Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
Dit wordt mijn nieuw full scratch project. De Blue Marlin.

attachment.jpg

Ze is een afzinkbaar schip bedoeld om enorm grote ladingen te kunnen vervoeren. Hiertoe wordt de romp in tanks vol gepompt met zeewater door twee grote diesel aangedreven pompen. Hierbij zinkt ze tot bijna aan de verschansing van de superstructure om het mogelijk te maken om de grote ladingen over het onder water gelegen dek te plaatsen. Daarna wordt het ruim weer leeg gepompt zodat de romp weer boven water komt te liggen en de lading netjes op het dek ligt om vervoerd te worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eenmaal boven water blijkt dat ze wel enorme vrachten op haar dek kan vervoeren.

attachment.jpg

Dockwise is een Nederlandse rederij. En ik moet schrijven dat ze mij enorm behulpzaam zijn geweest bij de reseach voor dit project waarvoor mijn enorme dank...

In tegenstelling tot mijn vorig project van de Emma Maersk zijn de afmetingen geringer wat voor mij even wennen is geweest. Maar de uitdaging in dit project zit ook weer in de romp die apart gevormd is voor haar werkzaamheden. Daarom ook dat er in dit project geen verlichting wordt gemonteerd omdat ik de romp niet hol kan maken. De schaal is 1:200 wat een mooie lengte geeft van ca. 1 meter en 12,4 cm maar de hoogte van het dek is op schaal slechts ca. 6,5 cm. De superstructure is hoger gelegen. Daarom dat ik de romp niet hol of met spanten kan maken maar massief met een versterking erin. Maar dat is voor later..

Rest mij verder te vertellen dat dit mijn laatste nabouw project wordt omdat er andere plannen zijn ontstaan. Dit wilde ik eigenlijk al na de Emma Maersk maar dit project was al in voorbereiding en daarom dat ik deze uitdaging met veel plezier ga doen. Ik verheug mij erop en hoop ook dat jullie dit gaan volgen met evenveel plezier en hopelijk net als ik de ontstane bouwkundige problemen met hun oplossingen als goede leerschool willen meenemen.

Binnenkort start ik met de bouw..
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd naar de eerste tekenen van scratch werk,wens ik jou alvast veel succes toe.
 
Succes straks met de bouw van deze kanjer Homeghost :)
 
Dat wordt vast weer een project om van te genieten Ron.
Mooi dat de rederij meewerkt met info, dat scheelt een hoop opzoek werk.
Veel plezier en succes met de bouw.

(In mijn zoektocht naar info voor mijn huidige project, Jahre Viking en Bredford Dolphin, kwam ik ze tegen omdat ze een gedeelte van de Bredford Dolphin had vervoerd.)

Fred
 
Bedankt voor de reacties jongens. Ik ga in ieder geval mijn best doen in dit laatste project op deze wijze.
Dockwise heeft mij enorme diensten bewezen met de zeer vriendelijke en uitgebreide hulp. Ik ben ervan onder de indruk.

Ze heeft inderdaad een flinke stuk van de Bredford Dolphin vervoerd. Leuk om dit te lezen.
 
1124cm??? komma vergeten?

niet tegenstaand een zeer mooi project waar je aan gaat beginnen. :)
 
hoi ron het gaat weer een kanjer worden zie ik . veel suc6 met de bouw en ga natuurlijk weer aandachtig volgen.
is het enkel het schip of komt er ook nog cargo op ?
 
hoi ron het gaat weer een kanjer worden zie ik . veel suc6 met de bouw en ga natuurlijk weer aandachtig volgen.
is het enkel het schip of komt er ook nog cargo op ?

Goede vraag....Of er lading op komt ligt eraan...ben er nog niet uit...Daar neem ik een beslissing op als het project op zich klaar is.
 
Ron, heel veel succes en plezier met dit machtige project.
Uit jouw handen zal vast weer een fantastisch schip ontstaan, uitdagingen ga je in ieder geval niet uit de weg.

Ben al heel benieuwd wat je plannen zijn voor na dit project, laat ik hopen wel op modelbouwgebied.
 
Bedankt jongens ik ga zeker mijn best doen. Na de Blue Marlin wordt het tijd voor mij om te gaan doen wat ik al altijd wilde doen op dit gebied.
Ik wil namelijk zelf (model)schepen gaan ontwerpen.Dus geen nabouw meer. Ik denk dat ik inmiddels verschillende facetten heb ondergaan om hierin een poging te wagen. Dus zelf de romp en de opbouw ontwerpen. Met behulp van CAD programma`s. Daar ligt voor mij althans de volgende uitdaging. Het moet natuurlijk ook allemaal wel kloppen naar de eisen.

Ik heb onderzeeërs gebouwd,een jacht en natuurlijk de Emma en nu de Blue Marlin. Daar hebben allemaal flinke uitdagingen (lees leer facetten) voor mij ingezeten.
Lijkt mij erg spannend om te gaan doen.
 
Ooo, na dit een zelf ontwerpen?
Met de laatste ervaring en nu,........je gedrevenheid en wil, ja 'k zou het ook zien zitten.
maar nu mijn stoeltje eerst hier
groetjes
Ward
 
Zit weer op de 1 ste rij Ron 8)
 
Ja inderdaad eerst maar eens de Blue Marlin bouwen. Zal genoeg problemen opleveren.
Ik zit al op het puntje van de werkstoel..
 
Dit lijkt me toch wel weer een uitdaging Ron. Weerom één die je niet uit de weg gaat. Succes met het project.

Mark
 
veel succes met deze... in plaats van een massieve midden, is een honingraatstructuur niet interessanter. enorm stijf, en bijna geen gewicht. wel veel zagen en passen, maar...
 
veel succes met deze, ik ga deze in stilte meevolgen aangezien ik niks ken van boten... :p
 
Dank jullie jongens. Het ligt in de bedoeling om eerst uit twee blokken styropor (is nodig ivm de lengte) een blok te maken en deze op breedte,hoogte en lengte te korten. Daarna de basis rompvorm erin maken en de " honing structuur " daarin te gaan aanbrengen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan