomt dat er weer lijmresten in de mazen gaan zitten. Ik heb eerst het begin gelijmd met CA lijm, een daarna lekker een kwartiertje gewacht. Na het wachten kan je redelijk wat kracht op de verbinding zetten, en kan je het gaas er mooi strak omleggen. Als Het allemaal lukt ziet het er ongeveer zo uit:

1_filter13.JPG


Het enige dat nu nog rest is het snijden van een gat in de bodem, zodat hij netjes over de carburator valt, en voila... een sportief luchtfilter.

Ik moet zeggen dat ik deze toch wel veel beter vind als de eerste die ik gemaakt had, dus nul keer raden welke ik ga gebruiken :)

Groet,
Ferry
 
Mooie uitleg en knappe uitvoering Ferry.

Proficiat.
 
Laatst bewerkt:
Hey Turner,
dat ziet er verdorie zeer mooi uit, en zoals je zelf zegt, veel beter dan de eerste...

Jammer dat ik nu niet mag raden welke je gaat gebruiken, was nochtans zeker van de juiste oplossing... ;)

Grtz,
Beyond
 
Dan neem je een stukje gaas. Ik heb gaas gebruikt met een maas van 0,25mm en een draad van 0,16 mm.

file.php

Ik zou weer mezelf niet zijn, mocht ik geen bijkomende vraag hebben.

Ik vind dit gaas zeer geslaagd, dus waar heb je dit gehaald?
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Blij dat jullie het net zo geslaagd vinden als ik :)

Dominiek, het gaas komt uit de shop van modelbrouwers.nl, maar het zal ongetwijfeld ook bij andere bouw winkels te koop zijn, zoals bijvoorbeeld hiroboy.com.
 
Gisteren heb ik Createx primer binnen gekregen
Groet,
Ferry

Ik werk voor 95 procent alleen met Createx (auto air) verf en die primer zal ik dus nooit gebruiken omdat ik deze echt waardeloos vind, o.a. slechte hechting dus beter een spuitbus primer van motip/dupli colot gebruiken deze is stukken beter.

Over je luchtfilter een mooi stukje huis vlijt ;)

Oja om de droogtijd te versnellen en verbeteren even de haardroger (föhn) van het vrouwke erbij pakken en deze even heen en weer over het gespoten model halen.

Ron
 
Goed, hij is klaar!

Ik zou er nog veel aan willen doen maar gezien de tegenslagen die ik nog steeds heb met de body ben ik een beetje de zin kwijt om verder te werken aan deze kit. Voor goed zou ik de body nogmaals helemaal van verf moeten ontdoen en dan opnieuw moeten spuiten maar ik heb daar nu even niet de drive voor. Dus, ik laat het zo en zet hem op de kast. Ik weet zeker dat ik hem op een bepaald moment weer zal pakken om hem eens flink op te knappen (alleen voorlopig niet :))

Samengevat kan ik wel zeggen dat ik een hoop heb geleerd van deze bouw. Ik heb voor het eerst met BMF gewerkt, voor het eerst met Alclad gewerkt, voor het eerst een model met de airbrush gespoten, en voor het eerst een geloofwaardig motoronderdeel gemaakt.

De motor en het interieur zijn geworden zoals ik hoopte, maar met de body is het meermaals mis gegaan. Al met al heb ik toch met veel plezier aan deze bouw gewerkt.

Foto's:

Onder de kap:
1_final1.jpg


Interieur:
1_final2.jpg


en dan dit:
1_final3.jpg


1_final4.jpg


Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties en tips die ik van jullie heb gekregen.

Groet,
Ferry
 
Ferry,

Het is, zoals Wilko zegt, toch een leuk model geworden.
Misschien kun je om er meer glans op te krijgen, de tip gebruiken van de vernis uit de spuitbus, die mij werd aangereikt voor "Sofie", mijn wedstrijdwagen.
Voor de rest, ziet er goed uit, zeker de scratchbuild luchtfilter.
Heb je nog enkele pics van de binnenkant?
Het andere leuke gedeelte van deze bouw is dat je er veel van geleerd hebt.
 
Is een hele mooie wagen geworden Ferry ^^ Puik werk.

Op deze foto lijkt het alsof het achterste wiel scheef staat ? :

1_final3.jpg


Groeten, Pascal
 
Netjes.
Zeker als je ziet wat je allemaal nieuw geleerd heb op dit model.
En Ferry, wat word het volgende?

Erik.
 
Allemaal bedankt voor de reacties en bemoedigende woorden :)

Ron, naar aanleiding van jouw opmerking over de Createx primer heb ik die niet gebruikt (Was best wel even lastig om niet eigenwijs te zijn ;) ). De primer die ik uiteindelijk heb gebruikt was die van Tamiya (eerst grijs, daarna wit). De kleur is van Schmincke. Op zich is dit hele prettige verf om mee te werken, maar: bij het monteren van het gedeelte waar de achterlichten in zitten bleef een kier zitten. Dit had ik tijdens het dry-fitten al gezien maar ik had geen manier gevonden om het op te lossen. Dus, alles gespoten, alles in elkaar gezet en toen met putty de kier dicht gemaakt. Vervolgens geschuurd en begonnen met het herstellen van de lakschade. En dat lukte gewoon niet lekker. Gevolg: wederom kleurverschil (Goed te zien op de tweede foto boven het achterwiel), en doordat je toch veel met het model bezig bent kwamen er zo links en rechts nog meer beschadigingen bij (Foto 2 BMF, Foto 3 deur). Enfin, op een gegeven moment was ik heel veel bezig met herstellen en ik had constant het gevoel dat ik twee stappen vooruit, één stap terug ging. Toen dus maar de knoop door gehakt en gezegd: nou is het mooi geweest! Voor nu laat ik het voor wat het is, en tzt ga ik hem renoveren.

Pascal, het zou goed kunnen dat het achterwiel scheef staat. Ik heb tijdens het herstellen van de lak de wagen zou veel in mijn handen gehad dat er problemen zijn onstaan op plaatsen waar er eerst geen waren. :)

Erik, ik heb er wel over nagedacht maar ik weet nog niet wat de volgende wordt. Om weer lekker te bouwen ben ik nu heel even hier mee bezig: Modelbouw1.BE - PhotoPlog - Me163 show1 Waarschijnlijk ga ik nu eerst een Ferrari afmaken die al een paar maandjes in de koelkast staat :)

Dominiek, met het oog op een toekomstige renovatie wil ik er juist geen clearcoat overheen doen. Dit maakt het alleen maar weer lastiger om straks de verf er af te krijgen.

Groet,
Ferry
 
Hoi Turner,

Al bij al toch een goed resultaat zou ik zeggen.
En als het een leerschool is geweest, dan is het volgens mij toch een waardevolle kit geworden ;)
De volgende kan alleen maar beter... :)

Proficiat met deze Camaro
Applaus

Groeten,
Beyond
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan