Hoofdsponsor

1/24 '70 Chevrolet Camaro

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Lekkere bak, zeer mooie details die het allemaal een meerwaarde geven. GUnit.
 
Bedankt voor de reacties mannen! Erg motiverend om lekker door te gaan :D

Deze update is niet zo groot omdat ik even de meeste tijd aan deze kwijt ben:
1_P1000720.jpg

Dit ding wordt gebouwd voor een groepsbouw op modelbrouwers.nl. De deadline voor die bouw is 1 december en er is nog best wel wat te doen.

Ik heb wel een paar dingetjes kunnen doen aan de Camaro. IK heb de voorwielophanging er onder zitten, en de voorwielen zitten op hun plaats. In de kit zaten geen remmen. De originele wielen waren zo dicht dat je die toch niet zou zien. Bij mijn velgen zou je ze wel kunnen zien en dus heb ik ze van een Lancer Evo afgehaald (die ik eerder verprutst had :s)

Hier is het detail:
1_P1000718.jpg


En hier het totaal:
1_P1000721.jpg


Dit is nog een foto van de body die ligt te drogen onder de lamp na de tweede clearcoat. Op de foto is het niet heel duidelijk maar de kleur is Rood Metalic van Tamiya (TS-18)
1_P1000719.jpg


Tot slot nog een vraag: wat is het beste moment om de decals aan te brengen? Doe ik dat tussen laklagen door, voor het polijsten? Of na alle laklagen, na het polijsten? Wie heeft tips hiervoor?

Tot de volgende update! cute
Ferry
 
Tot slot nog een vraag: wat is het beste moment om de decals aan te brengen? Doe ik dat tussen laklagen door, voor het polijsten? Of na alle laklagen, na het polijsten? Wie heeft tips hiervoor?

Dit vind ik nu een goede, maar zéér moeilijke vraag, waar ik ook mee worstel.

Ik denk in de eerste plaats aan Rik en Ron (hé, we hebben een Nederlands duo in de maak....) die hier wel een uitkomst gaan kunnen bieden. Aan alle anderen, jullie antwoorden zijn uiteraard ook welkom hé.
 
Mijn mening is dat je de lak elke keer moet polijsten voordat je een nieuwe laklaag aanbrengt. Ook bij de primer en daarna met de kleurlak, en daarna weer met de blanke lak.

Nu komt het punt waar je met decals best wel winst kunt halen. De blanke lak in hooglans spuiten, ook als het model mat zou worden. Dit omdat de decal dan beter kan uitvloeien. Dus hoe gladder de lak des te mooier de decal. Dit is ook zo als je je model in mat wilt hebben. Dan als de decal is gedroogd kun je het beste de decal nog eens met een glans lak seale. Zo weet je zeker dat deze blijft zitten. Gebruik je sol om het strakker te krijgen, dan zul je de resten hiervan moeten afwrijfen, ik gebruik hiervoor altijd een vochtig tissieu. Dit omdan hier geen vlekken te krijgen. Sol is vaak een handig hulpje om het straktrekken van de decal te bevorderen en om silverlingen te voorkomen. Dit is een stukje dat niet helemaal gehecht heeft.

Als je dan geseald hebt. Kun je de lak voorzichtig nog een keer polijsen, als je de lak gepolijst hebt, kun je nog een dunnen lak aanbrengen om zo de goede glanslaag te krijgen, er zijn hierna ook nog mensen die met auto poetsmiddel de lak nog eens nalopen en zo op extra glans brengen.

Ik hoop zo een goede uitleg gegeven te hebben.
 
Wat je tot hiertoe laat zien is veelbelovend.
Doe zo verder en dit komt zeker heel goed.

Erik.
 
In grote lijnen ben ik het wel met Rik eens. (tja ik zal het eens met iemand eens zijn :D)

Laten we silvering eens onder handen nemen.

Silvering is de oorzaak van lucht belletjes onder je decal dit komt het meeste voor bij matlak.
Als je matlak onder een microscoop bekijkt is deze grof van structuur vandaar dat je op matlak vaak silvering krijg en daar is geen Sol tegen bestand vandaar de glans vernis, deze is glad van structuur onder de microscoop (bij wijze van spreken maar verder niet van invloed.)

Polijsten of zeer fijn opschuren van je lak gaat niet altijd op, als je model metalic is kan dit kleur verschillen geven een gewone lak kan je wel licht opschuren (doe ik ook meestal).

Dus als je laklaag strak is zal ik persoonlijk gelijk de decals erop zetten en dan enkelen lagen glans vernis (clear) erover spuiten.
Maar test eerst uit of je decals wel goed reageren op de vernis/glans/clear want anders kom je voor een onprettige situatie te staan zoals het oplossen van je decals. :s

Verhaaltje Sol maar dit is persoonlijk, Sol vind ik eigenlijk alleen maar geschikt als op de plek waar de decal komt moeilijke bochten of bijvoorbeeld ophogingen zitten maar zoals gezegd dit iseen persoonlijke mening en niet iedereen is het met m eeens hierin.

Na je decals en je test of de decals je vernis naar keuze verdraagd enkelen lagen vernis erop zetten zodat na het polijsten en poetsen het net lijkt of de decal erop is gespoten.

Rik en Ron (hé, we hebben een Nederlands duo in de maak....)

:D:D:D

Ron
 
Bedankt voor de reacties! Zeer nuttige info allemaal. cute

Goed, wat ik nu ga doen: er zitten nu twee lagen clear overheen. Deze ga ik super glad maken (misschien zaterdag in Nieuwegein even zo'n polijst zetje scoren). Daarna gaan de decals erop. De decals zitten in verschillende kleuren bij de kit, dus testen is geen probleem. Als ze er dan opzitten doe ik nog twee lagen clear en dan weer polijsten. Volgens mij moet het dan goed komen. :D

Ferry
 
offtopic
aha, jij gaat ook naar Nieuwegein?
Kunnen we iets afspreken ginder? Ik zal met 2 medereizigers zijn. (Wimmeke en Erwin)
afspreken kunnen we doen via pb om niet te veel off topic te gaan
 
Tijd voor een update cute

De afgelopen weken heb ik niet heel veel gedaan aan de Camaro, maar toch genoeg om een leuke update te kunnen doen.

Allereerst ben ik verder bezig geweest met het interieur. Op het plaatsen van het stuur na is dit nu gereed.

1_P1000868.jpg


1_P1000870.jpg


Dan ben ik verder bezig geweest met de buitenkant van de auto. Allereerst de sierlijsten van de auto. Die had ik in eerste instantie zwart geschilderd, maar na de geweldige how-to van Ron (Applaus!) over het werken met BMF heb ik het aangedurft om dit alsnog aan te brengen. Zelf ben ik over de eerste poging zeer tevreden.

Oud:
1_P1000725.jpg


Nieuw:
1_P1000871.jpg


1_P1000872.jpg


1_P1000873.jpg


En omdat het zo lekker ging, ook maar even de ruitenwissers gedaan.
1_P1000874.jpg


Momenteel ben ik bezig met het aanbrengen van de lagen clearcoat voordat ik kan gaan polijsten. Kijken of die how-to van Ron ook zo goed is cute

Groet,
Ferry
 
Laatst bewerkt:
maar na de geweldige how-to van Ron (Applaus!) over het werken met BMF heb ik het aangedurft om dit alsnog aan te brengen.


Ferry goed te horen dat je iets heb opgestoken van mijn how to ^^ krijg ik nu een medaille :D:D

Ik moet eerlijk dat je BMF werk voor de eerste keer er beter uitziet dan mijn eerste BMF werkje :D

Uiteraard ziet de rest er ook goed uit en ik ben benieuwd naar het resultaat van je body als deze klaar is.

Ron
 
Die raamlijsten zijn een echte opwaardering.
Prachtige combinatie met het body kleur cute.

Zeer mooi en glad gelegd hoor , die BMF Applaus

Benieuwd naar meer.....

Groeten,
Beyond
 
Tja, soms zit het mee, en soms zit het tegen :|

Met het polijsten van de body ging het mis. Niets Murphy, gewoon ik die niet de verf er overal dik genoeg op had zitten. Helaas wilde de verf er met Mr. Muscle niet meer af, dus dan maar schuren. Bij het schuren ging ik alleen niets te fanatiek aan de gang, waardoor ik erg veel detail verloor. Hopeloze missie dus. Momenteel staat die originele body er zo bij:

1_Cam1.jpg


Die kan dus mooi gebruikt worden om te oefenen. Op de linker helft heb ik al geoefend met mijn airbrush (clear red over flat aluminium) en da's best wel een leuk effect. :)

Ook kwam ik er met dryfitten achter dat de achterwielen niet lekker onder de wielkasten wilden. Dit moet dus ook verholpen worden. Resulaat:
1_Cam2.jpg


En dan nu het goede nieuw :)

Dit is de nieuwe body. Voordeel is dat ik nu wist waar de slechte plekken zaten, en dat ik dat dus goed strak kon krijgen voor te gaan spuiten.
1_Cam3.jpg


Verder zijn het interieur en de motor nu helemaal af. (stoffig, maar af ;))
1_Cam4.jpg


1_Cam5.jpg


Ook de grill is onderhanden genomen. Boven zie je het originele blok plastic en onder de grill zoals ik hem wil gebruiken. Ook zie je op de foto het gaas dat er nog voor gaat komen.
1_Cam6xx.jpg


So, met een naderende deadline is er nog genoeg te doen!

Groet,
Ferry
 
Hey Ferry,

Achter alles komt het toch nog goed zie ik....
Met wat heb je dat tapijtje gefabriceerd?
Zie ik toch nog een foutje op het dashboard? Dit kun je misschien nog verhelpen alvorens de boel dicht te plakken.

1_Cam4.jpg


en die deadline, zwijg mij ervan..... het is gewoon te koud om te spuiten.
 
Hey Ferry,

Jammer van de body, maar de nieuwe primerlaag ziet er heel strak uit :)
Ook het interieur vind ik heel geslaagd.

Groeten, Pascal
 
Het tapijtje is gemaakt met interieurvlokken.
Wat dat vlekje is weet ik niet. Ik heb het nog niet eerder gezien :unsure:

En ja, ik heb inderdaad een nieuwe doos gehaald. De bedoeling was om alleen de body over te zetten. Vanmiddag moet ik nog maar eens kritisch kijken naar wat ik tot nu toe gebouwd heb. Misschien is het eenvoudiger om de wagen nogmaals te bouwen (als dat tenminste mag binnen de reglementen, scheids???). Ik weet immers nu waar de zwakke plekken zitten in deze kit (en die zit voornamelijk aan de werktafel ;)). Ook heb ik inmiddels mijn airbrush compressortje, dus wellicht kan het spuitwerk ook nog verbeteren.
 
Zie ik toch nog een foutje op het dashboard? Dit kun je misschien nog verhelpen alvorens de boel dicht te plakken.

Dominiek, Ik heb geen idee hoe het is gekomen, maar het is een klodder lijm! :(

Gelukkig is er op dit moment nog veel meer mis, anders zou ik er flink van balen :dry:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan